Inspirerad av Technopolis. Låt oss skapa en tråd där vi går igenom premier och spekulerar i framtida företagsförvärv. Vad tycker ni om Technos premie idag?
Älskade… Jag kunde ha haft det här i de närmaste 50+ åren…
Värdelös. Tio år för sent 2022.
Technopolis var verkligen en besvikelse. Priset borde vara högre. Den har dock inte rört sig på ett år, så det var i princip en lättnad när den köptes ut. Nu är det bara att hitta något nytt att lägga pengarna på
Skulle Remedy kunna vara något att köpa ut också? Något större spelföretag?
Trevliga nyheter den här tisdagsmorgonen
Dock inte helt överraskande, eftersom det rör sig mycket pengar i världen som jagar fastigheter av god kvalitet.
Jag speglade er när jag såg på Shareville att ni köpte tillsammans med er kodare ![]()
Morgan Stanley plockar upp alla aktier som erbjuds till 4.65e. Vad är logiken här, samlar gruppen som lagt budet redan en del av aktierna till sig själva? ![]()
Heh, jag skulle precis starta en ny tråd om vilka företag som skulle kunna vara nästa potentiella förvärvsobjekt?
Nåväl, kasta in era gissningar i den här diskussionen – om trådstartaren inte har något emot det ![]()
- Qt, om 2 år
- Remedy, om 2 år, om Control blir en succé
- Hoivatilat?!
- Rapala?!
Hoivatilat skulle kunna gå till fastighetsjättarna på samma sätt som Technopolis. Qt är ganska potentiellt eftersom varför skulle en biltillverkare vilja lämna tekniken till andra om de kan äga den själva… De har ju pengar… Köper Daimler upp det, eftersom de redan använder Qt?
Företagsförvärv av Rapala har spekulerats i åratal (eller årtionden). Baserat på ganska tillförlitliga rykten var arrangemanget relativt nära för cirka 5 år sedan, men VMC (huvudägaren) var i slutändan inte villig att genomföra arrangemangen. Arrangemanget skulle vara mycket logiskt, eftersom branschen erbjuder tydliga skalfördelar. Den bästa möjliga lösningen skulle enligt mig vara en situation där en riskkapitalist först köper Pure Fishing (Newell har offentligt sagt att detta är till salu) och sedan lägger till Rapala. Den nya enheten (PF/Rapala) skulle vara den oöverträffade ettan på fiskemarknaden och dess varumärkesportfölj skulle innehålla nästan alla branschens främsta varumärken. I detta arrangemang skulle det största värdet dock ligga hos riskkapitalisterna, inte Rapalas nuvarande ägare. Ja, sannolikheten verkar tala för att Rapala fortfarande kommer att vara noterat på börsen om 5 år.
In finanssektorn har det skett ett stort antal företagsförvärv under de senaste åren, och jag tror att denna utveckling kommer att fortsätta även i framtiden. Stärkt reglering, krav från digitaliseringen och stora skalfördelar fungerar som drivkrafter för konsolideringen. Nedan följer mina egna spekulationer om olika aktörer:
Evli: S-Banken vore en logisk köpare för Evli, även någon utländsk aktör skulle kunna vara intresserad av Evli. Ett tredje scenario för Evli vore enligt mig en fusion med t.ex. eQ, där ett finansiellt tjänsteföretag av samma storleksordning som de stora bankerna (Danske, Nordea, OP) skulle bildas i Finland. Jag anser det vara relativt sannolikt att Evli inte kommer att vara självständigt om 5 år. Säkert till salu till rätt pris.
eQ: När priset väl är överenskommet är det säkert till salu (nuvarande ledning sålde gamla eQ för 10 år sedan till islänningar). En utländsk köpare vore det mest sannolika alternativet, men teoretiskt sett är även S-Banken möjlig. En fusion med CapMan eller Evli vore också mycket intressant. Mycket sannolikt att eQ ser annorlunda ut om 5 år.
Taaleri: Jag tror inte att bolaget verkligen är till salu. Taaleri kommer sannolikt inte att vara med i konsolideringsspelet inom traditionell kapitalförvaltning. Bolaget fokuserar på organisk tillväxt och att leta efter förvärvsobjekt utanför de traditionella aktörerna (bl.a. Invesdor, Fellow Finance m.m.). Säkert självständigt om 5 år.
CapMan: Ett köperbjudande är relativt osannolikt. En fusion med eQ vore logisk. Om detta inte blir av kommer CapMan att vara köpare. Jag tror att CapMan skulle vara särskilt intresserade av att öka sin distributionskraft och utöka sitt produktutbud. T.ex. Dasos Capital skulle passa utmärkt in i CapMans portfölj.
Titanium: Bolaget var ett eftertraktat förvärvsobjekt länge, men noteringen och köpet av Investium minskade bolagets attraktivitet. Jag anser det vara relativt sannolikt att Titanium kommer att förbli självständigt och att bolaget snarare är en köpare än att bli köpt. Titanium har ett tydligt behov av att utöka sitt produktutbud och därför tror jag att bolaget särskilt kommer att leta efter produkthus (t.ex. fondbolag).
United Bankers: UB var ett intressant förvärvsobjekt och t.ex. för CapMan skulle bolaget ha passat utmärkt före SPL-affären. Efter SPL-affären har UB:s attraktivitet som förvärvsobjekt minskat (för många anställda) och jag anser det vara relativt sannolikt att även UB kommer att förbli självständigt. UB kommer att fortsätta vara en aktiv aktör på företagsförvärvsmarknaden och bolaget letar efter förvärv på en ganska bred skala.
EliteAB: Elite är på grund av sitt låga marknadsvärde och relativt stora förvaltade kapital ett ganska intressant förvärvsobjekt. Ryktena om Oma SP var enligt vår uppfattning sanna och dessa diskussioner kommer sannolikt att fortsätta. Om Elite inte går samman med Oma SP (eller någon annan större aktör) kommer det att fortsätta sin förvärvsdrivna expansion. Bolagets fokus ligger på kapitalförvaltning och företagsförvärven kommer att riktas hit.
Allt som allt kommer mycket att hända inom finanssektorn. Av dessa mindre investeringstjänstbolag kommer verkligen inte alla att vara självständiga på 5 års sikt. De största oddsen anser jag ligger på ett köperbjudande för Evli, och de näst största kanske för eQ och Elite.
@Verneri_Pulkkinen jag såg på forumet idag att du sålde Technopolis. Varför sålde ni det redan nu och väntade inte tills det köptes upp via företagsförvärvet? Jag äger också aktier eftersom jag följde dig och er kodare
Jag funderar på om jag också borde sälja eller behålla tills företagsförvärvet är slutfört? Jag är lite förvirrad eftersom jag aldrig tidigare har haft ett företag som köpts ur portföljen. Tack för detta! ![]()
Haha, jag fick lite över det faktiska erbjudandepriset. Och pengar har också ett förväntat värde: annars skulle man behöva vänta en hel månad på smulor som kommer därifrån.
Jag kan inte ge, och ingen av oss här kan förresten ge, direkta investeringsråd. Om man väntar, borde det komma en portföljbolagshändelse till banken (t.ex. på Nordnet) där man kan acceptera köperbjudandet.
I vissa fall kan det vara bra att vänta på ett konkurrerande erbjudande, om det är möjligt. I det här fallet är det osannolikt, så jag sålde av.
Ooookei tack för det förtydligandet igen! Men är det inte väldigt konstigt varför någon skulle vilja köpa för mer än det budpris affären skulle ha varit?
Kanske, kanske någon tror att ett konkurrerande bud kommer. Eller så köper köparen själv dem, även om jag inte vet om det är möjligt i detta skede när erbjudandet har lämnats.
Investerare är faktiskt inte alltid de smartaste människorna i världen, det finns många som är mycket mer förvirrade än du. ![]()
Jag har ibland funderat på en analogi till marknaderna från Sveriges rikskansler Oxenstiernas (1583–1654) uttalande “Min son, om du bara visste med hur lite vett världen styrs”. Jag påstår inte att jag själv alltid är smart och “rationell”, men jag försöker åtminstone. ;D
Bra text! Om man spekulerar att det inom de närmaste fem åren ryms någon form av björnmarknad där förmögenhetsförvaltningsbolagens resultat sjunker och de relativa värderingarna också svalnar i den allmänna oron, vilka effekter skulle detta ha på konsolideringen? Vilka företag kommer att kunna köpa billigt och vilka kommer att bli uppköpsobjekt?
Amer kanske lämnar härnäst. Grattis till ägarna!