Posti Group Oyj - Staten bringer Posti ud til os alle

Staten planlægger at notere Posti Group Oyj på Nasdaq Helsinki-børsen.

Ifølge en grundig vurdering foretaget af afdelingen for ejerstyring kunne en notering af Posti Groups aktie være en god måde at støtte Postis konkurrenceevne og vækstmuligheder på. Ejeren sigter med den planlagte notering efter en udviklingsvej for selskabet, samtidig med at statens økonomi styrkes.

https://valtioneuvosto.fi/-/valtio-suunnittelee-posti-group-oyj-n-listaamista-nasdaq-helsingin-porssilistalle

Posti afholder en pressekonference i dag fredag den 19.9.2025 kl. 11.00 på Helsinki-børsen på adressen Fabianinkatu 14, 00100 Helsinki. På arrangementet vil Postis ledelse fortælle om den planlagte notering.

Medier, der deltager fysisk i arrangementet, bedes tilmelde sig på forhånd senest kl. 10.30 til viestinta@posti.com. Arrangementet kan også følges online

Postis virksomhedspræsentation afholdes tirsdag den 30.9.2025 kl. 18.00.
Hvis noteringen besluttes gennemført, vil der i forbindelse med den planlagte notering blive offentliggjort et prospekt, som vil være tilgængeligt på: www.posti.com/listautuminen

32 Synes om

Her kan du følge pressekonferencen, der starter kl. 11! :smiley: Bemærk: Jeg er ikke sikker på, om der overhovedet bliver en optagelse, så det er bedst at se det live, hvis det er muligt!

Edit: der blev ingen optagelse :sleepy_face:

13 Synes om

Hvad kunne Postis markedsværdi være?

Som allerede spekuleret tidligere, planlægger Posti at børsnotere sig på Helsinki Børs. Bloomberg har estimeret Postis markedsværdi til omkring 300-400 millioner euro.

Her er selskabets nøgletal for 1-12/2024:
Omsætning 1521 mio. euro
Just. EBITDA 208 mio. euro
Just. EBIT 80 mio. euro
ROCE 11,2 %
Soliditetsgrad 25,2 %

Posti estimerer, at dens omsætning i 2025 vil være 1.440 - 1.500 mio. euro, den justerede driftsindtjening (EBITDA) vil være 192 - 205 mio. euro, og det justerede driftsresultat (EBIT) vil være 65 - 77 mio. euro.

Selskabet har nettogæld på 258 mio. euro. Hvis man beregner med en markedsværdi på 400 mio. euro, opnår man en Enterprise Value på omkring 658 mio. euro.

Med en EV på 658 mio. euro ville de vigtigste justerede multipler være:

2025E
EV/EBITDA 3,3x (beregnet med en driftsindtjening på 200 mio. euro)
EV/EBIT 9,4x (beregnet med et driftsresultat på 70 mio. euro)

Væksten er træg, kapitalafkastet er lavt → man kan ikke betale meget for dette.

Tanker?

45 Synes om

Uden at undersøge nogen detaljer lugter det af en kommende Helsinki-baseret udbytte-grinder™. Dette er selvfølgelig ikke nødvendigvis kun en dårlig ting, men afhænger af køberens egne perversioner, og det burde kunne fås billigt.

17 Synes om

Staten planlægger at børsnotere Posti | Kort nyt | Yle

“I forbindelse med den planlagte børsnotering er det statens hensigt at forblive majoritetsejer.”

Altså ville staten beholde mindst 50,1% (?)

Posti Group Oyj | Virksomheds- og økonomiske oplysninger | Kauppalehti virksomhedssøgning

Driftsresultatet har fået et bemærkelsesværdigt opsving sidste år, hvilket vækker en smule tvivl om denne vækst er bæredygtig, eller om der er foretaget omkostningsbesparelser, som vil give bagslag i den nærmeste fremtid.

11 Synes om

Jeg så Postis liveudsendelse. Ja, direktøren nævnte mange gange, at selskabets formål er at udbetale et godt udbytte. Pengestrømmen er OK, og investeringsbehovene er moderate, så udbytte kan sagtens udbetales. Målet er over 60 procent af nettoresultatet. Der blev praktisk talt ikke talt om mulige vækstinvesteringer. Er de overhovedet på bordet? Nå, dette vil sandsynligvis primært være et statsligt aktiesalg. Selskabet har ikke rigtig brug for nye penge.

Jeg forventede, at selskabet på en eller anden måde ville kommentere det svage H1/2025-resultat. Men der blev ikke sagt noget om det, i stedet blev tidligere år rost.

23 Synes om

Hvilke vækstmuligheder ville der overhovedet være for Posti? Man kan selvfølgelig effektivisere og automatisere endnu mere, men i selve pakkeleveringsbranchen støder man hurtigt på naturlige grænser i Finland.

Man kan selvfølgelig altid finde på nye græsslåningstjenester eller tage til udlandet for at eventyre og brænde kapital af.

Staten som hovedejer og beslutningstager er heller ikke attraktivt. Virksomheden kan styres ud fra politiske udgangspunkter i stedet for økonomiske.

16 Synes om

Som staten som hovedejer garanteres det sandsynligvis, at ingen nødvendige organisationsreformer gennemføres,

9 Synes om

De begynder at sælge reklamer til Netpost :grimacing:

men ja, det ville jo i praksis betyde noget, der ikke hører til deres kernekompetence.

Statsejeren ved sandsynligvis også dette (?) og ønsker at mindske sin egen risiko fra de beslutninger, de selv har truffet.

3 Synes om

Her kan der stadig findes overraskende meget vækstpotentiale, selv inden for Finland alene :grinning_face_with_smiling_eyes: Uden nogen dybere kendskab til branchen vil jeg ud fra min egen empiriske forskning sige, at f.eks. pakkeautomater stadig er underudnyttede, i hvert fald på boligforeningsniveau, og at der stadig er masser af arbejde at gøre i Finland for at få hurtige leveringer til at fungere ordentligt :grinning_face_with_smiling_eyes: En statslig baggrund kan også være en fordel i Finland, da brevlevering og modtagelsesmuligheder trods alt er en slags grundlæggende behov for mennesker. Dette grundlæggende behov opretholdes som en service for staten (jf. Fortums kulkraftværker i beredskab).

På Helsinki-børsen er der ikke mange selskaber, der tilbyder såkaldte almennyttige tjenester, såsom L&T og Fortum, så det er en dejlig afveksling at få et nyt alternativ ved siden af dem :star_struck:

6 Synes om

Hvad mener du? Flere pakkeautomater i boligforeninger? Er denne pakkelevering ikke væk fra indkøbscentrene? Er boligforeningernes kunder villige til at betale så meget mere for deres pakker, at omkostningerne ved automaten kan dækkes, når de sandsynligvis stadig handler i indkøbscentret?

Dette ville jeg også se som en omkostningsfaktor snarere end en faktor, der øger driftsresultatet.

7 Synes om

En ret moderat værdiansættelse kunne være 2,5 * 65 mio. EUR EBIT = 812,5 mio. EUR.

Markedsværdien tilsvarende 812,5 - 258 = 554,5 mio. EUR

Det er dog sjældent, at aktier udstedes særlig billigt ved børsnoteringer, så jeg gætter på en virksomhedsværdi på en milliard ved børsnoteringen.

2 Synes om

Posti er en velkommen tilføjelse til børsen, det bliver ingen vækstraket, men en udmærket tilfø

5 Synes om

Logistikvirksomheder skal naturligvis betjene deres kunder på bedst mulig måde. Pakkeautomater og levering til boligforeningens lokaler har f.eks. i USA allerede været normen. Snart altså også i Finland. Kunden skal ikke hente sin pakke i en butik eller et indkøbscenter. I USA har f.eks. Amazon bragt pakkeautomater til boligforeninger og sælger det som en service til andre logistikaktører.

2 Synes om

Mon ikke Posti igen ændrer mening, men ifølge nyhederne fra 3/2024 var Posti allerede dengang i gang med at afvikle netværket af private pakkeautomater.

https://yle.fi/a/74-20080219?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp

6 Synes om

I Finland er lejlighedsbygningerne så små, at der næppe er mere end én pakke at transportere ad gangen. Lige så meget besvær som ved hjemmelevering, men mindre kompensation. Svært at se som en forretning.

27 Synes om

Posti er også begyndt at oprette afhentnings-/afleveringssteder udendørs, f.eks. i forbindelse med erhvervsejendomme. Altså det samme som konkurrenterne PostNord osv. har gjort i et stykke tid. Med sådanne kan man bedre betjene et relativt stort antal mennesker og nå mange boligforeninger / boligområder.

Man skal også give Posti ros for, at de virkelig har investeret i den digitale kundeoplevelse via Omaposti. Brugen af koder og afsendelse af pakker uden menneskelig kontakt bliver hele tiden lettere.

Jeg tager ikke stilling til investeringscasen med dette. Det kan være interessant som en udbytte-snegler, hvis prisen bare er rigtig (=billig) :old_man:

9 Synes om

“Automaten skal placeres i en separat brandsektion i boligblokke, såsom en servicegang, et lagerrum eller et klubværelse.”
“Automaten må ikke placeres på en flugtvej.”
“Automaten bør ikke placeres under jorden.”

Disse betingelser begrænser i høj grad mulighederne for at placere automater i mange boligblokke. Selv med placering af udendørs automater er der mange boligforeninger, der har svært ved at finde plads.

Når man taler om boligforeningens områder, bruger jeg selv mest en af PostNords udendørs automater (gode erfaringer) og tidligere også en hurtigt forsvundet Matkahuolto udendørs automat (dårlige erfaringer). Jeg ved dog ikke, om jeg ville savne nogen af dem i min egen have.

6 Synes om

Virksomhedens ry er allerede af en sådan art, at jeg helt undgår at sende brevpost og bruger Matkahuolto eller Ärräpaketti selv til brevforsendelser i Finland. Efter min mening er der ikke en særlig langsigtet konkurrencefordel i det, selvom direktøren har presset et godt resultat ud for et enkelt år. Staten bliver nødt til at sælge dette til nedsat pris, for at det kan blive solgt.

6 Synes om

Den tyske post har udviklet sig overraskende positivt.
image

Kapitalafkastet ser ud til at være på et ret godt niveau for at skabe merværdi for aktionærerne. Aktiens værdiansættelse virker ret moderat.
image

6 Synes om