Det här svenska småföretaget har fått några omnämnanden i tidigare trådar, men jag skulle vilja att det fick sin del av forumets kollektiva intelligens på en bredare skala.
Företagets huvudprodukter är den hormonfria Vagivital-vaginalgelen, som hjälper mot underlivsbesvär, och (från och med maj) den finska pionjären Lunette-menskoppen, som erbjuder en miljövänlig och kostnadseffektiv lösning för menstruationsblödning. Många andra produkter är på gång, till exempel ett intimtvätt baserat på Vagivital och de hittills okända Lune-produkterna. I en färsk intervju med Lunettes grundare (Miia Krause | Yle Areena, Kuppia ja kuukautisia) antyder Heli Kurjanen att det finns många idéer och att utbudet kommer att utvidgas bortom menstruation.
Försäljningen har hittills varit ganska blygsam, men tillväxt kan förväntas. Under det senaste året har Vagivital börjat säljas i åtminstone Norge, Danmark, Storbritannien och Hong Kong. Andra centraleuropeiska länder bearbetas också, även om coronapandemin försenade starten av ett samarbete. Från ett finskt perspektiv är det bra att notera att gelen tillverkas av Orion, som säljer den i Finland under ett annat namn (Femisan Vital).
Dörrarna är nu på väg att öppnas både till Kina och USA. En sändning Vagivital har levererats till Kina och en andra, dubbelt så stor, är under beställning. I USA förväntas FDA-godkännande för gelen inom kort, troligen senast under Q1/2021. Dessutom fick Peptonic Medical, tack vare Lunette, ett befintligt försäljningsnätverk för sin gel i tiotals länder. Lunette.com får miljontals besök per år och erbjuder god synlighet för företagets hela utbud.
Aktiekursen har under den senaste månaden lidit av en utredning om insiderbrott. Företaget försäkrar dock att de litar på sina anställda och samarbetspartners, och att ärendet inte på något sätt påverkar verksamheten negativt. Jag anser att detta erbjuder ett bra tillfälle att engagera sig, eftersom flera betydande positiva nyheter sannolikt kommer under de närmaste månaderna. Jag tror inte heller att marknaden helt har prissatt den omsättningstillväxt som köpet av Lune Group och den organiska tillväxten kommer att erbjuda under de kommande kvartalen (Q3 2019: 1,5 MSEK, Q3 2020 egen prognos: ~10 MSEK).
Företagets anställda och ledning är engagerade i aktieägarnas intressen genom ett litet optionsprogram, och ledningen äger en betydande mängd aktier. Finansiering är en fråga, eftersom företaget tills vidare går med förlust. Kassan vid slutet av Q2 bör dock räcka i minst ett år till, och Vidarstiftelsen (en svensk organisation som stöder projekt som förbättrar människors livskvalitet) har hittills vid flera tillfällen varit villig att finansiera verksamheten.
Jag anser att detta är ett allsidigt intressant företag som drar nytta av flera trender och strävar efter betydande långsiktig tillväxt genom att utöka både sitt produktsortiment och deras användningsområden. Endast några promille av den globala potentialen har hittills uppnåtts, och fler förvärv liknande Lune Group kan komma att ske vid lämpliga tillfällen. Vilka tankar har andra forummedlemmar?