Pinpoint Estimates - med kollektiv intelligens mere præcise resultatprognoser?

:information_source: :uk: Folk fra Pinpoint har lovet, at de kan deltage i diskussionen, så lad os foretrække engelsk som hovedsprog

Om os - Pinpoint Estimates

Vi indsamler finansielle estimater (forventninger) for børsnoterede virksomheder og tilbyder et klart billede af markedets forventninger. Her samles prognoser fra alle typer investorer, og baseret på disse skaber vi en vægtet konsensus, som vi kalder Pinpoint-konsensus, for virksomhedernes kvartals- og årsrapporter. Jo dygtigere en investor er, desto mere vægtes vedkommendes prognose i konsensussen. Alle typer investorer får nem adgang til estimaterne helt gratis baseret på princippet: giv estimater for at se.

Pinpoint-estimatfunktionen er nu tilgængelig på Inderes-tjenesten på hver virksomhedsside, så vores fællesskab kan indsende deres egne estimater direkte via inderes.fi :point_down:

kuva

Hvis du vil gå mere i dybden og indsende flere estimater, kan du oprette en konto hos Pinpoint her: https://pinpointestimates.com/fi/home

Vi ser frem til jeres feedback, og spørgsmål til Pinpoint er også velkomne! Det bliver interessant at se, hvordan fællesskabets konsensus klarer sig i forhold til analytikernes konsensus :nerd_face:

29 Synes om

Interessant funktion, som jeg prøvede med Remedy Entertainment Oyj før deres Q2’24-resultat. Jeg blev dog meget overrasket over, hvor bearish mine estimater (omkring -50 %) var sammenlignet med læserestimaterne. Mine estimater lå ikke så langt fra analytikernes estimater.

Nu opdagede jeg hvorfor. Navngivningen af kvartalerne er “Q2-år” og “Q4-år”, men de faktiske nøgletal ser ud til at følge “H1-år” og “H2-år”, og det forklarer, hvorfor mit estimat var så bearish, da læserne sandsynligvis har rapporteret H1’24 i stedet for kun Q2’24. Når man ser på de rapporterede historiske nøgletal, inkluderer de tydeligvis H1 eller H2 i stedet for specifikke kvartaler. Pinpoint rapporterer dog halvår som individuelle kvartaler. Selvom Q1 og Q3 tydeligvis mangler i de historiske data, er det stadig en smule vildledende.

Jeg antager, at dette er en utilsigtet fejl i små niche-tilfælde som Remedy, og jeg formoder, at det kan skyldes, at Remedy skiftede fra halvårlig til kvartalsvis rapportering for et par år siden, men det er svært at gøre brug af denne funktion med lignende virksomheder, der har gennemgået samme overgang.

Jeg håber, at denne feedback/fejlrapport hjælper, og jeg vil med glæde give mine (gæt)estimater i fremtiden!

image

7 Synes om

Tak for at starte tråden @Mikael_Rautanen! Her er en kort introduktion til Pinpoint :dart:

Hvad er Pinpoint?
Pinpoint startede i 2019 som et passionsprojekt af en gruppe aktiemarkedsentusiaster, der så behovet for et tydeligere overblik over markedsforventningerne til børsnoterede selskaber. Siden da har konceptet udviklet sig, og i dag indsamler og behandler vi estimater for at generere konsensusværdier for over 300 nordiske selskaber hvert kvartal. Vores fokus er på at indsamle estimater fra private investorer for at give et mere præcist billede af markedsforventningerne; over tid har metoden vist sig at være mindst lige så pålidelig som traditionelle analytikerprognoser.

Hvordan beregnes Pinpoint Consensus?
Alle kan indsende et estimat, normalt for nettoomsætning og EBIT, selvom andre KPI’er undertiden anvendes. For at sikre bidragsydernes uafhængighed skal brugerne indsende deres egne estimater, før de kan få adgang til konsensus. Derefter vægter vi disse estimater baseret på bidragsydernes historiske præcision for at sikre, at konsensus forbliver pålidelig.

Hvordan kan Pinpoint Consensus anvendes?
Pinpoint Consensus er et værdifuldt værktøj for både virksomhedsledelse og investorer. For virksomheder giver det indsigt i markedsforventningerne, hvilket hjælper dem med at bygge bro over eventuelle kløfter mellem interne prognoser og markedets synspunkter samt opbygge tillid hos interessenter. For investorer fungerer konsensus som et benchmark for deres egne analyser.

Du er velkommen til at stille os spørgsmål eller foreslå forbedringer. Vi hjælper gerne og ser frem til at høre din feedback! :slightly_smiling_face:

9 Synes om

Tak for feedbacken! Grunden til, at vi ikke har kvartalstal for Remedy (og visse andre selskaber), er, at de udgiver “business reviews” for Q1 og Q3 i stedet for omfattende kvartalsrapporter. Desværre betyder det, at vi ikke har data som regnskabsdatoer og værdier for disse perioder.

Som du nævnte, er det lidt forvirrende at betegne perioder som Q2, når de rent faktisk refererer til H2. Vi undersøger muligheden for at ændre fra Q til H i disse tilfælde for at undgå forvirring. Tak igen for din feedback!

6 Synes om

Jeg kan rigtig godt lide muligheden for at sammenligne prognoserne fra mit eget projekt med prognoser fra andre investorer og analytikere. Jeg bemærkede, at Aallon ikke var at finde blandt de finske selskaber. Aktier og aktionærer - Aallon Group

3 Synes om

Tak fordi du gjorde opmærksom på det. Vi undersøger det lige nu :slight_smile:

3 Synes om

Hej igen! Jeg ville lige lade dig vide, at virksomheden nu kan findes blandt de finske virksomheder: Aallon Group - Quarter - Pinpoint Estimates Finland

Hvad angår Inderes-integrationen, oplever vi i øjeblikket nogle udfordringer med netop den virksomhed, men vi arbejder på at løse dem. Hav en god weekend!

4 Synes om

Hej alle sammen!

Der er sket meget med Pinpoints widget på Inderes’ virksomhedssider det seneste år, så jeg tænkte, jeg ville dele en opdatering!

Hvad er nyt?

1. Placering – På hver virksomhedsside finder du nu en dedikeret fane kaldet Sijoittajakonsensus. Klik på den for at udforske investorestimater.

2. Helårsestimater – Du kan nu indsende og se konsensus ikke kun for det næste kvartal, men også for de kommende tre hele år.

3. FactSet – Når du har indsendt dine estimater, vil du også se, hvordan analytikerkonsensus fra FactSet ser ud. Perfekt til at sammenligne dit eget synspunkt med andre private investorer og analytikere.

4. Kommentarer – Du kan forklare begrundelsen bag dine tal og læse, hvad andre har skrevet, hvilket tilføjer mere kontekst til tallene.

5. Indsigt – Udforsk hvordan individuelle estimater er fordelt. Er der en bred spredning eller en stram konsensus? Hvad tænker de mest præcise bidragydere om fremtiden?

Meget har ændret sig det seneste år, og vi vil fortsætte med at forbedre produktet. Tøv ikke med at dele dine ideer eller forslag til yderligere udvikling!

image

8 Synes om

Finsk Estimeringsmesterskab er I GANG! :trophy:

Hej alle sammen!

Regnskabssæsonen for Q3 nærmer sig hurtigt, og det er tid til at sætte dine analysefærdigheder på prøve! Vi er glade for at kunne annoncere starten på det finske estimeringsmesterskab på Pinpoint Estimates.

Hvad går udfordringen ud på?

Det er simpelt: Indsend dine mest præcise prognoser for de kommende Q3-rapporter for 10 udvalgte finske virksomheder.

• Sådan vinder du: Den investor, hvis estimater er tættest på de faktiske rapporterede tal, optjener flest point. Den person med den højeste samlede score vil gøre krav på den prestigefyldte titel som Finsk Mester i Estimater og vinde eksklusivt Pinpoint-merchandise!

• Udvalgte virksomheder: Udfordringen inkluderer rapporter fra virksomheder som Huhtamäki, Gofore, Valmet, Inderes og flere. Du kan finde den fulde liste i ligaen.

• Hvem kan deltage: Alle er velkomne til at deltage!

Klar til at konkurrere?

Du kan se den fulde liste over virksomheder, rapporteringsdatoer og tilmelde dig ligaen her: https://pinpointestimates.com/fi/leagues#26c3acfc-2752-4187-bc8c-38dc4b0a9180

Held og lykke, og må den mest præcise investor vinde!

4 Synes om