Quantafuel - plastgenanvendelse fra Norge

Jeg kan sige, at plastaffald i øjeblikket er meget billigt, fordi Kina lukkede portene for et par år siden og ikke længere modtager plast fra Europa :slight_smile: Så hvis man kunne transportere plast derhen til en pris af 0, ville der helt sikkert blive eksporteret et par lastbilfulde fra Finland :wink:

2 Synes om

Som @jaska1’s indlæg viser, samarbejder Quantafuel med BASF, og man kan vel forestille sig, at der findes kunder den vej, for BASF er ikke bare en hvilken som helst lille biks.

2 Synes om

Det plastikaffald, der ikke genbruges, ender på lossepladser og i havet, hvor det langsomt nedbrydes, producerer mikroplast og CO2-udledning. Hvis dette materiale i stedet går til en facilitet, der producerer kulbrinter, kan disse bruges til at erstatte olie, der er udvundet fra jorden.

En helt fungerende logik og miljøvenlig, indtil ægte bioplast er tilgængelig overalt, hvilket vil tage mindst 20 år.

1 Synes om

Godt, hvis det er tilfældet!

Jeg må sige, at jeg selv er forbeholden over for disse pyrolysebaserede affaldsforarbejdningsprojekter, da tendensen er, at plastaffald skal bruges til at fremstille nye genanvendelige produkter. Der skal derfor lobbyes for, at “det fulde potentiale” kan opnås i denne type virksomhed. Jeg arbejder i affaldsbranchen med udviklingsopgaver, så jeg har en vis fornemmelse af disse ting. Jeg har dog sidst haft med pyrolyse at gøre for et par-tre år siden, så situationen kan selvfølgelig have ændret sig.

3 Synes om

Her opererer vi med lidt forældet information, så jeg må hellere lige informere om emnet :slight_smile:

I Finland har det ikke været tilladt at deponere organisk affald på lossepladser siden 2016. Hvis plast ikke genbruges som materiale, bruges det til energiproduktion ved forbrænding eller “forgasning”. Intet plast deponeres altså længere på lossepladser (der findes dog et par undtagelser inden for EU’s område).

8 Synes om

Jeg mente det hovedsageligt globalt, i Finland er situationen ret god i denne henseende.

Når man ser billeder fra f.eks. Sydøstasien, er det jo sørgeligt, og et stort problem er, at vestlige lande dumper plastikaffald derhen.

4 Synes om

Affaldsfraktioner (inklusive plast), der ender på lossepladser og i vandområder, er et stort problem globalt, det kan man ikke benægte. Her er det værd at bemærke, at vestlige virksomheder i udviklingslandene skal konkurrere med Kina, som unægtelig er stærke til at lobbye for deres egne anlæg (hovedsageligt affaldsforbrændingsanlæg) til at løse disse landes affaldsproblemer, endda med finansiering.

På en eller anden måde ville det i mit hoved være mere logisk, at grundlaget for dette selskabs vækst først skulle skabes i vestlige lande. USA kunne naturligvis være et potentielt markedsområde. Jeg kan selvfølgelig også tage fejl i denne sag, da virksomheden allerede har store spillere involveret.

Hvis EU’s synspunkt interesserer dig, kan du læse ovenstående PDF, hvor pyrolyseteknologien er forklaret ret godt. Her er måske det vigtigste uddrag i en nøddeskal om den nuværende situation fra et lovgivningsmæssigt perspektiv:

“However, EuRIC wishes to underline that chemical recycling cannot be considered as the silver bullet solution as such. It covers a large number of different technologies, in some cases at early stages of industrial development and with different abilities to recycle complex waste plastic streams of mixed polymer types. Those different processes will most likely be hampered by the same waste-specific issues that the mechanical recycling is facing. Besides, some of the technologies understood as CR are actually producing fuel from plastics and as such not complying to the definition of recycling as stated in the Waste Framework Directive.”

4 Synes om

Pareto og target 100NOK

2 Synes om

En af Norges største private investorer har også købt Quantafuel

Ferd har købt over en halv million aktier i Quantafuel.

3 Synes om

https://www.basf.com/global/en/who-we-are/sustainability/we-produce-safely-and-efficiently/resources-and-ecosystems/engagement-against-plastic-waste/Alliance-to-end-plastic-waste.html

1 Synes om

https://www.instagram.com/p/CFK3mq1HDGK/?igshid=1i4862bnkhs6j

Her er en fremragende ofte stillede spørgsmål (FAQ) på BASF’s hjemmeside vedrørende emnet.

https://www.basf.com/th/en/who-we-are/sustainability/we-drive-sustainable-solutions/circular-economy/chemcycling/FAQ_ChemCycling.html

@Jekku det er meget interessant at høre tankerne fra en person, der arbejder i branchen! Tak for det gode bidrag til tråden.

Redigering: Sparebanks kundebrev nævnte tilsyneladende allerede QFUELs nye mål, som tilsyneladende er 200 NOK. Lad os se, om vi finder en bekræftelse et sted i morgen med et link eller et skærmbillede.

6 Synes om

Link til Sparebankens rapport:
https://aksjehandel.sparebank1.no/server/secure/report/file/1182

Procesingeniør søges:

https://65458.webcruiter.no/Main/Recruit/Public/4286724597?culture_id=nb&link_source_id=0

3 Synes om

Se nuværende kursmål her

7 Synes om

QFUEL er en del af BASF’s ChemCycling-projekt.

3 Synes om

{“content”:“Bankernes kursmål: Sparebank1: 200 NOK, Artic Securities: 125 NOK, Pareto: 100 NOK og Danske Bank: 131 NOK.\n\nDvs. bankerne prissætter det, som om risiciene for Quantafuel er aftaget en smule. Selvfølgelig er der emissioner i vente, og det vil medføre tilbageslag for de gamle ejere. Jeg ser frem til at følge projekterne.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Grund til køb?

Uddrag fra pressemeddelelse offentliggjort 15. september:

“Vi er derfor glade for at kunne meddele, at vi over de sidste 48 timer har nået dette mål, og nu planlægger en gradvis kapacitetsforøgelse, først på én reaktor, og derefter over de næste par uger på flere reaktorer samtidigt.”

6 Synes om

QFUEL - Presentation - ABGSC - 240920.pdf (2,8 Mt)

En nyere præsentation 24.9.2020

4 Synes om

Uden tvivl giver dette mig en god følelse på mange måder. Skive-fabrikken er tilsyneladende blevet sat i drift med succes, hvilket er et stort skridt, så dette ikke bliver en “god idé, men ikke mere end det”-følelse. Jeg hørte fra videoen, at den skulle køre med fuld kapacitet om et par måneder? Hvis der ikke opstår komplikationer, kan man så antage, at de tonnager og nye anlæg, der er planlagt i præsentationen, sandsynligvis vil blive realiseret? Væksten ville være ret solid i 2022-2023.

Edit. Kan Jaska sige, hvilke de største potentielle udfordringer er med hensyn til denne udvidelse?

1 Synes om

Jeg er ikke professionel, så mine tanker er bare gæt. Men generelt er der altid udfordringer ved opskalering. Indstillinger/optimering er sandsynligvis sværere at finde, men grundlaget er selvfølgelig bedre, når Skive har trænet det en gang.

Kan @Jekku kommentere dette?

1 Synes om