Qt Group - En episk rejse til en tech-gigant

Omsætning og pengestrøm fra drift [1] udviklede sig som følger i årene 2020-2022.

2020 2021 2022
Omsætning 79,46 M€ 121,14 M€ 155,32 M€
Pengestrøm fra drift 12,75 M€ 16,04 M€ -3,90 M€
:green_circle: :yellow_circle: :red_circle:

:green_circle: pengestrøm fra drift > 15 % af omsætningen
:yellow_circle: pengestrøm fra drift < 15 % af omsætningen
:red_circle: pengestrøm fra drift er negativ

Har I analyseret denne udvikling i pengestrømmen fra drift? I 2022 var pengestrømmen fra drift negativ [2]. Hvad er jeres vurdering af den fremtidige udvikling i pengestrømmen fra drift?

[1] Inderes investeringsskole, pengestrømsopgørelse
[2] Rapporter og præsentationer (qt.io)

19 Synes om

Cashflowet har været stærkt i det første halvår:

6 Synes om

I de foregående år er pengene gået til betaling af de aktiebaserede vederlag, hvilket tydeligt fremgår ovenfor. Dette har der allerede været talt om på forummet tidligere.

17 Synes om

Hilsen @Juha_Varelius og Qts økonomiledelse.
Jeg har bemærket, at The Qt Company Oy’s årsregnskab (for regnskabsperioden 1.1.2022-31.12.2022) endnu ikke fremgår af erhvervsregisteret. Moderselskabet Qt Group Oyj’s årsregnskab er allerede modtaget i erhvervsregisteret den 21.3.2023. Det ville være relevant, hvis man også kunne få adgang til at gennemse The Qt Company Oy’s årsregnskab så hurtigt som muligt. Tak. :slight_smile:

Edit: slåfejl rettet
Edit: 10.8 15.16: Der er sendt en e-mail til Qt om emnet.
Edit: 11.8 13.40: Tilføjet link til listen over erhvervsregistre.

5 Synes om

Lad os finde ud af, hvor indgående de, der følger denne tråd, har sat sig ind i målvirksomhedens årsregnskaber.

Hvor indgående har du sat dig ind i de offentligt tilgængelige årsregnskaber for denne tråds målvirksomhed?
  • Jeg har sat mig ind i koncernregnskabet.
  • Jeg har sat mig ind i både koncern- og moderselskabets regnskaber.
  • Jeg har sat mig ind i både koncernens, moderselskabets og et af dets datterselskabers regnskaber.
  • Jeg har ikke sat mig ind i regnskaberne.
  • Intet svar.
0 äänestäjää
6 Synes om

Jeg tror, det er lige så grundigt som dem, der følger andre tråde.

2 Synes om

Valgmulighed 6.

• Jeg ved ikke, hvad forskellen på dem er, jeg læser kun de selskabsmeddelelser, der fanger mit øje.
0 äänestäjää

Hilsen gennemsnitsinvestoren :smiley:

18 Synes om

Uden at tage stilling til sandsynlighederne for de forskellige scenarier, er det værd at bemærke, at den øvre ende af guidance ikke er det bedst mulige “alt går som smurt”-scenarie for Qt. Investorer husker sikkert forrige år, hvor der blev guidet med 25-35 % vækst og >15 % driftsresultat. Det faktiske resultat blev en vækst på 52 % og et driftsresultat på 26 %.

Hvis Qt’s forretning udvikler sig nogenlunde i overensstemmelse med prognoserne, er der tale om en ok investering til disse priser. Hvis udviklingen er svagere, er det en dårlig investering. Hvis udviklingen er bedre, en god investering. Hvor sandsynlige man anser de forskellige scenarier for at være, afgør, om aktien er dyr eller billig.

30 Synes om

I åbningstalen ved Qt World Summit 2022 præsenterer Varelius efter min mening inspirerende perspektiver på Qt’s vision frem mod 2025. Åbningstalen varer cirka syv minutter. Her er et par punkter fra den.

Varelius: “så fra design til udvikling i 2025 vil du finde stort set alt, hvad du behøver til dine softwareudviklingsopgaver, hos Qt

[0:35] Qt World Summit 2022 Opening Address
[3:22] Qt Multi-product business line
[5:32] Flere opkøb, flere produkter, frem mod 2025
[6:35] 2025 opsummering

Det bliver interessant at følge, hvilke produkter Qt’s portefølje vil blive udvidet med frem mod 2025. Det vil vise sig, om produktporteføljen udvides specifikt gennem virksomhedsopkøb. Mit eget gæt er, at de næste skridt på en eller anden måde relaterer sig til optimering af konkurrenceevnen for Qt for MCUs-værktøjskassen. Måske er det på tide at tilføje en effektiv C/C+±compiler til porteføljen. :slight_smile:

14 Synes om

Jeg vil ikke kaste mig ud i at vurdere Qt’s vækstrejse. Der er mange gode indlæg i tråden, som giver et klart billede af historiens nuværende status og fremtid.

I stedet kom jeg til at tænke på Varelius’ udtalelse, som jeg stødte på for første gang. Efter min mening indkapsler den et bredere problem for mange finske virksomheder. Varelius’ vision rejser spørgsmål. Jeg tror ikke, at ønsket om en altomfattende portefølje er kommet fra kunderne.

Forestiller ledelsen i Qt sig, at kunderne løber skrigende til én samlet løsning med alle deres behov, hvis en sådan tilbydes? For blot få år siden forestillede Finlands største teknologivirksomhed sig, at dens ”end-to-end”-strategi ville vinde. Den glemte dog at spørge kunderne, hvad de rent faktisk ønskede, og forsømte at sikre, at den var konkurrencedygtig på forretningens vigtigste område på det rette tidspunkt. Den samme virksomhed begik den samme fejl i en anden type forretning med andre kunder godt et årti tidligere.

Der er mange gode grunde til, at ingen kunde ønsker at være afhængig af én leverandør. I erhvervslivet er det svært at undgå fænomenet “vendor lock-in” i de store skytjenesters æra. Bortset fra små og mellemstore virksomheder er det de færreste, der stoler på kun én leverandør inden for noget som helst område.

Hvis man ikke har lært andet af dette årtusindes teknologiske omvæltninger, bør det i det mindste stå frisk i erindringen, at al produktudvikling altid bør tage udgangspunkt i kundernes behov. Virksomhedens eget ønske om at skabe et altomfattende “wall-to-wall” eller “end-to-end” udbud bør ikke drive produktudvikling eller virksomhedsopkøb, selvom man ved, at man har brug for dem for at kunne indfri sit vækstløfte.

Bag succesfulde teknologivirksomheder ligger en enkel opskrift, som er utrolig svær at føre ud i livet i praksis:

Fokusér altid først på det, du er god til eller bedst til, og sørg for, at du stadig er god til eller bedst til det om fem år. Find ud af, hvorfor kunderne valgte netop dine tjenester. Hvis du finder et nyt område, der hjælper kunden, og som kunderne desperat efterspørger hos dig, så sats på det.

Det ville være interessant at spørge de folk fra Slint, som blev nævnt i tråden, hvorfor de tror på succes i konkurrencen. Jeg vil gætte på, at de hævder at tilbyde kunderne et bedre produkt til en bedre pris end konkurrenterne og tror på, at kunderne er villige til at betale for det.

84 Synes om

Fremragende forslag. Det ville være superinspirerende at finde tid til at tale med dem. At dømme ud fra antallet af stjerner på GitHub (★9,3 k), er populariteten af Slint vokset meget hurtigt.

* slint-ui/slint (github.com)
* qt/qt5 (github.com) (indeholder også qt6)

Jeg formoder, at følgende faktorer blandt andet ligger bag Slints popularitet:

Jeg ville også selv være interesseret i at prøve Slint, hvis der på et tidspunkt byder sig en passende lejlighed. :slight_smile:

35 Synes om

Her er en meget overordnet refleksion over Qt mellem Kevin og Sami.

Kevin van Dessel fra Sijoituskästi er gæst for anden gang i et kort afsnit om det finske markeds falmede vækstraketter – Qt og Revenio. Kevin og Sami gennemgår hurtigt virksomhederne, og Sami overvejer, om tilbudskurven denne gang er attraktiv nok.
I forbindelse med afsnittet blev Samis opfattelse af toplønninger i investment banking filmet til Sijoituskästi, samt neuvottelija insider 15 forbi Rahapodi 2024.

00:00 Kevin van Dessel og Sami er effektive i studiet
02:44 Qt er et operativsystem og udviklingsmiljø til indlejrede systemer. En profitabel vækstaktie
05:44 Fra hardware til software som kilde til merværdi
08:58 Revenio er verdens førende virksomhed inden for øjendiagnostik. En endnu mere profitabel vækstvirksomhed
14:10 Rentenedsættelsesfjederen er nu helt spændt – multiplerne op igen? Renteinvesteringer som alternativ til aktier
16:48 neuvottelija insider 15 forbi Rahapodi 2024

#økonomer #inflation #investorer neuvottelija #neuvottelijat #sijoituskästi

20 Synes om

Præcist og glimrende opsummeret @OldFeki. Jim Collins har også skrevet om emnet i sin bog Good to Great, for eksempel som følger:

“Virksomhederne, der gik fra gode til fremragende, forstod, at det at gøre det, man er god til, vil gøre en god; at fokusere udelukkende på det, man potentielt kan gøre bedre end nogen anden organisation, er den eneste vej til storhed”

Qt er, så vidt jeg forstår, stærk inden for indlejrede enheder med touchskærm, hvor hukommelses-, beregnings- og strømforbrugsressourcerne er begrænsede. Der findes adskillige konkurrerende teknologier, så længe der er tilstrækkelig beregningskraft og hukommelse til rådighed.

Kunne optimering af brugen af begrænsede ressourcer i indlejrede enheder måske være det område, hvor Qt kunne blive bedre end nogen anden virksomhed? Dette kunne kræve, at Qt anskaffede sig teknologier, hvormed man for eksempel kunne optimere hukommelsesforbrug og ydeevne.

Svenske I.A.R Systems group AB er en af de førende leverandører af udviklingsmiljøer til indlejrede enheder. IAR’s C/C+±compilere er fremragende til at optimere ydeevne og hukommelsesforbrug. I foråret 2020 offentliggjorde Qt og IAR Systems oplysninger om et samarbejde (Qt & IAR partnership).

Jeg har overvejet, om Qt og IAR måske ville stå stærkere sammen end hver for sig. Har du nogle perspektiver på dette?

P.S. Her findes en sammenligning af compilere.

24 Synes om

Jeg tænker i samme baner. Produktudvikling, der svarer til kundens reelle behov, og tilsvarende præcist målrettede virksomhedsopkøb skaber sandsynligvis varig værdi. Stræben efter omsætningsvækst kan være suboptimal, hvis det sker på bekostning af lønsomheden.

Qt’s præstationsbaserede aktieincitamentsprogram [1], [2] måler dog, så vidt jeg forstår, udelukkende omsætningsvækst. Målestokken her er omsætningen for 2024. Hvis jeg har tolket det rigtigt, modtager ledelsen fuld kompensation, hvis omsætningen er 360 MEUR i 2024. Opnåelse af dette kræver muligvis virksomhedsopkøb, da det sandsynligvis er meget udfordrende at nå målet gennem organisk vækst, i betragtning af at omsætningen i 2022 var 155 MEUR.

[1] New sharebased incentive program for Qt Group Plc key persons
[2] Compensations, Terms and Conditions for the Performance Share Plan 2022-2024 (qt.io)

8 Synes om
Ejer du i øjeblikket aktier i denne tråds målselskab?
  • Ja
  • Nej
  • Intet svar
0 äänestäjää
3 Synes om

Denne vækst i salget af nye biler passer også ind her.

27 Synes om

The Qt Company Oy’s årsregnskab for 2022 er nu tilgængeligt i handelsregisterets virre database. God fornøjelse med analysen! :slight_smile:

21 Synes om

Hvor bruger Nokia Qt?

3 Synes om

Var det Nokia som kunde, der skræmte kursen ned?

45 Synes om

I forskellige desktop-applikationer osv. QT’s teknologi var jo på et tidspunkt ejet af Nokia, og man forsøgte ihærdigt at implementere den alle vegne.

6 Synes om