Qt Group - En episk rejse til en tech-gigant

Kursfaldet begrundes med, at AI disrupter. Jeg tager ikke stilling til, hvordan det sker, men som eksempel sker styringen i ukrainske droner i visse tilfælde via AI. Det kan ske, som du sagde, at kodningen udføres med det. Under alle omstændigheder har nuværende biler hverken processorkapacitet eller særligt avancerede skærme, skærmcontrollere osv. Hardwaren er beskeden. Pålidelighed og sikkerhed er vigtigt. Tærsklen for forandring er ret høj. Hvorfor skulle et konkurrerende AI-system vinde terræn, når man ønsker sikkerhed og pålidelighed?

8 Synes om

Mange har svært ved at forstå, hvad Qt er, og hvilken indvirkning AI har på virksomheden.

Ville dette være en god forklaring? Ret mig endelig, hvis jeg er helt galt afmarcheret.

Jeg laver menuer til et fjernsyn. Der er knapper.
Hvis jeg vil kode dette manuelt, skal jeg lægge et enormt stykke arbejde i det.
Med Qt trækker jeg bare de knapper, jeg skal bruge, frem og koder derefter, hvad disse knapper skal gøre.

Senere, når processoren i den næste TV-model ændrer sig, behøver jeg ikke at kode det hele forfra på hardwareniveau, da Qt kan håndtere den ændring for mig. Qt tager sig af den visuelle del.
(Obs! Jeg forenkler. Qt er meget mere end det)

Eksempel:
Jeg kan tegne det finske flag i Paint. Paint omdanner det i baggrunden til ettaller og nuller.
Jeg kan også gemme ettaller og nuller direkte i et format, så de danner det finske flag. Det er svært, men muligt.

Effekten af AI:
I dag behøver jeg ikke at tegne flaget i Paint. Jeg beder bare en AI om at tegne et til mig.

På samme måde fortæller jeg AI’en, at den skal lave en menu til mig. Jeg beskriver bare, hvordan menuen skal se ud.
Risikoen er, at jeg ikke forstår al koden, og der kan opstå fejl (bugs) i det færdige produkt.
(Obs! Ikke endnu, men helt sikkert i fremtiden)

Producenter af kritiske enheder ønsker næppe at løbe den risiko.

Hvis jeg laver en kaffemaskine, især en billig en, vil jeg næppe betale for Qt.

Så er der en anden AI-effekt, jeg kommer i tanke om:
Prisen på et kodningsprojekt falder. Dermed stiger Qt’s andel af projektet → der opstår et pres for at sænke prisen.

13 Synes om

Qt sælger ikke droner eller anden hardware. Qt’s produkt er et programmeringsværktøj, og kunderne betaler for udvikler- og distributionslicenser, når værktøjet er brugt til at skrive kode. Qt’s trussel er altså ikke, at der kommer et konkurrerende AI-system. Qt’s trussel er, at der på grund af AI ikke længere er brug for så mange udviklere, så der ikke længere sælges så mange udviklerlicenser.

Jeg tror selv, at det vil ske på kort sigt. På længere sigt tror jeg, at når kunderne kan udføre projekter med færre udviklere, vil de i stedet for at lægge de sparede penge under madrassen investere dem ved at starte flere projekter. Flere projekter, flere udviklere. Sådan har det altid været i softwarebranchen; når produktiviteten er steget, er behovet for arbejdskraft ikke faldet, men steget.

19 Synes om

Her er et eksempel på en kaffemaskine. Det kan næppe betale sig for producenten selv at begynde at bygge en brugerflade helt fra bunden med AI. Det ser ud til, at man med en licens kan få styr på hundredvis af kundetilpasninger, test og opdateringer billigere.

27 Synes om

Godt indlæg, og jeg vil tilføje, at efterhånden som effektiviteten forbedres, vil der også komme flere anvendelsesområder, hvilket kan få TAM til at vokse.

11 Synes om

Det ser ud til, at pipelinen lækker, men der er stadig ingen analyser af, hvordan det udbedres.

1 Synes om

13 Synes om

For eksempel har Salesforce allerede introduceret “Agentforce-modellen”, hvor faktureringen er baseret på udførte opgaver. Qt er i en usædvanlig god position i dette kapløb, da de allerede har infrastrukturen klar til en distributionslicensmodel.

24 Synes om

På Qt Groups liste over aktionærer finder man nye opkøb fra i hvert fald Danske Invest og Cologny Advisors LLP.

Sidstnævntes investeringsstrategi er interessant: Selskabet benytter en ”stock picking”-metode baseret på fundamental analyse, hvilket vil sige, at det forsøger at finde enkelte undervurderede aktier gennem grundigt analysearbejde.

Det tidligere medlem af ledelsen Tuukka Turunen øgede også sin beholdning med 1.000 aktier.

Det tyder på, at bunden for Qt Group nu er lagt bag os!

60 Synes om

Antti kom i dag med forhåndskommentarer til Q1, og samtidig har vi skudt gang i en gættekonkurrence for fællesskabet, hvor de mest præcise forudsigere har mulighed for at vinde et års Premium! :crystal_ball:

Du kan deltage i konkurrencen på Qt’s selskabsside under punktet Investor Konsensus. :flexed_biceps:

37 Synes om

Lad os vække tråden til live frem mod Q1-regnskabet onsdag d. 13.5, der er også en tulos-live i vente: Qt Q1'26 -tuloslive ke 13.5. klo 12:55 - Inderes

Mængden af større short-positioner ser i øjeblikket ud til at være 9,87 %, og dertil kommer selvfølgelig de positioner under 0,5 %, som vi ikke kan se, da det finske finanstilsyn (Finanssivalvonta) ikke offentliggør dem: Voimassa olevat lyhyet positiot - Lyhyiden positioiden ilmoittaminen - www.finanssivalvonta.fi

37 Synes om

I morgen skal resultatet ramme toplinjen, ellers falder vi til jorden med det samme. Hvis man skal tro på CEO’ens tidligere udmeldinger.

9 Synes om

Jeg skyder på, at der kommer et miss på toplinjen, et miss på bundlinjen, en blød guidance og et kursfald på -10 %.

11 Synes om

Nej, selskabet har nu sat målene så lavt, at der er mulighed for at overgå dem!

8 Synes om

Det er en god idé også at lægge dit gæt her. Som en påmindelse til andre også.

10 Synes om

Det er spændende tider - efter min mening er der allerede indpakket så meget negativt i kursen, at selv et “no news is good news”-agtigt resultat ville kunne løfte værdiansættelsen, men kender man historikken ret, kan der også komme bløde tal og kursen igen ryge ud i en voldsom nedtur over flere dage. Det er lidt af en lottokupon i disse tider, men lad gå … man må vel betale lidt for sin hobby.

18 Synes om

Pressemeddelelse

35 Synes om

Hvad ligger der bag det hop i de tilbagevendende indtægter (recurring revenue)?

I Q4 var de tilbagevendende indtægter 127 mio. €, så et hop af den størrelse kræver nærmest et mirakel. Ellers er resultatet det sædvanlige Qt-skrammel.

15 Synes om

Jeg antager, at det er IAR’s SaaS-transformation. Det vil sige, at der er en stor mængde af IAR’s kundeaftaler, der udløb ved årsskiftet, hvorefter de bliver faktureret på en anden måde, og den tidligere metode blev ikke talt med som tilbagevendende omsætning (ARR).

27 Synes om

Jeg tror ikke, at der blev rapporteret om organisk vækst, eller var der andre, der så det? I 4. kvartal blev omsætningsvæksten rapporteret uden effekten fra virksomhedsopkøb.

4 Synes om