QleanAir Holding AB - Ren luft som en tjänst

Vilket hemskt resultat. Dessutom “sköts” ett avtal upp och ingen närmare information gavs. Som tur var undvek jag den här minan, då jag just i början av veckan funderade på om jag skulle ta in den i portföljen igen. För en gångs skull gick det så här :face_with_peeking_eye:

April–juni 2024 i sammandrag

• Nettoomsättning 114,7 MSEK (134,9), valutajusterad nettoomsättning uppgick till 120,9 MSEK
  • Återkommande intäkter 74,1 MSEK (77,5)
  • EBITDA 9,8 MSEK (29,7)
  • EBITDA-marginal 8,5 % (22,0 %)
  • Rörelseresultat (EBIT) 1,6 MSEK (21,1)
  • Rörelsemarginal 1,4 % (15,6 %)
  • Resultat per aktie -0,04 SEK (1,18)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten 19,1 MSEK (18,9)

“Det andra kvartalet var svagare jämfört med samma kvartal föregående år. Japan, vår största marknad, har en lägre bas av förnyelsekontrakt under 2024 jämfört med 2023. I kombination med den svaga japanska yenen påverkas intäkterna negativt med cirka 16 MSEK. Detta, i kombination med högre servicekostnader i Tyskland, har påverkat rörelseresultatet negativt med cirka 14 MSEK under kvartalet. Våra övriga marknader har inte kunnat mildra eller kompensera för denna avvikelse. Kvartalet har varit händelserikt. Vi tillkännagav vår största affär hittills inom Cleanrooms, samt ytterligare kontrakt till rymdindustrin inom Cleanzones”, konstaterar VD Sebastian Lindström.

“I maj 2024 tillkännagav QleanAir ett renrumsavtal med Curexa Pharmacy, med ett ordervärde på 2 500 000 USD, vilket var planerat att slutföras under 2024. QleanAir har idag tagit emot information från Curexa Pharmacy om att de skjuter upp projektet. I dagsläget vet QleanAir inte vad detta innebär tidsmässigt eller i vilken omfattning. QleanAir ser en risk att projektet inte kommer att slutföras under 2024 och arbetar på att få en tydlig bild av situationen och förstå konsekvenserna.”

4 gillningar