Jeg er lidt skuffet over, hvor lidt der tales her om ændringen i Tysklands finanspolitik og dens indvirkning på lokale virksomheder, og mere bredt på Europa.
Der er tale om en moderne forbrugsbaseret nationaløkonomi med meget underudnyttet kapacitet, så en stimulanspakke burde have en multiplikatoreffekt på over 1 på økonomien, og størrelsen af denne stimulans er enorm.

Her er en vurdering af, hvilke sektorer der ville drage mest fordel af infrastrukturpakken. Udarbejdet før der blev givet indrømmelser til de grønnes betingelser.
Fra Elliant Capitals afkast:

Indtil videre er de eneste tyske small caps, der har klaret sig godt, inden for forsvarssektoren. Fremover vil tidligere value traps, især virksomheder, der drager fordel af stimulanspakken, vokse. Den tyske IT-, kemikalie- og byggesektor… der er potentielle tenbaggere blandt dem. Virksomheder hvis værdiansættelser ligger omkring P/E 10 og EV/GP under 3, og som står over for betydelig indtægtsvækst.
Selvfølgelig skal afstemningerne stadig gå igennem i løbet af denne uge, og højesteret skal give et positivt svar på, at pakken ikke er i strid med forfatningen, selvom den er ført igennem af den gamle regering. Jeg er mest bekymret for domstolens afgørelse, som burde blive kendt inden for 24 timer.
I løbet af de seneste to dage er der også begyndt at strømme penge ind i small caps, hvilket tyder på, at markedsdeltagerne tror, at pakken vil blive godkendt. Det ville være svært at trække sig ud af virksomheder med lav likviditet, hvis investeringscasen kollapsede.