Detta är alltså världens största guldgruvbolag. Berkshire Hathaway köpte Barrick Gold i augusti. Vad tycker ni om bolagets nuvarande värdering och möjliga utvecklingsriktning? Är detta ett bättre köp än själva guldet just nu?
Barrick Gold +7,5 % idag. Guldet i sig går också upp. Fortsätter att hålla…
Barrick Gold lades till idag till 23,17 USD. Aktien har fallit 23% på 2,5 veckor. Motiveringen är att det är ett företag med lite skuld och stort kassaflöde, och guldpriset är fortfarande på en hög nivå även om det har sjunkit något från topparna.
Jukka Lepikkö köpte Barrick Gold idag. Han ser uppenbarligen en bra handelsmöjlighet i aktien.
Cirka 10 % av Barrick Golds omsättning kommer från koppar. Kopparpriset är för närvarande på en 8-årshögsta. Bland annat lyfter elbilsboomen kopparpriset.
Är det någon annan på forumet som har följt det här företaget? Världens näst största guldproducent med gruvor runt om i världen.
Kursen har under ett halvårs tid fallit stadigt som en fallande kniv.
Nu, baserat på teknisk analys, är aktien översåld, med RSI under 30.
Det finns problem med förnyelse av gruvlicensen i Papua Nya Guinea.
Spekulationer om stigande råvaru- och metallpriser skulle kunna lyfta gruvbolagens aktier. Men ädelmetaller och deras produktion är en annan sak, Barrick Gold drar inte nödvändigtvis nytta av att koppar, uran och liknande stiger i pris.
Jag följer gruvbolaget lite från sidlinjen. Det är indirekt relaterat till mitt eget område. Jag är ingen expert på företag inom denna bransch.
Nedgången som började i höstas kan delvis vara kopplad till det chilenska nya silvergruvprojektets misslyckande med den lokala administrationen. Det har säkert lagts ner mycket pengar och tid på detta med rättsprocesser.
https://www.mining.com/chile-court-orders-total-and-definitive-closure-of-barricks-pascua-lama/
Även i Papua Nya Guinea finns det “problem” med den nuvarande gruvan. Anklagelserna från lokalbefolkningen är allvarliga och situationen har eskalerat.
Företaget är ett av de starkaste i sin bransch, men det finns många faktorer som är nästan omöjliga att förutsäga, såsom metallpriser eller miljökrav i ett visst område.
Sommarens prisuppgång på aktien berodde sannolikt på det exceptionellt höga guldpriset. Från 2000 dollar per uns har priset sjunkit till 1800 dollar. Aktien verkar ha sjunkit ganska mycket jämfört med vad den var nyligen, men jämfört med tidigare år har den varit under nuvarande 20 dollar under större delen av tiden.
Av vad jag har sett av företagets prognoser, skulle guldproduktionen ligga på ungefär samma nivå de kommande 10 åren, vilket innebär att ingen produktionsökning förutses eller ens är avsedd. Koppar, som företaget också producerar, kan ge en hjälpande hand om dess prisutveckling fortsätter att vara gynnsam.
På senare tid har Warren Buffett sålt sin position i företaget som han köpte i höstas. Tydligen fick han nog av nedgången eller utsikterna.
Vad är det som sänker det här företaget? Har framtidsutsikterna försämrats avsevärt?
Jag skulle säga att kursen har en stark korrelation med guldpriset… Jag har själv tankat den till 28, 26 och 24 CAD nu när kursen har sjunkit.
Nu fick vi mer motvind på kort sikt… tioåriga amerikanska räntan stiger. Jag har tankat på samma siffror och till och med lite lägre, synd bara att det är i USD$🤣
Nyss dök en ny rad upp i Nordeas Investor-vy med samma mängd för Barrick Gold-företaget. Tidigare har sådana förekommit i finska eller svenska företag om det har förekommit en riktad emission. Jag har inte sett några sådana nyheter någonstans… Jag får vänta och se vad som händer…

Kan detta ha att göra med företagets åtgärder för “Capital Reduction and Return of Capital”?
https://www.barrick.com/English/investors/return-of-capital-tax-faq/default.aspx
Jag fick svar från Nordea att det beror på att aktieägaren har möjlighet att välja att få utdelningen antingen kontant eller i aktier. I det avseendet var det överraskande att det inte fanns någon sådan extra rad vid den förra utdelningen.
Antagandet är att utdelningen betalas kontant, men aktieägaren har också möjlighet att få utdelningen i aktier istället för kontanter.
Har någon aktivt följt Barrick? Ett ganska snabbt hopp idag från stödnivån och guld ser också ganska bulligt ut tekniskt. Intressanta tider väntar.
Hej,
Jag har följt det en del, och det verkar som att företagets kurs verkligen följer guldpriset på ett målmedvetet sätt. ![]()
Barrick Gold 2022. Vad tänker ni, har någon köpt? Gruvindustrin verkar vara mycket på tapeten som investering nu.
Barrick Golds resultat var ganska bra. ![]()
Det tog fart med en rejäl uppgång åtminstone från börsöppningen. ![]()
Rörelseresultatet överträffade förväntningarna, men omsättningen och det fria kassaflödet låg något under prognoserna. Produktionen av guld och koppar ökade från föregående kvartal och bolaget fick naturligtvis ett bra pris för guldet. Bolaget fortsätter med utdelningar och återköp av aktier, dessutom ökade guld- och kopparreserverna betydligt, så framtidsutsikterna ser lovande ut.
Toppnyhet som snart kan leda till att kedjans namn ändras. ![]()
Barrick Gold Corp. har föreslagit att ta bort ordet “Gold” från sitt namn. Företaget planerar att i framtiden heta Barrick Mining Corporation, vilket bättre skulle återspegla dess förändrade produktionsprofil.
Företaget producerade starkt med guld under början av året och uppges ligga i linje med sina produktionsmål.
Kostnaderna minskar och enligt företaget självt framskrider prospekteringen i Kanada och Reko Diq väl. Även tillväxtprojekten uppges framskrida enligt plan, inklusive Pueblo Viejo och Lumwana.
https://x.com/Earnings_Time/status/1920059060428198023

Företagets eget material

Är det några här som äger Barrick Mining Corporation, och då specifikt versionen som är noterad på den tyska börsen? Jag har denna i OP. Tickern (ABR) ändrades för några veckor sedan till ABRO.DE. Samtidigt gick avkastningen och värdet ner till noll.
Jag kontaktade min kontaktperson och frågade hur detta kan åtgärdas, men han verkar vara “lite” ute och cykla i frågan. Har andra ägare av aktiens Xetra-version haft problem?