Ett historiskt ögonblick, och talande för marknaden. Även om det är osannolikt att Burry slutar helt, kommer han nog att fortsätta investera, t.ex. inom ramen för ett s.k. “family office”.
Burry har nyligen kritiserat megateknikföretagens redovisningspraxis, som underskattar avskrivningar och därmed överdriver vinsterna. Jag har också tagit upp samma sak i Vartit. Om avskrivningstiderna inte hade förlängts och megateknikföretagens resultat bättre återspeglade deras fria kassaflöde, skulle deras resultat ha stått stilla eller sjunkit i flera år!
Hittills, om aktiekurserna är domen, har all kritik fallit för döva öron och varit felaktig. Jag kan ändå inte låta bli att lyfta fram kritiska synpunkter, som också tas upp i denna WSJ-artikel. Dessa skulle också kunna tas upp i Magnificent7-tråden, men jag tar upp dem här eftersom megateknikföretagen utgör över 30 % av SP500:s värde och en betydande del av hela världens börsvärde.
https://www.wsj.com/tech/ai/big-techs-soaring-profits-have-an-ugly-underside-openais-losses-fe7e3184?mod=hp_lead_pos5
Quarterly profits soared at Nvidia, Alphabet, Amazon and Microsoft as AI-related revenue poured in (Meta’s were wiped out by tax). Cash flows are mostly fine, albeit a lot is now going into building new data centers. Some of the money comes from actually selling AI services to businesses, particularly at Alphabet and Microsoft.
But much of the AI-related profits come from being a supplier to, or investor in, the private companies building the large language models behind AI chatbots—and they’re losing money as fast as they can raise it, and plan to keep on doing so for years.
Jag vet att till exempel Meta och Alphabet uppnår bättre annonsintäkter för annonsörer med AI, vilket i sin tur driver duons annonsintäkter. Detta är på sätt och vis inget nytt: företagen har varit utvecklare av algoritmer långt före AI-hypen. Vad som tidigare var algoritmer och maskininlärning och vad som helst har nu bättre varumärkts som AI. 
Microsoft och Amazon skryter å sin sida om hur de ständigt befinner sig i en flaskhals, det vill säga att kunderna har större efterfrågan på deras molntjänster än vad de kan leverera.
So far, so good.
Men en betydande del av AI-efterfrågan för megateknikföretagen kommer från operatörer av AI-modeller, som ChatGPT. Varje gång jag frågar något av ChatGPT, går Microsofts Azure på högvarv. Eller om jag genererar en bild med Adobes Firefly, surrar förmodligen Amazons AWS någonstans i världen beroende på vilken modell jag väljer för att generera bilden.
Hur mycket är konsumenterna i slutändan villiga att betala för dessa tjänster? Hittills har OpenAI, Meta och Alphabet m.fl. valt vägen att först låta tjänsterna användas gratis. Till exempel ökar OpenAI:s förluster i en enorm takt. Användningen av AI är faktiskt dyr, eftersom chip och energi kostar. Men konsumenten betalar inte för det, utan aktieägarna i dessa företag, särskilt i OpenAI. Antagandet är förstås att AI utvecklas till att bli så utmärkt och tjänsten så beroendeframkallande att man i slutändan betalar 200 $ i månaden eller vad som nu har nämnts i olika uppskattningar de senaste dagarna. Företagen pressar på för användning av AI. Nyligen lade jag till en nyhet i tråden om Electronic Arts, där ledningen pressar på för AI-användning men anställda klagar på att det inte är rimligt efter en viss gräns.
Ledningen är under stor press här, eftersom EA håller på att köpas ut från börsen och köparna betalar ett högt pris för aktien eftersom… de tror att AI kommer att effektivisera EA:s verksamhet enormt. 
Ännu mer oroande är modellernas konkurrensfördelar. Jag förbereder nästa Vartti med temat AI:s förmodade första offer och som en del av förberedelserna lyssnade jag på Constellation Softwares investerarsamtal om ämnet (aktien har rasat 30 % så ett företag som vanligtvis är fåordigt mot investerare har plötsligt öppnat munnen). Det lät illa i mina öron när en utvecklare kommenterade att om en modellleverantör börjar höja priserna, ersätter de modellen med en annan ganska enkelt eftersom modellerna ändå är så lika.
Om man karikerar lite, kommer snart biljoner att investeras så att folk gratis kan generera kattvideor med AI eller så att företagsslavar kan skicka varandra CoPilot-genererade e-postmeddelanden som ingen läser.
Megateknikföretagens resultat anses traditionellt vara av hög kvalitet, men en växande del av vinsten kommer i praktiken från AI-startups som gör stora förluster, och det verkliga fria kassaflödet går till NVIDIA.
Naturligtvis finns det också enormt många användbara tillämpningar, och om man tror på AI-bullarna kommer AI snart att göra allt arbete, robotar kommer att bära hem mat till oss och vi kommer att ligga passiva som cyborg-människo-valar i soffan och titta på Sora2:s flöde.
Intressanta tider, verkligen.
Rättelse. Att döma av de kollapsade aktiekurserna för snabbmatskedjor som Chipotle på senare tid, får vi i AI-bull-scenariot vår näring från piller, inte från mat.
Tillägg. Observera i denna gratis “give give give ask”-strategi att den för Facebooks del fungerade utmärkt i tiden, eftersom en växande mängd trafik främst blev en kostnad för operatörerna som driver internetinfrastrukturen, inte ett problem för FB. FB behövde inte investera enorma summor i någon egen nätverksinfrastruktur. Och FB (senare Meta) kunde snart monetarisera användarna genom att rikta annonser. Samma sak med Netflix och andra. I AI-revolutionen tvingas företagen bygga en mycket dyr datacentersinfrastruktur som kräver ständiga investeringar, utan en tydlig väg för att monetarisera AI.