Potentiella listningskandidater till Helsingfors

Det verkar som om den som ville komma in på huvudlistan redan har klargjort det. Kopierat från kafferummet:

Angående Bioretecs notering som publicerades igår: Om någon inte har märkt det, så fanns det redan en egen tråd för den: Bioretec - Aukeaako jenkkimarkkina? - Osakkeet - Inderes forum

Här ropas det högt om toppcykler och glödheta marknader baserat på hur många företag som har listats under det senaste året. Yle-grafen ovan var enligt mig mycket illustrativ.

En korrelation med aktiemarknadens utveckling kan ses, men det är tydligt viktigare att förstå kausaliteten mellan dessa två händelser. Helsingforsbörsens noteringar har under den granskade perioden aldrig förutsagt den framtida börsutvecklingen, utan endast reagerat på den. Flest noteringar har det varit 1999, det vill säga innan IT-bubblan sprack, samt rikligt 2018, innan en mild nedåtgående marknad började. I båda fallen bör det noteras att företagens noteringar börjar minska först när marknadens milda medvind har vänt till motvind, inte innan detta. Noteringsboomen är tydligt en följd av marknadens goda drag, och inte tvärtom, då man skulle kunna dra korrelationer mellan antalet företagsnoteringar och marknadens framtida utveckling. Som slutsats är detta inte särskilt förvånande, det är nästan självklart att företag föredrar att noteras under en uppåtgående marknad, än under en nedåtgående. Det är också lika självklart vilken marknad vi har levt i under det senaste året.

Mina två cent är att jag inte kan oroa mig för antalet nya noteringar, eftersom de ska öka under en uppåtgående marknad. Om man till detta lägger det faktum att det senaste året har varit en av historiens bästa uppåtgående marknader, och de långsiktiga trenderna, där förhoppningsvis även Finland äntligen skulle övergå från det gamla bankdrivna kapitaliseringssystemet till en aktiemarknadsdriven marknadsekonomi i och med globaliseringen, stöder detta. Aktiemarknadens utveckling kommer inte heller att stanna upp för att många nya företag kommer in på marknaden för att söka finansiering, utan situationen kommer att bli tvärtom. Noteringarna kommer att sjunka kraftigt efter att marknaderna går nedåt. Eller innan. Eller under. Ingen vet. Poängen är att antalet noteringar inte kan förutsäga marknadens temperatur eller cykelfasen, eftersom kausaliteten mellan de två fungerar tvärtom.

40 gillningar

Jag vet inte mer specifikt, men när jag tittade på broschyren noterade jag följande. Verksamheten är ganska svår att förstå i den meningen, hur kan det breda kundnätverket generera mervärde på längre sikt? Det handlar trots allt om abonnemang. För det andra, om målet är internationell tillväxt, skulle man kunna tro att materialet åtminstone skulle finnas tillgängligt på engelska. För det tredje bekräftades beslutet att avstå från affären av att de nedersta raderna visade minus.

2 gillningar

På måndag kommer ÄNNU ett nytt företag att offentliggöras, den här gången kommer det att listas på huvudlistan.

Ett nytt bolag planerar att noteras på Helsingforsbörsens huvudlista. Bolagets namn är ännu inte känt, men kommer att offentliggöras på måndag morgon.

25 gillningar

Tack. Jag tänkte lite på samma sak själv :+1::+1::+1:

1 gillning

Det är fantastiskt att nya företag strömmar in på börsen. Tyvärr är storleken på de nya aktörerna liten. Jag skulle önska fler redan etablerade företag. När jag tänker på noteringar av lilliputtföretag, tänker jag först på att ägarna tjänar pengar, oförmågan att skaffa finansiering och ägarnas bristande ambition att utveckla företaget. Jag hoppas att jag har fel angående detta.

2 gillningar

Jag hoppas att det här äntligen är Fazer som, om jag minns rätt, har hintat om en börsnotering åtminstone under Q1. Detta skulle kunna vara ett mycket seriöst alternativ eftersom de satsar hårt på havre och t.ex. Oatlys notering på NYSE var en ganska stor framgång, så om någonsin, så skulle det definitivt löna sig nu.

Nåväl, det klarnar på måndag men det vore underbart att få äga ett fint finskt varumärke.

33 gillningar

PUUILO OY: Puuilo planerar ett börsintroduktionserbjudande och en notering på Nasdaq Helsingforsbörsens huvudlista

Syftet med börsintroduktionserbjudandet är att möjliggöra Puuilos fortsatta starka tillväxt, förbättra Puuilos finansiella flexibilitet samt stärka Puuilos varumärkeskännedom och medvetenhet bland dess kunder, anställda och investerare. Dessa mål syftar till att förbättra Puuilos konkurrenskraft och möjliggöra dess tillgång till kapitalmarknaderna, samt att bredda dess ägarbas med både inhemska och utländska investerare, vilket förväntas öka likviditeten i bolagets aktier. Noteringen av aktierna och den ökade likviditeten förväntas också ge Puuilo möjlighet att bättre använda sina aktier för belöning.

Den planerade börsintroduktionen förväntas bestå av en aktieemission på cirka 30 miljoner euro (bruttointäkter) av Bolaget samt en aktieförsäljning där vissa av Puuilos aktieägare säljer sina aktier. Medlen från aktieemissionen avses användas för att stärka Bolagets kapitalstruktur, bland annat genom att amortera Puuilos befintliga banklån.

Vissa fonder som förvaltas av Capital World Investors, utvalda fonder som förvaltas av Evli rahastoyhtiö Oy, fonder som förvaltas av DNCA Finance, vissa fonder som förvaltas av Sp-rahastoyhtiö Oy, vissa fonder som förvaltas av Svenska Handelsbanken AB, Conficap Oy och vissa fonder som förvaltas av Creades AB (publ.) genom en försäkringsplaceringslösning (endowment insurance) (tillsammans ” Ankarinvesterarna ”) har under vissa villkor åtagit sig att teckna aktier i Bolaget för totalt cirka 96 miljoner euro i den planerade börsintroduktionen, förutsatt att värderingen av Bolagets totala aktiekapital efter börsintroduktionen uppgår till högst 560 miljoner euro.

29 gillningar

&

Så aktieförsäljningen är mångfaldig jämfört med själva emissionen? (Det är osannolikt att ankarinvesterarna redan har tecknat emissionen flera gånger i förväg).

Hur som helst, ett intressant tillskott till Helsingforslistorna.

2 gillningar

Verkar vara en riktigt intressant notering, men vi får se hur priset utvecklas. Det påminner mig mycket om Tokmanni.

Jag har öppnat en ny tråd för Puuilo (rubriken kan redigeras om man vill): Puuilo - Halpakauppakentän uusin peluri - Osakkeet - Inderes forum

15 gillningar

Lite off topic men jag tänkte att det skulle kunna passa i den här tråden.

Vi undersöker börsintroduktioner (IPO) på Helsingforsbörsens huvudlista sedan 2012. Den populära IPO-studien är nu ännu mer omfattande och uppdaterad med de senaste börsintroduktionerna, och kommer att presenteras vid ett webbinarium tisdagen den 8 juni kl. 17.

4 gillningar

Finns det förresten någon webbplats där man tydligt kan se pågående börsintroduktioner, deras eventuella slutdatum osv.?

Nu när det kommer nya som svampar efter regn får man jaga varje enskild notering för att ta reda på när den började och slutade. När är nästa?..

2 gillningar

Nordnet, Katso käynnissä olevat listautumisannit (IPO) | Nordnet

2 gillningar

Tack @sillinkutoja, den listan verkar inte heller innehålla annat än de som man kan delta i via Nordnet. Åtminstone Toivo saknades från listan.

Även om dess emission avslutades för en timme sedan när den övertecknades.

En sådan omfattande lista över noteringar skulle vara användbar.

Nu visas till exempel bara en del av First North-erbjudandena på IPOHub => Nu visas informationen om Solwers-erbjudandet när man söker, men inte till exempel Toivo Groups erbjudande.

Ett sätt att snabbt se pågående noteringar skulle kunna vara Finansinspektionens prospektregister:

Därifrån kan man snabbt se godkända noteringsprospekt, det vill säga i praktiken också pågående erbjudanden.
=> I sökinställningarna väljer man “Aktier” och klickar på “Sök”.

Inte heller här ser man direkt start- och slutdatum för erbjudandet. Sidan uppdateras också med en liten fördröjning, eftersom Bioretecs prospekt, godkänt den 4.6.2021, ännu inte visas i listan. :man_shrugging:

4 gillningar

Johan, det var ett tag (4 dagar) sedan den senaste nykomlingen anmälde sig till börsen, så här är nästa information. Den kommer dock inte att komma dit på ett tag än:

En ny börslistare bubblar i börsens farstu – Snabbt växande digitalt företag siktar på att fördubbla sin omsättning: ”Vi går bra”

Redigering: den här var bakom en mur.

Efima är känt för sina programvaror för affärssystem och ekonomihantering. Dess tillväxt har varit stark de senaste åren, men det finns utrymme för förbättringar när det gäller lönsamheten.

”Efima accelererar sin tillväxtstrategi ytterligare och överväger en notering på Nasdaq Helsingfors First North Growth Market”, säger företagets VD Tero Salminen.

”Vi går in i en ny tillväxtfas, som en notering skulle stödja på många sätt. En notering är en relevant väg för oss, och noteringsberedskap kan uppnås på cirka sex månader.”

Tillväxtsökande Efima rekryterade under det senaste räkenskapsåret nästan hundra nya programvaru- och ekonomihanteringsproffs i Finland och USA, och har nu cirka 280 anställda.

Tillväxtinvesteringarna har haft sitt pris. Resultatet har använts för tillväxt, så rörelseresultatet var på nollnivå även under det senaste räkenskapsåret.

”Rörelseresultatet för det föregående räkenskapsåret var dock en halv miljon euro i förlust, eftersom vi satsade betydande resurser på tillväxt i USA. Efimas grundläggande verksamhet med egen programvaruutveckling är mycket lönsam”, förklarar Salminen.

Salminen påpekar att företaget de senaste två åren har investerat betydande belopp i att öppna upp den amerikanska marknaden. Grundverksamheten genererar ett rörelseresultat på cirka 10 procent.

23 gillningar

Jag deltar i denna emission. Det är fortfarande en lång väg att gå och mycket utveckling kvar, men det är ett lovande företag. Om de kan öppna upp marknaden kan det vara en bra investering. Hur kommer detta “puruföretag” (poruuutefirma) BBS att reagera på detta? De är lite på samma jaktmarker.

2 gillningar

Här kan det vara ganska svårt att nå samma framgång som Tokmanni. Det börjar redan finnas tillräckligt med dessa “lågpriskedjor” och jag tvivlar på om det finns tillräckligt med gör-det-självare i Finland, när till och med monteringen av IKEA-möbler är arbetsamt för vissa?

1 gillning

https://twitter.com/FVCAfi/status/1404716366091935745?s=19

18 gillningar

Bioretec ingår också. Förutspår de att den pågående emissionen kommer att misslyckas? :winking_face_with_tongue:

Listan ser trevlig ut. Jag dreglar redan, men det beror förstås alltid på prissättningen av varje emission. Det är glädjande att se nya företag komma in på listan! :+1:

5 gillningar