Denne svenske lille virksomhed har fået et par omtaler i tidligere tråde, men jeg vil gerne have, at den får sin del af forumets kollektive intelligens på en bredere skala.
Virksomhedens hovedprodukter er den hormonfri Vagivital vaginalgel, der hjælper med symptomer i underlivet, og (siden maj) den finske pioner Lunette-menstruationskop, der tilbyder en miljøvenlig og omkostningseffektiv løsning til menstruation. Mange andre produkter er på vej, f.eks. en intimsæbe baseret på Vagivital og de hidtil ukendte Lune-produkter. I et nyligt interview med Lunettes grundlægger (Miia Krause | Yle Areena, Kuppia ja kuukautisia) antyder Heli Kurjanen, at der er mange ideer, og at udbuddet vil udvides ud over menstruation.
Salgene har hidtil været ret beskedne, men vækst kan forventes. I løbet af det sidste år er salget af Vagivital startet i mindst Norge, Danmark, Storbritannien og Hong Kong. Andre centraleuropæiske lande er også under bearbejdning, selvom corona bremsede starten på et samarbejde. Fra et finsk perspektiv er det værd at bemærke, at gelen er fremstillet af Orion, som sælger den i Finland under et andet navn (Femisan Vital).
Dørene er nu ved at åbne sig både for Kina og USA. Der er leveret en sending Vagivital til Kina, og en anden, dobbelt så stor sending, er i øjeblikket under bestilling, og i USA forventes FDA-godkendelse af gelen snart, sandsynligvis senest i Q1/2021. Derudover fik Peptonic Medical med Lunette et allerede eksisterende salgsnetværk for sin gel i snesevis af lande. Lunette.com får millioner af besøg om året og tilbyder god synlighed for hele virksomhedens udbud.
Aktiekursen har i den seneste måned lidt under en insiderkriminalitetsefterforskning. Virksomheden forsikrer dog, at den stoler på sine medarbejdere og partnere, og sagen har under ingen omstændigheder operationel skade. Efter min mening giver dette en god mulighed for at deltage, da der sandsynligvis vil komme flere betydelige positive nyheder i de kommende måneder. Jeg tror heller ikke, at markederne fuldt ud prissætter den omsætningsvækst, som Lune Group-opkøbet og den organiske vækst vil give i de kommende kvartaler (Q3 2019: 1,5 mio. SEK, Q3 2020 min egen prognose: ~10 mio. SEK).
Virksomhedens medarbejdere og ledelse er forpligtet til aktionærernes interesser gennem et mindre optionsprogram, og ledelsen ejer en betydelig mængde aktier. Finansiering er et spørgsmålstegn, da virksomheden indtil videre genererer tab. Pengene i kassen ved udgangen af Q2 bør dog række i mindst et år endnu, og Vidarstiftelsen (en svensk organisation, der støtter projekter, der forbedrer menneskers livskvalitet) har hidtil flere gange været villig til at finansiere aktiviteterne.
Efter min mening er dette en alt i alt interessant virksomhed, der drager fordel af flere trends og sigter mod betydelig langsigtet vækst ved at udvide både sit produktsortiment og deres anvendelsesmuligheder. Kun nogle promille af det globale potentiale er blevet opnået, og der kan i en passende situation komme flere virksomhedsovertagelser som Lune Group. Hvilke tanker har andre forumdeltagere?