Fonde vs. direkte aktier - psykologi

God tråd. Jeg har nu i omkring tre år købt aktier i 8-10 kvalitetsvirksomheder, som jeg følger dagligt gennem mine egne forbrugsvaner. Det kan være, at indeksinvestering kunne være en lettere og sikrere vej for flere til at opbygge en god kasse. Men i diskussionerne glemmes betydningen af engagement! Jeg testede selv indeksinvestering og derefter en kort periode med en meget diversificeret aktieportefølje. Det passede mig ikke, for hvis man ikke har fuld følelse for investeringsobjektet, så steg udsvingene. Jeg solgte ofte og købte tilfældigt. Nu hvor porteføljen stort set består af virksomheder, jeg kender godt, som Olvi, Sampo, Orion, Kojamo, Fortun osv., så prøver jeg med en eller anden form for entusiasme at øge mit ejerskab i dem. Jeg tror ikke, jeg ville være så engageret, hvis jeg investerede i et indeks.. Nå, tiden vil vise, hvordan det går.

6 Synes om

Min strategi er at købe selskaber, der primært ikke er i indeksfonde, både til min aktiesparekonto og værdipapirkonto. Omkring 30-50% af mine investeringer er i fonde, og resten er i disse selskaber som direkte aktier. Jeg kan ikke sige, om det er en god eller dårlig strategi, men det er i hvert fald sjovt :slight_smile:

4 Synes om

Dette opsummerer godt kernen i min egen fremtidige strategi: det skal være sjovt, så man gider at gøre det frivilligt. Hvis strategien ikke passer en mentalt, er der stor risiko for, at investeringen enten stopper helt, eller at den bliver afsluttet ved det næste større kursfald. Motivation er afgørende for alt, især i svære tider.

2 Synes om