Purefun Group AB - Sexleksaker och hundmat

Jag har inte hittat en tråd om Purefun AB:s notering än, så det enda alternativet var att ta tjuren vid hornen och själv ta tag i saken.

“Purefun Group AB (“Purefun”, “Bolaget”) är moderbolaget till Purefun-e-handelskoncernen, grundat 2005. Bolaget är främst verksamt i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Idag äger Bolaget två e-handelsbutiker, Doggie och Vuxen. Vuxen är Sveriges ledande e-handelsvarumärke inom sexuell hälsa, med en attraktiv marknadsposition. Historiskt sett har recessionen inte påverkat segmentet för sexuell hälsa och produktkännedomen ökar ständigt, till exempel genom apoteksförsäljning. Doggie är ett växande varumärke inom mid-premium-segmentet för hundfokuserade e-handelsbutiker. Genom Doggie verkar Purefun på marknader som håller på att övergå från traditionella butiker till e-handel, där tillväxttakten är högre. Ett brett produktsortiment och snabba leveranser möjliggör snabb omsättningsökning och kundanskaffning. Under det pågående räkenskapsåret 2020/21 har Bolagets omsättning varit 142 miljoner kronor och vinsten cirka 16 miljoner kronor. År 2021/22 är i linje med Bolagets omsättningsförväntningar på cirka 170 miljoner kronor.”

Jag tycker att företaget rider, på ett nästan komiskt sätt, just på produkter i “coronavinnar”-segmentet. Valpboomen har exploderat och restaurangrestriktioner har försvårat heta Tinder-dejter. Många har “tvingats” nöja sig med att ha kul på egen hand för att lätta på trycket, vilket Vuxens produkter gör lite mer intressant. Har Purefun AB träffat guldådern, eller är detta kanske en fallande kniv när restriktionerna släpper? Att förutsäga är svårt, så det får vi se när handeln börjar…

EDIT: Teckningstiden för noteringsemissionen är 27.1-1.2 och bolaget noteras på First North Growth Market i Sverige.

13 gillningar

Intressant företag! Jag förstår dock inte alls varför de behöver två olika webbutiksvarumärken med den där produktkombon :slight_smile:

11 gillningar

Denna ovanliga kombination av affärsområden skapar synergieffekter i lite “kinkigare” kretsar.

Coronatiden har, såvitt jag förstår, ökat antalet husdjur avsevärt, och i västländer satsar man mycket på deras välbefinnande. Husdjurens livslängd är i genomsnitt knappt tio år, så efterfrågan på hundmat kommer förmodligen att öka något. Baserat på empiriska observationer har många nya aktörer kommit in på marknaden genom reklam, så det är nog ingen lätt tillväxt att vänta inom den sektorn.

När det gäller sexleksaker har utbud och efterfrågan uppenbarligen ökat rejält och försäljningen har blivit mer vardaglig. Baserat på reklam, till exempel på radio och TV, har de nästan blivit dagligvaror. Men det finns relativt många aktörer, och det är osannolikt att efterfrågan kommer att fortsätta växa, åtminstone inte i samma takt.

Hundmat är en mycket konkurrensutsatt bransch, så det kommer inte att bli lätt på den sidan. Den andra branschen är säkert “sexig”, men konkurrensen verkar hårdna även där.

2 gillningar

Det första som står ut i den här börsnoteringen är att det är en 100 % aktieförsäljning, det vill säga en (delvis) exit för huvudägaren. Företaget får inte en enda krona av börsnoteringspengarna i kassan.

En annan anmärkningsvärd sak är värderingen, som inte är särskilt förmånlig (men inte heller orimligt dyr). Just nu kan man få många intressanta, men betydligt större och mer kvalitativa företag med samma multiplar på börsen.

3 gillningar

Snabbt slog det mig sjunkande marginaler och avkastning på kapitalet.

2 gillningar

Hur skulle den doggie-butiken klara sig, till exempel, i Finland mot Musti ja Mirri? Jag hittade bara svenskspråkiga sidor efter att ha letat en stund​:thinking:

1 gillning