Philip Morris och andra nikotinföretag

Jag tänkte öppna en tråd bara för Philip Morris, men det behövs knappast flera trådar för tobaksbolag, så här kan man koncentrera all diskussion om branschen och dess företag.

Jag vet att Swedish Match en gång i tiden var i viss mån populärt bland finska investerare. År 2022 lade Philip Morris ju ett bud på det, och nu är det svenska bolaget officiellt en del av Big Tobacco. För Philip Morris verkade detta köp riktigt saftigt. Företaget fick en del av sig själv i form av världens mest populära nikotinpåse Zyn, som kompletterar Philip Morris portfölj av rökfria produkter (Smoke-Free).

Utan vidare dröjsmål börjar vi gå igenom Philip Morris som investeringsobjekt.

Philip Morris International (PMI)

För en investerare i PMI är de viktigaste nikotinkategorierna, förutom traditionell tobak, uppvärmd tobak (heated tobacco) och nikotinpåsar inom kategorin rökfria produkter.

kuva

Låt oss bryta ner företaget kategori för kategori:

1. Combustibles (Brännbara produkter)
Andel av omsättningen: 63,5 % (2023)

Traditionella cigaretter står fortfarande för lejonparten av PMI:s omsättning. PMI:s kända varumärken inkluderar bland annat Marlboro, L&M och Chesterfield. Företagets marknad är i stort sett hela världen minus Kina och USA. År 2008 knoppades PMI av från Altria, varvid hela USA-verksamheten lämnades kvar i det gamla företaget och det nya PMI fick den internationella verksamheten.

PMI har en ganska enorm vallgrav inom tobaksaffärerna. Inga nya konkurrenter kommer in i branschen (vem skulle grunda ett tobaksbolag år 2024?) och rökare är förvånansvärt varumärkestrogna. Priserna på paketen höjs årligen, och det påverkar knappast marknadsandelarna. I den här branschen är marknadsandelarna nu fördelade och de lär förbli på samma nivåer till tidens ände.

Tobak är som bekant en döende (och dödsorsakande) bransch som investerare undviker. Tobakstillverkarnas P/E-tal ligger vanligtvis runt 7–9, branschen är mycket hatad och trenden med ESG-investeringar ger knappast någon medvind. Affärsmässigt är branschen dock kanske inte så dålig som man först skulle kunna tro. Philip Morris omsättning för Combustibles var 22,3 miljarder dollar år 2023 och man nådde en tillväxt på 3,5 % jämfört med året innan. Företaget guidar också för att omsättningen i denna kategori ska förbli stabil. Nedgången på tobaksmarknaden dämpas kraftigt av prisökningar; PMI höjde priserna på sina tobaksprodukter med 8,9 % under 2023 utan att marknadsandelarna sjönk. Det finns alltså prissättningskraft.

kuva

Dessutom har befolkningstillväxten lett till att även om antalet rökare per capita sjunker, har det faktiska antalet rökare under perioden 1990–2019 faktiskt stigit. PMI har inte heller någon verksamhet i USA, som är en stor marknad där rökningen minskar kraftigt.

kuva

Säkert kommer även andra regioner så småningom att följa västvärldens utveckling, men dessa trender vänder förmodligen ganska långsamt. I vissa tillväxtländer ökar till och med siffrorna per capita på grund av stigande disponibla inkomster.

Branschen är naturligtvis hårt reglerad och att höja tobaksskatten är politiskt mycket enkelt. Rökning är dock så populärt att det inte helt kan förbjudas utan att en enorm svart marknad skulle uppstå i dess ställe.

2. Smoke-Free (Rökfria produkter)
Andel av omsättningen: ~36,5 % (2023)

PMI:s tillväxtmotor är deras rökfria produkter. Företagets mål är att denna del ska svara för 2/3 av företagets omsättning fram till år 2030. PMI har två enormt populära kategoriledande produkter: IQOS och Zyn. Med dessa produkter strävar PMI efter att erövra de största rökfria kategorierna, som är uppvärmd tobak och nikotinpåsar. Tills vidare är omsättningen från IQOS i storleksordningen 10x jämfört med Zyn. Zyn är dock i kraftig medvind, och nikotinpåsar förväntas växa absolut snabbast av alla nikotinprodukter.

- Heated Tobacco Products (Uppvärmda tobaksprodukter)

HTP är en kategori där man istället för att bränna tobaken värmer upp den. Idén är att man kan minska tobakens skadeverkningar när man tar bort röken ur ekvationen. PMI:s egna studier om dessa skademinskningar har övertygat åtminstone dem själva, men det är viktigt att notera att det, såvitt jag vet, inte har gjorts några oberoende tredjepartsstudier som ger avgörande bevis för HTP:s fördelar. Säkert är dock att även HTP-användare utsätter sig för tobakens farliga kemikalier. Frågan är om det ändå är hälsosammare än cigaretter.

Hur det än ligger till med det så går den här kategorin hem hos konsumenterna, då detta var en affär på 10 miljarder dollar för PMI förra året. Som en fördel med HTP kan nämnas att den (enligt utsago) inte stinker lika mycket som cigaretter och lukten fastnar inte lika lätt i kläderna. Dessutom är även den passiva rökningen mildare.

kuva

IQOS är den överlägsna ettan i HTP-kategorin med sina 29 miljoner användare. Förra året gick den om Marlboro i omsättning och är nu PMI:s mest inkomstbringande varumärke. IQOS lanserades ursprungligen 2014 på de japanska och italienska marknaderna, och har nu spridit sig till 70 länder. Förra året köpte PMI även rättigheterna till USA-marknaden från Altria. Prislappen för detta var 2,7 miljarder dollar, och den 20 april fick PMI börja sälja produkten även i USA. Att lyckas i USA vore mycket lönsamt för PMI:s aktieägare eftersom, till skillnad från på andra marknader, IQOS framgång i USA inte skulle kannibalisera PMI:s Combustibles-verksamhet överhuvudtaget.

kuva

IQOS expansionsstrategi är ganska intressant. PMI riktar in sin produkt endast på vissa nyckelstäder, varifrån man framgångsrikt har fått marknadsandelarna i resten av landet att motsvara nyckelstädernas nivå med 3 års fördröjning.

Personligen tycker jag att IQOS känns som en märklig “mittemellan-nikotinprodukt”. Den använder fortfarande tobak, vars popularitet i västvärlden är vid en kollapsgräns och vars hälsorisker är kända. Det är svårt för mig att motivera varför någon skulle vilja byta ut ett cigarettberoende mot ett IQOS-beroende, när det finns alternativ som är tydligt hälsosammare nikotinprodukter. Visst, jag är inte rökare själv, och siffrorna talar för sig själva här. IQOS har varit en otrolig framgång för PMI.

- Nikotinpåsar

Även om nikotinpåsar fortfarande är ganska marginella jämfört med PMI:s övriga verksamhet, är denna kategori den starkaste växaren under de kommande åren. Kategorin nikotinpåsar förväntas växa med upp till ~35 % årligen, och om man har följt med i sociala medier-kulturen är detta inte överraskande.

Nikotinpåsar är ett nytt renare och snyggare sätt att bli beroende av nikotin. Zyn har slagit igenom särskilt i USA, där dessa dosor slits från butikshyllorna.

kuva

Tillväxten har varit riktigt stark och förväntas inte mattas av. Lite på samma sätt som nyckelstäderna visade vägen för resten av marknaden för IQOS, verkar västra USA ligga några år före resten av Amerika i “Zynificeringen”. Det finns alltså fortfarande många nya tillväxtområden även inom USA. Om den nordiska nikotinkulturen skulle landa i USA, skulle påsar ersätta andra nikotinprodukter i enorm utsträckning. Denna utveckling skulle passa PMI utmärkt, för man måste komma ihåg att PMI inte säljer cigaretter i USA. Tillväxten för rökfria produkter skulle alltså inte kannibalisera PMI:s egna produkter.

kuva
(LANU = Legal age nicotine user / Nikotinanvändare i laglig ålder)

Zyns andra tillväxtmöjlighet är naturligtvis expansion till nya länder. För tillfället säljs Zyn bara i ett fåtal länder, så det finns gott om utrymme för tillväxt. I denna expansion utnyttjar PMI den infrastruktur som används för IQOS, det vill säga man strävar efter att korsförsälja Zyn-dosor även till IQOS-återförsäljare.

kuva

Philip Morris värderingEV/EBITDA är ~13,5 baserat på årets prognoser. Man kan dra många slutsatser av värderingen. Om man jämför med ett genomsnittligt S&P 500-bolag låter det ju billigt. Om man däremot jämför med värderingarna för andra tobaksbolag finns det utrymme för nästan en halvering. Själv ser jag att om PMI kan leverera en vinsttillväxt på 10 %, finns det inte särskilt mycket nedsida i de här multiplarna, men man ska inte heller förvänta sig några tech-multiplar för ett tobaksbolag.

Mina egna överslagsberäkningar utgår från att värderingen förblir oförändrad, och att investerarens avkastningsförväntning består av de kommande årens vinsttillväxt på 10 % och en utdelning på >5 %. Det blir nog ingen kursraket av det här, men man når ändå en bra avkastning på det sättet.

kuva

Nikotinbranschen är i hög grad beroende av trender som kan förändras snabbt. Regleringar kan också överraska och förändra hela marknaden över en natt. För några år sedan var användningen av vapes enorm, och särskilt Juuls popularitet stoppades av CDC, som förbjöd de populäraste smakerna helt och hållet. Nikotinprodukter ändrar alltså form, men behovet försvinner knappast någonsin. Ungefär var femte person på denna jord använder nikotin, och människor har något slags tvingande behov av det här ämnet. Ur ett investeringsperspektiv är det kritiskt att PMI fortsätter att prestera väl i de viktigaste nikotinkategorierna, oavsett vilka de än må vara.

82 gillningar

Det var trevligt att läsa en omsorgsfullt gjord inledning. Stor tumme upp för det :+1:

Själv är jag numera också med på nikotinfartyget igen, även om jag valde att satsa på British American Tobacco. För åratal sedan ägde jag Altria, men jag hoppade av när bolagets investeringar i Juul började sjunka.

Men låt oss återgå till British American Tobacco. Precis som för Philip Morris (PM), kommer merparten av resultatet för British American Tobacco (BAT) fortfarande från traditionella cigaretter. (BAT:s globalt kända cigarettmärken är bland annat Dunhill, Kent, Lucky Strike, Pall Mall och Rothmans. I USA är de mest kända märkena Newport, Camel och Natural American Spirit. Försäljningen av traditionella cigaretter har minskat ganska kraftigt. BAT sålde fortfarande över 700 miljarder cigaretter 2018, medan försäljningen förra året var nere på 555 miljarder. En minskning på drygt 20 % på bara fem år, vilket är en ganska oroväckande siffra, men genom prishöjningar och andra specialknep, som alla tobaksbolag tvingas ägna sig åt, har man ändå lyckats hålla resultatet på en svag tillväxtbana. Genom en snabb googling hittade jag PM:s motsvarande siffror. PM verkar ha sålt 740 miljarder cigaretter 2018 och 613 miljarder förra året, så även där är minskningen drygt 17 % under de senaste fem åren.

Inom dessa “nästa generations” produkter ligger BAT efter PM, och deras andel av omsättningen var förra året 16,5 %. Där PM har ZYN, har BAT motsvarande produkt VELO, som också är en tobaksfri nikotinpåse med enorma globala tillväxtsiffror. ZYN är den helt dominerande marknadsledaren i USA inom detta område, medan VELO:s marknadsandel ligger någonstans på den bättre sidan av 12 %. Nu när PM har svårt att möta den enorma efterfrågan på ZYN på den nya kontinenten, får vi hoppas att konsumenterna av nikotinpåsar i allt högre grad även hittar konkurrenten VELO på hyllan :grin: Men det bör noteras att VELO:s nikotinpåsar redan säljs globalt, så tillväxten kommer från alla håll. Som Ipelius konstaterade i inledningen, växer försäljningen av nikotinpåsar globalt med över 35 % per år, och medan försäljningen för ett par år sedan låg kring ett par miljarder dollar globalt, förväntas den vara väl över 20 miljarder dollar år 2030. Det finns tillräckligt med marknad att dela på, men jag ser att marknaden främst kommer att delas mellan de två-tre största aktörerna.

Inom e-cigaretter är BAT:s varumärkesprodukt VUSE. Den är marknadsledare i USA med en andel på 38,5 % och globalt är dess marknadsandel enligt en snabb googling strax under 36 %. Särskilt i USA förväntar jag mig fortsatt kraftig tillväxt för VUSE. Federala myndigheter försöker nu på allvar rensa bort illegala produkter från marknaden, vilket ger mer utrymme för dessa FDA-godkända produkter att växa.

Som konkurrent till PM:s IQOS har BAT i sin tur GLO. I båda är principen densamma: tobaken värms upp men förbränns inte. Kanske en något hälsosammare eller snarare en mindre skadlig produkt än cigaretter, kanske… GLO har knappt 9 miljoner användare, vilket är ungefär en tredjedel av vad konkurrentens IQOS har.

BAT:s resultat för förra året ser vid en första anblick fult ut, men det beror på att BAT gjorde en bokföringsmässig nedskrivning av den traditionella tobaksverksamheten i USA. Bolaget meddelade att dess tobaksvarumärken kommer att bli värdelösa där under de kommande 30 åren och att värdet på dessa kommer att skrivas ner.

https://www.reuters.com/business/retail-consumer/bat-takes-315-bln-charge-us-cigarette-brands-2023-12-06/

BAT:s mål är att andelen icke-traditionella tobaksprodukter ska utgöra 50 % av omsättningen år 2035. Å andra sidan blev dessa nya affärsområden lönsamma redan förra året, två år tidigare än väntat, så målet kan i en gynnsam miljö kanske nås betydligt tidigare.

Anledningen till att jag valde att investera i just BAT, och inte till exempel Altria eller PM, är bland annat den globala verksamheten. Altria är inte verksamt utanför USA, och PM är i sin tur inte verksamt i USA inom den traditionella tobaksverksamheten. En annan anledning är kursen som har rasat med 30 % under de senaste två åren. Kursraset i sig är inte anledningen, utan det faktum att jag ser kursnedgången som en överreaktion. Försäljningen av traditionell tobak minskar nästan hand i hand för alla bolag, men de här nya produkterna växer i en sådan takt att jag tror att de med tiden kommer att ersätta den sjunkande tobaksförsäljningen väl. Den tredje och kanske en av de mest lockande anledningarna till att välja BAT var utdelningen. Direktavkastningen är för närvarande ~9,5 %, vilket är en riktigt häftig siffra. Bolagets payout ratio är dock väl under 60 %, medan andra tobaksbolag ligger stadigt på drygt 80 % eller till och med högre, så jag ser inte bolaget som en ren utdelningsfälla då resultatet fortfarande har hållit en liten tillväxt och de nya produkterna tillför mer pengar i kassan i snabb takt.

Edit: Korrigerat ett par sakfel i texten vid omläsning med piggare ögon.

Tiden får utvisa om jag valde rätt, men jag tänker fortsätta ligga på köpsidan.

Här är mina funderingar nu under nattens sena timmar. Nu blir det att sova och sedan jobb på morgonen..

42 gillningar

Jag deltar också i ämnet. Branschens osexighet och kontrarianism intresserar alltid. Jag har inte gjort någon entry än, men har hållit koll på de tidigare nämnda företagen. Det finns även en spelare i Norden (Danmark).

Scandinavian Tobacco Group (STG)

Marketcap: 8 591 MDKK
Antal aktier: 86 000 000
Senaste aktiekurs: 99,90 DKK
Topp 5 aktieägare per den 15 mars 2024:

Chr. Augustinus Fabrikker Aktieselskab >25%
C.W.Obel A/S >10%
Capital Group Companies, Inc >5%
Parvus Asset Management Europe >5%

Free float (exkl. egna aktier): 58%
Källa: https://www.st-group.com/investor/shareholder-information/

Bolagets resultat genereras av följande kategorier:

1. Handmade cigars (Alltså cigarrer: Cao, Cohiba, La gloria cubana, Macanudo, Partagas och Petit)
  2. Machine rolled cigarettes and Smoking Tobacco (Alltså rull- och piptobak, samt helt vanlig cigarettobak, det finns många märken: https://www.st-group.com/about-us/our-brands/)
  3. Next Generation Oral (Nikotinpåsar, Ström och XQS)
  4. Other (Fysiska butiker i USA. I den här kategorin finns det troligen även en del nya initiativ, men vid en snabb genomgång hittade jag inget betydande ännu.)
    Screenshot 2024-07-06 10.35.25
    Källa: Q1 2024 https://www.st-group.com/media/rmybwg3x/stg-q1-2024.pdf

Q1-resultat:
Screenshot 2024-07-06 10.37.48
Screenshot 2024-07-06 10.39.18

Frågan är väl hur bolaget växer/klarar sig i framtiden. I själva Q1-presentationen guidar de följande:

OUTLOOK (UTSIKTER)
18
• Kärnkategorier förväntas leverera en stabil årlig tillväxt i nettoomsättningen i det låga ensiffriga intervallet
• Tillväxtmöjliggörare (Growth enablers) förväntas leverera tvåsiffrig årlig tillväxt i nettoomsättningen
• Förvärv förblir en viktig pelare i vår strategi
• Vi anpassar oss till snabbt föränderliga konsumentbeteenden och skapar ONE COMMERCIAL ORGANISATION
• Ökade investeringar för att leverera starkare hållbar tillväxt i nettoomsättningen kommer att påverka marginalerna på kort sikt
• Vid slutet av strategiperioden förväntar vi oss att EBITDA-marginalen återgår till omkring 24 %
• Uppdatering av vår strategiplan bortom 2025 under första halvåret 2025
• Bortom ”Rolling towards 2025” förväntar vi oss att fortsätta leverera årlig tillväxt i nettoomsättningen och jämförbara årliga marginalförbättringar drivna av investeringar i tillväxtmöjliggörare och kontinuerliga kostnadseffektiviseringar

Har bara bekantat mig ytligt med bolagen i branschen, men om STG intresserar så lönar det sig att läsa Q1 2024-rapporten, bara 23 sidor!

edit: bolaget har även varit ute och handlat i slutet av juni:
Scandinavian Tobacco Group A/S förvärvar Mac Baren Tobacco Company A/S
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/uutiset/b1b29c6a-871f-4030-bd83-4c84997e2b33

9 gillningar

Fin öppning och relaterade svar direkt från start! Dessa behövs.

Mina två öre:

Som en fördel med HTP kan nämnas att det (enligt utsago) inte stinker lika mycket jämfört med cigaretter, och lukten sätter sig inte lika lätt i kläderna. Dessutom är även passiv rökning mildare.

Nikotinpåsar är ett nytt, renare och snyggare sätt att göra sig beroende av nikotin.

De nya produkternas segertåg kommer, förutom hälsofördelarna, att till stor del baseras just på att bli av med stigmat kring rökning. Rökare körs alltid iväg med sin last, medan användningen av nikotinpåsar (och varför inte snus) inte alltid ens syns utåt. IQOS är en mer synlig lösning som ligger närmare traditionell rökning, men även det är ett mindre hatat (och naturligtvis säkrare) alternativ. PM:s fördel är förstås att tillväxten av nya produkter inte kannibaliserar cigarettförsäljningen riktigt lika kraftigt som hos konkurrenterna, men det är lätt att bedöma att en stor del av rökarna kommer att byta till det nya – det är där de nya produkternas styrka prövas, oavsett var du säljer dem.

Zyn har slagit igenom särskilt i USA, där dessa dosor slits bort från butikshyllorna.

Är det för drastiskt att säga att hela investment caset hänger på detta kort? Man kan fundera på hur utmärkt produkten tobak har varit i alla sina egenskaper – höga marginaler, god kundlojalitet, lättdistribuerad, begränsad konkurrens, billig OCH med prissättningskraft. Nu kommer Zyn vid sidan av Marlboro, som förutom att vara mindre skadlig har allt det ovan nämnda. Det håller också på att utvecklas ett starkt varumärke för den, vilket delvis har hjälpt av medierapporteringen om Zyns tillgänglighetsproblem (mycket användbart när marknadsföringen är lagstadgat begränsad). Dessutom är produkten mer lönsam marginalmässigt än traditionella alternativ:

image

Zyn var redan i Swedish Matchs portfölj en produkt med en EBIT-marginal på tydligt över 40 %. Tillväxtutrymmet är inte obegränsat, och vid någon punkt kommer skattemyndigheter världen över att ta sin del och därmed begränsa försäljningen och skalbarheten, men en EBIT-% på 50+ är troligen realistiskt. Från det kan var och en räkna ut vilken kassako detta är när försäljningen av dosor sannolikt når miljardgränsen inom de närmaste åren.

En PMI-investerare måste naturligtvis acceptera att institutionellt kapital inte ens rör vid bolaget, trots att firman satsar betydligt på illusionen av hållbarhet. Därför är det som investerare bra att komma ihåg att om det uppstår problem med nästa generations produkter, oavsett om det rör reglering eller hälsorisker, så kommer åtminstone PMI:s värdering att tappa fotfästet väldigt snabbt. Om utsikterna förblir som de är nu, så är detta utan tvekan ett utmärkt utdelningsbolag med utmärkt förutsägbara tillväxtutsikter. Investeringsrekommendation? Nej, självklart inte.

Övriga Philip Morris-noteringar som saknas i inledningen:

• Firman driver ett litet pharma-segment som inkluderar tre läkemedelsutvecklingsbolag. Deras verksamhet är inte betydande för bolaget, och förvärv gjorda för ett par miljarder har redan skrivits ner inom ett par år efter köptillfället. Verksamheten går med förlust, och bolaget har försökt sälja en del av sin enhet: https://www.cnbc.com/2023/09/20/philip-morris-considers-selling-stake-in-pharmaceuticals-unit.html. Inte konstigt att det inte riktigt har tagit fart: skulle du lita på att en tobakstillverkare främjar din hälsa?

• Även om investment caset kretsar kring rökfrihet, är det ingen idé att tro att firman enbart investerar i nikotinpåsar. För ett par månader sedan förvärvade Philip Morris en minoritetsandel i den egyptiska tobaksjätten Eastern, som man samarbetat med under en längre tid. Hamnar detta månne på försättsbladet till hållbarhetsrapporten? https://www.reuters.com/markets/deals/philip-morris-buys-147-stake-egypts-eastern-company-2024-05-22/

• Varje resultatrapport från PMI innehåller långa godnattsagor om motvinden från valutakurser. En stark amerikansk dollar och en global verksamhet är inte alltid den bästa möjliga kombinationen. Tillväxten för ZYN och IQOS kommer att hjälpa på detta område.

Kan vi få in några inlägg från någon Altria-ägare här också? :slight_smile:

8 gillningar

Här ser allt bra ut, men jag gillar inte alls den nuvarande skuldbördan. Eller skulden är ju inte ett problem när verksamheten är relativt stabil, men en hög utdelningsandel saktar ner amorteringstakten och minskar handlingsutrymmet för återköp av egna aktier m.m. avsevärt. Bolagsledningen har som mål att snabbt få ner skuldsättningsgraden, men detta vilar främst på en resultatförbättring.

10–11 miljarder i kassaflöde – utdelning på 8 miljarder – capex på ca 1,5 miljarder amorterar inte särskilt mycket på de långfristiga skulderna om 45 miljarder. Den tidigare nämnda siffran är förmodligen i en växande trend oavsett valutaförändringar, så handlingsutrymmet borde öka även utan betydande skuldavbetalningar. Men detta är ju inprisat. Så länge andelen av andra segment än cigaretter fortsätter att växa, kommer försäljningssiffrorna snart att öka riktigt snyggt på koncernnivå.

Vid en snabb anblick verkar guidningen på alla sätt vara mycket konservativ, åtminstone efter det första kvartalet. Den totala volymen på enhetsnivå förväntas växa med 0–1 procent, medan man efter första kvartalet låg på plus 3,5 procent. Ett litet minus förväntas till följd av EU:s regleringsåtgärder, men sett till helheten är påverkan mycket liten. Jag skulle inte bli förvånad om guidningen höjs igen. Om man ser till målen för den föregående strategiperioden så överträffades de, så prognoserna är förmodligen konservativa.

Det var länge sedan jag tittade på bolaget, men vändningen bort från cigaretter har varit mycket kraftig de senaste åren. Kanske kan även de tråkigaste av bolag förnyas när de är tvungna. Det väcker köpsug hos en sådan här utdelningstroende :slightly_smiling_face:

9 gillningar

https://seekingalpha.com/news/4124538-philip-morris-invests-600m-in-a-new-colorado-manufacturing-facility-for-zyn-pouch-production

Ökar specifikt kapaciteten för ZYN

11 gillningar

Philip Morris delårsrapport i morgon, lägger konsensusförväntningarna här.

Screenshot_20240722-162803805

Ett särskilt intresseområde är hur företaget kommenterar lanseringen av IQOS i USA. Läget just nu är alltså att den äldre IQOS 3.0-enheten har FDA-godkännande, men den nyare modellen ILUMA väntar fortfarande på beslut. PMI måste alltså bestämma sig för om de ska lansera IQOS direkt med den äldre modellen, eller om de ska vänta på grönt ljus från FDA för ILUMA. I sig är det nog ingen dum idé att lägga krutet på Zyn i USA just nu, så om IQOS blir lite försenat skulle det inte vara världens största besvikelse. Visst betalade PMI nästan 3 miljarder för de rättigheterna, så med den summan vill de nog gärna få in lite omsättning inom en snar framtid.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/campaigners-target-philip-morris-flagship-heated-tobacco-us-launch-2024-07-16/

Olika organisationer har framfört kritiska röster mot FDA, vilket kan dra ut på beslutet om ILUMA. Det är dock säkert svårt för FDA att motivera varför försäljning av cigaretter och IQOS 3.0 skulle vara laglig, men inte försäljning av ILUMA.

5 gillningar

Omsättning 9,5 miljarder
Justerad EPS 1,59 $

Små överträffar på båda raderna. Dessutom höjdes guidningen för helåret 2024 något. Man kommer att börja testa IQOS 3 i USA under fjärde kvartalet.

Ett bra resultat överlag

8 gillningar

BAT har också publicerat sin halvårsrapport:

Sammanfattning plockad från rapporten:
– Rapporterad omsättning minskade med 8,2 % (-3,7 % i konstanta växelkurser), drivet av försäljningen av verksamheter i Ryssland och Belarus i september 2023 samt negativa valutaeffekter (translational FX headwinds)
– Organisk omsättning minskade med 0,8 % i konstanta växelkurser, främst på grund av investeringar i kommersiella åtgärder i USA och negativ påverkan från lagerförändringar hos grossister
– Omsättningen för New Categories minskade med 0,4 %; på organisk basis i konstanta växelkurser ökade den med 7,4 %
– Förväntad acceleration under andra halvåret, driven av utrullning av produktinnovationer, att de kommersiella åtgärderna i USA fått fäste under första halvåret 2024 samt avveckling av lagerförändringar hos grossister
– Intäkter från rökfria produkter (Smokeless) utgör nu 17,9 % av koncernens omsättning, en ökning med 1,4 procentenheter jämfört med helåret 2023
– Bidraget från New Categories ökade med 165 miljoner pund på organisk basis i konstanta växelkurser
– Robust prissättning för traditionella tobaksprodukter (Combustibles) – volym- och marknadsandelsvinster i AME och APMEA motverkades av USA
– Rapporterat rörelseresultat minskade med 28,3 % (med en rapporterad rörelsemarginal som sjönk 9,7 procentenheter till 34,5 %), drivet av högre avskrivningar relaterade till amerikanska varumärken inom traditionell tobak (Combustibles) samt jämförelsetal som inkluderade Ryssland och Belarus
– Justerat organiskt rörelseresultat minskade med 0,9 % i konstanta växelkurser, den justerade organiska rörelsemarginalen var oförändrad på 44,9 %
– Rapporterat resultat per aktie efter utspädning (diluted EPS) ökade med 13,8 % till 200,3p, till stor del tack vare engångsintäkter relaterade till avyttring av ITC-innehavet och finansiella nettokostnader
– Justerat organiskt resultat per aktie efter utspädning (diluted EPS) ökade med 1,3 % i konstanta växelkurser
– Partiell avyttring av ITC-innehavet möjliggjorde inledandet av ett hållbart program för aktieåterköp, med 700 miljoner pund under 2024 och 900 miljoner pund under 2025

Som en snabb sammanfattning: motvind från valutor och stora engångsposter från avyttringar och nedskrivningar av värdet på traditionella tobaksvarumärken (“Combustibles”) påverkade siffrorna. Utöver en stor utdelning blir det årliga aktieåterköp på cirka en procent under de kommande två åren, finansierat genom den partiella försäljningen av ITC-aktier.

11 gillningar

Tobacco Insiders BAT-analys H1/2024:

Innehåller även en kort värderingsjämförelse med PMI:

Okrävande värdering: Även om Philip Morris International (PMI) har tillgångar av betydligt högre kvalitet (varumärken, teknik, personal, etc.) än BAT, har dessa två företag jämförbar omfattning och skala på verksamheten samt finansiell leveransförmåga. Uppenbarligen är PMI:s tillväxtprestation överlägsen BAT:s i varje mätetal. Icke desto mindre, baserat på de senaste slutkurserna, är PMI värt 176 miljarder dollar – 2,3 gånger mer än BAT (77 miljarder dollar) – och om BAT infriar sina löften bör värderingsgapet mellan de två företagen bli mindre uttalat på lång sikt.

7 gillningar

image
BAT:s värdering är lockande med p/fcf 8,6 och EV/fcf 14,6, även om man tar hänsyn till skuldbördan. Analytiker förutspår en långsamt växande vinst och omsättning för BAT (källa Marketscreener).
image
På längre sikt kulminerar investeringscaset enligt min mening i två saker: hur långsamt kassaflödena från tobak minskar och om de kan ersättas med nya produkter (nya produkters andel av omsättningen förra året var rimliga 16,5 %).

6 gillningar

https://seekingalpha.com/news/4148942-philip-morris-raises-dividend-by-38-to-135

Utdelningen höjs tydligen en aning

Man får väl återigen konstatera, varifrån alla dessa utdelningshöjningar kommer :face_savoring_food:

1 gillning

Jag la märke till att @Atte_Riikola åtminstone i viss utsträckning är med på tåget i den svenska snus- och nikotinpåseförsäljaren Haypp Group.

Jag pressar herrn lite och säger att det vore trevligt att höra Attes tankar om bolaget och investeringscaset.

Har själv stött på bolaget tidigare, men e-handelsbranschens minimala marginaler var något av en turn-off (att investera i verkkokauppa.com har lämnat traumatiska spår).

1 gillning

Huvudtanken i det här caset var egentligen att när det verkar som att ganska många nuförtiden stoppar nikotinpåsar under läppen och när man såg tillväxtsiffrorna i den här kategorin, så ville man på något sätt vara med i den trenden. På kontoret dök namnet Haypp upp i några diskussioner och det blev sedan en ytlig genomgång av företaget. Det ligger faktiskt ingen jättestor analys bakom det här, utan mer en känsla av att hög tillväxtpotential + rimlig värdering skulle kunna ge bra avkastning under de kommande åren. Den största risken och delvis en “black swan” anser jag vara regleringar, och på sistone har vi ju sett en del oroande nyheter kring detta, vilket också har gett aktien en törn.

Under min egen researchprocess har jag läst en del av företagets kvartalsrapporter, men den bästa helhetsbilden fick jag genom att titta på deras CMD. Baserat på budskapet från kapitalmarknadsdagen stärktes åtminstone min känsla av att det här inte bara handlar om vanlig e-handel, och därmed skulle jag inte nödvändigtvis överföra mina “Verkkis-trauman” direkt på det här fallet :smiley:

Dessutom har jag läst den här herrens blogginlägg:

Från Bloomberg har jag också kunnat snegla på Barclays analyser. Logen till dem för att de tog upp Haypp till bevakning redan i slutet av 2022 med en mycket bullish syn, när aktien rörde sig kring drygt 20 kronor. Här är huvudpunkterna från inledningen av bevakningen:

image

image

Analytikernas konsensusprognoser för de kommande åren från Capital IQ ser ut så här nu:

image

Och värderingsmultiplarna ser ut så här:

image

Jag ser det som så att om bolaget kan fortsätta leverera en tillväxt på 15–20 % på medellång sikt och marginalen gradvis förbättras ytterligare i takt med att skalfördelarna slår igenom även på de nyare marknaderna, så skulle detta kunna prissättas till ungefär P/E 20x med den vinsttillväxtprofilen. Å andra sidan kan man förstås argumentera för att multiplarna kommer att bli låga av ESG-/regleringsskäl, precis som vi sett hos många andra bolag i den här branschen. Så om nästa års prognos slår in, skulle det finnas en ganska trevlig uppsida i aktien på ett års sikt med dessa specifikationer. Det är förstås möjligt att de senaste vändningarna på regleringsfronten kommer att kapa prognoserna… Men i det stora hela verkar nikotinpåstrenden fortfarande vara i sin linda och Haypp är väl positionerat för att dra nytta av den.

15 gillningar

Jag stötte på den här podcasten: Spotify

Gästen har en del lite speciella åsikter gällande tobakens hälsosamhet, men trots det går podden förtjänstfullt igenom branschens regleringsdynamik och historia. Podden fokuserar alltså främst på traditionella tobaksprodukter som nuförtiden får mindre uppmärksamhet, men det talas även om nyare produkter däremellan. Att känna till de traditionella produkternas regleringshistoria kan enligt min mening hjälpa investerare att fundera över regleringsutvecklingen för nya produkter och dess inverkan på bolagen, då regulatorerna själva förmodligen ser det som en naturlig utgångspunkt.

3 gillningar

British American Tobacco lanserar en version av nikotinpåsarna Velo för den amerikanska marknaden, där nikotinet är av syntetiskt ursprung och inte utvunnet ur tobaksblad.

Svårt att säga om detta är ett billigare sätt att framställa det nödvändiga nikotinet, eller om det handlar om en ombrandad produkt som inte innehåller ens den lilla mängden “ond tobak”. Oavsett vilket får vi hoppas att det fortsätter att smaka för användarna i allt högre grad och att prillan sitter som den ska :grin:

13 gillningar

Philip Morris International rapporterar resultat för tredje kvartalet och de första nio månaderna 2024; höjer prognosen för 2024 för redovisad utspädd vinst per aktie (EPS) till $6,20 – $6,26 och justerad utspädd vinst per aktie till $6,45 – $6,51

Redovisad utspädd vinst per aktie för tredje kvartalet ökade med 49,2 % till $1,97, justerad utspädd vinst per aktie ökade med 14,4 % till $1,91 och ökade med 18,0 % exklusive valutaeffekter

Påsarna säljer bra och det börjar sakta synas i siffrorna när valutakurserna inte längre rör till det så pass mycket

Vem skulle ha trott för ett tag sedan att man skulle få en så här fin tillväxt från ett tobaksbolag

11 gillningar
  • ZYN:s dominerande marknadsandel har förblivit oförändrad i USA
  • IQOS fortsätter med tvåsiffrig tillväxt
  • Marlboro har nått sin högsta marknadsandel någonsin
  • Analytikernas prognoser överträffades på båda raderna
  • Guidningen för resten av året höjdes

Allt väl på PMI-tåget.

6 gillningar

För Altria gick kvartalet riktigt bra (1,38 USD mot 1,35 USD) och lyckligtvis följer kursen resultaten i Amerika :wink:

https://finance.yahoo.com/news/altria-reports-2024-third-quarter-110000567.html

image

10 gillningar

Nedan finns en intressant graf med tanke på detta bolag.

https://x.com/finchat_io/status/1856459649161273795
image
image

FDA:s nya beslut gällande påståenden om lägre risk för General Snus-produkter kommer sannolikt att gynna Philip Morris.

Detta beslut från FDA gör det möjligt att marknadsföra dessa snusprodukter som mindre skadliga än cigaretter, vilket kan stärka Philip Morris marknadsposition i USA.

https://tobaccoinsider.com/the-us-fda-mrtp/

5 gillningar