Qt Group - En episk rejse til en tech-gigant

Med et godt Q2 kunne det være et passende tidspunkt at åbne en egen tråd for Qt.

Tak igen til inderes for den pletskudte anbefaling!

Q2 / 2018 tal:

7 Synes om

Jep. Det var godt at være med på vognen her. Jeg købte den, efter Mikael og deres koder lavede en video fra Qt-eventet. Snart begynder licenspengene at vælte ind!

5 Synes om

Q2 TJ-interview

Tak @Mikael_Rautanen for dette!

Som forskellige kunder er der altså 13-14 selskaber ud af de 15 største bilproducenter. Dette er betydeligt bredere, end hvad jeg havde turdet gætte. Det sætter mig virkelig i et positivt tænkende humør :+1::thinking:

3 Synes om

Det lød også godt, den del af interviewet, hvor CEO udtalte, at distributionslicenskomponenten er inkluderet i de fleste af de kontrakter, der nu er indgået. For at citere referencekundens slogan ser denne sag bogstaveligt talt ud til at blive “the Best or Nothing”, og succes med distributionslicenserne vil sandsynligvis i høj grad bestemme udfaldet.

3 Synes om

Tak! Fantastisk, at videoen fra min og @Yu_Gongs Berlin-tur og Qt-analysen har været til hjælp. Jeg er i gang med at skrive en ny rapport, der kommer en opdatering i morgen tidlig!

11 Synes om

Er denne begivenhed også i år? Det ville være fedt at få en ny opdatering om stemningen. Man kan få meget ud af udviklingsdagene ved at fornemme stemningen. Hvis softwareudviklerne ikke er begejstrede, så går det heller ikke godt for virksomhedens forretning. Der kan også være nye produktpræsentationer. Video tak igen med Yun :wink:

5 Synes om

Jeg ejer delvist dette, fordi jeg tror, at Qt er et firma, der vil blive købt ud af børsen. Hvorfor skulle en bilproducent ønske, at denne teknologi kunne bruges af andre end dem selv?

2 Synes om

{“content”:“Hvis jeg forstod årsrapporten korrekt efter et hurtigt kig, har virksomheden sit eget (proprietære) programmeringssprog eller -miljø, som den forsøger at udvide brugen af. Softwareudviklingsværktøjerne er lavet med open source. Hvordan tjener denne virksomhed penge?”,“target_locale”:“da”}

4 Synes om

Kort fortalt har Qt en gratis version, men også en betalt version. Den betalte version er for eksempel optimering til bilproducenter og andre hardcore brugere/virksomheder. Denne B2B-del skaber indtægterne for Qt. Selvom deres software er open source, forhindrer det dem ikke i at sælge den i licensform til virksomhedsbrugere.

3 Synes om

Qt World Summit i Berlin er i starten af december i år, og vi planlægger at deltage!

6 Synes om

Hvis du udvikler et kommercielt produkt med de nyeste versioner af Qt, skal du bruge en licens. Mere om licensmodellen: Qt Groupin piratismiriski - Inderes

6 Synes om

{“content”:“Her er en gemt Q2-gennemgangsvideo:\n\n14.8.2018 Qt Groups investeringshistorie bevæger sig i den rigtige retning og med en højere hældningskoefficient\n\nJeg tror, at dette er en potentiel kandidat til modelporteføljen i løbet af vinteren 2018-2019, hvis den positive udvikling fortsætter, og risikoniveauet falder. Vi får se!”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

Google får foden indenfor i bilindustriens “infotainment”-systemer https://seekingalpha.com/news/3390950-big-google-push-auto-industry

4 Synes om

Det er interessant. Sikkert vil nogle bilproducenter acceptere deres skæbne som producenter af “dumt” jern og integrere Googles produkter i deres biler – det er heller ikke en dårlig strategi at fokusere på at lave hardware af høj kvalitet (dvs. biler). Andre vil sandsynligvis hellere falde i kamp end lade Googles brand komme ind på deres instrumentbræt. De samme tegn er i luften, som det skete med smartphones..

5 Synes om

Bilvirksomhedens tankegang: “Lad os sætte en computer i bilen, så den bliver en bedre bil”

Teknologivirksomhedernes tankegang: “Lad os sætte hjul på computeren, og se hvad der sker”

Hvem vinder.. :smiley:

7 Synes om

Dette var en interessant nyhed:

“PEUGEOTs fuldelektriske konceptbil er en kombination af klassisk elegance og den nyeste teknologi, og den er klar til autonom kørsel. Det digitale cockpit har 16 skærme, hvoraf den største er 49 tommer, samt et rat, der trækker sig tilbage i instrumentbrættet under autonom kørsel. Peugeot brugte Qt-udviklingsmiljøet til implementeringen af det digitale cockpit.”

Efter min mening sælges distributionslicenserne efter princippet $/skærm, hvilket betyder, at jo flere skærme i bilerne, jo større potentiale er der for distributionslicenser i bilindustrien.

Torsdag er der Q3-gennemgang (en kort gennemgang). Q2 var fantastisk med hensyn til licenssalg, men som realist skal jeg minde om, at licenssalg også kan overraske i den anden retning på kvartalsbasis før torsdag.

6 Synes om

Jeg tankede op på dette til mit barns portefølje. Til en langsigtet portefølje altså :slight_smile: Vi venter på den tid, hvor alle verdens biler er bygget med Qt.

2 Synes om

Med Qt, er jeg i tvivl, om en ny teknologi vil fortrænge den? Jeg er selv i branchen, og jeg har bemærket, at teknologier opstår og forsvinder med en meget hurtig cyklus. Det føles, som om nye teknologier dukker op hver måned. Jeg frygter, at Qt’s afløser er på vej ind på markedet, vi har bare ikke hørt om den endnu. :confused:

3 Synes om

Dette er en relevant trussel for ethvert teknologiselskab, og jeg plejer at vende det mere til spørgsmålet om, hvorvidt virksomheden er i stand til at tilpasse sig ændringer tilstrækkeligt godt i et foranderligt miljø. Qt’s teknologi har jo blomstret i tyve år, og den har kunnet forny sig betydeligt i den periode for at forblive relevant - for eksempel opstod der aldrig forretning for Qt fra mobil (man forsøgte dengang meget), men ved at ændre strategien til indlejrede systemer (+cross-platform) ser det ud til at have fundet det rigtige hul i markedet. I virksomhedens nuværende forretning er kundernes produktudviklingscyklusser lange, og Qt er en kritisk del af produktudviklingen, så teknologien er i sig selv vanskelig at fortrænge hurtigt, når foden er kommet ind ad døren.

5 Synes om

Omsætningen er i stærk vækst +23 % i Q3.

https://www.inderes.fi/fi/tiedotteet/johdon-osavuotinen-selvitys-11-3092018

7 Synes om