Plejd AB - Elektrikernas bästa vän i belysningssystem

Vad kul att det har väckts diskussion om Plejd. Jag har själv tänkt starta en diskussion flera gånger men inte kommit till skott. Jag har varit aktieägare sedan 2017 och användare av systemet i ett år.

Först användarupplevelsen: Det bara funkar. Många hemautomationsprylar har felet att tillförlitligheten är 98 %, och det är riktigt irriterande när systemen inte fungerar. Jag har erfarenhet av Hue, Shelly, Ikea, SmartThings osv. Med Plejd har det inte varit några störningar alls. Själv skulle jag inte orka med om något så grundläggande i huset som belysningen fungerade lite dåligt eller med fördröjning eller liknande. Många gör-det-själv-personer gillar säkert Shelly och liknande eftersom det finns fler möjligheter, men dessa är kanske inte Plejds målgrupp. Dessutom är till exempel Plejds egen rörelsesensor enligt min erfarenhet överlägsen jämfört med även Hue, och systemets semesterläge simulerar automatiskt normala belysningstider istället för att man programmerar varje lampa för sig.

Vår elplanerare rekommenderade Plejd för vårt byggprojekt. Han har installerat tusentals Plejd-enheter, och de defekta kan räknas på ena handens fingrar. Han vägrar tydligen installera Shelly, eftersom han inte vill hålla på med support och byta ut trasiga prylar. Detta är förstås bara en installatörs åsikt och det är inte meningen att klanka ner på dessa.

Som investeringscase ser jag Plejds enkelhet/tillförlitlighet som en fördel. De flesta människor har dock noll koll på sådant här och tar det som installatören rekommenderar. Sortimentet utökas ständigt vilket främjar tillväxten i Sverige, Norge verkar följa i Sveriges fotspår och Finland kommer efter. Nya produkter lanseras regelbundet och särskilt golvvärmetermostaten visar på Plejds ambition att expandera från belysning till hemautomation i större skala.

8 gillningar