Jeg vil ikke kaste mig ud i at vurdere Qt’s vækstrejse. Der er mange gode indlæg i tråden, som giver et klart billede af historiens nuværende status og fremtid.
I stedet kom jeg til at tænke på Varelius’ udtalelse, som jeg stødte på for første gang. Efter min mening indkapsler den et bredere problem for mange finske virksomheder. Varelius’ vision rejser spørgsmål. Jeg tror ikke, at ønsket om en altomfattende portefølje er kommet fra kunderne.
Forestiller ledelsen i Qt sig, at kunderne løber skrigende til én samlet løsning med alle deres behov, hvis en sådan tilbydes? For blot få år siden forestillede Finlands største teknologivirksomhed sig, at dens ”end-to-end”-strategi ville vinde. Den glemte dog at spørge kunderne, hvad de rent faktisk ønskede, og forsømte at sikre, at den var konkurrencedygtig på forretningens vigtigste område på det rette tidspunkt. Den samme virksomhed begik den samme fejl i en anden type forretning med andre kunder godt et årti tidligere.
Der er mange gode grunde til, at ingen kunde ønsker at være afhængig af én leverandør. I erhvervslivet er det svært at undgå fænomenet “vendor lock-in” i de store skytjenesters æra. Bortset fra små og mellemstore virksomheder er det de færreste, der stoler på kun én leverandør inden for noget som helst område.
Hvis man ikke har lært andet af dette årtusindes teknologiske omvæltninger, bør det i det mindste stå frisk i erindringen, at al produktudvikling altid bør tage udgangspunkt i kundernes behov. Virksomhedens eget ønske om at skabe et altomfattende “wall-to-wall” eller “end-to-end” udbud bør ikke drive produktudvikling eller virksomhedsopkøb, selvom man ved, at man har brug for dem for at kunne indfri sit vækstløfte.
Bag succesfulde teknologivirksomheder ligger en enkel opskrift, som er utrolig svær at føre ud i livet i praksis:
Fokusér altid først på det, du er god til eller bedst til, og sørg for, at du stadig er god til eller bedst til det om fem år. Find ud af, hvorfor kunderne valgte netop dine tjenester. Hvis du finder et nyt område, der hjælper kunden, og som kunderne desperat efterspørger hos dig, så sats på det.
Det ville være interessant at spørge de folk fra Slint, som blev nævnt i tråden, hvorfor de tror på succes i konkurrencen. Jeg vil gætte på, at de hævder at tilbyde kunderne et bedre produkt til en bedre pris end konkurrenterne og tror på, at kunderne er villige til at betale for det.