Quimbaya Gold Inc

Quimbaya Gold – Företagsbeskrivningsuppdatering

Marknadsvärde: ~US$20,2 M
Fullt utspädda aktier: ~31,981,868 (1,367,510 warranter @C$0.75, 50,000 optioner @C$0.35)

1. Projekt och markförvaltning

Projekt Plats Innehavsyta Ägande Anmärkningar
Tahami Segovia guldbälte, Antioquia 17 087 ha 100% / JV Denarius Metals 50/50 hantverksmässig utveckling Flaggskeppsprojekt, hög potential
Berrio Puerto Berríon, Antioquia 8 746 ha 100% -
Maitamac Abejorral/Sonsón, Antioquia 33 223 ha 100% Ny metallogenes-region
Totalt: ~59 057 ha

· Projekten är inte sammanhängande, men täcker betydande guldbälten.

· Alla projekt ägs genom förvärv av Remandes, Tahami-joint venture med Denarius.

2. Prospekterings- och utvecklingsverksamhet

• Borrningar: 5-årigt avtal på 100 000 m med Independence Drilling, kampanjer startar Q3 2024; en kampanj på 4 000 m planeras i Tahami South-området Q2/Q3 2025.
  • Högsta halterna: I Tahami North-prover upp till 5,86 g/t Au och 133 g/t Ag.
  • Resursuppskattningar: Inga publicerade NI 43-101/JORC-rapporter.
  • Gruvtyp: Troligen underjordisk gruva, etableringskostnader +100 M€. Diskonterade totalkostnader kan uppgå till ~220 M€.
  • Jämförelse:
    | Kriterium | Aris Mining (Segovia) | Antioquia Gold (Cisneros) | Quimbaya Gold |
    |----------|----------------------|---------------------------|---------------|
    | Gruvtyp | Tunnelgruvor | Tunnelgruvor | Utforskningsfas |
    | Innehavsyta | ~5,336 ha | ~17,100 ha | ~59,057 ha |
    | Årlig produktion | ~188 koz (2024) | ~30–45 koz | Ingen produktion |
    | Koncession | I produktion | I produktion | Explorativa |
    | AISC | 1,520 /oz | 2,350 /oz | – |

3. Finansiering och ekonomisk ställning

Kassa / likvida medel: Ingen exakt summa offentliggjord.

Skuld: ~40,310 USD (2023), Kassa i förhållande till skuld ~0,08.

Finansiering: Privat placering 2024–2025 cirka 2,79 M CAD.

Operativt kassaflöde: Negativt ~1,27 M USD/år.

FoU-kostnader: Betydande del av kostnaderna.

Ledningens ägarandel: VD ~30%, hög motivation.

4. Strategi och framtid

Borrningar startar Q3 2024, Tahami South-kampanj Q2/Q3 2025.

Projekten ligger nära infrastruktur (t.ex. Maitamac 80 km från Medellín).

Denarius Metals JV en möjlig partner för att starta gruvdrift.

Break-even-pris och produktionsmål kommer att preciseras efter borrningarna.

5. Risker

Tillstånds- och markrättsrisker: JV Denarius stöder processerna, inga officiella tillstånd ännu.

Beroende av guldpriset: Lönsamheten är tydligt beroende av guldpriset.

Utspädningsrisk: Warranter och optioner ute. Utspädning kommer att ske, men vid vilken marknadsvärdering det är betydande.

Konkurrens- och miljörisker: Hantverksmässig gruvdrift i områdena, samarbete med Denarius kan mildra konflikter.

Vad tycker andra om juniorgruvor?

1 gillning

Tack för öppningen.

Risker

1. Prospektering och gruvutveckling är fruktansvärt dyrt. Man måste ha pengar och finansieringskanalerna måste vara öppna, annars kommer det att leda till orimlig utspädning / teckningsoptioner.
  2. Företaget är en junior gruvutvecklare under 50m, det vill säga ett företag i en mycket riskabel kategori. Min egen erfarenhet av dessa är att 8/10 misslyckas med vad de försöker göra. För en stor del av investerarna vore det bättre att köpa ett stort gruvbolag. T.ex. B2GOLD. Stora företag genererar redan kassaflöde och finansieringsriskerna är inte lika stora, eftersom utvecklingen kan finansieras med egna kassaflöden.
  3. Colombia ligger i den lägsta kvartilen när man ser till landets attraktivitet som gruvinvestering. Finland, Brasilien, Argentina, Kongo, Elfenbenskusten ETC… alla nämnda och många andra länder går före Colombia.
  4. Företaget har mycket dåliga noteringar ur en finsk investerares synvinkel. Man måste ha ett konto någon annanstans än Nordnet om man tänker köpa. Troligtvis måste man använda en mäklare och det kostar.
  5. En junior gruvutvecklare borde inte ha en enda krona i skuld. Det finns inget kassaflöde utan man lever helt på finansieringsrundor.

Plus

1. Fin presentation på sidorna och fina webbplatser i allmänhet
  2. I Colombia finns det säkert fortfarande mycket potentiella minerallicenser. Men å andra sidan är risken interna gerillagrupper, politiska risker. (drogkarteller etc.). Flera större företag undersöker också i landet, vilket är positivt.
  3. Markproverna innehåller över 100 ppb guld, vilket är en positiv indikator
  4. I området har man tidigare grävt efter bäck- och bergguld. Vilket är en indikator på att det finns material där. En större malmring måste hittas och det är det som är grejen.

Summan av delarna
Med denna information verkar företaget vara ett sådant med ett maximalt värde på 15 miljoner USD. Inga resurser eller befintlig produktionsutrustning som man kan sätta ett restvärde på. Deras sannolikhet att lyckas är förmodligen 2/1000. Först måste man hitta något intressant med diamantborr och sedan kan man börja verifiera en större resurs osv. Jag sätter inte mycket värde på små kassaflöden från ett litet bäckguldsprojekt, eftersom det handlar om ett mineralprospekteringsföretag och i slutändan skapas värdet genom att man lyckas borra och producera en fungerande mineralfyndighet. Ärligt talat ser jag inget speciellt med detta företag, det finns förmodligen 70 sådana listade i Kanada som försöker göra något liknande någonstans i världen och där arbetet fortfarande är i sin linda. Om man av någon märklig anledning särskilt vill investera i Colombia och i företag som specifikt letar efter malm där, då kan detta fungera. Men sannolikheten att lyckas är fortfarande 2/1000.

2 gillningar

Ja, det är ett riskfyllt företag. Min egen allokering till dessa i portföljen är 0,5-3%. Självklart, om något tar fart så tolererar jag tillfälligtvis större allokeringar. Jag vill se resultat när borrningarna fortskrider. Då kan man se hur man ska utveckla allokeringen.

Jag har själv börjat investera i juniorbolag, delvis eftersom Finland har börjat kännas så tråkigt, och både de realiserade avkastningarna och avkastningsförväntningarna har rasat.

Min egen anledning till varför jag inte vill investera i de större gruvjättarna är att jag vill kunna fatta beslut på en enskild gruvas nivå om jag stannar kvar eller inte. De stora kan investera helt åt skogen. Ibland känns det som att de spelar för länge “dubbelt eller inget” tills det blir en förlust. Därför vill jag dra stor nytta av framgångar. (Nåja, okej, något Glencore har funnits on/off i portföljen, mest för nöjes skull.)

Sedan, Quimbaya. Jag tror att man i dessa kan få tag på asymmetrisk information genom att lära känna folk. Jag anser inte att skulden är dålig i detta skede. Den kan betalas av på en högre nivå med en nyemission. Höga koncentrationer fick mig att intressera mig för bolaget. Jag tror att om de höga koncentrationerna bekräftas när borrningarna fortskrider, kommer aktien att reagera fint uppåt; om det blir ljummet kan jag sälja av till nästan samma priser.

Tiden får utvisa hur det går för detta bolag.

Är John Kaiser ett bekant namn? Om du är intresserad av juniorbolag, kan hans texter vara till glädje. Over two decades ago I developed the rational speculation model as a tool to apply quantitative thinking to a sector which has no intrinsic value, just the potential to create intrinsic value in the form of a future mine that feeds the physical world. … Most projects explored by juniors fail to become orebodies worth developing as mines, but until that failure has become painfully obvious, there remains potential for success. This potential outcome has speculative value, which is defined as the chance of the outcome becoming reality multiplied by the value of the expected outcome."

Källa: https://open.substack.com/pub/kaiserresearch/p/attracting-new-and-lost-eyeballs?utm_campaign=post&utm_medium=web
image

Måste även lägga till denna färska intervju med Kaiser på MiningStockEducation.coms kanal: https://youtu.be/pGNgOW5k_54?si=Fxc17ZN7tsntZuJB t.ex. vid 2:28: If you’re able to discard all the fake and lifestyle juniors that pollute the at least the Canadian system, of which probably 50% need to just not exist. But that would still leave about 600 companies to pick and choose from

Finland är verkligen inget paradis för gruvinvesteringar. Alternativen är få och kvaliteten är ännu svårare att hitta. Endomines värdering är redan ofattbart hög, jag förstår inte varför någon någonsin skulle köpa den till nuvarande priser. I Kanada finns det massor av bra och prisvärda investeringar, om man bara orkar gräva och jobba.

Ja, bland mellanstora producenter och utvecklingsbolag finns det sådan potential att om metallpriset stiger eller sektorn i övrigt tar fart, kan de mångdubblas. Verkligt stora bolag hör förstås inte hit, t.ex. Barrick eller Agnico. Jag tar hellre ganska sannolikt 200% på 5 år, än att enbart investera i hoppet om att borren träffar malm. Jag väntar oftast numera på borresultaten först och utvärderar sedan på nytt hur bra eller dåliga resultaten var och vad de visar. Jag betalar hellre dubbla priset sedan om det verkligen hittas något riktigt fantastiskt. Sannolikheten att hitta en sådan förnuftig mineralfyndighet var något i stil med 1/3000.

Ja, Kaiser är mycket bekant. Jag har faktiskt själv investerat i gruvor i säkert 15 år. Har tjänat mycket pengar på dem och även förlorat allt i vissa aktier.

B2gold där är det lätt 100 - 200% /24 månader, om deras senaste megaprojekt Back River startar som förväntat i Kanada. Ibland 2015-17 var många bolag fortfarande otroligt billiga… Man kunde alltså köpa fyndigheter i världsklass på börsen för 100 miljoner. Numera får man betala ett högre pris, eftersom geopolitiken är åt helvete och alla vill ha metaller från vänner och så nära som möjligt. Landriskerna är också mycket större just nu. Jag har redan gått igenom uppgången för Uran, guld och många andra metaller ett par gånger. När gruvbolagen fungerar och börsen är intresserad av dem, kan pengar strömma in genom dörrar och fönster. Men jag själv fokuserar på kvalitetsbolag och vill att mina projekt ska fungera även i dåliga tider.

Jag tar hellre ett sämre projekt och en absolut toppskiktets ledning, än tvärtom. En fyndighet i världsklass och en skitdålig ledning. Alltid och varje dag. Ett bra exempel är familjen Lundin. De följs praktiskt taget av pengar och nästan allt de gör är av högsta klass. Projekten fungerar och arbetet är långsiktigt.

Ja, bra ledarskap är en mycket viktig sak. Dock är detta en stor motsägelse om kompetenta personer (det vill säga personer som bevisligen har lyckats. Det finns också de som kanske inte orkar jobba så långa dagar för att de inte nödvändigtvis behöver. eller så är de narkomaner, oavsett om beroendet är arbete eller något annat. detta ökar risken för “goda framgångar” samt att risken för ett gudskomplex är stor. Nåja, detta är ett normalt problem inom investeringar.

Jag litar på mångas goda exekveringsförmåga, men jag ser mig själv som en bra allokatör. Därför gillar jag när ledningen fokuserar på att genomföra projekt och inte byter fokus för mycket. Därför gillar jag juniorer.

ps. jag kommer förmodligen att öppna upp fler juniorinvesteringar här när jag orkar skriva rent dem. Mina egna fria tankar nedskrivna är det bara jag som förstår, och inte ens jag alltid. :sweat_smile:

Intressant information från markytan om porfyr, och om att börja följa samt om köpet 190%