Jag köpte Plejd AB på Stockholmsbörsen. https://mb.cision.com/Main/13880/3954746/2704773.pdf De tillverkar belysningssystem liknande Philips Hue, men med B2B-fokus på att underlätta vardagen för elektriker. Megatrender som smarta byggnader och energibesparing spelar dem i händerna och bolaget växer dessutom lönsamt Vad som egentligen hände var att jag bara gick till vårt svenska kontor och ropade i korridorerna om vad de hittat för kul på börsen, och Christoffer, en av våra svenska analytiker, pitchade denna för mig. SEB inledde också aktieanalys av bolaget idag, men jag hittar den inte på deras hemsida.
Som risker ser jag att vallgravarna inte är så starka, skulle inte elektrikerna lika gärna kunna köpa andra märken, som Philips Hue? Som jag också har hemma och som fungerar väldigt bra, men de är helt klart mer riktade mot konsumenter. Å andra sidan, varför skulle inte Philips vara mer aggressiva på B2B-sidan? Det blir nog prispress när fler aktörer tränger sig in på marknaden, om det inte redan är trångt där.
Ser bra ut, men kundfordringarna har ökat rejält under det senaste året. Åtminstone verkar detta inte störa marknaden, kursen har ju trots allt fördubblats på ett år, men vad beror det på? Med tanke på utvecklingen inom byggbranschen skulle man nästan kunna tro att det döljer sig en risk för kreditförluster där.
SEB har inlett bevakning av bolaget Plejd och satt en riktkurs på 400 kronor.
Plejd har upplevt en betydande tillväxt de senaste åren och SEB förväntar sig även att den fortsätter i samma takt. Bolaget har utökat sitt produktsortiment och sina marknadsområden, vilket har drivit på tillväxten. Nya produkter, såsom smarta armaturer, förväntas fördubbla försäljningen i Norden. Dessutom expanderar bolaget till nya marknader som Nederländerna och Tyskland, vilket erbjuder betydande tillväxtpotential.
Plejd har uppnått en storlek där skalfördelarna börjar synas enligt SEB:s analys. De operativa kostnaderna förblir relativt stabila medan försäljningen växer snabbt – en trevlig kombination. SEB förutspår också att Plejds EBITDA-marginal kommer att öka avsevärt under de kommande åren.
Enligt SEB är Plejd ett av Nordens snabbast växande produktbolag, men värderingen är ännu inte ansträngd. Riktkursen baseras på en prognos om att Plejd kommer att växa under lång tid.
De tror tydligen inte att kundfordringarna är ett problem eftersom grossisterna är ganska pålitliga och Plejds kunder till stor del består av dem. Jag har inte läst deras analyser förut
SEB är verkligen bra på att gömma de här analyserna. Det här är tydligen sådana analyser som bara ges till de rika och en vanlig bonde i Helsingfors får inte läsa dem , för jag hittar dem inte, trots att det t.ex. finns en analys av Inderes här, som vi betalar dem för: SEB Research
Hej, produkterna ser delvis likadana ut som hos Shelly Group (SLYG), undrar om det är stora skillnader mellan dessa även om de påminner om varandra till utseende och funktioner?
Och naturligtvis med tanke på skillnaderna mellan bolagen ur ett investeringsperspektiv.
Om man jämför katalogerna fokuserar Plejd mer på belysningsstyrning, medan Shelly har ett bredare utbud av mätare och brytare för montering i elskåp. Gemensamma nämnare är de grundläggande reläerna som slår på/av lasten baserat på definierade scenarier.
Mer mångsidig kontroll/styrning av Plejd-systemet verkar kräva inköp av en mesh-gateway, medan Shellys reläer och dylikt kan anslutas direkt till WLAN-nätverket. (Undantaget Bluetooth-donglar eller andra begränsade specialfall som Zigbee osv.)
Med Shelly kan man mata in expansionsskript i appen, medan de i Plejds fall förmodligen måste matas in via en hemautomationsmjukvara, som gatewayen sedan förmedlar till enheterna. Lösningen är sannolikt noga genomtänkt.
Sammanfattningsvis – Plejd har, som jag ser det, försökt rensa bort “ingenjörs-krimskrams” från produkterna på ett “Apple-liknande” sätt, och lämnat de som är mer intresserade av att pilla och trixa som Shellys kunder. Jag skulle tro att detta även tilltalar elektriker – ju enklare installation och mer begränsad möjlighet för (kundens) klantande, desto bättre.
Jag har frågat ett par installatörer om kommentarer kring Shelly-installationer och svaret är i stil med “om det är absolut nödvändigt”. Det har funnits en viss rädsla för att agera IT-support åt kunden om någon styrning slutar fungera. I elektrikerutbildningen finns det (antagligen) en separat IT-elektrikerlinje, och om man inte har ett eget intresse skapar nya “smart-reläer” osäkerhet kring den egna förmågan och enheternas hållbarhet. För vissa är det viktigt att produkterna finns i sortimentet hos Onninen eller liknande grossister, jag antar att detta underlättar fakturering och garantiutbyten.
Disclaimer: har ett par Shelly installerade i hushållet, de styr några LED-remsor on/off. Eftersom vissa enkla Shelly-reläer fungerar med 12V-spänning behövs ingen elektriker för installationen. Samtidigt vill jag påpeka att sådana WLAN-uppkopplade IoT-enheter bör isoleras i ett eget nätverk och att man bör ställa in lämpliga begränsningar för trafiken mellan nätverken.
@Yu_Gong, i och med din intervju kom jag att tänka på det här bolaget. Har det dykt upp något nytt gällande detta bolag för din del? Om du kunde få några färska kommentarer från Christoffer vore det trevligt.
I intervjun berättade Christian von Koenigsegg (ja, han är kopplad till den där megabilen) om Plejd, som är hans största börsnoterade innehav; värt nästan en halv miljard kronor. Han ser investeringen som en långsiktig sådan och är fortfarande positiv till bolaget.
Han tror att Plejd har enorm potential, särskilt på den europeiska marknaden. Enligt honom har bolaget ett starkt varumärke, pålitlig teknik och en stabil plattform (?), och de utvecklar ständigt nya funktioner. Han anser att bolaget bara är i början av att utnyttja sina möjligheter.
Von Koenigsegg och hans familj äger 12,5 % av Plejd.
På Nordnet var det någon som lyfte att Plejd ska utöka produktsortimentet till termostater. Måste be Christoffer fråga om detta i deras webcast. Har det här någon inverkan på bolagets siffror?
“Nya produktkategorier Plejds tillväxtstrategi fokuserar på att lansera nya produktkategorier för att bredda kundbasen på varje marknad. Tidigare var företagets huvudfokus på puckserien. 2023 markerade dock ett viktigt år då Plejd lanserade sin andra produktkategori: smarta armaturer. Företaget planerar att introducera ytterligare två kategorier under 2024 och 2025. Nästa stora lansering, planerad till 2024, är inom området smart värmestyrning. Detta är en del av företagets ambition att diversifiera och expandera sin produktportfölj.” Vad jag kan hitta är att den förväntas lanseras under Q4 2024. Den ursprungliga planen var att lansera den 2023, men den blev försenad.
Så i slutet av 2024 kommer de att ha smart belysning, smarta armaturer, smarta fönsteravskärmningar och smart uppvärmning (termostat). I den senaste Q2-intervjun sa Babab (VD) att de under kommande år kommer att bredda dessa erbjudanden innan de introducerar nya kategorier
Vad kul att det har väckts diskussion om Plejd. Jag har själv tänkt starta en diskussion flera gånger men inte kommit till skott. Jag har varit aktieägare sedan 2017 och användare av systemet i ett år.
Först användarupplevelsen: Det bara funkar. Många hemautomationsprylar har felet att tillförlitligheten är 98 %, och det är riktigt irriterande när systemen inte fungerar. Jag har erfarenhet av Hue, Shelly, Ikea, SmartThings osv. Med Plejd har det inte varit några störningar alls. Själv skulle jag inte orka med om något så grundläggande i huset som belysningen fungerade lite dåligt eller med fördröjning eller liknande. Många gör-det-själv-personer gillar säkert Shelly och liknande eftersom det finns fler möjligheter, men dessa är kanske inte Plejds målgrupp. Dessutom är till exempel Plejds egen rörelsesensor enligt min erfarenhet överlägsen jämfört med även Hue, och systemets semesterläge simulerar automatiskt normala belysningstider istället för att man programmerar varje lampa för sig.
Vår elplanerare rekommenderade Plejd för vårt byggprojekt. Han har installerat tusentals Plejd-enheter, och de defekta kan räknas på ena handens fingrar. Han vägrar tydligen installera Shelly, eftersom han inte vill hålla på med support och byta ut trasiga prylar. Detta är förstås bara en installatörs åsikt och det är inte meningen att klanka ner på dessa.
Som investeringscase ser jag Plejds enkelhet/tillförlitlighet som en fördel. De flesta människor har dock noll koll på sådant här och tar det som installatören rekommenderar. Sortimentet utökas ständigt vilket främjar tillväxten i Sverige, Norge verkar följa i Sveriges fotspår och Finland kommer efter. Nya produkter lanseras regelbundet och särskilt golvvärmetermostaten visar på Plejds ambition att expandera från belysning till hemautomation i större skala.
Värdet på installationerna i Norge +46 % mot en omsättningstillväxt på +24,4 %. Det enda jag kan tänka mig här är spekulationer om att grossisternas lager töms? Borde synas som en stark försäljning till Norge under nästa kvartal?
Som Babak konstaterar har downlighten tagits emot väl och har troligen bidragit betydligt till uppgången i Sverige. Den är verkligen attraktivt prissatt i förhållande till sina egenskaper Länk DWN-02
Intresset för termostaten i Norge har det pratats om länge och i Norge har tydligen en stor del av husen eluppvärmning. Ska bli intressant att se kommentarerna i Q4-rapporten om detta, även inför nästa år. Kombinerat med den första punkten, blir Q4/24 en “Norge-jytky” (storslam)?
Den långsamma adoptionen i Finland förvånar. Inträdet i Norge och Finland skedde 2019 och Norges försäljning är 4x. Nederländerna och Tyskland går snart om (nu får läsarna börja köpa enheter). Visst är användningen av termen “långsam” lite tveksam när omsättningen växte med 45 % i den finska byggbranschen som förklarats död.
Jag har själv varit med som aktieägare i Plejd sedan förra våren, ända sedan Christoffer pitchade idén. Värderingen börjar bli riktigt hisnande i den här vertikala uppgången, men än så länge försöker jag hänga kvar eftersom det inte har kommit några sprickor i caset och byggmarknaden bör börja ge draghjälp igen under de kommande åren.
Jag samlade snabbt ihop tillväxtdata och marknadsandelar för olika marknader från den senaste tiden. En intressant datapunkt är förändringen i värdet på installationerna, som bolaget inkluderade i den här rapporten. Säkert den bästa mätaren för organisk utveckling, precis som bolaget själva sa.
Bra jobbat! Försäljningstillväxten i Norge är dock liten, trots att Babak säger att TRM-01 startade starkt och att Norge prioriteras i leveranserna i början av året. Nederländerna gick om Finland, vilket är mycket positivt