Viking Therapeutics - NOVO/LLY Dödare

Jag startade en tråd för det här företaget, då det inte verkar ha talats så mycket om det tidigare. Det handlar alltså om Viking Therapeutics, ett företag som utvecklar fetmaläkemedlet VK2735 och som är på väg in i fas 3. Aktien är enligt min mening betydligt undervärderad, eftersom testresultaten visar att läkemedlet har marknadens bästa tolerabilitet och även en betydande viktminskningseffekt. Viking Therapeutics är välskött och de har gott om kassa (ca 1 miljard $) för att genomföra fas 3. Bolaget har själva sagt att de siktar på att bli uppköpta av Big Pharma.

Bolagets viktigaste läkemedel är alltså GLP1/GIP-dubbelagonisten VK2735, som finns i både subkutan (subc) och oral version.
Läkemedlet minskade vikten (n=35) med 13 % på 13 veckor och med ca 6 % på sex veckor.
Detta är nästan i nivå med Eli Lillys senaste läkemedel under utveckling, Retatrutid.

Dessutom är tolerabiliteten i absolut toppklass.
Från bolagets hemsida:
"Bland patienter som fick VK2735 i VENTURE-studien rapporterade majoriteten (92 %) läkemedelsrelaterade biverkningar (TEAEs) som milda eller måttliga i svårighetsgrad. Majoriteten av de biverkningar som var av gastrointestinal (GI) karaktär (95 %) rapporterades också som milda eller måttliga. Illamående rapporterades bland patienter som fick både VK2735 (43 %) och placebo (20 %). Bland de försökspersoner som fick VK2735 karakteriserades majoriteten av det rapporterade illamåendet (68 %) som milt (32 % måttligt, inget svårt). Kräkningar rapporterades hos 25/140 (18 %) av de VK2735-behandlade patienterna jämfört med inga rapporterade bland de patienter som fick placebo. GI-relaterade biverkningar observerades generellt tidigt i behandlingen, med minskande frekvens vid upprepad dosering. Över de kombinerade VENTURE-studiearmarna översteg den veckovisa frekvensen av illamående inte 5 % vid någon tidpunkt efter den första behandlingsveckan. En patient som fick VK2735 upplevde en allvarlig biverkning (SAE) i form av uttorkning som bedömdes vara relaterad till studieläkemedlet.

Före VENTURE inledde Viking en klinisk fas 1 SAD- och MAD-studie av VK2735 under 2022. Under första kvartalet 2023 meddelade företaget resultat från denna studie, vilka visade att behandling med VK2735 var säker och vältolererad vid dosering i upp till 28 dagar hos friska frivilliga med fetma. Dessutom ledde behandling med VK2735 till en genomsnittlig viktminskning på upp till 18 pounds från baslinjen.

I SAD-delen av fas 1-studien uppvisade VK2735 lovande säkerhet och tolerabilitet, samt en förutsägbar farmakokinetisk profil. Efter enstaka subkutana doser uppvisade VK2735 en halveringstid på cirka 170 till 250 timmar, ett Tmax (tid för att nå maximal plasmakoncentration) som sträckte sig från cirka 75 till 90 timmar, och utmärkt terapeutisk exponering."

Mer information om läkemedlet finns på deras hemsida.

Företaget är utmärkt lett och VD:n (CEO) är erfaren och kan sin sak. Företaget har omkring 30 anställda, vilket är ett perfekt antal för ett sådant här bolag.
Företaget har dessutom andra läkemedel, men jag kan skriva mer om dem här senare.

Jag tror att bolagets läkemedel för närvarande är ett av de bästa på marknaden baserat på testresultaten.
Värt att notera är att urvalsstorleken bara är 35, vilket är ett ganska litet urval för en sådan massläkemedelskategori som fetmaläkemedel.

Jag ägde själv aktien för ett par månader sedan med en anskaffningsutgift (cost basis) på cirka 50 , men köpte mer när mycket positiva resultat kom gällande starten av fas 3. Jag har nu cirka 10 % av min portfölj investerad i detta bolag med ett genomsnittligt anskaffningsvärde (average cost basis) på 58 .
-apotekarstudent

16 gillningar

Här är ännu en bra webbplats där man kan hitta ytterligare analys av de viktigaste läkemedlen på marknaden för fetmaläkemedel.
Det kan ta en liten stund att ladda datan.

3 gillningar

Tirzepatid är redan uppfunnet. GLP-1-tåget har redan gått och marknaden är uppdelad. N=35 räcker verkligen inte till för att bevisa dess förträfflighet när det gäller effekt. Halveringstiden är lite bättre än för Tirze, men det lär inte räcka för dosering varannan vecka. Och illamåendet var ju dubbelt så högt som för placebo.

Varför tror du att det här är så fantastiskt och hur tror du att det kan klara sig mot dem som redan har fått fotfäste?

Jag ser också att Big Pharma redan siktar på andra mål än GLP-1/GIP.

Går inte vidare.

2 gillningar

Du syftar förmodligen på Big Pharma som t.ex. Merck, som sa att de siktar på “next-generation”-mål. Du har rätt, men många Big Pharma-bolag som Pfizer och BMY äger ännu inte någon bra aktör inom fetmaläkemedel.
Bolaget har också möjlighet att ingå partnerskap med något BP utan att sälja själva bolaget.
Jag tror att varje BP vill ha ett eget fetmaläkemedel eftersom marknaden är så stor.
Eftersom VK2735-injektionen fick tillstånd att hoppa över fas 2b och gå direkt till fas 3, förkortar det tiden till marknaden med 2 år.

N=35 är enligt min mening redan tillräckligt vägledande när man jämför med fas 2-resultat och urvalsstorlekar för andra läkemedel, men du har rätt i att det är här investeringens riskfaktor kommer in.
Hittills är dock effekt och tolerabilitet ganska bra jämfört med andra läkemedel.

Vad gäller halveringstid och dosering varannan vecka så har du säkert rätt i att det inte räcker för det, men jag anser att ett av bolagets främsta säljargument vid sidan av injektionen är oralt VK2735, som har visat utmärkta resultat. Om den orala versionen efterliknar injektionens respons ens i viss mån, finns här en chans att bli det första fungerande orala fetmaläkemedlet. Rybelsus är lite av ett skämt.

Jag ber om ursäkt för otydligheten, men den orala varianten har faktiskt genomfört fas 1 och injektionen fas 2.
Den orala fortsätter till fas 2 och injektionen fick tillstånd att hoppa över fas 2b och gå direkt till fas 3.
VK2735 oralt och som injektion har hittills haft något olika biverkningsprofiler. För den orala varianten har inga kräkningar konstaterats under en månads användning.
image
Här är bland annat tolerabilitetsresultaten för den orala varianten.

“Givet den lovande viktminskningssignalen som uppvisats efter 28 dagar med dosering en gång dagligen, tillsammans med den utmärkta tolerabilitetsprofil som hittills observerats, har ytterligare doseskalering utvärderats vid dagliga doser på upp till 80 mg; dosering vid 100 mg pågår. Resultat från dessa kohorter kommer att rapporteras senare i år. Viking tror att ytterligare fördelar med oral dosering av VK2735 kan förväntas vid längre doseringsperioder. I detta syfte planerar bolaget att inleda en 13 veckor lång fas 2-studie på patienter med fetma under det fjärde kvartalet i år.”

Jag tror att denna kommer att stå sig väl mot de etablerade aktörerna tack vare sin tolerabilitet.
Jag tror inte att det spelar så stor roll för en människa om man går ner 26 kg eller 28 kg om läkemedlets biverkningar är massiva.
Visst, även denna (som injektion) orsakar kräkningar och illamående, men det gör även andra läkemedel. Förhållandet mellan effekt och biverkningar är ganska väsentligt, och det ser bra ut för det här läkemedlet.

Jag kommer att lägga till mer data om detta här under de kommande dagarna

4 gillningar

Roches CT-996 tas oralt och är mer effektivt efter 4 veckor än vk2735:

Efter fyra veckor hade deltagarna som fick CT-996 minskat sin kroppsvikt med i genomsnitt 7,3 %, jämfört med en minskning på 1,2 % i placebogruppen. Deltagarna led av fetma men inte typ 2-diabetes. Roche uppgav att den placebojusterade viktminskningen på 6,1 % är kliniskt betydelsefull.

Siffran ser även kommersiellt betydelsefull ut. Novo Nordisk kopplade sin orala semaglutidformulering till en placebojusterad viktminskning på 12,7 % i en fas 3-studie. Men den minskningen kom efter 68 veckor och molekylen måste tas på fastande mage med en klunk vatten. Lillys orforglipron, som har enklare doseringskrav, uppnådde en placebojusterad viktminskning på 12,4 % efter 36 veckor i fas 2.
Länk till nyheten

Roche publicerade ingen statistisk tolerabilitetsdata, eller jag hittade den åtminstone inte själv. Om du hittar den skulle jag gärna vilja se den.
Från Roches webbplats:

“Säkerhets- och tolerabilitetsprofilen var förenlig med andra orala GLP-1-receptoragonister och inga oväntade säkerhetssignaler observerades”

“CT-996 tolererades väl, med främst milda eller måttliga gastrointestinala biverkningar, i linje med säkerhetsprofilen för läkemedelsklassen inkretiner. Inga avbrott i behandlingen relaterade till studieläkemedlet förekom.1 Studieresultaten visade också att nivåerna av CT-996 i blodet i stort sett var opåverkade oavsett om det var under fasta eller efter en standardiserad måltid med hög fetthalt. Därmed skulle CT-996 potentiellt kunna doseras oberoende av måltidstider, vilket ger patienterna större flexibilitet vid dosering.1 Baserat på studiedata förväntas CT-996 användas inte bara som en behandling för att uppnå glykemisk kontroll och inducera viktminskning, utan även potentiellt för oral viktunderhållsbehandling efter viktminskning orsakad av injicerbara läkemedel.”

Vad tror du det innebär?
För mig innebär det att de inte vill publicera datan, även om det där låter väldigt lovande. Men jag vill ha data, och de skulle definitivt publicera den datan om den vore jäkligt bra.

Håller med. Biverkningsprofilen är förmodligen liknande den för GLP-1-läkemedel i allmänhet.

Jag tycker att ”obesity drugs” är en något överköpt scen för tillfället, även om Novo/Lilly backade lite. Bland annat har Pila Pharma i grannlandet och Gubra i Danmark rusat ganska rejält, trots att de fortfarande är i ett väldigt tidigt skede. Vem vet om Novo/Lilly-säljarna redan flyttar sina bets till nästa generations läkemedel..

2 gillningar

Jo, om vi börjar prata om värderingen så har ju hela den här marknaden höga förväntningar.
Själv tror jag dock att man kommer att hålla sig till dessa GLP-1-läkemedel och dubbelagonister ganska länge till.
I Novos pipeline finns det andra intressanta mekanismer och jag har ägt aktier i bolaget redan ett tag.
Själv tror jag att dessa GLP-1-analoger liknar statiner och jag tror att de kommer att finnas kvar på marknaden länge. Mevastatin utvecklades på 70-talet, även om Pfizers Lipitor nådde sitt rekordår för försäljning först 2003.

Jag tror att den här fetmamarknaden är så stor att varje Big Pharma-bolag vill ha sitt eget läkemedel, eftersom även en liten marknadsposition kan vara värd flera miljarder.
Genom att köpa VK2735 för till exempel 10–15 miljarder blir den köpande parten omedelbart en betydande aktör inom fetmaläkemedelsscenen.

För att återkomma till Roches läkemedel… Här är en bra nyhet jag hittade om företagets tidigare verksamhet i allmänhet:
https://www.medicalnewstoday.com/articles/251891

1 gillning

I april ansåg Roches VD Teresa Graham att Vikings läkemedel var en ganska tuff spelare och antydde att Vikings läkemedel är ett av de bästa ur tolerabilitetssynpunkt:

image

3 gillningar

Viking Therapeutics steg 20 % idag. Nu 15 % av min portfölj.

1 gillning

Troligtvis kommer fas 2-data för oral VK2735 i slutet av våren 2025.

“Givet den lovande viktnedgångssignal som uppvisats efter 28 dagar med dosering en gång dagligen, tillsammans med den utmärkta tolerabilitetsprofil som observerats vid doser på upp till 40 mg, har ytterligare doseskalering utvärderats vid dagliga doser på upp till 100 mg. Resultat från denna studie har accepterats för en posterpresentation vid det kommande ObesityWeek-mötet den 3 november, 2024, i San Antonio, TX. Baserat på observationer i fas 1-studien bedömer Viking att ytterligare fördelar från oral dosering av VK2735 kan förväntas vid längre doseringsperioder. I detta syfte planerar företaget att inleda en 13 veckor lång fas 2-studie på patienter med fetma under det fjärde kvartalet i år.”

1 gillning

Obesity Week gav hisnande resultat för oralt VK2735. Med starkare doser gav det 9 % viktnedgång under en månad med en fortsatt mycket måttlig biverkningsprofil. Oppenheimer höjde riktkursen från 135 → 164 USD.

Screenshot_20241104-083657
Screenshot_20241104-083556

Aktien +20 % i pre-market.
Har själv fortfarande en allokering på 15 %, börjar överväga försäljning först vid 200 USD. Det här är för tillfället det bästa fetmaläkemedlet på väg ut på marknaden.
Helt galet starka data som publicerats, alltså rent ut sagt galet hur bra den datan är för det orala.

4 gillningar

Marknaden flippar ur lite, vilket är typiskt vid kliniska publikationer. I pre-market hoppade aktien till 93 USD, nu 67.
Jag köpte mer vid 65-nivån i och med de positiva nyheterna.
Det här är ett bra tillfälle även för nya att hoppa på.

3 gillningar

Med i tradingsyfte. Det här är typiska ”sell the news”-situationer, där ”ankarinvesterare” minskar sin risk och ibland kan säljvolymen hålla i sig länge. De är svåra att tima av den anledningen, så jag ser gärna t.ex. en 5min TC. Det är först nu en sådan skulle kunna ske.

3 gillningar

Novos CagriSema-resultat var ganska bra, även om marknaden inte gillade det, det nådde inte riktigt upp till de höga förväntningarna.

Vikingens position på marknaden ser trängre ut nu.

Jaa, ett helt okej resultat från CagriSema, men det verkar inte vara något underverk när det gäller tolerabilitet. Novo lär nog förbli starka på marknaden ett tag till. Får se hur resultaten för retatrutide ser ut hos Lilly sen.

Den senaste tidens turbulens i Vikings aktiekurs beror på två saker:

Den stora mängden API (active pharmaceutical ingredient) och Mercks kinesiska uppköp.

API påverkar kostnaderna för läkemedelstillverkning, och eftersom dosen för det orala läkemedlet är i storleksordningen 100 mg insåg killarna att detta kräver lite mer investeringar i tillverkningen än vad man först hade trott. Själva läkemedlet fungerar alltså helt bra.

Merck, alltså Vikings potentiella köpare, köpte trots allt ett kinesiskt GLP1-företag för 2 miljarder.
Det är enligt min mening ingen stor förlust för Viking, även om kursen tog en stor smäll. Snarare bearish för Merck.

Om allokeringen inte vore så stor, skulle jag nog köpa mer nu.
Jag tror att Viking fortfarande kommer att behålla sin starka position på marknaden, men värderingsmässigt kan den ha varit något överdriven och jag gjorde ett misstag där.

1 gillning

LILY sjönk hela fredagen efter öppningen, när jag väntade mig en uppgångsdag. Jag har varit med i Viking ett tag, först via en trade som sedan blev kvar permanent i portföljen. Var detta bara “sell the news” på grund av häxdagen för LILY, eller finns det någon annan korrelation? VKTX har sjunkit stadigt under en längre tid och väntat på nyheter, liksom marknaden säkert också.

Jag rekommenderar inte att daytrada denna aktie, åtminstone inte inom den närmaste framtiden. VKTX har på senare tid (mindre än 2 månader) handlats nedåt, utöver de tidigare nämnda sakerna, också på grund av att aktien inte har någon ny katalysator på ett tag.

Aktien hade en stor hype inför toleransresultaten, varefter vi fick helt otroliga resultat, men på grund av en stor API och bristen på katalysatorer i nära framtid har aktien under de senaste månaderna sjunkit, även på grund av hela marknaden för fetmaläkemedel, som har sjunkit under de senaste månaderna.

2 gillningar