Oura Health - Smartenheternas Maktring

Oura Health Oy är ett finskt företag grundat 2013 som utvecklar och tillverkar en välbefinnandering. Företaget har över 600 anställda och är marknadsledande inom försäljning av smarta ringar, samt en enorm samling av centrala patent för smarta ringar för att skapa en permanent och hållbar konkurrensfördel mot andra nykomlingar. Ouras nya VD har tidigare tagit två företag till börsen, men företaget börjar bli för stort för den inhemska börsmiljön, så en eventuell notering kommer

55 gillningar

image

Oura skulle vara ett utmärkt börsbolag, och jag har redan i några år beklagat mig över att det inte har varit möjligt att köpa den på börsen. Om noteringen i USA sker, kommer värderingen sannolikt att vara något mellan djävulskt dyrt och överdrivet dyrt.

Allt som allt skulle det vara fantastiskt om Oura kunde bli en ny teknikjätte i Finland! :face_with_monocle:

33 gillningar

Jag har ingen erfarenhet av Ouras produkter, än mindre av liknande produkter från andra aktörer, men berätta ni som är klokare, hur är Ouras sätt att ta betalt av kunder genom att debitera 6 euro varje månad för att man ska kunna se data och annat som ringen samlar in från användaren? Såvitt jag vet gör Ouras konkurrenter inte detta.

5 gillningar

Den verkliga motiveringen är förmodligen att Oura tar betalt för att de kan ta betalt, eftersom de är bäst på marknaden. Om du köper en smart ring från en konkurrent vet du inte om företagen ens kommer att finnas kvar om några år (Oura har stämt alla marknadsaktörer för patentintrång), om de tjänar pengar på din data genom att sälja den till tredje parter, och om de överhuvudtaget kommer att fortsätta tillverka enheter. I värsta fall kan all din data gå förlorad om du väljer fel tillverkare.

Ur användarens perspektiv innebär månadsavgiften naturligtvis att man förbinder sig att använda ringen, och å andra sidan förbinder det Oura att utveckla appen och ständigt introducera nya funktioner, eftersom månadsavgiftens värde måste lösas in på något sätt.

Den förmodligen mest intressanta lösningen som Ouras ring möjliggör är att avstå från p-piller och kondomer genom att meddela när man kan ha sex säkert och när det finns en risk (eller möjlighet) att barn föds som ett resultat av samlag:

Som marknadsledare är det troligt att Oura kommer att få flest olika integrationer med andra centrala enheter inom hälsosektorn, och när användarens personliga data samlas under flera år kommer man att få synergifördelar på lång sikt.

https://support.ouraring.com/hc/en-us/articles/18311831012243-How-to-Use-Continuous-Glucose-Monitors-with-Oura

Algoritmens smarthet betalar sig snabbt tillbaka också :smiley:

18 gillningar

För mig kändes månadsavgiften till en början väldigt motvillig. Jag provade också att använda ringen ett tag utan månadsavgift och insåg att Oura har lyckats dölja nästan all användbar data bakom en betalvägg. Snart återvände jag till att vara medlem.

Sömn och återhämtning är verkligen ingen raketvetenskap. Sov tillräckligt, håll en regelbunden sömnrytm, undvik alkohol osv. För mig har dock att följa datan från ringen motiverat mig att satsa betydligt på mitt eget välmående. Därför är 6 euro/månad enligt mig ingen stor investering för att du ska orka bättre i vardagen och fatta klokare beslut för ditt eget välmående. Dessutom, som Eka redan nämnde, har Oura kontinuerligt lagt till fler funktioner i appen, vilket delvis underlättar att acceptera medlemsavgiften på 6 euro/månad.

Ur ett affärsperspektiv ser jag det som positivt att ringen är nästan värdelös utan medlemsavgift. När du väl köper ringen garanterar mervärdet du får med medlemsavgiften också att du förblir medlem. Att sälja ringen vidare till nästa användare är också svårare jämfört med sportklockor. Eftersom alla råkar ha lite olika stora fingrar.

Jag måste också berömma företaget så pass mycket att när batteritiden på min egen ring försämrades avsevärt för ett par år sedan, skickade de en ny ring utan kostnad istället för den gamla.

Som kund har jag varit mycket nöjd med företaget och produkten, och jag ser redan fram emot noteringen med spänning.

22 gillningar

Tredje generationens Oura har varit i bruk i 1,5 år och jag har varit nöjd. Jag jobbar skift och detta har ökat medvetenheten om sömn och dess faser.

Kort förklarat poängsätter Oura din sömn och ger även beredskapspoäng för dagens ork. Nya funktioner har också tillkommit under användningshistoriken, såsom stressmätning och symtomvakt, som förutsäger en eventuellt kommande sjukdom. Under den gångna veckan fick jag influensa och ringen meddelade om en ökning av kroppstemperaturen.

Vad gäller månadsavgiften på sex euro så är det en liten investering i hälsan.

7 gillningar

Samsung förlorade första omgången i rätten mot Oura:

Nu återstår det att vänta på Ouras möjliga motattack mot Galaxy Rings sannolika patentintrång.

13 gillningar

Aj då.
https://yle.fi/a/74-20156365?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

Om det är så vilt att inte ens en klocka håller, så kan man skaffa Whoop-armbandet som också nämns i artikeln.
IMG20250218001210
Och ja, vid fototillfället var det vilt.

6 gillningar

Oura är säkert en riktigt bra produkt och har många användare. Jag själv kan inte använda något sådant, jag kan inte ens bära en vigselring eftersom jag arbetar mycket med händerna. För mig har Garmin på handleden fungerat eftersom den inte stör fysiskt arbete. Oura har dock sin egen användarbas. Jag önskar företaget framgång.

3 gillningar

Oura har lyckats i rättstvister mot konkurrenter. Ultrahumans saga kan till och med ta slut här:

Inuti det juridiska dramat som kan förvisa Ultrahuman från USA

I ett beslut daterat den 18 april fastslog en domare vid US International Trade Commission (ITC) att Ring AIR – som spårar sömn, hjärtfrekvens, hudtemperatur och andra hälsomått – gör intrång på varje del av ett smart-ringpatent som ägs av den finska bärbara teknikjätten Oura, enligt domstolshandlingar som The Ken har fått tillgång till. Det är en stor seger för det 5,2 miljarder dollar värderade företaget i en juridisk strid som har pågått sedan september 2023, och som sätter scenen för en slutlig uppgörelse i augusti.

Detta är ett stort slag för Ultrahuman, vars Ring AIR står för 90 % av dess intäkter i USA, Storbritannien, Förenade Arabemiraten,…

8 gillningar

Oura öppnar sin första amerikanska fabrik i Texas. Business is booming?

7 gillningar

Är det en flykt från tullar och protektionism? Dock föll nog den största marknaden och en stor militäraffär på det.

4 gillningar

Utan att betala ser man att knappt tre miljoner ringar har sålts per år. Med ett genomsnittspris på 400 euro och en månadskostnad på 6 euro skulle det bli över en miljard per år.

14 gillningar

Jag hann redan bli entusiastisk, men:

Med en värdering på 11 miljarder dollar skulle Oura vara en betydande notering på vilken börs som helst. Är en notering alltså redan runt hörnet?

”Vi vill vara redo för en börsnotering. Vi vill att våra system ska vara redo för det och att vi förstår hur det skulle gå till”, säger Hale.

Enligt Hale finns det ingen tidtabell eller datum.

”Vi tillkännager ingen börsnotering nu. Vi fokuserar framför allt på att utveckla tjänster som påverkar hälsan.”

19 gillningar

Oura kommer med en betydande appuppdatering och på längre sikt är målet att utveckla förmågan att upptäcka högt blodtryck med ringen:

14 gillningar

Historiskt stor -30% rabatt på Oura-ringar. Är detta nu en positiv eller negativ signal, det får du ta reda på :man_shrugging:

5 gillningar

4 år i bruk, dock redan 4:e ringen på fingret. Ett par äldre exemplar gav upp, men OURA skickade en ny gratis istället för den ena.

Det här är ju den nya Tamagotchin. Det är nostalgiskt att hålla sig själv vid liv dag efter dag.

6 gillningar

“Oura. En smartring för hantering av kondition, stress, sömn och hälsa.”

Efter drygt ett års erfarenhet är jag, min fru och min brors familj nöjda med ringens prestanda. Det negativa är ringens batteritid. Min fru fick en ny gratis när batteriet gav upp på under ett år, men nu måste jag och min brors fru ladda varje dag och garantin hjälper inte längre efter mer än ett år. Jag anser att batteriet borde vara mer hållbart, en livslängd på cirka 3 år skulle jag kunna acceptera och då skulle jag gladeligen köpa en ny ring.

7 gillningar

Det har ju varit en del batteriutmaningar med dessa, i de mindre modellerna verkar det dessutom ha suttit ett mindre batteri. Såvitt jag förstår har Oura varit ganska bra på att ge nya / renoverade i utbyte även efter att garantin gått ut. Å andra sidan är det ju bra att de ger en ny ring, särskilt om man är en månadsbetalande kund… För egen del fungerade gen2 bra och gen4, som jag haft i ett år nu, fungerar på samma sätt. Inte perfekt, men tillräckligt bra för mina behov. Mina egna ringar har varit storlek 13 och nu 12.

3 gillningar

Här är SalkunRakentajas artikel om Oura, och bland annat om hur bolaget planerar att hålla sig utanför börsen samt att bolaget eventuellt planerar att lämna ett uppköpserbjudande till sina nuvarande investerare.

Oulu-baserade Oura Health Oy förbereder ett uppköpserbjudande till sina nuvarande investerare, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg med hänvisning till anonyma källor.

Syftet med arrangemanget är att erbjuda tidiga investerare en möjlighet att likvidera sina innehav utan att bolaget behöver börsnoteras.

I uppköpserbjudandet kan aktieägarna sälja sina aktier till en rabatt på cirka 25 procent jämfört med förra höstens Series E-finansieringsrunda. Då tog bolaget in över 900 miljoner dollar i finansiering till en värdering på 11 miljarder dollar.

5 gillningar