Jag har länge saknat en egen tråd för läkemedelsindustrin. Kanske är det inte värt att dela upp trådar för olika företag, utan snarare diskutera här intressanta läkemedelsföretag som ni har investerat i eller övervägt att investera i.
Coronavirusepidemin är ett exempel på de många hälsohot som mänskligheten då och då måste möta. Dessa finns och dessa kommer att komma. Och särskilt företag inom biofarmasektorn är de som, med de läkemedel de utvecklar, antingen vinner eller förlorar. Jag har själv länge varit intresserad av detta segment och läkemedelsindustrin i allmänhet. Det har inte presterat så bra som jag kanske först trodde, men det ger ett jämnt utdelningsflöde. Jag tror dock starkt att behovet av nya, effektivare och patientvänligare läkemedel och behandlingsmetoder kommer att öka i framtiden. Inom segmentet finns det också många “spelaktier”, vars kurser stiger nästan från ingenstans, drivna av rykten om nya läkemedel eller M&A-rykten (fusioner och förvärv). Särskilt amerikanska investerare har utmärkt sig här. Om man söker spänning i sitt liv kan man också köpa sådana och njuta av resan.
I min, mycket långsiktiga, portfölj:
Bayer /XETRA
Gilead Sciences /Nasdaq
Novo Nordisk /OMXC
Roche /SIX
Jag är intresserad av att höra vad ni har inom detta område. Även motiveringar till varför ni har köpt. Jag kommer att skriva mer om ämnet senare.