Vi har suttit i ett och ett halvt år fulla av hopp! Snart förhoppningsvis också rika! Qt Group har verkligen en unik potential. För närvarande ingår huvudsakligen försäljningsavtal med en distributionslicenselement. Dessa uppgår troligen till hundra eller fler. Det intressanta är att de knappt syns i årsredovisningen. Eller åtminstone de flesta investerare förstår förmodligen inte hela saken ordentligt. Även om alla dessa distributionslicensavtal inte nödvändigtvis ger betydande intäkter, gör en stor del det, men bokföring i resultaträkningen är möjlig först när intäkterna realiseras, det vill säga när tidpunkten och beloppet för deras realisering är säkerställda. Om till exempel intäkterna för räkenskapsåret 2019 bedöms vara betydande, skulle de faktiskt behöva bokföras i årsredovisningen. Om de inte är bokföringsbara i resultaträkningen, borde de åtminstone bokföras i årsredovisningens tilläggsinformation. Och de påverkar även räkenskapsårets vägledning. Så jag ser fram emot början av nästa år med spänning!
Spekulationer: är påståendet på 30% från 2010 någorlunda trovärdigt?
Stötte på det på nätet, kommer inte ihåg hur.
Efter att ha analyserat Elektrobitti under den tiden minns jag att det talades om samma 30 %-siffra i branschen.
När vi var där på mässan och nu är e-postmeddelanden på Qt:s sändlista, får Mikael och jag en rejäl dos propaganda varje vecka. Här är en jämförelse mellan Qt och HTML5.
"Sequality, ett oberoende österrikiskt mjukvaruutvecklingsföretag, satte Qt i ringen i en burmatch mot HTML5.
Reglerna: Det finns inga regler! Ge samma utvecklare 160 timmar för att skapa en demo av ett inbäddat system med Qt och 160 timmar för att skapa samma demo med HTML5. Dessa demos skulle visa exakt hur de två teknikerna jämförs när det gäller utveckling, prestanda och hållbarhet.
Resultatet: Sequality fann att implementeringen med Qt QML levererade ett mer funktionellt och komplett användargränssnitt än HTML5-versionen. Test- och felsökningsprocessen befanns vara enklare med Qt QML. Generellt sett svarade Qt QML-versionen snabbare och möjliggjorde funktioner, som tangentbord och multi-touch, som inte stöddes av HTML5 utan ytterligare implementering."
Visst, detta är Qt:s produktmarknadsföring, så ta det med en nypa salt ur ett investerarperspektiv. ![]()
Den andra videon därifrån var ganska intressant. Ett par minuter om vad Verneri skrev. Det vill säga en jämförelse mellan samma kodares Html5- och Qt-implementeringar för pekskärmskontroller för en tappningsmaskin eller liknande. Skillnaden är ganska tydlig i videon. De hävdar att det borde vara en ganska rättvis jämförelse när det gäller kodarens färdigheter, men det är naturligtvis svårt att säga.
Bra fråga, varför skulle biltillverkare tävla med t.ex. Google när det kommer till mjukvara?
När en börjar använda Android måste de andra tävla mot det i användbarhet och locka apptillverkare som Spotify, Netflix osv. att göra appar för deras egna plattform.
Jag tror att dessa biltillverkarnas egna operativsystem kommer att möta samma öde som Symbian. De har ännu mindre expertis än vad Nokia hade.
{“content”:“Idag gjordes en stor aktiehandel med Qt-aktier (63 000 aktier/ till ett värde av 500 000 euro). Kan det vara något stort på gång…”,“target_locale”:“sv”}
Uppköpserbjudande för ett av de största konsultföretagen inom Qt-teknologi:
Här är Reuters-nyheten: https://www.reuters.com/article/us-luxoft-m-a-dxc-tech/dxc-technology-to-buy-software-development-company-luxoft-for-2-billion-idUSKCN1P115T
Tiden kan vara mogen för att köpa Qt till modellportföljen. Det misstänker jag ![]()
Har någon en uppfattning om vilken roll Qt-konsulttjänster har spelat på Luxoft? Jag känner inte till företaget, men en snabb titt visar att tillväxten de senaste åren verkar ha skett på bekostnad av lönsamheten, och aktiekursens svaga utveckling har förmodligen återspeglat detta. Jag är främst intresserad av om Qt:s teknik ur köparens perspektiv är kärnverksamhet eller kärnavfall?
Qt:s konkurrent Rightware går över till Android för ett starkare ekosystem? Rightware announces advanced graphics for embedded Android infotainment systems
Ny omfattande rapport publicerad idag
Edessä skaalautuvaa kasvua - Inderes
Luxoft är ett stort företag med en omsättning på nästan 1 miljard, så jag antar att Qt:s betydelse i Luxofts tjänsteutbud är liten och bara en av många teknologier. Konsulter använder ju de teknologier som kunderna vill ha. Jag tror inte att förvärvet kommer att ha någon inverkan på Qt.
Vi lever i intressanta tider om de stora aktörerna börjar storma marknaden ännu mer. Förtroendet är dock högt och jag gissar att Qt förr eller senare kommer att köpas upp ![]()
Precis så. Jag skulle gissa att ett eventuellt bud skulle komma tidigast om fem år, eller tills Qt kan bevisa att strategin också bär frukt resultatmässigt.
Det mest givande med att investera är nästan när man börjar förstå saker som man annars inte skulle förstå ett dugg. Att läsa Qts omfattande rapporter är bland det bästa i det avseendet. ![]()
Några förtydligande frågor till @Mikael_Rautanen:
- Försäljning av utvecklarlicenser i praktiken. Rapporten konstaterar att underhållsavtal förnyas årligen, men vad betyder detta för intäktsnivån och fördelningen? Om Qt säljer en utvecklarlicens idag för 100 enheter och bokför en del av det som licensförsäljning och resten som underhållsintäkter under året, vad händer då om ett år om kundens utvecklingsteam inte växer under året? Säljs samma utvecklarlicens till samma kund igen, eller är det bara underhållsintäkterna som är verkligen återkommande intäkter?
- Teknikens strategiska vinkel. Qt är ett börsnoterat företag som kan köpas till ett visst pris. Vad garanterar en biltillverkare som skyr internetjättar att Google eller Microsoft inte snor tekniken till sin egen portfölj när tillfälle ges? Eller med Here-analogin, hur vet till exempel Toyota att inte Daimler skaffar Qt som ägare eller vice versa? Finns det en genuin känsla av säkerhet för konsumentproduktföretag här jämfört med interna verktyg?
Reuters har en bra artikel om en trend inom bilindustrin: hur storleken (och antalet) på skärmar i bilar kommer att svälla under de närmaste åren. Artikeln handlar också mycket om bilindustrins ”digitala ångest” när det gäller att kunna skapa en lika bra användarupplevelse som folk har vant sig vid att få på smarttelefoner.
Qt och LG Electronics Vehicle Component Solutions Company ska utveckla förstklassiga displayer för bilinteriörer
När strategin realiseras 16€/2021.
Ingen brådska.
Håller med Aston. Jag tror inte att vi kommer att se en kurs på 20 € på ett tag än ![]()