Philip Morris og andre nikotinfirmaer

Jeg overvejede at åbne en tråd kun til Philip Morris, men der er næppe brug for flere tråde til tobaksfirmaer, så her kan man nok samle al diskussion om branchen og dens virksomheder.

Jeg ved, at Swedish Match i sin tid var en del populær blandt finske investorer. I 2022 afgav Philip Morris jo et købstilbud på det, og nu er det svenske firma officielt en del af Big Tobacco. For Philip Morris virkede dette opkøb rigtig lækkert. Firmaet fik fat i verdens mest populære nikotinpose, Zyn, som supplerer Philip Morris’ Smoke-Free produktportefølje.

Uden yderligere omsvøb vil vi begynde at gennemgå Philip Morris som investeringsobjekt.

Philip Morris International (PMI)

For en investor er de vigtigste nikotinkategorier i PMI, udover traditionel tobak, heated tobacco (opvarmet tobak) og nikotinposer inden for Smoke-Free-produkter.

kuva

Lad os gennemgå virksomheden kategori for kategori:

1. Combustibles
Andel af omsætningen: 63,5 % (2023)

Traditionelle cigaretter tegner sig stadig for størstedelen af PMI’s omsætning. PMI’s kendte brands omfatter blandt andet Marlboro, L&M og Chesterfield. Firmaets marked er stort set hele verden minus Kina og USA. I 2008 blev PMI udskilt fra Altria, hvorved hele USA-forretningen blev efterladt i det gamle selskab, og det nye PMI beholdt de udenlandske aktiviteter.

PMI har en ret enorm voldgrav (moat) i tobaksbranchen. Der kommer ikke nye konkurrenter ind i branchen (hvem ville starte et tobaksfirma i 2024?), og rygere er overraskende brandloyale. Prisen på cigaretpakker hæves årligt, og det påvirker næsten ikke markedsandelene. I denne branche er markedsandelene nu fordelt, og de vil sandsynligvis forblive på samme niveau til evig tid.

Tobak er som bekendt en døende (og dødbringende) branche, som investorer skyr. Tobaksproducenternes P/E-multipler ligger normalt omkring 7-9, branchen er meget udskældt, og ESG-investeringstrenden giver i hvert fald ikke medvind. Forretningsmæssigt er branchen dog måske ikke så dårlig, som man først skulle tro. Philip Morris’ Combustibles-omsætning var 22,3 milliarder i 2023, og der var en vækst på 3,5 % i forhold til sidste år. Firmaet guider også til, at omsætningen i denne kategori vil forblive stabil. Faldet på tobaksmarkedet dæmpes kraftigt af prisstigninger; PMI hævede priserne på sine tobaksprodukter med 8,9 % i 2023, uden at markedsandelene faldt. Der er altså masser af prismagt (pricing power).

kuva

Desuden har befolkningstilvæksten medført, at selvom antallet af rygere per capita falder, er det faktiske antal rygere i perioden 1990-2019 faktisk steget. PMI har heller ikke forretning i USA, som er et stort marked, hvor rygning falder drastisk.

kuva

Sikkert vil andre områder med tiden følge den vestlige udvikling, men disse tendenser vender sandsynligvis ret langsomt. I nogle udviklingslande er tallene per capita endda stigende på grund af øgede disponible indkomster.

Branchen er naturligvis stærkt reguleret, og det er politisk meget nemt at hæve tobaksafgifterne. Rygning er dog så populært, at det ikke kan forbydes helt, uden at der ville opstå et enormt sort marked som erstatning.

2. Smoke-Free-produkter
Andel af omsætningen: ~36,5 % (2023)

PMI’s vækstcase er deres Smoke-Free-produkter. Firmaets mål er at øge denne del til at svare til 2/3 af virksomhedens omsætning inden 2030. PMI har 2 enormt populære kategoriledende produkter: IQOS og Zyn. Med disse produkter stræber PMI efter at erobre de største Smoke-Free-kategorier, som er heated tobacco og nikotinposer. Indtil videre er omsætningen fra IQOS omkring 10 gange større end fra Zyn. Zyn er dog i stærk fremgang, og nikotinposer forventes at vokse suverænt hurtigst af alle nikotinprodukter.

- Heated Tobacco Products

HTP er en kategori, hvor tobakken opvarmes i stedet for at blive brændt. Idéen er, at tobakkens skadevirkninger kan reduceres, når røg fjernes fra ligningen. PMI’s egne undersøgelser har i det mindste overbevist dem selv om disse skadereduktioner, men det er vigtigt at bemærke, at der efter min viden ikke er lavet uvildige tredjepartsundersøgelser af HTP’s fordele, som giver afgørende beviser. Det er dog sikkert, at brugere af HTP også udsætter sig selv for tobakkens farlige kemikalier. Spørgsmålet er så, om det stadig er sundere end cigaretter.

Uanset hvad, så falder forbrugerne i hvert fald for denne kategori, da det var en forretning på 10 milliarder for PMI sidste år. Som en fordel ved HTP kan nævnes, at det (efter sigende) ikke stinker lige så meget som cigaretter, og lugten sætter sig ikke så let i tøjet. Desuden er passiv rygning også mildere.

kuva

IQOS er den suveræne nummer et i HTP-kategorien med 29 millioner brugere. Sidste år overhalede det Marlboro i omsætning og er nu PMI’s mest indbringende brand. IQOS blev oprindeligt lanceret i 2014 på det japanske og italienske marked, og det har nu spredt sig til 70 lande. Sidste år købte PMI også rettighederne til det amerikanske marked fra Altria. Prisen for dette var 2,7 milliarder, og den 20. april kunne PMI begynde at sælge produktet i USA. Succes i USA ville være meget indbringende for PMI’s aktionærer, da IQOS’ succes i USA, i modsætning til andre markeder, slet ikke ville kannibalisere PMI’s Combustibles-forretning.

kuva

IQOS’ ekspansionsstrategi er ret interessant. PMI målretter sit produkt mod visse nøglebyer, hvorefter de med succes har fået markedsandelene i resten af landet til at svare til nøglebyernes niveau med 3 års forsinkelse.

Efter min mening føles IQOS som et mærkeligt “mellemvare”-nikotinprodukt. Det bruger stadig tobak, hvis popularitet i den vestlige verden er på randen af kollaps, og hvis sundhedsskadelige virkninger er kendte. For mig er det svært at retfærdiggøre, hvorfor nogen ville ønske at udskifte en tobaksafhængighed med en IQOS-afhængighed, når der findes klart sundere nikotinprodukter som alternativer. Men jeg er selvfølgelig ikke selv ryger, og tallene taler for sig selv her. IQOS har været en utrolig succes for PMI.

- Nikotinposer

Selvom nikotinposer stadig er ret marginale sammenlignet med PMI’s øvrige forretning, er denne kategori den hurtigst voksende i de kommende år. Nikotinpose-kategorien forventes at vokse med helt op til ~35 % årligt, og hvis man har fulgt med i de sociale medier, er dette ikke overraskende.

Nikotinposer er en ny renere og mere stilfuld måde at blive afhængig af nikotin på. Zyn er slået igennem især i USA, hvor disse dåser bliver revet ned fra butikshylderne.

kuva

Væksten har været utrolig stærk og forventes ikke at aftage. Lidt på samme måde som nøglebyerne i IQOS viste vejen for resten af markedet, ser det ud til, at det vestlige USA er et par år foran resten af Amerika i “Zynificeringen”. Der er altså stadig mange nye vækstområder selv internt i Amerika. Hvis den nordiske nikotinkultur for alvor vandt indpas i USA, ville poser i stor stil erstatte andre nikotinprodukter. Denne udvikling ville passe PMI ganske glimrende, da man stadig skal huske, at PMI ikke sælger tobak i USA. Vækst i Smoke-Free-produkter ville altså ikke kannibalisere PMI’s egne produkter.

kuva
(LANU=Legal age nicotine user)

Zyns anden vækstmulighed er naturligvis ekspansion til nye lande. På nuværende tidspunkt sælges Zyn kun i få lande, så der er masser af plads til vækst. I denne ekspansion benytter PMI sig af den infrastruktur, der bruges til IQOS, det vil sige, at de forsøger at lave mersalg af Zyn-dåser til IQOS-forhandlere.

kuva

Værdisætning af Philip MorrisEV/EBITDA er ca. 13,5 baseret på årets prognoser. Man kan drage mange konklusioner om værdiansættelsen. Sammenligner man med den gennemsnitlige S&P500-virksomhed, lyder det jo billigt. Hvis man derimod sammenligner med andre tobaksselskabers værdiansættelser, er der plads til at falde med næsten det halve. Jeg vurderer selv, at hvis PMI kan levere en indtjeningsvækst på 10 %, er der ikke meget faldhøjde i disse multipler, men man skal heller ikke forvente tech-multipler for et tobaksselskab.

Mine egne overslagsberegninger forventer, at værdiansættelsen forbliver uændret, og at investorernes afkastforventning vil bestå af de kommende års 10 % indtjeningsvækst og et udbytte på >5 %. Det bliver nok ikke nogen kursraket, men man kan stadig opnå et godt afkast med det.

kuva

Nikotinbranchen er meget afhængig af tendenser, som kan ændre sig hurtigt. Regulering kan også overraske og ændre hele markedet fra den ene dag til den anden. For et par år siden var brugen af vapes enorm, og især Juuls popularitet blev stoppet af CDC, som forbød de mest populære smagsvarianter helt. Nikotinprodukter ændrer altså form, men behovet forsvinder næppe nogensinde. Omkring hver femte af os, der går rundt på denne jord, bruger nikotin, og mennesker har et eller andet tvingende behov for dette stof. Set fra en investeringsmæssig vinkel er det afgørende, at PMI fortsat klarer sig godt i de vigtigste nikotinkategorier, uanset hvad de end måtte være.

82 Synes om

Det var dejligt at læse et grundigt gennemarbejdet indlæg. Stor tommelfinger op for det :+1:

Jeg er også selv tilbage på “nikotinskibet” igen, selvom jeg endte med at vælge British American Tobacco som mit selskab. For år tilbage ejede jeg Altria, men jeg hoppede af, da selskabets investeringer i Juul begyndte at falde i værdi.

Men lad os vende tilbage til British American Tobacco. Ligesom hos Philip Morris (PM) kommer størstedelen af resultatet hos British American Tobacco (BAT) stadig fra traditionelle cigaretter. (BAT’s globalt kendte cigaretmærker omfatter bl.a. Dunhill, Kent, Lucky Strike, Pall Mall og Rothmans. I USA er de mest kendte mærker Newport, Camel og Natural American Spirit.) Salget af traditionelle cigaretter har været i et ret stejlt fald. I 2018 solgte BAT stadig over 700 milliarder cigaretter, mens salget sidste år kun var på 555 milliarder cigaretter. Det er altså et fald på godt 20 % på bare fem år, hvilket er et ret alarmerende tal som sådan, men med prisstigninger og andre tricks, som alle tobaksselskaber er tvunget til at benytte sig af, er det lykkedes at holde resultatet på en svagt voksende kurs. Ved en hurtig søgning på Google fandt jeg PM’s tilsvarende tal. PM ser ud til at have solgt 740 milliarder cigaretter i 2018 og 613 milliarder cigaretter sidste år, så der er også et fald på lidt over 17 % i løbet af de sidste fem år.

Inden for disse “næste generations” produkter ligger BAT bagefter PM, og deres andel af omsætningen var sidste år 16,5 %. Hvor PM har ZYN, har BAT det tilsvarende produkt VELO, som også er en tobaksfri nikotinpose, hvor de globale vækstrater også er enorme. ZYN er den absolut dominerende markedsleder i USA, mens VELO’s markedsandel ligger på den gode side af 12 %. Nu hvor PM har problemer med at imødekomme den enorme efterspørgsel efter ZYN på det nye kontinent, må vi håbe, at forbrugerne af nikotinposer i stigende grad også finder den konkurrerende VELO på hylderne :grin: Men det skal bemærkes, at VELO’s nikotinposer allerede sælges globalt, så væksten kommer fra alle sider. Som Ipelius ganske rigtigt konstaterede i indlægget, vokser salget af nikotinposer globalt med over 35 % om året, og mens salget for et par år siden lå på omkring et par milliarder globalt, forudsiges det at være på godt over 20 milliarder dollars i 2030. Der er rigeligt med marked at dele af, men jeg ser det som et marked, der hovedsageligt bliver delt mellem de to-tre største aktører.

Inden for e-cigaretter er BAT’s mærkevare VUSE. Det er markedsleder i USA med en andel på 38,5 %, og globalt set er dets markedsandel, ifølge en hurtig søgning, lige under 36 %. Jeg forventer fortsat kraftig vækst for VUSE, især i USA. Forbundsregeringen forsører nu for alvor at fjerne ulovlige produkter fra markedet, hvilket vil give mere plads til vækst for disse FDA-godkendte produkter.

Som konkurrent til PM’s IQOS har BAT til gengæld GLO, hvor princippet i begge er det samme: tobakken opvarmes, men brændes ikke. Måske et produkt, der er lidt sundere end tobak, eller måske snarere mindre skadeligt, måske.. GLO har knap 9 millioner brugere, hvilket er omkring en tredjedel af konkurrenten IQOS’ brugere.

BAT’s resultat for sidste år ser ved første øjekast grimt ud, men det skyldes, at BAT foretog en regnskabsmæssig nedskrivning på den traditionelle tobaksforretning i USA. Selskabet meddelte, at dets tobaksmærker dér vil blive værdiløse i løbet af de næste 30 år, og værdien af disse vil blive nedskrevet.

https://www.reuters.com/business/retail-consumer/bat-takes-315-bln-charge-us-cigarette-brands-2023-12-06/

BAT’s mål er, at ikke-traditionelle tobaksprodukter skal udgøre 50 % af omsætningen i 2035. På den anden side blev disse nye forretningsområder overskudsgivende allerede sidste år, to år tidligere end forventet, så målet kan i et gunstigt miljø måske nås meget tidligere.

Grunden til, at jeg valgte at investere i netop BAT frem for f.eks. Altria eller PM, er bl.a. deres globale tilstedeværelse. Altria opererer ikke uden for USA, og PM opererer ikke med traditionel tobak i USA. En anden grund er kursen, som er faldet med 30 % i løbet af de sidste par år. Kursfaldet i sig selv er ikke årsagen, men derimod det faktum, at jeg ser faldet som en overreaktion. Salget af traditionel tobak falder næsten i takt hos alle selskaber, men disse nye produkter vokser med en sådan hastighed, at jeg tror, de med tiden vil erstatte det faldende tobakssalg ganske fint. Den tredje og måske mest spændende grund til at vælge BAT var udbyttet. Udbytteafkastet er i øjeblikket ~9,5 %, hvilket er et virkelig voldsomt tal. Selskabets payout ratio er dog et godt stykke under 60 %, mens andre tobaksselskaber ligger stabilt på godt over 80 % eller endda højere, så jeg ser ikke selskabet som en decideret udbyttefælde, da resultatet stadig har haft en lille vækst, og de nye produkter bringer penge i kassen med stor hastighed.

Edit: Har rettet et par faktuelle fejl i teksten efter at have læst den igennem med friske øjne.

Tiden vil vise, om jeg valgte rigtigt, men jeg har tænkt mig at blive på købersiden lidt endnu.

Det var mine tanker her i nattetimerne. Nu er det tid til at få noget søvn, og så på arbejde i morgen..

42 Synes om

Jeg vil også gerne bidrage til emnet. Branchens manglende appel og den kontrære tilgang er altid interessant. Jeg har ikke foretaget et “entry” endnu, men jeg har holdt øje med de tidligere nævnte selskaber. Der findes også en spiller fra Norden (Danmark).

Scandinavian Tobacco Group (STG)

Marketcap: 8 591 MDKK
Antal aktier: 86.000.000
Seneste aktiekurs: 99,90 DKK
Top 5 aktionærer pr. 15. marts 2024:

Chr. Augustinus Fabrikker Aktieselskab >25%
C.W.Obel A/S >10%
Capital Group Companies, Inc >5%
Parvus Asset Management Europe >5%

Free float (ekskl. egne aktier): 58%
Kilde: https://www.st-group.com/investor/shareholder-information/

Selskabets resultater genereres af følgende kategorier:

1. Handmade cigars (Altså cigarer: Cao, Cohiba, La gloria cubana, Macanudo, Partagas og Petit)
  2. Machine rolled cigarettes and Smoking Tobacco (Altså rulle- og pibetobak samt helt almindelige cigaretter, der findes mange mærker: https://www.st-group.com/about-us/our-brands/)
  3. Next Generation Oral (Nikotinposer, Ström og XQS)
  4. Other (Fysiske butikker i USA. I denne kategori er der sandsynligvis også nogle nye tiltag, men ved et hurtigt gennemsyn fandt jeg ikke noget betydeligt endnu.)
    Screenshot 2024-07-06 10.35.25
    Kilde: Q1 2024 https://www.st-group.com/media/rmybwg3x/stg-q1-2024.pdf

Q1-resultater:
Screenshot 2024-07-06 10.37.48
Screenshot 2024-07-06 10.39.18

Spørgsmålet er vel, hvordan virksomheden vokser/klarer sig i fremtiden. I selve Q1-præsentationen guider de følgende:

OUTLOOK
18
• Kernekategorier forventes at levere flad til lav encifret årlig vækst i nettoomsætningen
• Vækstfaktorer forventes at levere tocifret årlig vækst i nettoomsætningen
• Opkøb forbliver en central søjle i vores strategi
• Vi tilpasser os hurtigt ændret forbrugeradfærd og skaber en ONE COMMERCIAL ORGANISATION
• Øgede investeringer for at levere stærkere bæredygtig vækst i nettoomsætningen vil påvirke marginerne på kort sigt
• Ved udgangen af strategiperioden forventer vi, at EBITDA-marginen vender tilbage til omkring 24%
• Opdatering af vores strategiplan efter 2025 i løbet af første halvår 2025
• Efter “Rolling towards 2025” forventer vi fortsat at levere årlig vækst i nettoomsætningen og like-for-like årlige marginforbedringer drevet af investeringer i vækstfaktorer og løbende omkostningseffektivitet

Jeg har kun stiftet et overfladisk bekendtskab med branchens selskaber, men hvis STG interesserer dig, kan det anbefales at læse Q1 2024-rapporten – den er kun på 23 sider!

edit: selskabet har også været på opkøb i slutningen af juni:
Scandinavian Tobacco Group A/S erhverver Mac Baren Tobacco Company A/S
https://www.nordnet.fi/markkinakatsaus/uutiset/b1b29c6a-871f-4030-bd83-4c84997e2b33

9 Synes om

Fantastisk åbning og tilhørende svar med det samme! Der er brug for disse.

Mine to øre:

Som en fordel ved HTP kan det nævnes, at det (efter sigende) ikke lugter lige så meget sammenlignet med cigaretter, og lugten hænger ikke lige så let ved tøjet. Desuden er passiv rygning også mildere.

Nikotinposer er en ny, renere og mere stilfuld måde at gøre sig afhængig af nikotin på.

De nye produkters succes vil, udover sundhedsfordelene, i høj grad være baseret på netop dette med at slippe af med stigmatiseringen omkring rygning. Rygere bliver altid gennet væk med deres last, mens brugen af nikotinposer (hvorfor ikke også snus) ikke altid engang kan ses udefra. IQOS er en mere synlig løsning, der ligger tættere på traditionel rygning, men det er også et mindre hadet (og selvfølgelig sikrere) alternativ. PM’s fordel er naturligvis, at væksten i de nye produkter ikke kannibaliserer cigaretsalget helt så stærkt som hos konkurrenterne, men det er nemt at vurdere, at en stor del af rygerne vil skifte til det nye – det er her, de nye produkters styrke bliver testet, uanset hvor du sælger dem.

Zyn er slået igennem, især i USA, hvor disse dåser bliver revet ned fra butikshylderne.

Er det for provokerende at sige, at hele investeringscasen afhænger af dette kort? Enhver kan overveje, hvor fremragende et produkt cigaretter har været i alle deres egenskaber – høje marginer, god kundefastholdelse, nem distribution, begrænset konkurrence, billig OG med prissætningskraft. Nu kommer Zyn ved siden af Marlboro, som udover at være mindre skadelig er alt det ovennævnte. Der er også ved at udvikle sig et stærkt brand omkring det, hvilket til dels er hjulpet af mediernes rapportering om Zyns leveringsproblemer (meget nyttigt, når markedsføring er begrænset ved lov). Oven i købet er produktet også mere lønsomt i sine marginer end de traditionelle alternativer:

image

Zyn var allerede i Swedish Matchs portefølje et produkt med en EBIT-margin på klart over 40 %. Vækstpotentialet er ikke ubegrænset, og på et tidspunkt vil skattemyndigheder verden over tage deres del og dermed begrænse salget og skaleringen, men en EBIT-% på 50+ er formentlig realismia. Herfra kan enhver selv regne ud, hvilken pengemaskine vi har her, når salget af dåser sandsynligvis når grænsen på en milliard styk i de kommende år.

PMI-investoren må naturligvis acceptere, at institutionelle penge ikke engang rører selskabet, selvom firmaet satser betydeligt på illusionen om ansvarlighed. Derfor er det som investor godt at huske, at hvis der opstår problemer med den nye generations produkter, uanset om de er relateret til regulering eller sundhedsrisici, så forsvinder grundlaget for PMI’s værdiansættelse i hvert fald meget hurtigt. Hvis udsigterne forbliver som de er nu, er dette unægtelig et fremragende udbytteselskab med fremragende forudsigelige vækstudsigter. Investeringsanbefaling? Nej, selvfølgelig ikke.

Andre Philip Morris-observationer, som mangler i åbningen:

• Firmaet driver et lille pharma-segment, som omfatter tre medicinaludviklingsselskaber. Denne forretning er ikke betydelig for selskabet, og opkøb foretaget for et par milliarder er allerede blevet nedskrevet inden for et par år efter købstidspunktet. Forretningen er underskudsgivende, og selskabet har forsøgt at sælge en del af sin enhed: https://www.cnbc.com/2023/09/20/philip-morris-considers-selling-stake-in-pharmaceuticals-unit.html. Ikke mærkeligt, at det ikke rigtig er kommet i gang: ville du stole på, at en tobaksproducent fremmer dit helbred?

• Selvom investeringscasen drejer sig om røgfrihed, skal man ikke tro, at firmaet kun investerer i nikotinposer. For et par måneder siden opkøbte Philip Morris en minoritetsandel i den egyptiske tobaksgigant Eastern, som de har samarbejdet med i længere tid. Gad vide om dette ender på forsiden af bæredygtighedsrapporten? https://www.reuters.com/markets/deals/philip-morris-buys-147-stake-egypts-eastern-company-2024-05-22/

• Hver eneste regnskabsmeddelelse fra PMI indeholder lange godnathistorier om modvind fra valutakurser. En stærk amerikansk dollar og en global forretning er ikke altid den bedst mulige kombination. Væksten i ZYN og IQOS vil hjælpe på dette område.

Kunne vi få nogle indlæg fra en Altria-ejer her også? :slight_smile:

8 Synes om

Her er alt på plads, men jeg bryder mig slet ikke om den nuværende gældsbyrde. Eller gæld er jo ikke et problem, når forretningen er relativt stabil, men en høj udbytteandel bremser gældsafviklingen betydeligt og mindsker råderummet i forhold til aktietilbagekøb osv. Selskabets ledelse har et mål om hurtigt at nedbringe gældsgraden, men dette afhænger primært af en forbedring af resultatet.

10-11 milliarder i pengestrøm - udbytte 8 milliarder - capex på omkring 1,5 milliarder afdrager ikke ret meget på en langsigtet gæld på 45 milliarder. Det førnævnte tal er sandsynligvis opadgående uanset valutabevægelser, så råderummet bør vokse selv uden betydelige afdrag på gælden. Men dette er jo indregnet i prisen. Så længe andelen af andre segmenter end smøger vokser, vil salgstallene snart vokse ganske pænt på koncernniveau.

Ved et hurtigt blik virker guidance på alle måder meget konservativ, i hvert fald efter første kvartal. Den samlede volumen på enhedsniveau forventes at vokse med 0-1 procent, mens den efter første kvartal var 3,5 procent i plus. Der forventes et lille minus fra EU’s reguleringstiltag, men set som helhed er effekten meget lille. Det ville ikke overraske mig, hvis guidance blev hævet igen. Ser man på målene for den foregående strategiperiode, blev de overskredet, så prognoserne er formodentlig konservative.

Det er længe siden, jeg har kigget på firmaet, men omstillingen væk fra smøger har været meget stærk de seneste år. Måske kan selv de kedeligste firmaer finde ud af at forny sig, når de er tvunget til det. Det vækker købelyst hos en udbytte-entusiast som mig :slightly_smiling_face:

9 Synes om

https://seekingalpha.com/news/4124538-philip-morris-invests-600m-in-a-new-colorado-manufacturing-facility-for-zyn-pouch-production

Øger specifikt ZYNs kapacitet

11 Synes om

I morgen kommer Philip Morris’ regnskab, her er konsensusforventningerne.

Screenshot_20240722-162803805

Det bliver særligt interessant at se, hvordan firmaet kommenterer på USA-lanceringen af IQOS. Status er nu, at den ældre IQOS 3.0-enhed har FDA-godkendelse, mens den nyere ILUMA-model stadig venter på en afgørelse. PMI skal derfor beslutte, om de vil lancere IQOS med det samme med den ældre model, eller om de vil vente på grønt lys fra FDA til ILUMA. I og for sig er det nok ikke en dårlig idé at fokusere kræfterne på Zyn i USA lige nu, så hvis IQOS bliver en smule forsinket, ville det ikke være verdens største skuffelse. PMI betalte dog næsten 3 milliarder for de rettigheder, så med det beløb vil de nok gerne snart se noget omsætning.

https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/campaigners-target-philip-morris-flagship-heated-tobacco-us-launch-2024-07-16/

Der har været kritiske røster fra forskellige organisationer rettet mod FDA, hvilket kan trække ILUMA-beslutningen i langdrag. Det bliver dog sikkert svært for FDA at retfærdiggøre, hvorfor salg af cigaretter og IQOS 3.0 er lovligt, mens salg af ILUMA ikke er det.

5 Synes om

Omsætning 9,5B
Just. EPS 1,59$

Små beats på begge poster. Desuden blev guidance for hele 2024 opjusteret en smule. Test af IQOS 3 påbegyndes i USA i løbet af Q4.

Alt i alt et solidt resultat.

8 Synes om

BAT har også offentliggjort sin halvårsrapport:

Resumé udplukket fra rapporten:
– Rapporteret omsætning faldt 8,2 % (-3,7 % ved konstante valutakurser), drevet af salget af virksomheder i Rusland og Hviderusland i september 2023 og modvind fra valutakonvertering
– Organisk omsætning faldt 0,8 % ved konstante valutakurser, primært som følge af investering i kommercielle tiltag i USA og den negative effekt af lagerbevægelser hos grossister
– Omsætningen for “New Categories” faldt 0,4 %; på organisk basis ved konstante valutakurser steg den med 7,4 %
– Forventet acceleration i H2, drevet af udrulningen af produktinnovationer, vores kommercielle tiltag i USA, der vinder indpas i første halvår af 2024, og afviklingen af lagerbevægelser hos grossister
– Omsætning fra røgfri produkter (Smokeless) udgør nu 17,9 % af koncernens omsætning, en stigning på 1,4 procentpoint i forhold til FY23
– Bidraget fra “New Categories” steg med £165 millioner på organisk basis ved konstante valutakurser
– Robust prissætning på brændbare produkter (Combustibles) – gevinster i volumen- og værdiandele i AME og APMEA opvejede faldet i USA
– Rapporteret driftsresultat faldt 28,3 % (med en rapporteret overskudsgrad nede med 9,7 procentpoint til 34,5 %), drevet af højere afskrivninger relateret til amerikanske mærker for brændbare produkter og sammenligning med foregående år inklusiv Rusland og Hviderusland
– Justeret organisk driftsresultat faldt 0,9 % ved konstante valutakurser, mens den justerede organiske overskudsgrad var uændret på 44,9 %
– Rapporteret udvandet EPS steg 13,8 % til 200,3p, primært på grund af engangskreditter relateret til ITC-monetarisering og finansielle nettoomkostninger
– Justeret organisk udvandet EPS steg 1,3 % ved konstante valutakurser
– Delvis monetarisering af ITC-andelen muliggjorde opstarten af et bæredygtigt aktietilbagekøbsprogram med £700 mio. i 2024 og £900 mio. i 2025

Kort opsummeret er tallene påvirket af modvind fra valutaer og store engangsposter fra frasalg samt nedskrivninger på værdien af de “brændbare” mærker. Udover det store udbytte vil der være årlige aktietilbagekøb på ca. én procent de næste par år som følge af det delvise salg af ITC-aktier.

11 Synes om

Tobacco Insiders BAT-analyse H1/2024:

Inkl. også en overfladisk værdiansættelsessammenligning med PMI:

Ukrævende værdiansættelse: Selvom Philip Morris International (PMI) har aktiver af markant bedre kvalitet (brands, teknologi, mennesker osv.) end BAT, har disse to virksomheder et sammenligneligt forretningsomfang, skala og finansiel leveringsevne. Det er tydeligt, at PMI’s forretningsmæssige vækstpræstation er BAT’s overlegen på alle parametre. Ikke desto mindre er PMI, baseret på de seneste lukkekurser, 176 milliarder dollars værd – 2,3 gange BAT (77 milliarder dollars) – og hvis BAT indfrier sine løfter, vil værdiansættelsesforskellen mellem de to virksomheder blive mindre udtalt på lang sigt.

7 Synes om

image
BAT’s værdiansættelse er attraktiv med en P/FCF på 8,6 og EV/FCF på 14,6, selv når man tager gældsbyrden i betragtning. Analytikere forventer en langsomt voksende indtjening og omsætning for BAT (kilde: Marketscreener).
image
På længere sigt kulminerer investeringscasen efter min mening i to ting: hvor langsomt pengestrømmene fra tobak svinder ind, og om de kan erstattes af nye produkter (de nye produkters andel af omsætningen sidste år var fornuftige 16,5 %).

6 Synes om

https://seekingalpha.com/news/4148942-philip-morris-raises-dividend-by-38-to-135

Udbyttet stiger vist en smule

Man må jo igen konstatere, hvor alle disse udbyttestigninger mon kommer fra :face_savoring_food:

1 Synes om

Jeg bed mærke i, at @Atte_Riikola i det mindste i mindre grad er med ombord hos den svenske snus/nikotinpose-forhandler Haypp Group.

Jeg vil presse herren lidt og sige, at det kunne være rart at høre Attes tanker om firmaet og investeringscasen.

Jeg er også selv stødt på firmaet før, men de minimale avancer i e-handelsbranchen var lidt af et turn-off (investering i Verkkokauppa.com har efterladt traumatiske spor).

1 Synes om

I denne case var hovedtanken egentlig, at da det virker til, at ret mange efterhånden propper nikotinposer under læben, og da man så vækstraterne i denne kategori, ville man på en eller anden måde gerne med på denne trend. Navnet Haypp kom op i nogle diskussioner på kontoret, og så fik jeg lavet en overfladisk gennemgang af firmaet. Her ligger ikke en stor analyse bag, men mere en mavefornemmelse af, at et stærkt vækstpotentiale + en rimelig værdiansættelse kunne give gode afkast i de kommende år. Den største risiko og delvist en “sort svane” anser jeg for at være regulering, og på det seneste er der set lidt bekymrende nyheder herom, hvilket aktien også har taget skade af.

I min egen proces har jeg læst en del af selskabets kvartalsrapporter, men det bedste overblik fik jeg ved at se denne CMD. Baseret på budskabet fra kapitalmarkedsdagen blev min mavefornemmelse også styrket i, at dette ikke bare er en helt almindelig e-handelsforretning, og derfor ville jeg ikke nødvendigvis overføre “verkkis-traumer” (fra Verkkokauppa.com) direkte til denne case :smiley:

https://www.inderes.fi/videos/haypp-group-capital-markets-day-2023

Derudover har jeg læst denne herres blogindlæg:

https://invariant.substack.com/p/haypp-group-nicotine-pouch-trend

Via Bloomberg har jeg også kunnet kigge på Barclays’ analyser. Ros til dem for at tage Haypp under dækning allerede i slutningen af 2022 med et meget bullish syn, da aktien lå på godt 20 svenske kroner. Her er hovedpunkterne fra dækningsopstarten:

image

image

Konsensusestimaterne fra analytikerne i Capital IQ for de kommende år ser nu således ud:

image

Og værdiansættelsesmultiplerne ser til gengæld således ud:

image

Jeg tænker, at hvis selskabet på mellemlang sigt fortsat kan præstere en vækst på 15-20 %, og marginen gradvist forbedres i takt med, at stordriftsfordelene slår igennem på de nyere markeder, så kunne dette sagtens værdiansættes til omkring P/E 20x med den indtjeningsvækstprofil. På den anden side kan man argumentere for, at multiplen vil forblive lav af ESG/reguleringsårsager, som man har set det med mange andre selskaber i denne branche. Så hvis næste års estimat holder stik, ville der med disse specifikationer være et pænt stigningspotentiale i aktien på et års sigt. Det kan selvfølgelig være, at de seneste tiltag på reguleringsfronten vil skære i estimaterne.. Men i det store billede ser trenden med nikotinposer ud til stadig at være i sin spæde start, og Haypp er godt positioneret til at drage fordel af det.

15 Synes om

Jeg faldt over denne podcast: Spotify

Gæsten har nogle lidt specielle holdninger til tobakkens sundhedsmæssige aspekter, men på trods af dem gennemgår podcasten på glimrende vis branchens reguleringsdynamikker og historie. Podcasten fokuserer altså primært på de traditionelle tobaksprodukter, som i dag får mindre opmærksomhed, men der er også snak om nyere produkter ind imellem. At kende de traditionelle produkters reguleringshistorie kan efter min mening hjælpe en investor med at overveje reguleringsudviklingen for nye produkter og dens indvirkning på selskaberne, da regulatorerne selv sandsynligvis ser i den retning som et naturligt udgangspunkt.

3 Synes om

British American Tobacco lancerer en version af Velo-nikotinposer til det amerikanske marked, hvor nikotinen er af syntetisk oprindelse og ikke udvundet af tobaksblade.

Det er så spørgsmålet, om det er en billigere måde at producere den nødvendige nikotin på, eller om der er tale om et rebrandet produkt, som slet ikke indeholder den mindste smule “dårlig tobak”. Uanset hvad, må vi håbe, at det fortsat falder i brugernes smag i stigende grad, og at poserne sidder godt under overlæben :grin:

13 Synes om

Philip Morris International rapporterer resultater for tredje kvartal og de første ni måneder af 2024; hæver 2024-forventningerne til rapporteret udvandet EPS til $6,20 - $6,26 og justeret udvandet EPS til $6,45 - $6,51

Rapporteret udvandet EPS for tredje kvartal steg med 49,2 % til $1,97, justeret udvandet EPS steg med 14,4 % til $1,91 og steg med 18,0 % eksklusive valuta

Poserne sælger godt, og det begynder så småt at kunne ses i tallene, nu hvor valutakurserne ikke længere roder så meget med resultaterne

Hvem ville have troet for kort tid siden, at man kunne få så fin en vækst fra et tobaksfirma

11 Synes om
  • ZYNs dominerende markedsandel er forblevet uændret i USA
  • IQOS fortsætter med tocifret vækst
  • Marlboro har nået sin højeste markedsandel nogensinde
  • Analytikernes estimater blev slået på begge linjer
  • Forventningerne til resten af året blev opjusteret

Alt er vel på PMI-toget.

6 Synes om

Altria havde et rigtig godt kvartal (1,38 USD mod 1,35 USD), og heldigvis følger kursen i Amerika resultaterne :wink:

https://finance.yahoo.com/news/altria-reports-2024-third-quarter-110000567.html

image

10 Synes om

Nedenfor er en interessant graf med henblik på dette selskab.

https://x.com/finchat_io/status/1856459649161273795
image
image

FDA’s nye beslutning om påstande om lavere risiko for General Snus-produkter vil sandsynligvis gavne Philip Morris.

Denne FDA-beslutning gør det muligt at markedsføre disse snusprodukter som mindre skadelige end cigaretter, hvilket kan styrke Philip Morris’ markedsposition i USA.

https://tobaccoinsider.com/the-us-fda-mrtp/

5 Synes om