Qt:s framsteg ser bra ut. När det gäller strategins framgång kommer intäkterna från distributionslicenser att vara avgörande. Qt rapporterar dock inget om detta – varken eurobeloppet eller den relativa andelen av intäkterna i förhållande till den totala omsättningen. Har ni på Inderes någon uppfattning om när Qt kommer att börja rapportera något om dessa distributionslicenser?
Det är bra att komma ihåg från historien att Nokias strategi verkligen inte var att tjäna pengar på själva tekniken. Och om man tittar på idag, så skulle företaget ganska lätt med nuvarande omsättningsnivå kunna vända sig till att bli lönsamt genom att byta strategi till ett cash-cow-läge. Om det skulle vara klokt att optimera resultatet nu är en annan sak…
Företaget har kommenterat att när intäkterna från distributionslicenser är på en meningsfull nivå, så kommer de troligen att börja rapportera det, eftersom detta är en så viktig siffra för investerare (jag uppmuntrar också detta). Vi pratar troligen om nästa år, men jag kan inte säga säkert. Intäkter från distributionslicenser kommer naturligtvis redan nu.
Qt:s investerarkommunikation delade ett blogginlägg till vår tjänst. Jag tar gärna emot feedback från er investerare, om sådant här är användbart för er eller om det blir för marknadsföringsinriktat ![]()
Ett alternativ kunde vara att lägga till en kort analytikerkommentar i samband med dessa.
Qt: åtminstone kommer det så lite meddelanden eller annan information, så det är trevligt när något sånt här kommer ibland. Och det känns inte för marknadsföringsfokuserat.
I grund och botten är det ganska bra.
Om företag börjar publicera rent skräp kommer det lätt att klippas bort.
Av detta kan man dra slutsatsen att intäkterna från distributionslicenserna hittills fortfarande är blygsamma. Men är de rentav så blygsamma att de som mest uppgår till sexsiffriga belopp?!? Jag tycker i alla fall att när intäkterna från distributionslicenserna når miljonklassen, så borde man redan börja rapportera det…
En annan faktor som starkt påverkar Qt:s värdering verkar vara spekulationer om att Qt köps ut från börsen. Dessa spekulationer har förekommit ganska ofta i media. Men vem/vilken aktör skulle då kunna köpa Qt? Har ni på Inderes några uppskattningar om detta – hur sannolikt/troligt ni överhuvudtaget anser ett köpbud på Qt vara och vem skulle kunna lägga ett sådant bud?
Qt används för att utveckla applikationer för så många olika branscher att jag är lite tveksam till om någon industriell aktör skulle vara intresserad av att köpa hela Qt. Till exempel inom bilindustrin verkar Qt vara starkt, men ändå undrar jag om något bilmärke, en sammanslutning eller annan branschaktör skulle vilja köpa Qt (jfr Continental/Elektrobit eller försäljningen av Nokias Here-kartor). Eller skulle en potentiell köpare snarare vara en stor aktör inom IT-sektorn, till exempel en annan tillverkare av applikationsutvecklingsverktyg, Microsoft, Google eller liknande. Eller skulle en potentiell köpare kanske vara en stor internationell riskkapitalist, som skulle ta över Qt för vidareutveckling och vidareförsäljning?
Toki är ett ganska potentiellt uppköpsmål. Din observation om bilindustrin är helt korrekt, kanske skulle ett konsortium liknande HERE-fallet å andra sidan vara ett sätt att säkerställa att tekniken förblir oberoende och öppen, så att ägandet inte skulle begränsa expansionen till andra vertikaler. För en riskkapitalist skulle det passa ganska bra, ett sådant fall som måste investera aggressivt i tillväxt och ta över marknaden passar vanligtvis dåligt för börsen. Ett större teknikföretag är en möjlighet. Microsoft köpte konkurrenten Xamarin 2016. Samma år såldes Appcelerator till Axway.
Ett potentiellt uppköpsmål är en liten extra option på aktien, men jag skulle inte överdriva med det. Om affärerna går åt rätt håll ökar naturligtvis också sannolikheten för den optionen.
Vi kommer att vara i Berlin nästa vecka på Qt World Summit med @Verneri_Pulkkinen för att intervjua Qt-användare och kunder. Om ni har några frågor som ni skulle vilja ha svar på, specifikt från användarens/kundens perspektiv, lägg upp dem här! Videomaterial kommer att publiceras från evenemanget ![]()
Jag har inte de frågor du begär, men jag är generellt bekymrad över konkurrenssituationen. När jag fattar investeringsbeslut vill jag först förstå riskerna så uttömmande som möjligt. En nära anhörig till mig är i sitt arbete involverad med QT (de betalar dem nu för licenser), och är mycket skeptisk till Qt:s förmåga att klara sig i konkurrensen på längre sikt (bl.a. HTML5). Något i stil med det fastnade i mitt minne från de långa motiveringarna, att i takt med att teknologin utvecklas (och tröskeln för hårdvarans prestanda sjunker) kan QT:s attraktionskraft lida när konkurrenternas ställning förbättras. För mig är Qt:s område helt främmande och bara analysen vimlar av hebreiska :D. Det är störande när jag inte kan bilda mig en uppfattning trots er omfattande analys och min egen nära anhörigas förklaringar. Jag ger dock inte upp.
ps: Yu, det skulle vara intressant att höra varför QT inte finns i en kodares portfölj..
edit: HTML5
Här är saker som intresserar mig. Det skulle också vara intressant att i efterhand få intervjuarens syn på om folk verkade genuint entusiastiska över Qt:s produkter och de möjligheter de skapar, eller om stämningen mer var “ja, de är väl helt okej” -aktig.
- Vad använder ni Qt till?
- Varför använder ni just Qt och inte någon annan teknik?
- Skulle ni rekommendera Qt:s produkter?
Det skulle vara bra att veta grundläggande information om alla användare/kunder som intervjuas:
- Hur länge har de använt Qt?
- Hur mycket använder de Qt dagligen?
Med hjälp av dessa frågor kan man bedöma intervjupersonens tillförlitlighet när det gäller att utvärdera själva produkten ![]()
Det är bra! Och varför och vad skulle det innebära för dem (att ersätta)…
i takt med att tekniken utvecklas (och hårdvarans prestandatröskel sänks) kan Qt:s attraktionskraft minska i takt med att konkurrenternas ställning förbättras
Detta är en poäng som jag ofta stöter på, det vill säga att i och med Moores lag minskar Qt:s konkurrensfördel när hårdvaran blir billigare och kraftfullare (Qt:s en av konkurrensfördelarna är att programvaran kan köras på lätt hårdvara). Hittills har denna trend dock faktiskt hela tiden spelat Qt i händerna: när hårdvaran har blivit billigare har det lett till en explosionsartad ökning av olika grafiska användargränssnitt. Det vill säga, till exempel gamla mekaniska mätare och knappar ersätts av grafiska användargränssnitt i enheter. När ett grafiskt användargränssnitt introduceras i billigare volymprodukter (kaffebryggare, kylskåp, TV, moped osv.) har hårdvarukostnaden en mycket stor betydelse för tillverkaren. En av fördelarna för kunden är alltså att det man investerar i Qt-licensen sparas i hårdvarukostnader.
Å andra sidan, om olika plattformar ökar i den takten, ökar inte sannolikheten för att de kommer att utvecklas med verktyg som har ett stort antal utvecklare? Alltså med verktyg som nu används för att utveckla appar för webben och mobilen (själv arbetar jag som programmerare med dessa).
Jag gissar att när kylskåp börjar kodas mer, kommer det att göras med modernare verktyg än Qt, vars resurser på inget sätt räcker för att hålla jämna steg med Microsoft eller Google.
Särskilt Google borde ha en önskan att utöka Android till nya mål.
Qt:s teknik tar inte ut mer prestanda från hårdvaran, utan snarare från utvecklaren. De erbjuder många olika bibliotek som gör utvecklingen snabbare än om man skulle göra det själv. Därför ser jag inte prestandaförbättringen som en risk, utan snarare som en fördel.
När det gäller Google handlar det nog ofta om att enhetstillverkaren inte vill ha Android på sina enheter, utan vill behålla mer kontroll själva. Detta har man sett åtminstone bland biltillverkare. Google driver ju Android med en annan logik än vad exempelvis Microsoft gör med Visual Studio.
Själv undrar jag i Qt:s fall varför till exempel Microsoft inte köper hela företaget. De skulle få mycket kunskap, programvara och nätverk för några hundra miljoner.
Qt:s teknik gör inte så mycket för att få ut mer prestanda ur hårdvaran, utan snarare ur utvecklaren.
En rapport baserad på Forresters kundintervjuer innehöll lite konkreta uppgifter om detta. I exemplet var besparingen på hårdvaran 10 %. Web app-perspektivet behandlades också där.
“Högpresterande programvara sänker hårdvarukraven. För en given nivå av enhetsprestanda och kapacitet kräver applikationer utvecklade med Qt mindre processorkraft och andra tillhörande hårdvaruelement. Effekten av denna fördel är mycket högre för företag som går från en HTML-metod, men mindre för dem som utvecklar på native eller använder verktygskedjor. Den sammansatta organisationen, som tillverkar avancerade industriella automationskontrollpaneler, sparar 50 dollar per enhet, vilket resulterar i hårdvarurelaterade PV-fördelar på nästan 244 000 dollar.”
Dessa saker är inte svartvita, det beror alltid på kunden vilken teknik som passar bäst.
QT verkar vara sällsynt kritisk till hur de prissätter sig själva. De går på en smal kam, där de måste hålla sig exakt uppdaterade om kunderna och konkurrensen i denna ständigt föränderliga miljö, så att de inte prissätter sig själva ut, utan håller sig på lämpligt avstånd från att tröskeln för byte slås omkull, samtidigt som de säkerställer sin egen lönsamhet. Personalens precision och skicklighet måste vara förstklassig.
Här är dagens observationer från Qt-mässan på video.
PS. Även Siili Automotives nyheter ingår.