Det var et rædselsfuldt resultat. Én kontrakt blev desuden “udskudt”, og der blev ikke givet nærmere information. Heldigvis undgik jeg denne mine, da jeg netop i starten af ugen overvejede, om jeg skulle tage denne ind i porteføljen igen. For en gangs skyld gik det sådan ![]()
April–juni 2024 i sammendrag
- Nettoomsætning MSEK 114,7 (134,9), valutajusteret nettoomsætning beløb sig til MSEK 120,9
- Tilbagevendende indtægter MSEK 74,1 (77,5)
- EBITDA MSEK 9,8 (29,7)
- EBITDA-margin 8,5 % (22,0 %)
- Driftsresultat (EBIT) MSEK 1,6 (21,1)
- Driftsmargin 1,4 % (15,6 %)
- Indtjening pr. aktie SEK -0,04 (1,18)
- Pengestrøm fra den løbende drift MSEK 19,1 (18,9)
“Andet kvartal var svagere sammenlignet med samme kvartal sidste år. Japan, vores største marked, har en lavere base af fornybare kontrakter i 2024 sammenlignet med 2023. I kombination med svækkelsen af den japanske yen er omsætningen negativt påvirket med cirka 16 MSEK. Dette har i kombination med højere serviceomkostninger i Tyskland påvirket driftsresultatet negativt med cirka 14 MSEK i kvartalet. Vores øvrige markeder har ikke været i stand til at afbøde eller kompensere for denne afvigelse. Kvartalet har været begivenhedsrigt. Vi annoncerede vores hidtil største aftale inden for Cleanrooms, samt yderligere kontrakter til rumfartsindustrien i Cleanzones”, bemærker CEO Sebastian Lindström.
“I maj 2024 annoncerede QleanAir en cleanroom-aftale med Curexa Pharmacy med en ordreværdi på 2 500 000 USD, som var planlagt til færdiggørelse i løbet af 2024. QleanAir har i dag modtaget information fra Curexa Pharmacy om, at de udskyder projektet. På nuværende tidspunkt ved QleanAir ikke, hvad dette betyder i forhold til tid eller muligt omfang. QleanAir ser en risiko for, at projektet ikke vil blive færdiggjort i 2024, og arbejder på at få et klart billede af situationen og for at forstå konsekvenserne.”