Så den 29.3. om aftenen får vi Q4, så vi kan undersøge tallene for at se, hvordan virksomheden udvikler sig.
https://investors.planet.com/news/news-details/2023/Planet-to-Announce-Fiscal-Fourth-Quarter-and-Full-Year-2023-Results-on-Wednesday-March-29-2023/default.aspx
Joe Bidens administration har netop offentliggjort sin nationale cybersikkerhedsstrategi. Dokumentet er interessant på den måde, at strategien tydeliggør, hvor altafgørende USA anser pålideligheden, sikkerheden og udviklingen af digitale aktiviteter for at være for USA og hele den frie verden. Jeg har udvalgt et afsnit fra dokumentet, hvor “flåder” af satellitter også nævnes som en vigtig dimension af den digitale verden.
Link til USA’s cybersikkerhedsstrategi
https://www.whitehouse.gov/wp-content/uploads/2023/03/National-Cybersecurity-Strategy-2023.pdf
Her er en konkret opfølgning på mit tidligere opslag, hvor Bidens cybersikkerhedsstrategi nævner satellitter som en af den digitale verdens dimensioner. Planets seneste nyhed fortæller, at den amerikanske efterretningstjeneste, der administrerer spionsatellitter, ønsker at indgå et kommercielt samarbejde med Planet for at undersøge mulighederne for at skabe hybridmodeller, hvor en del af dataene leveres af private aktører, f.eks. Planet. En betydelig åbning for fremtidigt samarbejde.
https://investors.planet.com/news/news-details/2023/National-Reconnaissance-Office-Awards-Planet-Contract-for-Hyperspectral-Capabilities/default.aspx
Nu hvor kapitalmarkederne er stramme, og der er nervøsitet omkring små virksomheder, kiggede jeg på kassebeholdningen, da regnskabet kom ud. I løbet af det forgangne år faldt kassen således: 500 mio. → 400 mio. 400 mio. er efter min mening en fornuftig kassebeholdning lige nu, da omsætningen vokser godt, og marginerne begynder at forbedres gennem skalering. Jeg vil analysere regnskabet yderligere, når jeg har bedre tid.
https://investors.planet.com/news/news-details/2023/Planet-Reports-Financial-Results-for-Fourth-Quarter-and-Full-Fiscal-Year-2023/default.aspx
Planet planlægger at opkøbe Sinergise Ltd i Q2/2023:
https://investors.planet.com/news/news-details/2023/Planet-to-Acquire-Sinergise-Business-to-Expand-its-Data-Analysis-Platform/default.aspx
Sinergise Ltd er virksomheden bag cloud-tjenesten Sentinel-Hub. Virksomheden er i de seneste år blevet en betydelig aktør på det europæiske satellitdatafelt, bl.a. som udbyder af API-tjenester for data genereret af Sentinel- og Landsat-satellitserierne:
Her er udpluk & mine egne fortolkninger fra Q4-investorkaldet. Planets forretningsmodel er baseret på en scanningsvolumen, der er mange gange større end konkurrenternes. Dvs. deres forretningsrisiko relateret til en enkelt opsendelse/dens succes er lille. Planet har fleksible aftaler om opsendelser, dvs. der er ingen CapEx-risiko, da opsendelsesomkostningerne følger volumen.
Planet har været et satellitselskab, nu er det et satellitdataselskab, der er ved at transformere sig til et satellitdataplatform-selskab, som efter Sinergise-opkøbet tilbyder sine kunder alsidige muligheder for at hente data fra Planets enorme datalager. Sinergise fører Planet mod at blive et BigData-selskab; med Sinergise kan Planet tilbyde sine kunder værktøjerne til at hente data til eget brug. En af Sinergises styrker er evnen til at udvælge og kombinere data fra mange forskellige kilder.
Som jeg nævnte, indsamler Planet mange gange mere data end nogen af sine konkurrenter. Og Planets strategi er at udvikle sig til et satellitdataplatform-selskab. Planet vil drage fordel af AI-udviklingen (kunstig intelligens), fordi de har det bedste datalager. Det er en konkurrencefordel, der vokser hvert øjeblik.
Det amerikanske forsvarsministerium kontaktede for nylig Planet i forbindelse med sagen om den kinesiske spionballon. Planet samarbejdede med den amerikanske AI-startup Synthetaic. I fællesskab var selskaberne i stand til at fastslå ballonens udgangspunkt.
Planet har en alsidig kundekreds fra både den private og offentlige sektor, lige fra miljøbeskyttelse til logistik og sikkerhed. AI giver allerede nu en konkurrencefordel, men i fremtiden, når kvantecomputere begynder at bearbejde massive mængder satellitdata, vil der åbne sig helt nye perspektiver for at forstå jordens tilstand og begivenhederne på den.
Planets forretningsmodel er altså først ved at tage form nu. Men deres “moat” (voldgrav) er den overlegne mængde data sammenlignet med konkurrenterne. Og da selskabet nu selv forstår, at de er et dataplatform-selskab, mener jeg, at der er potentiale her. Lad os vende tilbage til tallene en anden gang. Det er svært at værdiansætte selskabet lige nu, da de fundamentale forhold udvikler og ændrer sig hele tiden.
En noget sjælden begivenhed er fundet sted for amerikanske teknologiselskaber. En insider i virksomheden køber aktier for egne penge. Kevin Well fra Planets ledelse købte 274.000 aktier (i sit familieselskabs navn).
Ja, det var en god video, der fortæller, hvorfor Planet er en vigtig virksomhed. Den indsamler jo 3D-data om jorden. Nu tales der meget om LLM, altså large language models. En anden gren af ai er behandlingen af 3D-data, eller faktisk er der mange flere dimensioner: fugtighed, densitet, saltholdighed – sikkert mange ting, man begynder at identificere. Og alt dette er Planets data-asset.
Planet rapporterer finansielle resultater for første kvartal af regnskabsåret 2024 - Planet Labs PBC
Markedet brød sig ikke om, at Planet nedjusterede dette års omsætningsforventninger en smule. Men det positive er, at Planet tilpasser omkostningerne med 35 millioner på årsbasis for at imødegå den lidt langsommere vækst. Planets pipeline, altså salgspipelinen, er større end nogensinde. Men salgscyklussen er blevet langsommere, og størrelsen på handlerne er faldet. Det er den form for forretningsmæssige udsving, som enhver virksomhed møder. For mig fortæller denne reaktion på omkostningerne, at Planets løfte om en positiv justeret EBITA i slutningen af 2024 er noget, virksomheden virkelig sigter efter. Det vil sige, at en positiv justeret EBITA groft sagt betyder et positivt cash flow. Den forretningsmæssige voldgrav er, at ingen andre har et lige så omfattende og alsidigt datasæt. Og i takt med at AI udvikler sig, bliver Planets datalager endnu mere betydningsfuldt. Generelt er situationen den, at alle har data i overflod, og fokus er på, hvordan dataene knuses. Men i Planets tilfælde har ingen andre tilsvarende data som Planet.
Her er Salkunrakentajas artikel om Planet Labs, der kan læses på et par minutter.
Selskabets aktie faldt med 30 procent efter regnskabsaflæggelsen, og den er endnu ikke kommet sig. Ifølge Deutsche Bank-analytiker Edison Yu er aktien dog undervurderet som følge af kursfaldet, og den er nu et billigt køb for investorer.
”Planet Labs-aktien har været under pres på grund af makroøkonomisk modvind, der hæmmer de kommercielle forretningsudsigter. Dette giver efter vores mening en attraktiv købsmulighed, i betragtning af at Planet Labs’ dataanalyseplatform er unik i rumfartssektoren, og vi forventer, at væksten/marginen forbedres væsentligt i andet halvår…”, vurderer Yu.
Artiklens underoverskrifter:
- Planet Labs tilbyder satellitdata
- Var kursfaldet overdrevet?
- Stigningspotentiale i aktien
https://www.cnbc.com/2023/08/01/planet-pl-lays-off-about-10percent-company-restructures.html
Lidt dårlige nyheder fra Planet
Ja, dette er nu en direkte handling i forhold til, at selskabet i sit seneste investorkald (Q1) fastholdt sit mål om at opnå et positivt cash flow ved udgangen af 2024. Investorerne vender måske tilbage til selskabet nu, dette kan være et vendepunkt for aktien.
Jep. Og ganske rigtigt er målsætningen om breakeven ved udgangen af 2024, så vidt jeg forstår, ikke på noget tidspunkt blevet opgivet, og faldet på -30 % i forbindelse med rapporten var jo en reaktion
God nyhed. Her krystalliseres Planets potentiale for lokalsamfund, forsikringsselskaber osv. igen. Planets datalagre + AI er en uovertruffen kombination. Lad os følge udviklingen i lønsomheden i kvartalsregnskabet, der offentliggøres i september. Selskabet er slet ikke i knibe nu, da kontantbeholdningen er på omkring 400 millioner.