Det er lang tid siden, vi har haft en ny tråd om et nyt selskab.
Firmaet hedder Aduro Clean Technologies https://adurocleantech.com/
Jeg har nævnt dette et par gange, hvis jeg husker ret, i Neste-tråden, men da det tilsyneladende bliver børsnoteret på Nasdaq nu på tirsdag (05.11.2024), er en egen tråd velfortjent. Indtil nu har den kun været handlet på CSE og OTC, hvilket betyder, at man fra Finland kun har kunnet få adgang via IB (Interactive Brokers). På tirsdag ændrer dette sig, og den bliver tilgængelig hos alle mæglere. Børsnoteringsdatoen er i øvrigt rigtig godt valgt, da der på det tidspunkt ikke burde ske så meget andet ude i verden, så hele verden vil holde øje med Aduros Nasdaq-åbning.
Og her i starten kommer så advarslerne.
Der er i praksis tale om et pre-revenue selskab (ok, der er en lille smule indtægtsstrøm, men den er meget minimal) fra Canada, risikoprofilen er ekstremt høj, så man bør forholde sig til dette med yderste forsigtighed.
Hvis du stadig læser videre, antager jeg, at du har forstået denne akties risikoniveau.
Kort fortalt er der tale om et selskab, der har en patenteret (hvis jeg husker ret, 7-8 globale patenter) teknologi (HydroChemolysis), hvormed forskellige kulbrinter (plastaffald, bitumen, bildæk, spildolie osv.) kan omdannes til kulbrintebaserede råmaterialer, der kan udnyttes i videreforarbejdning (f.eks. i plastproduktion).
Den pågældende teknologi er revolutionerende, fordi den, i modsætning til alle andre nuværende teknologier, accepterer f.eks. alle 7 forskellige plasttyper (The 7 Different Types of Plastic | Plastics For Change) i processen, uden at inputtet skal være nøje screenet, renset og sorteret. Alle nuværende teknologier (herunder pyrolyse, som er den mest almindelige) kræver, at inputtet er nøje sorteret og renset (f.eks. etiketter og madrester), og desuden tager de nuværende teknologier som udgangspunkt kun én plasttype ad gangen i inputtet og fungerer kun med 1-3 af de førnævnte plasttyper.
Aduros teknologi accepterer altså alle plasttyper i processen (noget egner sig ikke til reaktionen, men det ryger ud sammen med bistrømmene), og processen forstyrres ikke af f.eks. etiketter og madrester, som efter sigende endda forbedrer processens funktion. Desuden fungerer Aduros teknologi ved betydeligt lavere temperaturer (pyrolyse kræver temperaturer i omegnen af 700-900 °C, for Aduro rækker 300-500 °C), hvilket yderligere sænker processens OPEX. Ligeledes er CAPEX lavere, da der ikke er brug for separate behandlingsanlæg; plastaffaldet kan populært sagt føres direkte ind i reaktoren på et transportbånd. Det bedste er dog, at Aduro kan udnytte plastaffald, som andre ikke kan, så de får råmaterialet betydeligt billigere, endda gratis, mens “populært” plastaffald (herunder renset og sorteret polypropylen eller polyethylen) hele tiden koster mere, i takt med at efterspørgslen på dem stiger.
Lyder det for godt til at være sandt? Jeg undrer mig ikke, hvis mange tænker sådan; jeg havde selv nøjagtig samme reaktion, da jeg først stiftede bekendtskab med dette omkring 2021 eller lignende. Men teknologien er testet og fundet funktionsdygtig af eksterne vurderinger (et canadisk universitet og Brightlands Chemelot i Holland, som er verdens største center for genanvendelse/green tech Brightlands | Chemelot Campus), og Aduro har i øjeblikket bl.a. 6 virksomheder i milliardklassen i deres partnerskabsprogrammer. To af disse er offentliggjort: Shell (som en del af deres Game Changer-program) og TotalEnergies (der her i sommer udvidede deres samarbejde til et nyt niveau med Aduro).
Og for at gøre historien endnu mere utrolig, kan man med samme teknologi ikke blot genanvende plastaffald, men også f.eks. bitumen og andre “heavy crude”-kvaliteter kan omdannes til lettere olie, som er lettere at transportere og har en højere salgsværdi. Ligeledes er teknologien blevet testet med succes i genanvendelse af bildæk (et massivt problem, som der ikke har været gode løsninger på indtil videre), og den kan også omdanne såkaldte “renewable oils” (palmeolier, affaldsfedt osv.) til forskellige brændstoffer. Denne sidstnævnte vertikal er dog lagt lidt på is i øjeblikket, men der er også potentiale i den.
Nå, alt dette og firmaets værdi er vel mange milliarder? Nej, det er den ikke. Market cap er omkring 150 mio. € i øjeblikket, og virksomheden har ikke en krone i gæld. Til sammenligning handles branchens “største og smukkeste”, PureCycle, til en market cap på omkring 3 milliarder, og de har heller ikke omsætning endnu (dog på vej snart). PureCycle er en tidligere SPAC, som ikke engang ejer sin teknologi, men har licenseret den fra Procter & Gamble, som har udviklet en teknologi, der kan håndtere ÉN plasttype (polypropylen), og hvis slutresultat er “hytteost”, som kun kan bruges i plastproduktion.
Firmaet har i øjeblikket kun omkring 30 mio. aktier, hvoraf insiderne, dvs. grundlæggerne (CEO, bestyrelsesformand osv.), ejer 40 %, så free float er meget tynd. Det betyder, at hvis institutionerne (goddag til alle ESG-fonde!) bliver begejstrede i forbindelse med Nasdaq-noteringen, så slipper aktierne hurtigt op. Firmaets bestyrelse er blevet udvidet i år, og her er bl.a. kommet en svensk dame med, som sidder i bl.a. SSAB’s bestyrelse og har et ret solidt CV fra genanvendelsessiden Aduro Clean Technologies - Governance - Board of Directors. Dette er i hvert fald for mig en meget betydningsfuld ting; Canada er kendt for at have fælder andre steder end på ishockeybanen, og jeg tror (måske naivt), at denne dame har nok situationsfornemmelse til ikke at ødelægge sit ry på hvad som helst.
Hvad så med selve forretningen? Nå, i øjeblikket er projekteringen af et pilotanlæg i gang, og byggeriet af det bør starte i begyndelsen af 2025. Aduro har mulighed for enten selv at begynde at bygge egentlige fabrikker, men det er meget mere sandsynligt med licensering af teknologien til de “store drenge”. Der forventes ikke større omsætning før 2027, men personligt tror jeg ikke, at dette firma vil køre selvstændigt så længe, hvis teknologien fungerer i pilotanlægget ligesom i laboratorie-reaktorerne. Firmaets ledelse er meget overbevist om, at skalering ikke er et problem, da reaktoren ikke kræver noget specialudstyr, men hemmeligheden ligger i selve reaktionen/kemien, og fabrikken kan bygges af helt almindelige standardkomponenter.
Dette var kun en lille smagsprøve, men heldigvis har brugeren @AlmostMongolian skrevet et meget omfattende værk om firmaet for ca. 3 måneder siden: Aduro Clean Technologies: Huge potential, som alle bør læse. Den mangler de seneste begivenheder, såsom samarbejdsaftalen med Total, men den giver en rigtig god forståelse af firmaet.