Taseko Mines - kopparproducent

Jag skulle i lugn och ro ha öppnat en tråd om Taseko Mines under juni när jag hann skriva mer om bolaget. Igår kom dock en mycket intressant nyhet som kan frigöra mycket värde för bolaget samtidigt som aktien är nära ett utbrott (breakout). Därför får en text jag skrev för ett år sedan, som jag fritt citerar, fungera som en primer för caset.

https://keskustelut.inderes.fi/t/treidi-ja-swingi-ideoita-analyysia-ja-tulkintaa/30310/184?u=jackfin

Bolagspresentation

Taseko Mines är ett kanadensiskt koppargruvbolag med den producerande Gibraltar-dagbrottet samt Florence Copper-projektet som är i ett tidigt byggskede, och flera tillväxtprojekt som väntar på sin tur.

En fjärdedel av Tasekos företagsvärde är skuld, 900 mcap, 1300 EV, så här finns också en fin hävstång när bolaget betalar av sina skulder och aktien får det värde som skulden har hållit tillbaka. Skuldbördan ser tung ut för bolaget och avskräckande, men detta kommer att förändras.

Florence Copper

Florence
Florence Copper är ett ambitiöst tillväxtprojekt som, om det lyckas, kommer att förvandla Taseko till en kassamaskin.

Istället för underjordisk gruvdrift eller dagbrott kommer Florence att använda in situ-teknologi för kopparutvinning. I praktiken innebär detta att brunnar borras i malmen där en lösning sprutas in, med vilken kopparn kan utvinnas till ytan mer kostnadseffektivt. Största delen av uranet utvinns med denna teknologi, men när det gäller koppar är teknologin mer experimentell, då jag bara hittat några få omnämnanden av dess användning i den skala som Taseko försöker använda den.

De produktionskostnader som nämns i Florences tekniska rapport, 1,1 USD per pund, jämfört med Gibraltars redan låga produktionskostnader på 2,5 USD per pund, sätter saken i perspektiv.

När jag bedömde bolagets förmåga att generera kassaflöde vid olika kopparpriser kom jag fram till denna uppskattning:
Taseko222

Jag har använt 2,5 USD som C1-produktionskostnad för Gibraltar år -26 i modellen, 1,6 USD för Florence, 60 miljoner i finansieringskostnader samt en något uppblåst capex på 60 miljoner.

Nuläge

Det är bara ett halvår kvar till Florences uppstart. Om Florence fungerar, handlas bolaget enligt min bedömning till under P/FCF 3 vid dessa priser. Det är ett absurt lågt pris för ett av branschens mest lågkostnadsproducerande bolag. Marknaden tvivlar tydligt på effektiviteten av in situ-gruvdrift samt bolagets höga skuldbörda, vars hanteringsförmåga är beroende av Florences drift.

Under föregående kvartal ökade risknivån också då bolaget sänkte sin prognos på grund av att malmkvaliteten i deras enda gruva, Gibraltar, försämrades. Bolaget prognostiserar att kvaliteten ska förbättras igen från Q3 och framåt, men detta är gruvbranschen, överraskningar är möjliga.

Bolaget publicerade dock igår en mycket intressant nyhet som ger bolaget likviditet och omedelbart förbättrar fundamenta.

New Prosperity reser sig från de döda

https://www.tasekomines.com/investors/news/taseko-tsilhqotin-nation-province-of-bc-reach-historic-agreement-concerning-the-new-prosperity-project/

Taseko har i åratal kämpat med att bygga New Prosperity koppar-guldgruvan med de lokala ursprungsbefolkningarna. En gång i tiden skulle Prosperity vara Tasekos nästa gruva, men när tvisterna fortsatte kastade bolaget in handduken och började bygga Florence.

Här är en gammal 43-101 rapport från 2007 om New Prosperity. https://minedocs.com/20/Prosperity_102007.pdf

På grund av inflationen kan man inte riktigt lita på några av kostnadssiffrorna, men det ger en ganska bra uppfattning om vilken storleksordning gruvan har.
NP

Nu tillbaka till avtalet som offentliggjordes i fredags;

-Provinsen betalar Taseko 75 miljoner i ersättning.
-Ägandet av gruvan delas och Taseko äger cirka 3/4 av den och ursprungsbefolkningen - Tsilhqotʼin behåller 1/4.
-I framtiden får gruvverksamheten endast utvecklas med Tsilhqotʼins tillstånd.
-Taseko får inte vara gruvans operatör.

Vad innebär detta i praktiken?

Taseko kan endast få ut värde från gruvan genom att sälja sin andel. Möjligheten till detta hänvisas till i texten; “can divest some or all of its interest at any time, including to other mining companies that could advance a project with the consent of the Tŝilhqot’in Nation.”

Ok, vad är värdet av denna säljbara gruva? Jag började närma mig modelleringen med tanken att;
-alla kostnader har fördubblats sedan 2007 års 43-101 rapport
-produktionen har begränsats till 200 uns guld eftersom ursprungsbefolkningen förhindrar utvinning i vissa områden.
-för koppar till 80 pund. Samma anledning som ovan.
-gruvan har en livslängd på endast 20 år
Jag diskonterade kassaflödena med 10 % till nuvarande tidpunkt.

Jag fick ett nuvärde på 1000 miljoner för guldandelen och -250 miljoner för kopparandelen, det vill säga netto 750 miljoner.

En mycket enkel och vägledande beräkning. Ingen kommer att betala i närheten av så mycket för den andelen, eftersom ursprungsbefolkningen har vetorätt i alla beslut. Dock verkar 100-200 miljoner vara en ganska realistisk tanke.

Hur kommer allt detta att påverka Tasekos aktie på kort sikt?

Aktien steg på fredagen med cirka 18 %, vilket resulterade i en ökning av marknadsvärdet med cirka 150 miljoner, varav hälften skulle vara från ersättningen och hälften från prissättningen av Prosperitys värde. Ur ett SOTP (Sum-of-the-parts) värderingsperspektiv skulle man kunna spekulera att nyheten ännu inte är fullt inprisad. Dock är bilden enligt min mening mer nyanserad.

Taseko

Aktien är nu på en ny tioårshögsta. Frågan är om en nedgång tillbaka till där aktien har konsoliderat under det senaste året väntar? Enligt min mening, nej.

Motivering

-Kopparbolagens aktier har varit en bra barometer för världsekonomin. Till exempel har Ero Coppers aktie i praktiken gått hand i hand med recessionsrädslan de senaste åren och har lämnat botten bakom sig för länge sedan, samtidigt som världsekonomin verkar fortsätta i ganska god takt trots handelskriget.
Ero copper

-Tasekos aktie började också återhämta sig förvånansvärt väl efter ett dåligt kvartal. Även efter tidigare kvartal har aktien stigit som om marknadsaktörerna var rädda för att missa båten, bara för att sälja nästa dag på grund av rädslan för den stora skuldbördan. Detta kan vara ett tecken på att marknaden är redo att prissätta Florence.

Dock har Prosperity-avtalet enligt min mening den största symboliska betydelsen. Bolaget har nu mer likviditet samt en tillgång till försäljning i sin balansräkning. Det sänker aktiens risknivå omedelbart. Därför ser jag många skäl till varför aktien borde bryta igenom sin nuvarande topp – en situation som är explosiv, särskilt när aktiens värde är mycket högre.

Slutspel

En framgångsrik uppstart av Florence kommer att fungera som en vägvisare för Taseko. Bolaget skulle då kunna bygga sina nästa gruvor enbart med kassaflöde och därmed vara en av de största vinnarna av den kommande kopparprisökningen, vilket skapar enormt värde i en sektor som är känd för att förstöra det.

Taseko22222

15 gillningar

Trump meddelar att han kommer att införa en 50 % tull på kopparimport inom en snar framtid. Vi får se om han fegar ur igen.
420-4208379_your-crush-chats-you-png-download-spit-out

För närvarande stiger företag med produktion i USA, medan aktierna i andra företag ligger mellan noll och negativt. Amerikanska producenter kan dra nytta av tullarna eftersom de kan sälja råvaran med en premie jämfört med marknadspriset till lokala användare.

1 gillning

Situationen gynnar också kopparanvändare utanför USA. Kopparexporten till USA minskar, utbudet på andra ställen ökar och priset sjunker.

1 gillning

På kort sikt är det ganska intressant vilken effekt det kommer att ha på kopparpriset. Koppar har under våren importerats i rekordmängder till USA på grund av tullrädsla, vilket Comex-Lme-spreaden och lagerförändringarna är ett konkret tecken på.
image-22.png2
Förberedelser har alltså skett, men knappast någon förväntade sig 50 %.

Om vi nu skulle få någon form av ekonomisk chock skulle kopparpriset förmodligen ha en lång väg att falla betydligt när lagren är fulla. Ändå är 50 % ganska mycket.

Skiss över priset på koppar som säljs av Florence.
Screenshot_20250708-221002_Sheets

Det skulle ha en betydande inverkan på Tasekos aktie om man kunde anta att det genomsnittliga produktionspriset var +4 $. Naturligtvis gäller fördelen endast Florencens produktion och Gibraltar skulle vara utsatt för marknadspriser.

Jag har bombarderat ledningen med idén att säkra priserna för enbart Gibraltar för nästa år, men de lyssnar naturligtvis inte på småsparare :rofl:.

5 gillningar

Kungörelsen inför allmänna 50 % tullar på import av halvfabrikat av kopparprodukter (såsom kopparrör, trådar, stänger, plåtar och rör) och kopparintensiva derivatprodukter (såsom rördelar, kablar, kontakter och elektriska komponenter), med verkan från den 1 augusti.

Koppar 232-tullarna gäller kopparinnehållet i en produkt; icke-kopparinnehåll i en produkt förblir föremål för ömsesidiga tullar eller andra tillämpliga avgifter. Dessa tullar läggs inte på varandra.

Koppar 232-tullarna läggs inte på varandra med bil 232-tullarna. Om en produkt är föremål för bil 232-tullar, då gäller bil 232-tullarna, inte koppar 232-tullarna.

Kopparråvaror (såsom kopparmalmer, koncentrat, mattor, katoder och anoder) och kopparskrot är inte föremål för 232- eller ömsesidiga tullar.

Så inga tullar på kopparkoncentrat. Comex-priserna kommer alltså inte att vara högre än på andra marknader.

2 gillningar