Jeg modtog for nylig et certifikat fra eToro for fem på hinanden følgende profitable år.
Når jeg ser tilbage, opstod disse afkast ikke fra ét stort væddemål, men fra det faktum, at jeg i hver fase var bredt og korrekt positioneret i forhold til det herskende makroøkonomiske miljø.
I 2021 nød porteføljen godt af en vægtning mod cykliske aktier under den globale genåbning, da vækstforventninger, inflation og efterspørgslen på råvarer accelererede efter lanceringen af Covid-vaccinen.
I 2022, da størstedelen af markedet faldt, hjalp fokus på value og solide balancer med at bevare kapitalen.
I årene 2023–2025 var kernetemaet i porteføljen europæiske finansvirksomheder, hvilket viste sig at være en succesfuld kombination af lave startvurderinger, højere renter og forbedret egenkapitalforrentning.
Tidligere afkast er dog ikke det, der virkelig betyder noget. De forklarer, hvor vi kommer fra, men fortæller ikke, hvor vi er på vej hen.
Langt vigtigere er det, hvad der er i porteføljen i dag, til nutidens priser, og hvilken slags afkast disse aktiver realistisk set kan generere over de næste fem til ti år.
Markedet belønner ikke historien. I den forstand minder investering meget om professionel sport. En tennisspiller kan vinde en Grand Slam ét år, men resultattavlen forholder sig kun til dagens kamp – ikke højdepunkterne. Pokaler hjælper ikke med at vinde et eneste point fremadrettet.
På samme måde kræver langsigtet succes i investering konstant årvågenhed og nytænkning om, hvilken retning tingene bevæger sig i hvert år.
Når jeg ser fremad, tror jeg på, at finanssektoren befinder sig i et strukturelt bull-marked. Banker er i dag strukturelt bedre forretninger end for ti eller femten år siden – de er mere rentable, har stærkere kapitalstrukturer og er mere disciplinerede i deres kapitalanvendelse. Alligevel antyder deres værdiansættelser i mange tilfælde stadig meget beskedne langsigtede afkast. En oprigtigt optimistisk fortælling om sektoren er endnu ikke slået igennem.
Samtidig tror jeg, at vækstmarkeder (emerging markets) kan blive et af de store investeringstemaer i de kommende fem år. Efter mere end et årtis underperformance i forhold til USA er værdiansættelserne lave og kapitalstrømmene forsigtige. Historisk set har dette ofte været et godt udgangspunkt for stærke langsigtede afkast – især hvis den globale økonomiske vækst bliver mindre USA-drevet, opsvinget på råvaremarkederne fortsætter, og svækkelsen af den amerikanske dollar vender tilbage.
På lang sigt betyder konsistens, tålmodighed og risikostyring langt mere end en enkelt handel eller en smart idé. Jeg er taknemmelig for at være på denne rejse med jer og vil fortsat fokusere på det, jeg altid har forsøgt at gøre: at købe undervurderede aktier i undervurderede sektorer og lade afkastet følge over tid.
𝗦𝗮𝗹𝗸𝘂𝗻 𝗺𝘂𝘂𝘁𝗼𝗸𝘀𝗲𝘁
Itau Unibanco blev erstattet af Tencent.
EDIT. Tencent er et virkelig anderledes valg sammenlignet med Pietaris typiske køb. Det bliver interessant at se, om han får ret angående vækstmarkederne.