Pharming Group - Sällsynt tillfälle med sällsynta läkemedel

Pharming Group är ett litet holländskt läkemedelsföretag som fokuserar sin läkemedelsutveckling på mediciner för mycket sällsynta sjukdomar. Till skillnad från ett typiskt utvecklingsbolag har Pharming, förutom framtidslöften, även riktiga läkemedel till försäljning, vilket ger företaget betydande tillväxtorienterade intäkter och kassaflöde. Efter den positiva vinstvarningen i år förväntas intäkterna uppgå till hundratals miljoner dollar, och i slutet av juni hade företaget en rejäl krigskassa på 131 MUSD i kontantreserver och likvärdiga tillgångar. De nuvarande kontantmedlen och kassaflödet från försäljningen förväntas räcka till att finansiera utvecklingen av framtida produkter, så investerarna behöver inte tigga om pengar, och företaget letar faktiskt snarare efter lovande förvärv på marknaden.

Företaget har tre huvudsakliga läkemedel till försäljning och/eller under forskning, vilka jag kommer att gå igenom mer detaljerat nedan, en i taget.

Ruconest

Ruconest är ett preparat tillverkat av mjölk från transgena kaniner, som används för att behandla akut svår ärftlig angioödem, det vill säga en typ av svullnad i huden och slemhinnorna orsakad av en allergisk reaktion. Detta dyra läkemedel används endast i de allvarligaste fallen och måste användas för att behandla anfall som varar i flera dagar, så varje enskild ny kund genererar tiotusentals till hundratusentals dollar i intäkter per år för företaget.

Även om antalet nya användare endast ökar i en långsam takt om ett tjugotal per kvartal, har Ruconest genererat nästan 300 MUSD i intäkter för företaget under de senaste 12 månaderna. Den amerikanska FDA har dock nyligen godkänt konkurrerande läkemedel på marknaden (till exempel KalVistas Ekterly), så det finns vissa frågetecken kring produktens hållbarhet. För närvarande är försäljningen och intäkterna dock fortfarande på uppgång, och det tar alltid tid för konkurrenter att få ett genombrott, så på kort sikt kommer kon att kunna mjölkas väl.

Joenja

Joenja behandlar ett sällsynt primärt immunbristtillstånd som kallas APDS (Activated PI3K delta syndrome). Primär immunbrist är ett tillstånd där kroppens försvarssystem genetiskt inte kan försvara sig mot infektioner. Joenja hämmar PI3Kδ-hyperaktivitet och förbättrar därmed patientens immunförsvar. För närvarande använder över hundra patienter i Amerika läkemedlet, av totalt femhundra möjliga patienter. Antalet kan låta litet, men var och en av dem är ovärderlig och genererar cirka 400 kUSD i intäkter per år för företaget.

Joenja har dock ytterligare potential att utvecklas till ett riktigt storsäljande läkemedel, eftersom det finns så kallade VUS-patienter (Variant of Uncertain Significance) globalt, som enligt nya studier kan visa sig vara APDS-relaterade och tack vare vilka APDS:s prevalens kan vara betydligt större än man tidigare trott. Med de senaste studierna förväntar sig företaget att omdefinieringen av VUS-patienter som APDS-drabbade och därmed användare av Joenja kommer att börja synas i intäktsökningen redan under slutet av året.

Geografiska expansioner till Europa pågår också, samt ytterligare forskning om införandet av läkemedlet för 4-11-åringar, vilket, om det lyckas, avsevärt kommer att utöka kundbasen för det värdefulla läkemedlet. Dessutom undersöks som en joker om Joenja även skulle kunna behandla andra immunbristtillstånd. Det är ännu inte känt hur stor succé detta kommer att bli, men det finns tydliga möjligheter för ett miljardläkemedel, och om allt går som planerat talar vi redan om en försäljning på flera miljarder. Man behöver dock inte vänta länge på information om en eventuell framgång, eftersom betydande nyhetsflöde om dessa möjligheter förväntas redan under detta och nästa år.

KL1333

År 2024 meddelade Pharming att de skulle förvärva svenska Abliva AB för 66,1 MUSD för att få tillgång till en mycket lovande läkemedelskandidat för primär mitokondriell dysfunktion. Detta är en genetisk defekt som ärvs från föräldrar, på grund av vilken cellerna inte får tillräckligt med energirika föreningar, vilket bland annat kan orsaka muskelsvaghet och hjärtsvikt. Över 30 000 personer i världen har fått diagnosen, så det finns efterfrågan på läkemedlet, och om det lyckas kan detta bli ytterligare ett miljardläkemedel i Pharmings portfölj redan under de närmaste åren.

Antalet ägare på Nordnet är vid tidpunkten för textens skrivande endast 21, så det finns fortfarande gott om tid att hoppa på tåget, och med ett kontinuerligt nyhetsflöde och lönsamma, stigande intäkter är det lätt att le som ägare av Pharming.

Originalinlägget skrevs ursprungligen för forumets pitchtävling:

30 gillningar

Antalet ägare ökade med bara sex efter pitchen, så mitt meddelande orsakade tydligen ingen anstormning av forumsinvesterare till aktien.

Från First Berlins analytiker Simon Scholes kom för några dagar sedan en ganska saftig riktkurs för aktien, vilket i praktiken enbart baseras på försäljningspotentialen för befintliga produkter och tar inte ens hänsyn till KL1333-optionen, som om den lyckas kan generera miljarder mer i försäljning.

Klassificering: KÖP (BUY)
Riktkurs: €2,40 (tidigare €2,30)
Avkastningspotential: 129 %
Risk: Hög

Därför skulle det vara intressant att höra forumets mest aktiva läkemedelsdiskutanter @Clark_kent och @Vino_Pino, samt forumläkarna @JNivala och @Johannes_Sippola:s åsikt om företaget, om ni har tid och intresse att bekanta er med bolaget. Finns det någon hund begraven här som undertecknad eller analytikern inte har märkt?

13 gillningar

Hur skulle du svara dig själv på dessa teser med Pharming-tanken? Att man skulle se russinen i bullen, i sanningens namn hela meddelandet.

Hela meddelandet: Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja (Osa 1) - #7847 käyttäjältä Pohjolan_Eka

Meddelande: Faron Pharmaceuticals - Innovatiivisia lääketieteen ratkaisuja (Osa 1) - #7838 käyttäjältä Pohjolan_Eka

Meddelande: https://forum.inderes.com/t/faron-pharmaceuticals-innovatiivisia-laaketieteen-ratkaisuja/2655/7838?u=vino_pino

Meddelande: https://forum.inderes.com/t/faron-pharmaceuticals-innovatiivisia-laaketieteen-ratkaisuja/2655/7829?u=vino_pino

Portteorins läror har för övrigt ifrågasatts, korrelation är inte kausalitet.

Är den hund du söker beskriven i dina meddelanden? ”Läkemedel för miljarder snart – en sällsynt möjlighet” och nästan ingen köper aktien. Jag dumpar inte investeringsobjektet, eftersom jag inte är djupt insatt i det, jag fastnade fortfarande vid de där hundhåren.

12 gillningar

Oj, om tidigare meddelanden i Faron-tråden har fastnat så illa i halsen, så kan vi förstås fortsätta diskussionen i ett privat meddelande om ämnet :smiley:

I allmänhet bör dessa juniora läkemedelsutvecklingsbolag (som Faron du nämnde) i princip granskas kritiskt just av den anledningen att utvecklingen av ett helt nytt läkemedel är extremt dyrt och i genomsnitt värdeförstörande för ägarna. Pharms olikhet som investeringsobjekt jämfört med till exempel Faron framgår dock enligt mig redan från den andra meningen i startinlägget:

\u003eTill skillnad från ett typiskt utvecklingsbolag har Pharming, utöver framtidslöften, även riktiga läkemedelsprodukter till försäljning, vilka genererar betydande tillväxtrelaterade intäkter och kassaflöde.

Det vill säga, när det gäller dessa kassaflödesgenererande läkemedel har de enorma binära riskerna i fasgenomföranden och företagets konkurs redan övervunnits, och i princip behöver företaget inte längre söka extern finansiering, utan vidareutvecklingen av befintliga och nya produkter kan finansieras helt med egna medel och förhandlingar med andra aktörer kan ske från en mycket stark position. Såvitt jag förstår handlar det nu mer om hur mycket kundbasen och försäljningen av produkterna kan utökas, vilket är en betydligt mindre riskfylld sysselsättning än att utveckla ett nytt läkemedel från grunden till försäljning.

kuva
kuva
kuva

18 gillningar

Jaha, just det. Det finns inget behov av en privat genomgång, vi går igenom det öppet och ärligt och försöker lära oss av oss själva och varandra samtidigt.

Om vi jämför med Faron, så utvecklar de verkligen inte ett läkemedel från noll just nu. Fas 3 är planerad med FDA. Man väntar bara på en betalare :smiley:. Vid tiden för de meddelanden jag refererade till var fas 2 på gång.

Visst, Pharming har en godkänd produkt, men hur mycket av nästan en miljard USD i marknadsvärde motiveras av önskade ytterligare indikationer eller helt nya initiativ som det ännu inte finns bevis för? Därmed passar dina meddelanden in på Pharming. Befintlig intäkt låter säkert, men nettoresultatet är väl med förlust och kostnaderna minskar inte om pipelinen växer. Det kan gå mycket bra, men hur väl det motiverar värdet, det överlåter jag åt andra att fundera över.

HAE är ett konkurrensutsatt område. Därmed osäker intäkt från den indikationen. Hur ser en kaninmjölkningsmaskin ut, tro? Tydligen fungerar det inte i en fermentor utan kräver en däggdjursmjölkkörtel för detta läkemedel?

4 gillningar

Kl1333:s verkningsväg via NQ01 är på något sätt redan de-riskat eftersom idebenon, som verkar via samma väg, har godkännande för mitokondriell sjukdom LHON. Kl1333-studierna är högkvalitativa placebokontrollerade redan från fas 1. Jag skrev om detta i läkemedelsbolagstråden när någon tog upp Abliva. Abliva verkade då vara ett bra mål och utköpspriset till Pharming kunde hävdas vara en bra affär.

I Pharmings strategi finns något liknande som i det storleksordning större SOOBI. Dessa sjukdomar som Pharming fokuserar på verkar vara ännu mer exotiska. Detta kräver forskning.

8 gillningar

Absolut all saklig kritik är välkommen och jag är nyfiken på att höra om forumets tuffingar hittar någon fundamental svaghet här som skulle förklara det nuvarande låga marknadsvärdet.

Jag tycker det är rättvist att beskriva att utvecklingen av ett nytt läkemedel i fas tre utan säkerställd finansiering är en risk av en helt annan kaliber, eftersom ett misslyckande med finansieringen eller i fas tre lätt orsakar en sådan -90% förlust för investeraren och även vid framgång kan det vara en överraskande lång väg innan läkemedlet genererar omsättning och kassaflöde.

HAE är oerhört konkurrensutsatt, men konkurrerande produkter har åtminstone hittills visat sig vara otillräckliga. Såvitt jag förstår är detta det mest potenta som finns på marknaden och kunderna provar först konkurrerande läkemedel, och när de inte fungerar, hamnar de slutligen hos Ruconest. När en kund väl är vunnen och effektiviteten har visats, är det en enorm tröskel att byta bort från läkemedlet. Jag anser att omsättningsutvecklingen har visat Ruconests beständighet och konkurrensfördelar, och även om det är klart att kassakon inte mjölkar i all oändlighet, har kundernas efterfrågan och omsättningstillväxten hittills varit mer än rimlig enligt min mening:

Ruconests omsättning:
2021 198,9 MUSD
2022 205,6 MUSD
2023 227,1 MUSD
2024 252,2 MUSD
1Q25 Ruconest växte +49 %
2Q25 Ruconest växte +28 %

Bruttomarginalen för läkemedlet är i storleksordningen 90 %, så omsättningstillväxten skalas dessutom exceptionellt snyggt till kassaflöde.

För Joenja (leniolisib), det enda APDS-läkemedlet på marknaden, sker en geografisk expansion (Japan, EU och Kanada) och en utvidgning av användningsområdet till 4–11-åringar, vilket är projekt med betydligt lägre risk i alla avseenden, eftersom de riktar sig mot ett läkemedel som redan en gång godkänts på marknaden och visats vara effektivt genom studier.

Nu i sommar kom det dessutom en nyhetsbomb, som marknaden enligt min mening inte alls har reagerat på.
Walsh Z.H. et al publicerade studien Scalable generation and functional classification of genetic variants in inborn errors of immunity to accelerate clinical diagnosis and treatment

https://www.cell.com/cell/abstract/S0092-8674(25)00624-5

I denna studie konstateras att VUS-patienter kan omdefinieras som APDS-patienter, det vill säga Joenja-användare, genom att omtolka befintlig laboratoriedata. Denna studie i sig mångfaldigar Joenjas kundpotential från nuvarande nivå, utan några nya ansökningar om godkännande och Pharming förutspår att detta kommer att börja synas i omsättningen redan under slutet av året. Nya liknande studier sägs vara på gång, så Joenjas kundantal kan fortfarande öka kraftigt från nuvarande nivå utan att behöva genomgå den extremt tunga godkännandeprocessen.

I denna nyhet har samma information försökt sammanfattas i en mer lättförståelig form:

Min egen fetstil:

Only a few hundred Americans are thought to have APDS, but based on a search of hundreds of thousands of genomes, the new study suggests that APDS could be magnitudes of order more common than previously estimated, possibly affecting one in every 10,000 Americans.

Eftersom Joenja (leniolisib) är det enda APDS-läkemedlet på marknaden och varje ny amerikansk patient genererar cirka 400 000 USD i omsättning per år, anser jag att betydelsen av denna upptäckt inte bör underskattas. En av tio tusen amerikaner är 34200 människor och även om det skulle visa sig vara en överdrift, är skillnaden mot nuvarande högst cirka 500 amerikanska patienter en otrolig förbättring av försäljningspotentialen för ett så dyrt läkemedel, för att inte tala om den ökade globala försäljningspotentialen.

Utöver allt detta kommer även Joenjas ytterligare studier i fas II och KL1333, som jag anser fungerar som en gratis, men för investeraren, extremt lönsam option om de lyckas.

Företaget är redan djupt lönsamt, men det syns inte i resultatet, eftersom pengarna för närvarande används för produktinvesteringar, vilket innebär att intäkterna kommer att ligga runt noll eller något på minus under ett par år.

Med analytikerns förutspådda låga tvåsiffriga tillväxt nås 2029e
Omsättning 580,3
Bruttomarginal 525,8
Bruttomarginal % 90,6 %
Forskning & utveckling –140,0
Försäljning & administration –289,5
EBIT 96,3
EBIT-marginal % 16,6 %
Nettoresultat 82,1
EPS (USD) 0,10

Om du applicerar en normal värderingsmultipel på fyra på den omsättningen, så blir det 872 MUSD MCAP → 2321 MUSD MCAP enbart baserat på resultaträkningen. Visst, om KL1333 dessutom lyckas, så hamnar vi i helt andra sfärer. Är inte detta ett helt exceptionellt företag inom läkemedelsutvecklingens juniorfält, när man vanligtvis måste satsa enormt på ett sent stadium utvecklingsbolag eller ett en-läkemedelsunder och därmed ta en enorm binär risk.

För mig lyckas åtminstone aldrig sådana en-kortsunderverk, eftersom jag inte är född under en lycklig stjärna :frowning:

13 gillningar

Är det realistiskt att hålla priset nästan så högt om marknaden skulle expandera på det sättet? Betalare (från offentliga medel eller försäkringsbolag) kan komma att protestera.

1 gillning

Buffett sanoi jotakin If you don’t understand the business, you don’t know what it’s worth.
Man kan förstå idén med att sälja bastuugnar, och ännu bättre, att sälja begagnade bilar. Och hej, dessa kan skalas till Sverige, Tyskland, etc.

När det sedan kommer till att förstå företagets fundament i fallet Faron eller Pharming, sätter förståelsen för cancerimmunologi (Faron bedriver faktiskt också vetenskap och inte bara tillämpar den) eller förståelsen för mekanismerna bakom sällsynta sjukdomar, samtidigt som man förstår deras betydelse för individen och för samhället som ofta står för kostnaderna, och om man kan tjäna pengar på dem, en gräns.

En Pharming-investerare lär inte bli övertygad av ”Scalable generation and functional classification of genetic variants in inborn errors of immunity to accelerate clinical diagnosis and treatment” eller av ”Kl1333:s verkningsmekanism via NQ01 är på något sätt redan de-risked eftersom idebenon, som verkar via samma väg, har godkännande för mitokondriell sjukdom LHON. Kl1333-studierna är högkvalitativa placebokontrollerade redan från fas 1”.

Du beskrev det så här

Om en investerare känner att den blir en passagerare på grund av ett svårtolkat ämne, kan det orsaka lite paranoia. Eller så kallas investeringen för lotteri. I så fall kanske man investerar när någon annan också investerar, eller investerar i aktien, inte i företaget. Eller för att spela på lotteri. Kanske är det därför ingen investeringsrusch har skett ännu?

Förenklat handlar det för Pharming om att tillföra ett protein, t.ex. ett enzym, som saknas på grund av en genetisk orsak. Man måste förstå vad sjukdomen är och dess mekanismer, hur patienter hittas, hur genfelet konstateras, hur proteinet tillförs kroppen, hur det produceras och till vilket pris, vad man är beredd att betala för behandlingen, hur länge man kan tjäna pengar och vem man konkurrerar med.

Kommer genterapin i slutändan att ta marknaden om en dyr ”ersättningsbehandling” blir dyrare kumulativt (läkemedel, dess administrationskostnader)? Proteinet är defekt, så dess kodare i människan korrigeras. Pharming har redan överfört genen till en kanin och mjölkar den.

Genterapi låter enkelt, är komplext, men kommer sannolikt att bli vanligare och billigare. T.ex. Roctavian för hemofili. Nu kostar det fortfarande miljoner.

Pharming har dock år på sig att tjäna pengar på sina ersättningsbehandlingar innan en permanent nedgång via genterapier. Här tänkte jag inte ens på ärftliga förändringar, utan på individuella behandlingar. Hur många år bör man räkna med att det tar för att investeringen ska vara motiverad? @jerej är förmodligen bäst insatt i genterapin.

3 gillningar

Dessa läkemedel som fokuserar på sällsynta sjukdomar (s.k. orphan drugs) har oftast helt orimliga priser, eftersom utvecklingen av ett nytt framgångsrikt läkemedel mycket väl kan kosta över en miljard, och om du har potentiella patienter i världen, säg några tusen människor, så inser man med en enkel division att det inte lönar sig utan en enorm ersättning till läkemedelsföretaget. Den risk du nämner angående företagets ersättningar är dock befogad, eftersom till exempel Trump kan omvälva marknaderna på ett oförutsägbart sätt både med tullar och genom att överhuvudtaget försöka sänka de ersättningar som betalas ut:

Denna genterapi är väl ändå inte ett genuint relevant hot inom de närmaste 10 åren? Visst kan man alltid måla upp skräckscenarier om hur framtidens mirakelteknologier kommer att ersätta nuvarande produkter, men deras spridning och implementering tar ofta lång tid jämfört med bevisat fungerande lösningar.

För Ruconest kommer det säkert att uppstå omedelbar konkurrens från det nyligen godkända Ekterly (sebetralstat), och under de kommande kvartalen kommer vi att se hur allvarligt det påverkar Ruconests läkemedelsförsäljningstillväxt. Ruconest är ett biologiskt läkemedel, och jag känner inte till något projekt för att utveckla en biosimilar, så “liknande produkter” kommer sannolikt inte heller att komma ut på marknaden för att konkurrera med originalprodukten om priset.

När det gäller Joenja och KL1333 finns det, såvitt jag vet, ingen alternativ behandling på marknaden, så tills vidare är vi säkra från konkurrens, och för närvarande ligger majoriteten av företagets värde, enligt min mening, i Joenja, medan Ruconest fungerar som en kassamaskin som finansierar dessa pågående enorma förhandsinvesteringar i att expandera Joenjas marknader och användningsområden.

Jag ber också vänligen att du slutar trolla. Jag pingade dig i tråden eftersom jag trodde att du som en erfaren investerare i läkemedelsföretag skulle kunna ge sakliga och skarpa kommentarer om företagets verksamhet till förmån för alla som läser forumet. Nu verkar det lite som om du har någon personlig vendetta på grund av mina tidigare Faron-inlägg. Om du anser att jag har förolämpat dig eller skrivit på något annat olämpligt eller felaktigt sätt i en annan tråd, är jag villig att diskutera saken via privata meddelanden och vid behov be om ursäkt. Jag vill tro att du kan bättre.

6 gillningar

Jag skulle i detta fall inte se genterapi som ett beaktansvärt hot ännu. Ditt exempel med hemofili är enligt mig en ganska bra jämförelsepunkt. Hemofili behandlas såvitt jag förstår för närvarande huvudsakligen med rekombinanta proteiner, men det finns också olika AAV-baserade genterapier för dess behandling som har fått försäljningstillstånd.

Fallet Sangamo Therapeutics från årsskiftet är ett bra exempel på ett problem relaterat till genterapier: https://www.fiercebiotech.com/biotech/pfizer-cuts-losses-near-approval-hemophilia-gene-therapy-adding-troubled-sangamos-woes. Sangamo utvecklade alltså en AAV-genterapi för behandling av hemofili A tillsammans med Pfizer och var redan mycket nära godkännande, tills Pfizer sade upp samarbetsavtalet. Anledningen var en omvärdering av marknadssituationen och att läkemedlet bedömdes vara kommersiellt olönsamt. Två av dessa hemofili A AAV-terapier har tydligen godkänts för närvarande, och Sangamos läkemedel skulle vara det tredje på marknaden. Jag tittade dock på försäljningen vid tiden för nyheten, och marknadstvåans, Bio Marins AAV-läkemedel, hade sålt exakt en enhet för 800 000 $ under föregående kvartal. Med det täcker man inte utvecklingskostnaderna särskilt snabbt.

Om Pharmings protein kan produceras billigt i kaniner, kan det vara mycket svårt att lansera en konkurrerande kommersiellt lönsam genterapi på marknaden.

5 gillningar

Japp, de där ersättningsbehandlingarna för enzymbrister och hemofili kan kosta hundratusentals per år. Bra för Pharming. Men, om och när genterapier kommer, är även den nuvarande kostnaden på ett par miljoner för dem liten.

Var och en kan räkna ut hur länge de tror det kommer att dröja innan ersättningsbehandlingen kommer. 5-10-15 år? Å andra sidan håller inte patenten för vanliga läkemedel heller så mycket längre än så, så pengarna måste tjänas in under den tiden. Det skulle därmed inte vara en särskilt exceptionell risk. Jag kan just nu inte komma på något annat särskilt dramatiskt med Pharmings risker, men jag har alltså inte fördjupat mig, inte ens för att investera.

Först, om dina generaliserande uttalanden om bioteknik i biotekniktråden är trolling, så bra att du förstod ditt meddelande som trolling. Jag vet att this time this case is different. Peace and love :heart_hands:t2::handshake:

2 gillningar

På EU-nivå verkar den politiska viljan vara att bättre identifiera och behandla sällsynta sjukdomar. https://www.eesc.europa.eu/en/news-media/press-releases/rarediseases-eu-action-plan-must-step-european-national-cooperation

Jag var tvungen att ta tag i detta. Om man letar efter ett rent läkemedelsbolag som redan har produkter i kommersiell fas, samt kandidater, så att man fortfarande kan exponeras betydligt för avkastningen/risken från utvecklingsfasens kandidater, verkar det inte finnas många liknande förutom Pharming. Jag försökte screena dem på Benzinga. Särskilt om man dessutom sätter spirande lönsamhet som kriterium. IOVANCE värderas ungefär lika och de har 2 kommersiella produkter, men går med stor förlust. Inom Medtech-sektorn finns det flera som ligger på samma nivå när det gäller omsättning och värdering.

Men det beror förstås på vilken typ av mål man söker. Om man avskyr binäritet, kan man här fortfarande exponeras betydligt för kandidaternas utveckling, men den nuvarande kommersiella sidan fungerar som ett stöd. Förhållandet ändras naturligtvis ju större bioteknikbolag man går in i. Inom Big Pharma påverkar ett misslyckande med en tillgång i en indikation oftast inte kursen mer än normala fluktuationer.

Publiceringen i tidskriften Cell och därmed betydelsen av att ompröva VUS-fall är verkligen svår. En sådan grundforskare kan inte snabbt bilda sig en uppfattning om det, och jag är inte alls förvånad över att marknaden inte reagerade. Marknaden är effektiv på att tolka siffror. Men med kvalitativ information famlar den omkring. Här kan det finnas alpha att hämta för den flitige investeraren.

8 gillningar

Nu när kursen har stigit fint efter pitchningen och vi närmar oss miljarddollarstrecket, så skrev jag ner summan av delarna och varför jag anser att 2 miljarder dollar kommer att brytas, det vill säga att vi kommer att stiga med minst 100% under de kommande 12 månaderna.

Ruconest: 500 MUSD
Vi antar mycket konservativa förväntningar på Ruconests försäljning på kort sikt, att försäljningen i år stannar på 300 MUSD, nästa år görs samma 300 MUSD och därefter minskar försäljningen med -11% årligen fram till 2035, då försäljningen upphör. EBIT 50% och WACC 10%.

Om försäljningen visar sig vara mer hållbar kan hela den nuvarande värderingen motiveras med Ruconest. Å andra sidan, om ett starkt konkurrerande läkemedel snart kommer ut på marknaden och försäljningen rasar kraftigare, når vi inte ens en halv miljard. Jag skulle därför utgå från 500 MUSD och justera det i enlighet med kommande kvartalsresultat. Särskilt försäljningen av Ekterlynn och dess inverkan på Ruconest är viktig att följa.

KL1333: 0 - 5300 MUSD

Den nedre gränsen för KL1333 är lätt att uppskatta till noll om det inte går igenom studierna, men annars blir det ganska mycket gissningslek. Om vi antar en amerikansk lansering 2028 och resten av världen 2029, med en toppförsäljning på 3,1 miljarder dollar 2033, når vi maximalt den värderingen på 5,3 miljarder dollar (WACC 10%, 50% EBIT). Jag antog att det finns cirka 36 tusen patienter på Pharmings marknader, varav 16,5 tusen i Amerika. När det gäller priset finns det enorm osäkerhet, men jag gissade på 300 k$ / år netto i USA och 150 k$ / år netto i resten av världen (Storbritannien, EU, Kanada, Australien). Royalties måste betalas till Yungjin i höga ensiffriga till låga tvåsiffriga procenttal, och det går inte att sälja i Japan eller Sydkorea.

Den övre gränsen kommer naturligtvis inte att uppnås, men även om man skulle tilldela obehagliga sannolikheter för misslyckande i fas II- och fas III-studier, anser jag att det verkar svårt att trovärdigt motivera varför KL1333:s värdering i basscenariot skulle vara under en halv miljard dollar. Om det lyckas borde det snabbt bli ett miljardläkemedel, om inte konkurrentens Sonlicromanol (KH176) lyckas stort och saboterar försäljningen.

Joenja: 300 - 8600 MUSD

Joenjas basscenario, med vilket läkemedlet ursprungligen började säljas, verkar ganska tråkigt, eftersom APDS är en så sällsynt sjukdom att läkemedlets värde inte stiger särskilt mycket. Om vi antar att en amerikansk patient genererar 400 K$ /år och patienter i resten av världen 150 K$ /år, och endast drygt hälften av patienterna hamnar i aktiv behandling och blir användare av Joenja, så kan försäljningen stanna på cirka 140 M$ och läkemedlets värde skulle vara ynka 300 M$. Novartis får royalties i tvåsiffriga procenttal.

Sommarens VUS → APDS-nyhet var betydande i den meningen att om Pharmings egna siffror används, fördubblar det nästan det uppnåbara antalet patienter och därmed läkemedlets värde. Från Cell-studien kan man också härleda en enorm potential om man antar att APDS är tiotals gånger vanligare än man tidigare trott, vilket lätt kan leda till exempelvis 12 000 fler patienter och försäljningen hoppar till 3,5 miljarder dollar och värderingen till 7,65 miljarder dollar.

Eftersom Pharming nu påbörjar ytterligare studier om omdefinieringen, kommer man sannolikt att hamna någonstans mellan denna omedelbara VUS → APDS försäljningspotentialökning och den extrema potentialen.

Om PID-studien godkänns och den kan säljas 2031, skulle konservativa uppskattningar ge cirka 1500 patienter, vilket skulle generera 390 M$ i försäljning per år och en värdering på 200 M$.

CVID skulle konservativt sett förmodligen ge 8600 patienter, och om försäljningen startar 2032, med en toppförsäljning på 2100 M$, skulle dagens värde för denna framgång vara 750 M$.

Med utgångspunkt i detta anser jag att marknaden undervärderar värdet av Joenjas många olika optioner, och jag skulle själv ge läkemedlet en värdering på cirka en miljard i detta skede, vilket dock starkt bygger på att marknaden inte har internaliserat det fulla värdet av sommarens VUS → APDS-pipeline. Om inte ens du omedelbart internaliserar detta, så kommer ingen småsparare heller att förstå ett dugg av det, så jag skulle anse att ett marknadsfel är mycket möjligt.

Sammanfattning:

Naturligtvis finns det fortfarande enorma osäkerheter här, och bedömningen kräver fantasi och ett modigt perspektiv trots bristen på exakt information, som i alla goda investeringsfall som kräver bedömning av framtida tillväxt och lönsamhet. Jag tror att marknaderna kommer att smälta informationen under det kommande året, och när nyhetsflödet från KL1333 och Joenjas studier snart börjar närma sig, kommer investerarnas kunskap och förståelse att öka i takt med det, och kursen kommer att fortsätta sin positiva rörelse över två. Därefter måste man börja leverera om man vill ta nästa steg.

15 gillningar

Detta var förstås redan känt för dem som följer företaget närmare, men tydligen bestämde sig företaget för att informera om saken. Aktien har haft en enorm omsättning då och då, och den kommer förmodligen inte att minska i och med detta.

alltså från small cap till mid cap-indexet.

IMG_9840

10 gillningar

Verkar vara en ganska bra start för Ekterly:

https://ir.kalvista.com/news-releases/news-release-details/kalvista-pharmaceuticals-provides-operational-update-and-7

”På bara åtta veckor efter godkännandet har vi mottagit 460 patientanmälningsformulär, vilket representerar nästan fem procent av den rapporterade HAE-patientpopulationen i USA. Denna tidiga efterfrågan har överträffat våra förväntningar, vilket validerar både det akuta ouppfyllda behov som EKTERLY adresserar och dess potential att omdefiniera hanteringen av HAE. Med en stark balansräkning och ett team i världsklass är vi väl positionerade för att maximera den globala möjligheten för EKTERLY att bli den grundläggande terapin för personer som lever med HAE.”

3 gillningar

Donald Trump tillkännager 100 % tull på märkesläkemedel

Aktien har idag reagerat på tullnyheterna. Har någon information om hur omfattande detta försvårar försäljningen av läkemedel för sällsynta sjukdomar, där alternativa mediciner är få. Naturligtvis kan detta undvikas genom att bygga en fabrik i USA.

2 gillningar

Man vet aldrig med den där orangea vindflöjeln, men jag själv tror på detta: https://www.reuters.com/business/healthcare-pharmaceuticals/eu-japan-express-confidence-in-capped-us-tariffs-drugs-2025-09-26/

Det vill säga, någon från EU-kommissionen har kommenterat att de tror att de tidigare överenskomna 15 %-tullarna kommer att hålla.

…och jag köpte mer på dippen.

(ABM FN-Dow Jones) Pharming får 97 procent av sin omsättning från USA, så det är inte konstigt att aktiekursen var under press i fredags efter att USA:s president Donald Trump meddelade att han vill ha en 100-procentig importtull på patenterade läkemedel. Detta konstaterade analytiker Lucy Codrington från investmentbanken Jefferies.

Men huruvida soppan slutligen äts så varm återstår att se, enligt analytikern. I sin rapport skrev hon att europeiska läkemedel omfattas av handelsavtalet mellan EU och USA, där tulltaket är 15 procent.

Enligt Codrington beror mycket i slutändan på införandet av tullarna. Och det är helt enkelt fortfarande oklart.

Att flytta produktionen av Ruconest till USA är enligt analytikern praktiskt taget omöjligt. Istället anser hon det möjligt att Pharming snabbt kan bygga upp ett stort lager i USA för att åtminstone tillfälligt stå emot ”tullstormen”.

Även när det gäller Joenja borde det enligt banken vara möjligt att bygga upp lager i USA. I detta fall skulle en flytt av produktionen vara möjlig på längre sikt, bedömer Codrington – eventuellt med hjälp av en CDMO (Contract Development and Manufacturing Organization), det vill säga en tillverkare som skulle kunna producera molekylen på Pharmings uppdrag.

Jefferies har en köprekommendation för Pharming och en riktkurs på 1,40 euro. Aktien föll i fredags med 12,7 procent till 1,11 euro.

Copyright: ABM Financial News / info@abmfn.nl

4 gillningar

Pharming Group tillkännager amerikanska FDA:s godkännande och prioriterad granskning av kompletterande ansökan om nytt läkemedel för leniolisib hos barn med APDS i åldern 4 till 11 år

amerikanska Food and Drug Administration (FDA) har accepterat sin kompletterande ansökan om nytt läkemedel (sNDA) som söker godkännande för leniolisib, en oral, selektiv fosfoinositid 3-kinas delta (PI3Kδ)-hämmare, som behandling för barn i åldern 4 till 11 år med aktiverat fosfoinositid 3-kinas delta-syndrom (APDS), en sällsynt primär immunbrist. Ansökan har beviljats prioriterad granskning och har tilldelats ett måldatum för åtgärd enligt Prescription Drug User Fee Act (PDUFA) den 31 januari 2026.

5 gillningar

Ojojoj, Pharmings Q3 imorgon!!!

Fortsätter serien av bra rapporter eller väntar en besvikelse?

Kommer EKTERLY att förstöra Ruconest redan under de första månaderna som kungaläkemedlet för akuta HAE-anfall?

Stannar Joenjas användartillväxt av, eller kommer vi att se en god utveckling?

Kursen har tyvärr glidit ner från den vilda uppgången efter Q2. Är gummibandet spänt till det yttersta och imorgon åker vi till månen, eller brister snöret slutgiltigt och hela företaget flyger till botten av ravinen?

Junkbondkings tro vacklar inte, jag förväntar mig fortfarande minst en vild multibagger härifrån senast 2035! (Ingen investeringsrekommendation)

Varför? Jo, för att Junkböndking förväntar sig följande katalysatorer (notera den rasande chat-GPT-promptningen):

År Händelse / Katalysator Beräknad ny omsättning/år Beräknat ”under strecket”
H2 2025 :microscope: Omklassificering av VUS-patienter (USA) +$30–50 M +$20–35 M
H1 2026 :baby: FDA-godkännande för pediatriska (4–11 år) +$16–27 M +$11–19 M
2025–2026 :united_kingdom: Storbritannien: NICE-rekommendation & ersättningsbarhet +$10–13 M +$6–8 M
2026 :globe_showing_europe_africa: EU / Japan / Kanada lanseringar +$33–55 M +$20–35 M
2026+ :dna: Sällsynta immunbrister (PID) +$70–135 M +$50–95 M
2026+ :brain: CVID med immundysreglering +$210–500 M +$150–350 M
2027–2028 :high_voltage: KL1333 – mitokondriella sjukdomar (forskning) TBD TBD

:bar_chart: Helhetsbild (Joenja + Ruconest)

Tidsram Omsättning Nettoresultat
2025 (nuläge) ~$340 M ~$90 M
2026 (katalysatorer 1–4) ~$450 M ~$160 M
2028+ (alla katalysatorer) ~$700–800 M ~$350 M+

Sådär! Till de 350 miljonerna lägger vi en (för ett orphan drug-läkemedelsföretag måttlig) multipel på 15 och Pharming är plötsligt ett företag värt över 5 miljarder! Och vi är bara i år 2028 och KL1333333333 (också en miljardmarknad) har inte ens slagit igenom än.

Man gnuggar sig alltid i ögonen och undrar vad sjutton det är när man funderar över detta företag.

Förmodligen är alla mina antaganden helt åt helvete och missförstådda?? POHJOLAN EKA kom och berätta!

ps. Inga större förväntningar på morgondagens rapport. Helt okej om spjutspetsarna växer lite.

pss. De publicerade ett besparingsprogram på 10 miljoner för administration och annan ”fluff”-kostnader för en tid sedan. Förhoppningsvis lägger de pengarna på gentester eller liknande.

8 gillningar