Prolight Diagnostics (PRLD) - Centrallaboratoriediagnostik lige ved hånden

NOTE: Dette indlæg har været gemt som kladde siden august, og jeg bemærkede det først nu. Tiden er gået, så oplysningerne kan være forældede.

Psyros er ved at få et nyt europæisk patent. Jeg ser dette patent som værende ganske betydningsfuldt; generelt er den europæiske patentmyndighed ret grundig og krævende, og patentbeskrivelsen af brugen af to forskellige bølgelængder lyder som noget, der er selve kernen i teknologiens fysiske funktionsmekanisme. Det faktum, at dette patent på “fysisk niveau” er kommet igennem, er i høj grad et direkte bevis på, at Psyros’ teknologi faktisk er unik.

Baseret på patentansøgningen begynder Psyros’ teknologi også at give mere mening for mig personligt. Jeg har længe spekuleret på, hvad der egentlig er så anderledes ved Psyros, når de trods alt bruger bioluminescens. Nu begynder det at falde på plads:

For Psyros’ vedkommende er brugen af to lyskilder baseret på, at reaktionen kontrolleres præcist. Med det første lys “exciteres” (viritetään) de korrekt bundne reagensmolekyler til en speciel, midlertidig og følsom “exciteret tilstand”. Det handler om at skabe en ekstremt specifik hændelse og eliminere alle mulige falske signaler. Dette fungerer som et filter for specificitet. Herefter startes en permanent fotokemisk reaktion med det andet lys, som kun de korrekt bundne og aktiverede reagensmolekyler reagerer på, hvorved der opstår et målbart punkt på overfladen, og dette fungerer som endnu et filter for specificitet.

Nu er Prolight altså ved at få patent specifikt på at skabe denne form for trinvise proces med lys. Dette gør det generelt meget svært at omgå patentet.

Derudover fandt jeg ud af, at Psyros’ tidligere patenter fra en anden patentfamilie (* WO2022123000A1 eller EP4012423A1) beskytter disse specielle kemikalier. Ikke kun de specifikke molekyler, som Psyros bruger, men også tilsvarende molekylære strukturer, der fungerer på samme måde – det vil sige kombinationsmolekyler, hvor et lysaktivt indikatormolekyle er konjugeret til et antistof eller et andet detektormolekyle. Det betyder, at Prolight udover teknologien har udviklet deres helt egne kemiske processer, og konkurrenterne ville skulle opfinde en meget ny eller anderledes molekylær struktur for at kunne fremstille reagenser, der fungerer på samme måde.

Derudover omfatter Prolights patentfamilie fremstillingsmetoden for disse molekyler, testsæt, selve teknikken (optik og måleudstyr) og måleprocessen.

Hvis der er tale om den teknologisk set bedste løsning til måling af biomarkører, så er dette en ret omfattende og værdifuld samling af patenter. Og patenterne forhindrer også effektivt tredjepartsproducenter i at begynde at lave testsæt til Prolights udstyr. Det begynder at se ud til, at udstyret sælges meget billigt, og pengene tjenes på testsættene og det store volumen. Lyder det allerede som printer-modellen?

Markedsreaktionen er meget moderat, men i lyset af denne nye forståelse putter jeg flere lodder i porteføljen.

1 Synes om