Peptonic Medical AB - i startgroparna för ett uppdrag som förbättrar kvinnors liv

Det här svenska småföretaget har fått några omnämnanden i tidigare trådar, men jag skulle vilja att det fick sin del av forumets kollektiva intelligens på en bredare skala.

Företagets huvudprodukter är den hormonfria Vagivital-vaginalgelen, som hjälper mot underlivsbesvär, och (från och med maj) den finska pionjären Lunette-menskoppen, som erbjuder en miljövänlig och kostnadseffektiv lösning för menstruationsblödning. Många andra produkter är på gång, till exempel ett intimtvätt baserat på Vagivital och de hittills okända Lune-produkterna. I en färsk intervju med Lunettes grundare (Miia Krause | Yle Areena, Kuppia ja kuukautisia) antyder Heli Kurjanen att det finns många idéer och att utbudet kommer att utvidgas bortom menstruation.

Försäljningen har hittills varit ganska blygsam, men tillväxt kan förväntas. Under det senaste året har Vagivital börjat säljas i åtminstone Norge, Danmark, Storbritannien och Hong Kong. Andra centraleuropeiska länder bearbetas också, även om coronapandemin försenade starten av ett samarbete. Från ett finskt perspektiv är det bra att notera att gelen tillverkas av Orion, som säljer den i Finland under ett annat namn (Femisan Vital).

Dörrarna är nu på väg att öppnas både till Kina och USA. En sändning Vagivital har levererats till Kina och en andra, dubbelt så stor, är under beställning. I USA förväntas FDA-godkännande för gelen inom kort, troligen senast under Q1/2021. Dessutom fick Peptonic Medical, tack vare Lunette, ett befintligt försäljningsnätverk för sin gel i tiotals länder. Lunette.com får miljontals besök per år och erbjuder god synlighet för företagets hela utbud.

Aktiekursen har under den senaste månaden lidit av en utredning om insiderbrott. Företaget försäkrar dock att de litar på sina anställda och samarbetspartners, och att ärendet inte på något sätt påverkar verksamheten negativt. Jag anser att detta erbjuder ett bra tillfälle att engagera sig, eftersom flera betydande positiva nyheter sannolikt kommer under de närmaste månaderna. Jag tror inte heller att marknaden helt har prissatt den omsättningstillväxt som köpet av Lune Group och den organiska tillväxten kommer att erbjuda under de kommande kvartalen (Q3 2019: 1,5 MSEK, Q3 2020 egen prognos: ~10 MSEK).

Företagets anställda och ledning är engagerade i aktieägarnas intressen genom ett litet optionsprogram, och ledningen äger en betydande mängd aktier. Finansiering är en fråga, eftersom företaget tills vidare går med förlust. Kassan vid slutet av Q2 bör dock räcka i minst ett år till, och Vidarstiftelsen (en svensk organisation som stöder projekt som förbättrar människors livskvalitet) har hittills vid flera tillfällen varit villig att finansiera verksamheten.

Jag anser att detta är ett allsidigt intressant företag som drar nytta av flera trender och strävar efter betydande långsiktig tillväxt genom att utöka både sitt produktsortiment och deras användningsområden. Endast några promille av den globala potentialen har hittills uppnåtts, och fler förvärv liknande Lune Group kan komma att ske vid lämpliga tillfällen. Vilka tankar har andra forummedlemmar?

12 gillningar

Något sådant kom upp på Avanza. Jag hoppas det stämmer. När det gäller Peptonic kan man se hur folks intresse avtar, det vill säga, pengarna flyttas till snabbare/bättre avkastande investeringar när det har varit tyst ett tag.

2 gillningar

Hyfsad intjäningspotential och därför har det legat i portföljen som en liten del i nästan ett år, men det spännande med marknadsekonomin är att en bra produkt nästan aldrig garanterar säljframgång i sig, eller så kan det inte förutses med tillräcklig säkerhet. Det räcker inte att vara 100 % säker på att få försäljningstillstånd, man måste också vara säker på hög efterfrågan, och det är detta som gör denna sektor utmanande på sitt sätt.

Företagets marknadsvärde är förmodligen cirka 35 miljoner euro i skrivande stund, rätta mig om jag har fel, så kan var och en fundera på vad som händer med kursen om ett brett internationellt genombrott sker.

2 gillningar

Tack @Jippe för att du startade tråden :v:

Peptonic har varit en liten del av min portfölj i ett par år och nu i början av året ökade jag mitt innehav så pass mycket att det utan tvekan blev mitt tredje största innehav.

Som sagt, Lunette-affären förde med sig ett färdigt försäljningsnätverk och produkterna har en tydlig synergi.
När Kina och USA verkligen kommer igång kommer aktievärderingen att vara på en helt annan nivå.

Jag ser också en liten positiv nyans i brottsutredningen kring insiderhandeln. Köp när insiders också köper :wink:

3 gillningar

Ny patentansökan inskickad idag/igår:

Och på morgonen är det en del som, enligt Avanza, orsakar en liten kursnedgång eftersom det ännu inte har funnits några fasta katalysatorer. Men bitarna är på plats och i början av året kan det bli en ganska stor uppgång.

3 gillningar

Rapporten kom och låg ganska nära min egen uppfattning om situationen.

TREDJE KVARTALET 2020 (jul-sep)

• Nettoomsättning produkter TSEK 9 260 (1 533)
  • Bruttoresultat TSEK 6 228 (692), bruttomarginal 67% (45%)
  • Rörelseresultat TSEK -7 264 (-4 127)
  • Resultat per aktie SEK -0.04 (-0.04)

Det fanns också bra information om många saker som diskuterats på forum: mer information om situationen i Kina, USA och Tyskland. Jag har redan lärt mig att jag inte vet något om marknadsreaktionen i det här fallet, så riktningen idag/de närmaste dagarna är ett stort mysterium, men visst har vissa redan förberett sig för ett positivt resultat och aktierna kommer att säljas. Framtiden ser dock fortfarande mycket lovande ut, och inga hinder eller förseningar nämndes för dessa stora katalysatorer. Världserövringen med en fysisk produkt tar lite längre tid än med programvara, så vi får se och undra.

1 gillning

Försäljningstillstånd för VagiVital från FDA

6 gillningar

Jaahans, kompisar har återvänt till FDA:s stora bord :money_mouth_face: Skulle Arocell vara nästa?

2 gillningar

Jag undrade varför Nordnet visade så brutalt grönt :smiley: +25% är inne och lär säkert stiga ännu mer mot kvällen. Men den verkliga boosten kommer när försäljningen börjar i USA. Och Q4-rapporten om försäljningen i Kina blir nog ganska smidig.

Enligt Avanza har Orion (ja, “vår” Orion) investerat hela ~17 miljoner euro (170 MSEK) i produktionslinjen. Så förtroendet är stort.

E:
Hmm, tydligen räcker +25% för en stor del av folket och nu är det en jämn nedgång. Jag själv väntar åtminstone på Q4-rapporten och USA-försäljningen :slight_smile: Kanske till hösten 2021. Men nu när FDA är klar, är det en ganska direkt vinstsvit på gång.

1 gillning

Inte en investeringsrekommendation:

Det borde inte finnas några risker kvar här, egentligen. Efterfrågan verkar redan finnas i förväg och FDA är redo, så det handlar egentligen bara om marknadsföring. Åtminstone kampanjerna i Sverige verkade ganska professionella, så det borde skötas väl :slight_smile:

“För att maximera verksamheten på den amerikanska marknaden är företagets mål att bygga marknaden i samarbete med en lokal distributör tillsammans med företagets lokala entreprenöriska organisation. Diskussioner med potentiella partners pågår.

Nyt kun lupa saatu, niin voi nopeasti löytyä kumppani.

1 gillning

@Torniojaws har någon från företaget eller någon analytiker uppskattat Vagivitals marknadsstorlek i USA och dess potentiella andel av den?

Jag har inte fördjupat mig så mycket i detta :smiley: Men om man kunde extrapolera något från den beställning på 106 000 enheter till Kina som kom i augusti?

Här är en allmän översikt över medicinska krämer. Nordamerika är åtminstone enligt denna en större marknad än Asien:

Så om man antar att Nordamerika beställer 50 % mer än Asien och Kina beställde 106k. Skulle man på rak arm kunna säga att Nordamerika skulle ha minst 20 % mer försäljning än Kina som sådan, dvs. 106k * 1,2 = 127 000 enheter.

www.vagivital.cn är försäljningspriset 1300 yuan, vilket låter ganska saftigt, 166 euro för en tub. Men om försäljningen verkligen fungerar, skulle Kina då inledningsvis generera 106k * 166 € = 17 596 000 € och Nordamerika 127k * 166 € = 21 082 000 €.

1 gillning

Mitt första inlägg i forumet.

Jag har med intresse följt diskussionen kring denna hormonfria produkt. Efter att ha kämpat med klimakteriebesvär i flera år börjar jag tappa hoppet om att det finns en hormonfri behandling för dessa.

Jag kommer därför att fortsätta att följa utvecklingen…

2 gillningar

Det verkar som att Orion har gjort en affär där de säljer Vagivital-produkten under sitt eget varumärke.

1 gillning

Hmm, i Finland är priset 20 €. Är de 166 € i Kina då något i stil med ett paket med 8 stycken? (E: Baserat på Google Translate skulle det bara vara en tub - ganska trevligt premium i Kina?). Om priset sedan är runt 30 € i Nordamerika, så är försäljningen lite mildare, 127k * 30 € = 3 810 000 € till att börja med. Men självklart kan försäljningen öka rejält om det fungerar (varför inte, annars skulle FDA inte ha godkänt det).

E:
Hoppsan, Cisions artikel angav trots allt en viss marknadsstorlek:

China’s so called ‘gyneacological inflammatory market’ was estimated to reach 26.9 billion yuan (approx. 3.5 billion Euro) in sales in 2018. Between 2013 and 2017, this market grew at a rate of 7.6 percent annually.

1 gillning

Marknadens storlek är otroligt svår att uppskatta, det finns så många produkter och användningsområden. Dessutom har en stor del av världens befolkning först under de senaste åren, eller kommer inom en snar framtid, att bli potentiella konsumenter av dessa produkter i takt med att köpkraft och kultur utvecklas. I USA är marknadsstorleken säkert miljarder och globalt tiotals miljarder euro per år. Därför är det enligt min mening inte ett särskilt meningsfullt mått i detta fall.

Den enda betydelsen är hur Peptonic lyckas med marknadsföring och försäljning av sina produkter. Jag är optimistisk, men det krävs fortfarande tid. Om försäljningen i USA startar enligt företagets plan sommaren 2021, kommer vi om ett år att ha en viss uppfattning om hur lanseringen har lyckats.

De ~100 000 tuber som levereras till Kina under de närmaste månaderna är endast för marknadsundersökningsändamål, det är osannolikt att många av dem kommer att placeras på butikshyllorna i sig. Kina är, så vitt jag förstår, en riktig vilda västern när det gäller kvinnliga hygienprodukter och en exotisk svensk produkt kan redan ha ett rykte. I Amerika är det osannolikt att detta fungerar och det finns säkert (sämre :slight_smile: ) alternativ på stormarknadshyllan, så priset skulle antagligen vara på samma nivå som i Europa.

Min poäng är dock att i Peptonics fall är det verkligen svårt att bestämma nuvärdet av framtida kassaflöden, vilket innebär att potentialen är praktiskt taget obegränsad men det finns också risker. Jag vill dock titta på detta kort betydligt längre, eftersom Peptonic gör vad de lovar.

2 gillningar

Håller med Jipe, man kan inte direkt beräkna försäljningssiffrorna. Allt beror på utförandet.

Jag antar att det inte är lätt för ett företag av Peptonics storlek (med mycket begränsade resurser) att få sina produkter på hyllorna i amerikanska apotek och att göra dem kända för läkare och konsumenter. Denna utmaning återspeglas också i aktiepriset.

Detta kräver tid, arbete och lite tur. Snabbare resultat kan säkert uppnås genom att hitta en stor partner i USA (som Orion i Finland).

1 gillning

Någon kommenterade så här på Avanza. Jag känner inte till källan, men jag minns att någon tidigare har kontaktat den kinesiska distributören direkt, så det kan komma direkt från dem:

Ja, en hel del marknadsföringsaktiviteter pågår i Kina. Kontaktade precis Yuanjia Bio, försäljningen går så bra i Kina och den första batchen på 50300 tuber har nästan sålt slut, trots att dessa bara säljs i en stor studie i Kina. Det är därför Yuanjio Bio. är ivriga att få de 106000 tuberna. Försäljningen på sjukhusen startar i 15 provinser, som täcker mer än en halv MILJARD människor, inklusive stora städer som Beijing, Shanghai. Yuanjia Bio har fått varumärket Vagivital för flera aspekter (2020-08-06), inklusive medicintekniska produkter och Daglig vård (VD nämnde i rapporten), vilket är mycket lättare att registrera hos myndigheterna i Kina. Både Pep och Yuanjiao. Bio har redan förberett olika marknadsföringsstrategier i Kina.

Således har försäljningen redan uppgått till 50300 * 166 € = 8 349 800 €. Detta bör synas både i Q3-rapporten som kom för några dagar sedan och i årsredovisningen den 26 februari 2021 (en separat Q4-rapport kommer inte enligt deras kalender: Financial information – Peptonic Medical)

I Q3 skrev Peptonic följande: “Rekryteringen till studien sker genom lokala sjukhusgynekologer och deltagarna betalar själva för produkten. Priset deltagarna betalar för produkten är kraftigt rabatterat jämfört med priset som erbjuds online via VagiVitals webbutik i Kina (www.vagivital.cn). Detta för att belöna dem som vill delta i studien.”

Så man bör inte förvänta sig så stora försäljningssiffror i euro ännu, och det finns dessutom några mellanhänder, så även om priset för slutanvändaren skulle vara 160 euro per styck, kommer Yuanjia att ta sin del.

Samarbetet är ändå en absolut stor möjlighet för Peptonic, eftersom ett så litet företag helt enkelt inte har resurser att marknadsföra produkten effektivt i Kina. Den kinesiska marknaden är så stor att om några år, om produkten slår igenom ordentligt, skulle blygsamma 100 000 tuber kunna säljas på bara några dagar.