Zaptec producerer og sælger ladere til elbiler samt relaterede app-/softwareløsninger. Selskabet blev for nylig børsnoteret på Oslo Børs, men virksomhedens rødder går helt tilbage til 2012.
Zaptec har en solid markedsandel på det norske marked. Markedsandelen udgør 50 % af erhvervsmarkedet og ca. 15 % af det samlede norske marked. Selskabet har planer om at ekspandere til hele Europa og på globalt plan i fremtiden. Ålandsbanken vurderer, at Zaptecs omsætning vil vokse med 55 % næste år og med 40 % i 2022 (detaljerede og øvrige tal findes i det første indlæg). Selskabet skiller sig ud fra mængden med en unik opladningsmetode (video).
Virksomhedens produkter drives af mange af nutidens megatrends, herunder grøn energi, teknologisk udvikling og bekæmpelse af klimaforandringer. Markedet og behovet for elbilsladere forventes at vokse hurtigt, og tempoet øges yderligere af diverse aftaler om at tilstræbe ren energi. https://www.youtube.com/watch?v=SA4FS-a-h40
Et par uddrag fra virksomhedspræsentationen:
Og fra den sammenfattede resultatoversigt:
Det er en interessant note! De laver stadig overskud! Norge synes at være langt foran Finland med hensyn til elbiler. Af nye biler er over 2/3 fuldt elektriske/plug-in hybridbiler. Jeg tror, jeg vil købe den til min portefølje næste måneds månedlige besparelser. Jeg skal lige undersøge den kiosk nærmere. Vurderingen virker også rimelig ved en hurtig vurdering, så der kunne godt være potentiale i den til porteføljen.
Tak, @Winston, for den gode søgning. Virksomheden virker meget interessant.
Produktet og konceptet er blevet bevist fint i Norge, udenlandssalget er kommet godt i gang, de er godt placeret i værdikæden, finansieringen er i orden, megatrends er en stærk støtte, og vurderingsniveauet er også rimeligt, når man tager væksthastigheden i betragtning, og at de stadig kan gøre det profitabelt. Derudover er der efter emissionen og børsnoteringen omkring 15 fonde blandt top 20 ejerne, hvilket vidner om tillid til virksomheden.
Det er vildt, hvordan Norge/Sverige bare har disse vækstvirksomheder med et virkelig stort potentiale, der popper op som svampe.
Dette virker som et godt case, jeg skal nok snuppe en lille åbningsposition, og det ser heller ikke ud til, at prisen er løbet helt løbsk endnu!
Her er der jo enorme vækstmuligheder, hvis de kommer ind på internationale markeder, meget afhænger af, om softwaren er unik nok, og om fordelene er exceptionelle i forhold til konkurrenterne.
{“content”:“I Norden og Europa er der i hvert fald Alfen, Garo, Ensto, Schneider Electric, Defa og sandsynligvis mange andre, der driver den samme forretning. Mon alle lykkes med at blive en førende leverandør af ladestationer? Aktiekurserne prissætter nemlig hurtig vækst for alle (listede) elbil-infrastrukturproducenter. \n\nZaptec er helt sikkert en god virksomhed, men internationalisering er ikke en nem sag i en meget konkurrencepræget branche. Min egen kompetence rækker ikke til at vurdere, om Zaptecs produkt er bedre end konkurrenternes, men så vidt jeg ved, er design, fremstilling eller vedligeholdelse af ladestationer ikke raketvidenskab. Disse bokse vil altså også være en bulkvare om et par år.”}
Meget saglig pointe. Det er risikoen her, at der ikke er nogen nævneværdig voldgrav, i hvert fald ikke endnu. På den anden side vokser markedet kraftigt, så der er plads til flere aktører på dette stadium. Og på et tidspunkt begynder konsolideringsfasen. Det er selvfølgelig umuligt at forudsige – i hvert fald for mig – hvem af disse der bliver den stærkeste, men Zaptec har stærke resultater fra hjemmemarkedet, hvor der helt sikkert har været masser af konkurrence, og også allerede fra internationaliseringen. Her er der lidt af det samme som for eksempel Kamux. De har været meget gode på hjemmemarkedet, men lykkes internationaliseringen på meget konkurrenceprægede, modne markeder?
Denne sætning fra videoen fangede mit øre, og jeg tænkte, om ikke forskellige bilmærker har lidt forskellige kvalitetsstandarder, eller tager jeg fejl?
Fra Ålandsbankens analyse: “Virksomheden øger sin satsning på privatmarkedet ved at lancere Zaptec Home Charger i begyndelsen af næste år. På dette marked adskiller virksomheden sig fra konkurrenterne med sine betydeligt lavere priser.”
Zaptec Columns eller ladestandere, hvoraf der findes tre forskellige modeller (flex, standard og premium, nærmere information om disse på virksomhedens hjemmeside)
Zaptec Portal, hvor du kan administrere ladestationer og overvåge deres funktioner og status.
"ZAPTEC Portal er hjernen bag vores smarte ladeinfrastruktur. Den overvåger, balancerer og optimerer løbende belastningen mellem de forskellige ladestationer.
Installatører og ejere af ladeinstallationer kan nemt holde styr på deres installationer i ZAPTEC Portal. Her kan du tilføje ladestationer, læse ladehistorik og foretage opdateringer, overvågning, konfigurationer og meget mere."
Zaptec APM, som muliggør smart opladning med strømdelingsfunktion. Regulerer f.eks. den strøm, der bruges til opladning, i henhold til bygningens strømbehov.
"ZAPTEC APM måler strømforbruget for hele bygningen og fordeler automatisk mere strøm til EV-opladning, når bygningen bruger mindre. Den certificerede ZAPTEC-strømmåler er installeret i hovedtavlen. Gennem den modtager ZAPTEC Portal løbende måledata fra bygningen og tilpasser ladestrømmen til EV-ladestationerne.
Smart opladning med ZAPTEC APM: Udnyt al tilgængelig kapacitet."
Nyheder fra sidste fredag om erobringen af Danmark med hjælp fra det danske firma Spiri Nedenfor er der et par interessante uddrag. Mens vi venter på kvartalsrapporten, som offentliggøres den 13. november
Lima er ansvarlig for at lancere ZAPTECs produkter i hele Europa. Han siger, at ZAPTEC formåede hurtigt at vinde terræn i Danmark, og at flere hundrede ladestandere allerede er installeret der pr. september 2020.
Spirii har allerede etableret sig som en vigtig aktør på det danske marked, og vi agter at vokse og udvide os til resten af Nordeuropa. Dette vil vi gøre gennem stærke partnerskaber og løsninger, som der er efterspørgsel efter på markedet, siger Harritshøj.
Jeg skrev i går, at jeg har købt dette i køb/salg-tråden, men jeg kunne prøve at uddybe min beslutning her i virksomhedens egen tråd (så får vi også andre fra forummet med ;).
Efter min mening er elbiler og deres opladning en hurtigt voksende, men stadig fremtidsorienteret branche, hvor Zaptec er i en fordelagtig position, da de er en af de første på markedet. Produkterne ser ud til at være af høj kvalitet, de sparer strøm og genererer en konstant pengestrøm for virksomheden. Den internationale ekspansion er allerede godt i gang (andel af omsætningen ~25% i 2020, sammenlignet med 10% i 2019), hvilket også delvist validerer teknologien. Jeg kan også især godt lide virksomhedens planer om at udvide til sektorer med højere margin næste år.
Derudover er det direkte usædvanligt, at der allerede nu er betydelige penge tilbage på bundlinjen. Risikoen er derfor på et helt andet niveau end i de fleste teknologivirksomheder i den tidlige fase. Jeg får meget stærke Plejd-fornemmelser med denne virksomhed, bortset fra at prisskiltet er mere end halvt så billigt. Man kan kun håbe, at historien efter børsnoteringen udvikler sig på samme måde.
Kursen er faldet så meget de seneste dage uden nyheder, så det bliver nok bare rettet op nu.
@Jippe, gode pointer! Jeg tænkte også, at det minder lidt om Plejd. Med almindelig sund fornuft er det nemt at se, hvor stort vækstpotentiale begge har. Hvis man tager Finland som eksempel, er regeringens mål at have 800.000 elbiler i 2030. Når man så ser sig omkring, er der stadig utroligt få ladesteder. Det samme gælder stort set overalt i Europa. Inden for 10 år vil vi se et vanvittigt projekt, når boligforeninger, virksomheder, private osv. får styr på deres egen ladeinfrastruktur. Selvfølgelig er der flere virksomheder om at dele markedet, men der er altid konkurrence, jeg kender dog ikke Nordkorea Det bliver virkelig interessant at følge, hvordan Zaptecs internationale forretning udvikler sig
Indtægterne kommer indtil videre primært fra salg af opladningssystemer og -standere (og installationer?). Disse er til privat brug og til større samfund (og en tredje sektor/version er planlagt til næste år). Derudover går 15 % af pengene, der cirkulerer gennem Charge365-betalingssystemet, som blev købt for et år siden, i firmaets lommer. Charge365 er en app designet til boligforeninger eller parkeringshuse, der bekvemt kan overføre omkostningerne ved bilopladning til slutbrugerne. Dette udgør kun et par procent af omsætningen, men efterhånden som antallet af ladepunkter stiger, kan det udgøre en stor indtægtsstrøm.
Der er helt sikkert mange faktorer, der påvirker kursen: nyligt børsnoteret, de gamle toppe blev først brudt i dag, volumen var stor i starten og er nu stabiliseret, kursmålene har en effekt, og kvartalsregnskabet forudses sikkert allerede. Man skal huske, at virksomheden allerede er profitabel. Det bliver interessant at se, hvor langt de er med udvidelserne!
{“content”:“Det ser godt ud. Det var nok ikke billigt at tilføje, selvom jeg håbede på det. Omsætningsvækst på 30 %, alt sammen på internationale markeder (international andel af omsætningen 29 % mod 10 % sidste år). Driftsresultatet er på samme niveau som sidste år, men det skyldes midlertidig høj efterspørgsel efter Zaptec Home, som er det produkt med lavest margin (og som ifølge rapporten vil blive erstattet af en mere omkostningseffektiv løsning næste år ). Virkelig ambitiøse løfter for de kommende år:\n"Vores vejledning for årlig omsætningsvækst er 35-50 % for de næste 3 år\nVores vejledning for EBITDA-margin er 20 % i 2023" (q3/2020 EBITDA-margin var altså lidt over 11 %)\n\nDet er fint at fortsætte med denne historie.”,“target_locale”:“da”}