Peptonic Medical AB (publ) (“Peptonic”) meddelade idag att bolaget har kommit överens med världens största detaljhandelskedja Walmart om att börja sälja Peptonics självtest för bakteriell vaginos.
“USA är en viktig marknad. Det är mycket glädjande att Walmart har beslutat att sälja vårt patenterade självtest för bakteriell vaginos”, säger Erik Sundquist, VD för Peptonic Medical.
“Att öka distributionen av våra produkter är en viktig del av vår strategi, vilket gör detta avtal med världens största detaljhandelskedja Walmart extra positivt och visar även att behovet av våra produkter är stort. Det banar väg för snabb tillväxt på det som redan idag är vår största marknad”, säger Erik Sundquist.
Distributionsavtalet med Walmart, som har cirka 10 500 butiker världen över, varav knappt 5 000 i USA, gäller i första hand Peptonics patenterade självtest för diagnos av bakteriell vaginos. Testet kommer att säljas under Walmarts eget varumärke. Det som gör testet unikt är kombinationen av hög precision och omedelbara resultat.
Distributionsavtalet gäller för USA och Walmart genomför nu en översyn av butiker som för närvarande är aktuella för distribution.
Inom Peptonics amerikanska organisation ansvarar Angella Garcia för detaljhandelskedjor sedan början av sommaren 2023. Angella har omfattande erfarenhet av försäljning till dessa kanaler i USA, men även inom medtech. Genom avtalet med Walmart förs även en dialog om distribution av ytterligare ett urval av Peptonics nuvarande och framtida produkter. Pharmivas produkt Vernivia kommer att vara en utmärkt och unik behandlingslösning för självtestet för bakteriell vaginos.
Peptonic förväntar sig att avtalet kommer att ha en positiv inverkan på bolagets försäljning från 2024.
Jaha, ett nytt distributionsavtal. Det låter bra, men säljer produkterna till slutkunderna?
Och hur mycket marginal får man på produkterna?
Jag får inte riktigt grepp om helheten.
Siemens säljer Pepis produkter, Walmart säljer samma produkter. Konkurrerar Pepis produkter med varandra mellan två olika distributörer?
Och hur rör fusionen med Pharmiva om i grytan? Blir det ett positivt resultat under 2024? Det finns mycket att fundera på. Jag ökade mitt innehav i Pepi något på grund av den fördelaktiga kronkursen.