Jag såg inte någon egen tråd för Mettler-Toledo, och jag har bekantat mig lite närmare med företaget på sistone, så jag tänkte att det skulle vara en bra övning att öppna en egen tråd om detta bolag.
Mettler-Toledo är alltså en globalt ledande tillverkare av precisionsinstrument. Bolaget beskriver sig självt så här (översatt av AI):
“METTLER TOLEDO (NYSE) är en ledande global leverantör av precisionsinstrument och tjänster. Vi har en stark ledarposition i alla våra affärsenheter och vi tror att vi är global marknadsledare inom de flesta av dem. Vi erkänns som en innovationsledare, och våra lösningar är kritiska i centrala FoU-, kvalitetskontrolls- och tillverkningsprocesser för våra kunder, som är verksamma inom många olika branscher, såsom biovetenskap, livsmedelsindustrin och kemiindustrin. Vårt försäljnings- och servicenätverk är ett av branschens mest omfattande. Våra produkter säljs i över 140 länder och vi har en direkt närvaro i cirka 40 länder. Vi har uppnått ett långsiktigt starkt ekonomiskt resultat tack vare beprövade tillväxtstrategier och vår verksamhet som fokuserar på genomförande.”
Bolagets produktutbud presenteras snyggt i årsredovisningen för 2023:
Här är ytterligare några nyckeltal för 2023:
Bolaget har historiskt sett kunnat öka sin omsättning med omkring 5 %.
Som framgår av bilderna ovan minskade omsättningen 2023 jämfört med föregående år. Enligt bolaget självt berodde detta på svagare efterfrågan från kunder inom biovetenskap samt en betydande nedgång i Kina under andra halvåret. Kunderna minskade uppenbarligen sina investeringar under årets gång på grund av den globala ekonomiska tillväxten, högre räntor och ökade geopolitiska spänningar. För nästa år guidar bolaget en omsättningstillväxt på cirka 2 %. I mina ögon ser det ut som att omsättningen tog ett ovanligt stort hopp uppåt under 2021, och nu börjar vi återgå till den historiska trendtillväxten.
Historiskt sett har bolaget kunnat öka det fria kassaflödet och EPS snabbare än omsättningen på grund av förbättrade marginaler:
Den nuvarande värderingen är ungefär vad man kan förvänta sig av ett amerikanskt kvalitetsbolag:
Företaget är intressant för mig i den meningen att produkterna (t.ex. vågar) är bekanta genom min arbetshistorik.
Det där säger ganska mycket om den nuvarande situationen. Situationen är förvisso inte densamma i alla segment, men när man tittar på vissa företag måste man verkligen undra vad det är man egentligen betalar för. Om man betalar 30–40 gånger vinsten för ett företag som växer några procent snabbare än inflationen, så är det ett ganska säkert sätt att låsa in sig i svag framtida avkastning.
Situationen kommer att lösa sig på ett eller annat sätt, men fram tills dess krävs det tålamod.
Det är tillväxten i det fria kassaflödet som avgör, och för Mettler-Toledo har det vuxit med 12,5 % per år under de senaste 10 åren. Om kassaflödesavkastningen nu är cirka 3 %, så kommer den med den tillväxttakten att vara 5 % om 5 år, 10 % om 10 år och ~32 % om 20 år. Själv anser jag att värdefällor som Tietoevry, Fortum och Nordea, som är billiga men inte växer, är garanterat svag framtida avkastning.
Visst är det upp till var och en att avgöra vilken tillväxttakt man tror på och vad man är villig att betala för den. Jag får medge att min egen smärtgräns går vid just 3 % kassaflödesavkastning, oavsett hur högkvalitativt tillväxtbolag det handlar om. Costco ökar kassaflödet i ungefär samma takt, men där får man bara ~1,7 % kassaflödesavkastning. Även om Costcos framtida tillväxt är säkrare än Mettler-Toledos, så är ju Costco helt orimligt dyrt i jämförelse.
Historiskt sett är Mettler-Toledos P/E-tal något förhöjt, vilket jag delvis skulle förklara med förbättrade marginaler. Jag tycker dock inte att vi befinner oss på helt galna prisnivåer nu.
Kvalitet är tyvärr dyrt, och situationer där man får högkvalitativa tillväxtbolag för under P/E 20 eller över 5 % kassaflödesavkastning är mycket sällsynta. Kone har alltid varit dyrt, och när man i november 2022 kunde få Harvia för under 15 euro eller P/E ~13, var sentimentet kring aktien på forumet extremt pessimistiskt, trots att det enligt min mening var tydligt att tillväxtstoppet var tillfälligt, eftersom man under pandemin vuxit betydligt snabbare än den historiska tillväxten. Visst blir kursnedgången extremt våldsam när de accepterade värderingsmultiplarna för ett högkvalitativt tillväxtbolag omvärderas samtidigt som resultatet sjunker. Harvia föll ju ~75 % från 2021 års bubbelpriser till bottnarna i november 2022.
Omsättningen ökade med ~1 % till 954,5 miljoner. Analytikernas förväntningar låg på 944 miljoner.
EPS ökade med ~8 % till 9,96 USD. Analytikernas förväntningar låg på en EPS på 10,01 dollar.
Det fria kassaflödet sjönk med ~6 % till 237 miljoner.
Eftersom vi lever i AI-tidsåldern lät jag även ChatGPT göra en sammanfattning av vd:ns kommentarer:
Sammanfattningsvis kan man konstatera att bolaget uppnådde en måttlig tillväxt under det tredje kvartalet, främst driven av starka prestationer inom laboratorieverksamheten och tjänstesektorn, trots utmanande marknadsvillkor, särskilt inom den kinesiska industrisektorn. Både GAAP-resultat och justerat resultat per aktie (EPS) ökade jämfört med föregående år: GAAP EPS steg med 8,1 % och justerad EPS med 4,2 %. Den regionala utvecklingen var blandad, med tillväxt i Europa samt i Asien och på övriga marknader, medan försäljningen i Amerika sjönk något.
Inför resten av året förväntar sig bolaget en stark tillväxt under det fjärde kvartalet, vilket påverkas av att tidigare försenade leveranser nu har korrigerats. Bolaget spår att den justerade vinsten per aktie för helåret kommer att öka med cirka 6 %, trots att valutakursförändringar skapar en viss motvind. För 2025 förväntar sig bolaget en stabil tillväxt i både omsättning och EPS mätt i lokala valutor, även om marknadsläget förblir osäkert. Ledningen är optimistisk och betonar stark prestation, nyligen genomförda innovationer och verksamhetens mångsidighet som viktiga styrkor som hjälper bolaget att navigera i utmanande marknadsvillkor och utnyttja framtida tillväxtmöjligheter.
Omsättningen ökade med 12% jämfört med föregående period.
Resultatet per aktie ökade med 32% jämfört med föregående period (för EPS var jämförelseperioden svag).
För 2025 guidas cirka 3% omsättningstillväxt och 3-5% EPS-tillväxt, det vill säga en mjuk guidning. I denna guidning har dock beaktats 2-4% motvind från valutakursförändringar, samt leveransförseningar under Q4 2023, vilka gynnade Q1 2024.