Jag har länge saknat en egen tråd för läkemedelsindustrin. Det är kanske inte värt att differentiera trådarna för varje enskilt företag, utan istället diskutera intressanta läkemedelsbolag här, som ni har investerat i eller överväger att investera i.
Coronaviruset är ett exempel på de många hälsohot som mänskligheten tvingas möta då och då. Dessa finns och kommer att fortsätta komma. Och det är särskilt företagen inom biopharma-sektorn som antingen vinner eller förlorar tillsammans med de läkemedel de utvecklar. Själv har jag länge varit intresserad av detta segment och läkemedelsindustrin i allmänhet. Det har inte gett så hög avkastning som jag kanske trodde från början, men det ger ett stadigt utdelningsflöde. Jag tror dock starkt på att behovet av nya, effektivare och mer skonsamma läkemedel och behandlingsmetoder kommer att öka i framtiden. Inom segmentet finns det också gott om “spelpapper” vars kurser stiger nästan från ingenstans, drivna av antingen rykten om nya läkemedel eller M&A (mergers and acquisitions). Särskilt amerikanska investerare har utmärkt sig här. Om man saknar spänning i livet kan man köpa även sådana och njuta av åkturen.
I min egen, mycket långsiktiga, portfölj:
Bayer /XETRA
Gilead Sciences /Nasdaq
Novo Nordisk /OMXC
Roche /SIX
Det ska bli intressant att höra vad ni har inom detta område. Gärna också motiveringar till varför ni har köpt. Jag kommer själv att skriva mer om ämnet framöver.
Biohit verkar vara ett sådant spelbolag. Om det går bra, går det riktigt bra, men man kan också förlora sina pengar.
Jag tror jag investerade i detta på 90-talet, men jag skrev inte ner motiveringarna för köp/sälj då. Jag tror jag förlorade lite på det.
Nackdelen med hela segmentet är att utvecklingskostnaderna är riktigt höga och sedan finns det enorma förseningar i godkännanden, som dessutom är landsspecifika. EU verkar nu vara ett enda land i detta.
Vi håller tummarna för att det går bra för dig Anatooli med detta.
Läkemedelsindustrin har dessa utdelningsaristokrater, en sådan är Roche, som har höjt sin utdelning i 33 år i rad, om styrelsens förslag om 9 CHF går igenom.
Läkemedelsindustrin kommer garanterat att vara en av framtidens megatrender. När det gäller utvecklingsländer har man bara skrapat på ytan och i flera företagsrapporter ser man hur resultaten från utvecklingsländer tar större plats. Läkemedelsindustrin är i sig ganska riskfylld då utvecklingen av läkemedel tar tid och det finns ingen garanti för att de kommer ut på marknaden. Jag har själv delat upp portföljen så att jag vill äga både läkemedelstillverkare och tillverkare av utrustning och förnödenheter. När det gäller utrustning är risken enligt min åsikt mindre än med vanliga läkemedel, så det är kanske på något sätt lättare att äga dem, även om de naturligtvis går igenom samma FDA-processer som läkemedel.
Jag har följande utrustningstillverkare:
Revenio
Medtronic
JnJ
Stryker, som har varit på bevakningslistan länge, är under uppsikt, men värderingen är verkligen stram. Stryker är på många sätt världens ledande tillverkare av operationsrobotar, deras portfölj är bred och tillväxten är mycket stark.
Medtronics portfölj inkluderar pacemakers och insulinpennor och pumpar. Tyvärr är diabetes en av de sjukdomar som kommer att öka kraftigt under de kommande åren. Så MDT är en glädje att äga
JnJ känner nog alla till så jag behöver nog inte skriva så mycket om det. Det är som läkemedelsindustrins ETF
Bland läkemedelsföretagen finns:
Abbvie
Novo Nordisk
Abbvie kommer att bli ett av världens största läkemedelsföretag när Allegran-affären har godkänts. Abbvies tillväxt har varit enorm tack vare läkemedlet Humira. Nu när Humiras patent börjar löpa ut och konkurrensen hårdnar måste Abbvie på något sätt kompensera för tillväxten. Abbvie fick försäljningstillstånd för två utmärkta läkemedel under det senaste året, Rinvoq och Skyrizi. Dessa förväntas inte bli blockbusters som Humira, men tillsammans med Allegrans portfölj kommer det gap som Humira lämnar att fyllas. Abbvies absolut största svaghet är den helt enorma skulden som huvudsakligen består av Allegran-förvärvet. Som jag nämnde i början är en av de största riskerna för läkemedelstillverkare att få försäljningstillstånd, och ett bevis på detta är Abbvies ROVA-T, där massiva nedskrivningar gjordes.
Novo Nordisk är ett världsklassföretag med otroligt bra produkter. Diabetes är en allt vanligare sjukdom och Novas kommande läkemedel har goda chanser att ta en stor del av marknaden. Rybelsus, som är Novas semaglutid, är den första GLP-agonisten som tas oralt. Detta förväntas bli nästa flaggskepp för Novo och alla tecken tyder just nu på att det också kommer att bli så.
Gilead har länge varit under uppsikt. Värderingen har länge varit billig, men företagets ledning har inte övertygat mig. Mycket gott har läckt ut om det nya läkemedlet Filgotinib, så Gilead kommer säkert att hitta sin väg in i portföljen någon gång.
Själv har jag Johnson&Johnson + Abbvie i portföljen som läkemedelsbolag.
JNJ - Mcap $390B - Omsättning $82B
Johnson&Johnson är en defensiv Dividend King (har höjt utdelningen i 57 år - utdelning 3,8$ / 2,5% - höjning #58 i april)
Johnson har AAA Kreditbetyg - Moodys ord; “Johnson & Johnsons Aaa-rating reflekterar företagets utmärkta finansiella flexibilitet som kan hänföras till stor skala, stark produkt- och geografisk mångfald, höga vinstmarginaler och låg finansiell hävstång. Företagets styrka över tre stora divisioner – läkemedel, medicintekniska produkter och konsumentprodukter”
Företaget prognostiserade en omsättningstillväxt på 4,5-5,5% för år 2020. Företaget har en stark “Drug pipeline” som kommer att säkerställa en massiv portfölj även i framtiden (t.ex. Listerine, Band Aid, Nicorette). År 2019 spenderade de 11 miljarder dollar på FoU, vilket innebär att företaget genererar ett starkt FCF. JNJ bedriver också aktivt M&A, vilket Elina också nämnde.
ABBV - Mcap $121B - Omsättning $33B
Abbvie har varit ett intressant fall, Abbvie knoppades av från Abbot Laboratories. Som Pandabjörnen nämnde, har företaget en intressant framtid framför sig. Företaget lade ett bud på Allergan, vilket borde förverkligas snart. Humira står verkligen för den största delen av Abbvies omsättning (patentet går ut i USA 2022). Abbvies skuldbörda kommer att öka i samband med förvärvet av Allergan + att Humiras patent löper ut är en anledning till att Abbvie har en relativt hög utdelning (5,8%) och är en mer riskfylld aktie än JNJ. Abbvie höjde sin utdelning i november med +10%. Abbvie och Allergans enorma FCF möjliggör en bra utdelning, en stark “drug pipeline” och betalning av skulder. Abbvie har ännu inte publicerat sitt Q4 2019-resultat.
Lite sidospår, jag äger även Medical Properties Trust (MPW), som äger sjukhusfastigheter i USA/Italien/Spanien/Tyskland/Storbritannien
{“content”:“Bra att denna också öppnades, jag fick inte till det själv, tack @Elina_A\n\nI portföljen finns småbolag, även kallade lottosedlar.\n\nOncology Venture\nSpectracure\nHamlet Pharma\nGenovis\n\nAlla utom Genoa har potential för multibaggers på kort tid, å andra sidan kan alla också gå i konkurs.\n\nMin största förhoppning ligger hos Hamlet, om testerna fortsätter att leverera resultat som hittills, då står vi inför något riktigt stort, i stil med en 100-bagger.”}
Kul att läsa din lista. Och roligt att höra att det finns fler som oss
Jag har också haft Stryker/NYSE på inköpslistan, och av samma anledning har jag inte köpt. Är det en av de där alltid-dyra aktierna? Medtronic listade jag också en gång, men den föll tyvärr bort, och jag följde den inte sedan.
Abbvie/NYSE har varit en utmanare till Gilead. Den kom ganska oväntat och utmanade G:s Hep-C-mediciner. Gilead har i sig varit en otrolig tillväxtsaga som kollapsade när de valde att bota Hep-C istället för att bara lindra patienternas situation. Redan Hillary C klagade på företagets höga priser på mediciner, men prislappen är liten om man tänker på att sjukdomen botas, och medicinen behöver inte tas i evighet. Gileads börskurs kollapsade, och inte ens de fina HIV/AIDS-medicinerna har ‘förbättrat’ kursen. Jag håller med om ledningen, men efter att CEO Daniel O’Day (från Roche) tog över har situationen enligt mig förbättrats. Även andra, t.ex. CCO (från BMS) byttes ut under 2019.
I jämförelsen mellan Abbvie och Gilead har Gilead enligt mig kanske en något bättre produktportfölj. Men båda är bra inom sina områden. De kan utveckla mer eftersom de har tillräckligt med egna läkemedel på marknaden för att finansiera utvecklingen.
Om Novo är jag också överens. Superbra inom diabetes. Och dessutom mediciner mot fetma och blödningssjukdomar i portföljen. Sanofi slutade utveckla diabetesmediciner förra året, så det är uppenbarligen en mycket konkurrensutsatt marknad. Eli Lilly /NYSE verkar vara en av Novas största konkurrenter. Novas enda nackdel är att den danska skattemyndigheten tar en stor del av utdelningen, och jag får bara 52%… Tråkigt.
[quote="Nyyb.K, post:6, topic:3405"]\nJohnson & Johnson är en defensiv Dividend King\n[/quote]\n\nJa, här bleknar till och med Roche \nSom en notering för dem som inte känner till termen: en Dividend King har höjt sin utdelning under åtminstone de senaste 50 åren
Tråkigt nog bara Oriola (+1,3%) just nu. Jag fortsätter att ljuga för mig själv, att om företaget någon gång i mitten av nästa årtusende kommer över sina olika tillfälliga problem, finns det betydande uppsida i aktien.
BBS är under bevakning, men jag har inte fått tid att sätta mig in i det ordentligt. Jag tror att produkten har mycket intressant potential, men det skulle kräva en mer grundlig studie av ämnet.
Orion ligger mig varmt om hjärtat. Jag sålde tidigare med god vinst, varifrån den fortsatte att växa. Portföljen är intressant, så jag följer situationen.
Japp. Men imorgon förmodligen först “after market close”, alltså efter kl. 16.00 östkusttid. Publiceringstillfället börjar kl. 16.30, varefter det ganska snart finns tillgängligt t.ex. på Seeking Alpha. Alltså imorgon kan man fortfarande köpa före 2019 års data och sedan på onsdag efter.
Jag hörde talas om Calliditas Therapeutics för första gången av en vän som berömde dem för att de gjorde banbrytande arbete inom svåra njursjukdomar. Jag sökte information om företaget tidigare och det verkade som att de simmade djupt och åtminstone under Q3 2019 hade de ingen försäljning alls och gjorde en förlust på cirka 50 mSEK. På sommaren hade de tydligen fått en finansiering på 210 mSEK genom en riktad nyemission. Låt oss hoppas att de får upp huvudet över ytan och börjar generera omsättning och positivt resultat.
Jag har hört namnet Oncopeptides, men jag minns inte. Jag måste undersöka det mer.
Samma hoppas jag. Med den nya ledningen verkade åtminstone löftena hålla bättre i början. Det kan också vara en slump. Marknaden har straffat Gilead under lång tid. Anledningen är förmodligen att det en gång var en raket och sedan visade sig Hep-C-marknaden vara begränsad (när patienterna tyvärr blev friska). Gilead blev lite som en Nokia-liknande aktie, som sjönk på goda nyheter och sjönk ännu mer på dåliga nyheter.
Nu har de länge flaggat för utvecklingen av Ebola-läkemedel, men eftersom Ebola inte har varit lika framträdande som Corona, har det inte påverkat. Det är först med Corona som det har fått vind i seglen.
Den här har jag också haft i portföljen. Nu bara väldigt lite kvar.
Men samma hopp har jag haft, om de äntligen skulle få sina egna system i ordning.
Aussie BBS Pharmaseuticals är nu allt annat än tråkigt
Orion är nog ett ganska svårt fall för analytiker. Skulle det vara en aktie som Elisa och Kesko, som nästan ingen av ägarna vill ge upp? Och priset förblir högt…