Posti Group Oyj - Staten bringer Posti ud til os alle

Jeps. De kan sandsynligvis ikke engang køres gennem sorteringsmaskiner, så de skal sorteres helt i hånden. Det er bare godt, at der bliver færre af dem. Nogle af dem, jeg selv har bestilt, er faktisk også kommet via Matkahuolto, selvom jeg regnede med, at de ville komme med posten.

Den estiske stat auktionerer landets postselskab væk. Posti har jo en fodfæste i de baltiske lande, så det blir spændende at se, hvordan selskabet forholder sig til det.

9 Synes om

Jeg gider ikke lægge hele Copilot Researcher-slutresultatet her op, da AI-genererede “analyser” med al sandsynligheid vil give mange udslet. Lad os dog alligevel lægge det op som en huskeseddel til mig selv og “nice to know”-info til andre, som så må præciseres, når vi ved, hvad det endelige købspris for det estiske postvæsen lander på.

Hvis man ud fra bl.a. vækst og lønsomhed i forskellige forretningsben udleder en pris for Omniva baseret på Postis nuværende kurs på 13,18:

Kursen implikerer en endelig egenkapital-købspris for Omniva på ca. 62–70 millioner euro, hvis man giver Posti en multipelpræmie på 0–10 %. Med en midterste præmie på 5 % er den implisitte Omniva-pris ca. 66 millioner euro, hvilket er ca. 27 % over startprisen.

Hvis købsprisen lander på det niveau omkring 66 mio. €, er Postis nuværende aktiekurs overordnet set berettiget, men det kræver, at Omniva-auktionen stiger klart over startprisen på 52 millioner euro, samt at Postis indtjening og pengestrøm forbedres i 2026.

“Den vigtigste faktor, der ændrer konklusionen, er den faktiske budpris på Omniva. Derefter er de vigtigste faktorer Postis EBIT-margin for 2026–2027, implementeringen af Astra-programmet, hastigheden af faldet i brevposten, og om den normaliserede frie pengestrøm forbliver på mindst ca. 50–55 millioner euro”