Börsens riktning (Del 3)

Några höjdpunkter från veckans Vartti!

Jag uppdaterade och sammanfattade något handelskrigets tidslinje. Den mest betydande vändningen är naturligtvis den preliminära 90-dagars “vapenvilan” mellan Kina och USA. Det har andra viktiga implikationer än en de-eskalering av handelskriget. USA:s position i ekonomin är stor, men inte så mäktig att Trump, genom att hålla den amerikanska konsumenten som gisslan (se jämförelsen i Vartti), kan diktera för andra hur han vill. Kinas hårda linje fungerade, och Trump tvingades backa. Detta innebär att Trumps hårda uttalanden åtminstone för närvarande saknar ekonomiska och politiska muskler.

Slide4

Jag uppdaterade också utvecklingen av handelskriget. Det verkar som att Kina väljer den smala vägen mot de-eskalering. Därmed verkar 1930-talets väg osannolik tills vidare, och den försiktiga ståndpunkt som lyftes fram i Vartti angående handelskrigets utveckling visade sig tills vidare vara för försiktig. Obs, tills vidare. :smiley:

Slide5

Ursäkta det långa meddelandet, men huvudämnet i Vartti var dock (igen) att “hypa” europeiska aktier och ekonomin. Jag förklarade just denna graf mer detaljerat i Nordea-tråden, så här räcker det att upprepa att en brantare räntekurva är bullish för Europas stora banksektor (inkl. Nordea) och att det talar för en accelererande ekonomi.

Slide7

Även euroområdets lånevolym återhämtar sig redan långsamt på årsbasis, men när räntekurvan brantar positivt har bankerna incitament att låna ut mer och mer. Om handelskriget inte ställer till det, kan euroområdets ekonomiska tillväxt mycket väl ta fart härifrån. Särskilt med tanke på stimulanspaketen.

Slide8

Här är en sammanfattning (mer i videon) av vad som gör euroaktier intressanta.

Slide6

Detta ska inte uppfattas som ett korståg mot SP500, det skulle inte sluta väl, men när finska investerare flyr över Atlanten, till och med Varma, vill jag betona hur värde och toppföretag finns på den gamla kontinenten, ofta med förmånligare prislappar. En SP500-centrerad världsbild på finansmarknaden är inte hela sanningen.

59 gillningar