Posti Group Oyj - Staten bringer Posti ud til os alle

Arttu har lavet en ny virksomhedsrapport om Posti efter Q1. :slight_smile:

Postis resultatudvikling i starten af året var svag i forhold til forventningerne, selvom nogle af de bagvedliggende faktorer efter vores vurdering var af midlertidig karakter. Vi forventer, at selskabets resultattendens vil forbedres mod slutningen af året, og at resultatet vil vende tilbage til vækst i 2027. Set i lyset af dette og det generøse direkte afkast anser vi aktiens forventede afkast som attraktivt. Vi gentager anbefalingen Akkumuler (Add), men sænker kursmålet til 9,5 euro (10,0e) på grund af ændringer i prognoserne.

Uddrag fra rapporten:

Den indtjeningsvækst, vi forudser (~5 % p.a.), bringer efter vores mening Postis multipler ned på ret attraktive niveauer på mellemlangt sigt. Vi forventer, at Postis resultat vil falde i 2026, men med f.eks. resultatet for 2027 forudser vi, at selskabet vil opnå et højere resultat end i 2025. På det tidspunkt vil Postis P/E- og EV/EBIT-multipler være 8x og 12x (IFRS 16-justeret 9x). De fremadskuende prisfastsættelsesmultipler er efter vores mening attraktive, og der vil være potentiale for stigning, i takt med at indtjeningsvæksten realiseres. Dvs. at indtjeningsvækst fungerer som en væsentlig driver for kursudviklingen.

7 Synes om