Peptonic Medical AB - i de tidlige

Denne svenske lille virksomhed har fået et par omtaler i tidligere tråde, men jeg vil gerne have, at den får sin del af forumets kollektive intelligens på en bredere skala.

Virksomhedens hovedprodukter er den hormonfri Vagivital vaginalgel, der hjælper med symptomer i underlivet, og (siden maj) den finske pioner Lunette-menstruationskop, der tilbyder en miljøvenlig og omkostningseffektiv løsning til menstruation. Mange andre produkter er på vej, f.eks. en intimsæbe baseret på Vagivital og de hidtil ukendte Lune-produkter. I et nyligt interview med Lunettes grundlægger (Miia Krause | Yle Areena, Kuppia ja kuukautisia) antyder Heli Kurjanen, at der er mange ideer, og at udbuddet vil udvides ud over menstruation.

Salgene har hidtil været ret beskedne, men vækst kan forventes. I løbet af det sidste år er salget af Vagivital startet i mindst Norge, Danmark, Storbritannien og Hong Kong. Andre centraleuropæiske lande er også under bearbejdning, selvom corona bremsede starten på et samarbejde. Fra et finsk perspektiv er det værd at bemærke, at gelen er fremstillet af Orion, som sælger den i Finland under et andet navn (Femisan Vital).

Dørene er nu ved at åbne sig både for Kina og USA. Der er leveret en sending Vagivital til Kina, og en anden, dobbelt så stor sending, er i øjeblikket under bestilling, og i USA forventes FDA-godkendelse af gelen snart, sandsynligvis senest i Q1/2021. Derudover fik Peptonic Medical med Lunette et allerede eksisterende salgsnetværk for sin gel i snesevis af lande. Lunette.com får millioner af besøg om året og tilbyder god synlighed for hele virksomhedens udbud.

Aktiekursen har i den seneste måned lidt under en insiderkriminalitetsefterforskning. Virksomheden forsikrer dog, at den stoler på sine medarbejdere og partnere, og sagen har under ingen omstændigheder operationel skade. Efter min mening giver dette en god mulighed for at deltage, da der sandsynligvis vil komme flere betydelige positive nyheder i de kommende måneder. Jeg tror heller ikke, at markederne fuldt ud prissætter den omsætningsvækst, som Lune Group-opkøbet og den organiske vækst vil give i de kommende kvartaler (Q3 2019: 1,5 mio. SEK, Q3 2020 min egen prognose: ~10 mio. SEK).

Virksomhedens medarbejdere og ledelse er forpligtet til aktionærernes interesser gennem et mindre optionsprogram, og ledelsen ejer en betydelig mængde aktier. Finansiering er et spørgsmålstegn, da virksomheden indtil videre genererer tab. Pengene i kassen ved udgangen af Q2 bør dog række i mindst et år endnu, og Vidarstiftelsen (en svensk organisation, der støtter projekter, der forbedrer menneskers livskvalitet) har hidtil flere gange været villig til at finansiere aktiviteterne.

Efter min mening er dette en alt i alt interessant virksomhed, der drager fordel af flere trends og sigter mod betydelig langsigtet vækst ved at udvide både sit produktsortiment og deres anvendelsesmuligheder. Kun nogle promille af det globale potentiale er blevet opnået, og der kan i en passende situation komme flere virksomhedsovertagelser som Lune Group. Hvilke tanker har andre forumdeltagere?

12 Synes om

Sådan en stødte jeg på i Avanza. Håber det holder. Med Peptonic bemærker man, hvordan folk mister interessen, dvs. pengene flyttes til hurtigere/bedre indbringende investeringer, når det har været stille.

2 Synes om

{“content”:“Potentielt et ret godt afkast, og det er derfor, det har været en lille del af min portefølje i næsten et år. Men det sjove ved markedsøkonomien er, at et godt produkt sjældent garanterer salgssucces i sig selv, eller også kan det ikke forudses med tilstrækkelig sikkerhed. Det er ikke nok at være 100 % sikker på at opnå en markedsføringstilladelse; man skal også være sikker på høj efterspørgsel, og det gør denne sektor udfordrende på sin egen måde.\n\nVirksomhedens markedsværdi er sandsynligvis omkring 35 millioner euro i skrivende stund – ret mig, hvis jeg tager fejl. Ud fra det kan enhver så overveje, hvad der vil ske med aktiekursen, hvis der sker et bredt internationalt gennembrud.”,“target_locale”:“da”}

2 Synes om

Tak @Jippe for at starte tråden :v:

Peptonic har været en lille del af min portefølje i et par år, og i begyndelsen af dette år øgede jeg min beholdning så meget, at den nemt blev min tredje største beholdning.

Som nævnt bragte Lunette-aftalen et færdigt salgsnetværk, og produkterne har en klar synergi.
Når Kina og USA for alvor kommer i gang, vil aktiens værdiansættelse være på et helt andet niveau.

Jeg ser også en lille positiv nuance i efterforskningen af insiderhandelssagen. Køb, når insidere også køber :wink:

3 Synes om

{“content”:“Ny patentansøgning sendt i dag/i går:\n\nhttps://news.cision.com/se/peptonic-medical-ab/r/peptonic-medical-soker-patentskydd-for-behandling-av-svampinfektioner-och-bakteriell-vaginos,c3233944\n\nOg i morges er der en kvartalsrapport, som ifølge Avanza vil forårsage et lille kursfald, da der endnu ikke har været faste katalysatorer. Men brikkerne er på plads, og i begyndelsen af året kan der komme en ret stor stigning.”,“target_locale”:“da”}

3 Synes om

{“content”:“Rapporten kom, og den var ret tæt på min egen opfattelse af situationen.\nhttps://news.cision.com/peptonic-medical-ab/r/interim-report-period-from-january-2020-to-september-2020,c3233989\n2020 TREDJE KVARTAL (Jul-Sep)\n\nNettoomsætning af produkter KSEK 9 260 (1 533)\nBruttofortjeneste KSEK 6 228 (692), bruttomargin 67% (45%)\nDriftsunderskud KSEK -7 264 (-4 127)\nTab pr. aktie SEK -0,04 (-0,04)\n\nDer var også god information om mange af de ting, der havde bekymret folk på diskussionsfora: mere information om situationen i Kina, USA og Tyskland. Jeg har allerede lært, at jeg ikke ved noget om markedsreaktionen i dette tilfælde, så retningen i dag/de kommende dage er et stort mysterium, men mon ikke nogle allerede har indstillet sig på et positivt resultat, og aktierne vil blive solgt. Fremtiden ser dog stadig meget lovende ud i mine øjne, og der blev ikke nævnt nogen forhindringer eller forsinkelser i forhold til de store katalysatorer. Verdensherredømme med et fysisk produkt tager lidt længere tid end med software, så vi må se og undre os.”,“target_locale”:“da”}

1 Synes om

FDA:s salgstilladelse til VagiVital

6 Synes om

Jep, det ser ud til, at nogle fyre er vendt tilbage til arbejde ved FDAs store bord :money_mouth_face: Ville Arocell være den næste?

2 Synes om

Jeg undrede mig over, da Nordnet viste en ret uhyggelig grøn farve :smiley: +25% i glasset og stiger nok endnu mere op mod aftenen. Men den egentlige boost kommer, når salget starter i USA. Og Q4-rapporten om salg i Kina er nok ret fiks.

Ifølge Avanza har Orion (ja, “vores” Orion) investeret hele ~17 millioner euro (170 MSEK) i produktionslinjen. Så troen er stor.

E:
Hmm, det ser ud til, at +25% er nok for en stor del af folk, og nu er det jævn nedtur. Jeg venter i hvert fald stadig på Q4-rapporten og salget i USA :slight_smile: Måske til efteråret 2021. Men da FDA nu er i kassen, er der en ret direkte vinderstime på vej.

1 Synes om

Ikke en investeringsanbefaling:

Der burde faktisk ikke være nogen risici længere. Efterspørgslen ser allerede ud til at være høj på forhånd, og FDA er klar, så det afhænger egentlig kun af markedsføringen. Kampagnerne i Sverige virkede i hvert fald ret professionelle, så det bliver nok også håndteret godt :slight_smile:

“For at maksimere forretningen på det amerikanske marked er virksomhedens mål at opbygge markedet i samarbejde med en lokal distributør sammen med virksomhedens lokale entreprenørorganisation. Diskussioner med potentielle partnere er i gang.

Nu hvor tilladelsen er givet, kan en partner hurtigt findes.

1 Synes om

@Torniojaws er der nogen virksomheder eller analytikere, der har estimeret markedsstørrelsen for Vagivital i USA og en potentiel andel af dette?

Jeg har ikke undersøgt det så meget :smiley: Men hvad hvis man kunne ekstrapolere noget fra den ordre på 106.000 stk. til Kina i august?

Her er der generelt om medicinske cremer. Nordamerika er i hvert fald ifølge denne et større marked end Asien:

Så, hvis man antager, at Nordamerika bestiller 50 % mere end Asien, og 106.000 stk. blev bestilt til Kina. Ville man så gætte på, at salget til Nordamerika ville være mindst 20 % mere end til Kina som sådan, altså 106k * 1,2 = 127.000 stk.

www.vagivital.cn er salgsprisen 1300 yuan, hvilket lyder ret uhørt med 166 euro for én tube. Men hvis salget virkelig fungerer, så ville der fra Kina komme 106k * 166 € = 17.596.000 € og fra Nordamerika 127k * 166 € = 21.082.000 € til at starte med.

1 Synes om

Mit første indlæg i diskussionsgruppen.

Har med interesse fulgt diskussionen omkring dette hormonfri produkt. Har kæmpet med overgangsalderens symptomer i flere år nu, og begynder at miste troen på, at der findes en hormonfri behandling for dem.

Så jeg vil følge udviklingen…

2 Synes om

Det ser ud til, at Orion har lavet en aftale om at sælge Vagivital-produktet under sit eget varemærke

1 Synes om

Hmm, i Finland er prisen 20 €. Er Kinas 166 € så en slags 8-styks pakke? (E: Ifølge Google Translate ville det kun være en enkelt tube - en ret god præmie i Kina?). Hvis prisen så er omkring 30 € i Nordamerika, så er salget lidt lavere 127k * 30 € = 3.810.000 € til at starte med. Men selvfølgelig kan salget stige betydeligt mere, hvis det virker (hvorfor ikke, ellers ville FDA ikke have godkendt det).

E:
Hovsa, Cisions artikel angav faktisk noget markedsstørrelse:

China’s so called ‘gyneacological inflammatory market’ was estimated to reach 26.9 billion yuan (approx. 3.5 billion Euro) in sales in 2018. Between 2013 and 2017, this market grew at a rate of 7.6 percent annually.

1 Synes om

Det er utroligt svært at estimere markedsstørrelsen, da der er så mange produkter og anvendelsesmuligheder. Derudover er en stor del af verdens befolkning først inden for de seneste år eller i den nærmeste fremtid ved at blive potentielle forbrugere af disse produkter, efterhånden som købekraft og kultur udvikles. I USA er markedsstørrelsen sandsynligvis milliarder, og globalt set titusindvis af milliarder euro om året. Af denne grund er det efter min mening ikke en særlig meningsfuld målestok i dette tilfælde.

Den eneste betydning er, hvordan Peptonic lykkes med markedsføring og salg af sine produkter. Jeg er optimistisk, men det kræver stadig tid. Hvis salget i USA starter som planlagt af virksomheden sommeren 2021, vil vi om et år begynde at have en idé om, hvor vellykket lanceringen har været.

De ~100.000 tuber, der skal leveres til Kina i de kommende måneder, er kun til markedsundersøgelsesformål; det er usandsynligt, at mange af disse vil blive placeret direkte på butikshylderne. Kina er, så vidt jeg forstår, et ret vildt vesten, når det kommer til kvindelige hygiejneprodukter, og et eksotisk svensk produkt kan allerede have en merværdi på grund af sit ry. I Amerika vil dette sandsynligvis ikke fungere, og der er helt sikkert (dårligere :slight_smile: ) alternativer på supermarkedets hylder, så prisen skulle sandsynligvis være på samme niveau som i Europa.

Min pointe er dog, at det i Peptonics tilfælde er virkelig svært at bestemme nutidsværdien af fremtidige pengestrømme, hvilket betyder, at potentialet praktisk talt er ubegrænset, men der er også risiko. Jeg ønsker dog at se dette kort meget længere, da Peptonic leverer det, de lover.

2 Synes om

Enig med Jipe, man kan ikke bare regne salgstallene direkte ud. Alt afhænger af udførelsen.

Jeg tror, at det for et firma af Peptonics størrelse (meget begrænsede ressourcer) ikke er let at få deres produkter på hylderne i amerikanske apoteker og ud til læger og forbrugere. Denne udfordring afspejles også i aktiekursen.

Dette kræver tid, arbejde og held. Hurtigere resultater kan sandsynligvis opnås ved at finde en stor partner i USA (ligesom Orion i Finland).

1 Synes om

En kommenterede dette på Avanza. Jeg kender ikke kilden, men jeg husker, at nogen tidligere har kontaktet den kinesiske mægler direkte, så det kan være direkte fra hans mund:

Ja, en masse marketingaktivitet er i gang i Kina. Jeg har netop kontaktet Yuanjia Bio, salget er så godt i Kina, og den første sending på 50300 tuber er næsten udsolgt, selvom disse kun sælges i et stort studie i Kina. Derfor er Yuanjio Bio. ivrige efter at få de 106000 tuber. Salget på hospitalerne starter fra 15 provinser, som dækker mere end en halv milliard mennesker, herunder store byer som Beijing, Shanghai. Yuanjia Bio har fået varemærket Vagivital for flere aspekter (2020-08-06), herunder medicinsk udstyr og daglig pleje (CEO nævnt i rapporten), hvilket er meget lettere at registrere fra myndighederne i Kina. Både Pep og Yuanjiao. Bio har allerede forberedt de forskellige marketingstrategier i Kina.

Salget har altså allerede været 50300 * 166 € = 8.349.800 €. Dette vil sandsynligvis fremgå af både Q3-rapporten, der udkom for et par dage siden, og årsrapporten den 26. februar 2021 (der kommer ingen separat Q4-rapport ifølge deres kalender: Financial information – Peptonic Medical)

I Q3 skrev Peptonic følgende: “Rekruttering til studiet sker gennem lokale hospitalsgynækologer, og deltagerne betaler selv for produktet. Prisen, deltagerne betaler for produktet, er stærkt nedsat sammenlignet med prisen, der tilbydes online via VagiVitals online webshop i Kina (www.vagivital.cn). Dette er for at belønne dem, der ønsker at deltage i studiet.”

Så store salg i euro bør man ikke forvente endnu, og der er også et par mellemhandlere, så selvom prisen for slutbrugeren skulle være 160 euro pr. enhed, tager Yuanjia sin del.

Samarbejdet er dog en absolut stor mulighed for Peptonic, da en så lille virksomhed simpelthen ikke har ressourcerne til at markedsføre produktet effektivt i Kina. Det kinesiske marked er så stort, at om nogle år, hvis produktet slår igennem, ville 100.000 tuber kunne sælges på et par dage.