Investeringstips med låg risk efterfrågas för kort/medellång horisont

Hej,

Jag letar för närvarande efter ett optimalt investeringsobjekt eller en portföljstruktur för en förmögenhet på 400 000 euro. Mitt främsta mål är att hitta lösningar med en måttlig risknivå där kapitalet är relativt säkert, men som kan generera en stabil årlig avkastning på cirka 5 %.

I min investeringsstrategi värdesätter jag särskilt följande kriterier:

1. Likviditet: Investeringarna ska kunna omvandlas tillbaka till kontanter med relativt kort varsel (helst från några dagar till några veckor) om ett oväntat behov av kapital uppstår.

2. Förväntad avkastning och form: Jag eftersträvar specifikt ett regelbundet och förutsägbart kassaflöde som helst betalas ut i form av ränta eller utdelning. Jag söker alltså inte i första hand aggressiv värdeökning, utan en stabil inkomst som kan jämföras med “hyresavkastning”.

3. Riskhantering: Eftersom det rör sig om en betydande summa vill jag undvika hög volatilitet.

Skulle ett sådant avkastningsmål på 5 % vara uppnåeligt i det nuvarande ränteläget genom att till exempel kombinera sparkonton med hög ränta, företagsobligationsfonder eller stabila utdelningsaktier/ETF-fonder?

Idéer kring dessa objekt tas tacksamt emot.

Vilka konkreta investeringsobjekt eller diversifieringsmodeller skulle ni rekommendera i detta marknadsläge för att hålla risknivån måttlig, men utan att avkastningen äts upp av inflationen?

1 gillning

Förmodligen skulle någon form av 80 % räntor / 20 % aktier nå sådana resultat. Särskilt om en större andel av räntorna är högriskräntor (ca 5 % för närvarande). Är avkastningsmålet på 5 % realavkastning eller inte? Avser volatilitet kassaflödets volatilitet eller värderingens volatilitet? Detta är också en ganska väsentlig del.