Hvor er det rart, at der er kommet gang i diskussionen om Plejd. Jeg har selv tænkt på at starte en diskussion flere gange, men har ikke fået taget mig sammen til det. Jeg har været aktionær siden 2017 og bruger af systemet i et års tid.
Først brugeroplevelsen: Det virker bare. Fejlen ved mange hjemmeautomatiserings-gadgets er, at pålideligheden er 98 %, og det er irriterende, når systemerne ikke virker. Jeg har erfaring med Hue, Shelly, Ikea, SmartThings osv. Med Plejd har der ikke været nogen forstyrrelser overhovedet. Jeg ville i hvert fald slet ikke orke det, hvis noget så basalt i huset som lyset fungerede dårligt eller med forsinkelse osv. Mange gør-det-selv-folk inden for automatisering kan sikkert godt lide Shelly osv., da der er flere muligheder, men de er måske ikke Plejds målgruppe. Derudover er f.eks. Plejds egen bevægelsessensor baseret på min erfaring overlegen sammenlignet med f.eks. Hue, og systemets ferietilstand simulerer automatisk normale belysningstider i stedet for, at man skal programmere hver lampe individuelt.
Til vores byggeprojekt anbefalede el-rådgiveren Plejd. Han har installeret tusindvis af Plejd-enheder, og de defekte kan tælles på én hånds fingre. Han vil efter sigende ikke installere Shelly, fordi han ikke vil yde support og udskifte ødelagte dimser. Dette er selvfølgelig kun fra én installatør, og det er ikke meningen at tale de andre mærker ned.
Som investeringscase ser jeg Plejds enkelhed/pålidelighed som en fordel. Størstedelen af folk er trods alt helt på bar bund og tager det, som installatøren anbefaler dem. Sortimentet udvides konstant, hvilket fremmer væksten i Sverige, Norge ser ud til at følge i Sveriges fodspor, og Finland kommer bagefter. Der kommer regelmæssigt nye produkter, og især gulvvarmetermostaten sætter retningen for Plejd og viser, at der er et ønske om at udvide fra belysning til hjemmeautomatisering i større skala.