Spil som modvægt til investering (PC/Konsoller/Mobile enheder)

Jeg havde tænkt mig at starte en tråd som denne allerede lidt tidligere i løbet af foråret, men nu hvor der er blevet talt om spil i kaffestuen (senest om udvidelsen til Elden Ring), tænkte jeg, at jeg ville dedikere en hel tråd til gaming, da jeg selv har dyrket det i årtier i forskellige former.

Det er ikke meningen at liste alle verdens spil, som man har spillet i sit liv, men man bliver vel heller ikke slået på fingrene, hvis man vil fremhæve klassikere og perler fra nutiden eller fortiden, som har fanget skribenten. Det er jo meningen at øge diskussionen om emnet :slight_smile:

I øjeblikket har jeg, der startede tråden, et par spil i gang.

Først skal nævnes Hellblade: Senua’s Sacrifice, som jeg startede for et par uger siden, og som jeg kun har spillet lidt, men som er meget vanedannende.
Indtil videre har det føltes lidt lineært, men der er blevet lagt større vægt på historien og historiefortællingen, og spillet har i hvert fald ramt mit mentale landskab perfekt. Spilverdenen er stærkt knyttet til skandinavisk vikingemythologi og guder, og det er netop det, der interesserer mig mest. Ligeledes er den stærke atmosfære og historiefortælling om emnet lykkedes fremragende. Hovedpersonen har jo lidt af hvert af traumer og er forvirret i hovedet samt oplever hallucinationer, og i starten af spillet blev der allerede advaret om, at spillet er lavet i samarbejde med professionelle inden for mental sundhed. Indtil videre har spillet efter min erfaring været en smule snævert og lineært, men det passer mig faktisk ret godt; på den måde kan man måske fokusere mere på plottet og lidt mindre på vildfarelse og al mulig anden sideaktivitet.

Som en stor komponent i kampene med sit eget sind hører Senua (hovedpersonen) konstant stemmer, ofte nedgørende, men også til tider hjælpsomme i kampe og problemløsning. Man behøver altså ikke at vandre alene i naturen, når man er tilstrækkelig forvirret i hovedet.

Som en anden nævnelse skal Doom Eternal fortælles.

Efterfølgeren til Doom fra 2016. Helvedes monstre er igen på fri fod, og haglbøssen har masser af ammunition, og motorsaven har benzin. Ja, det er primært det, dette spil består af, og hverken plottet eller handlingen i spillet vil nok overraske nogen særligt. Monstre slagtes fra venstre og højre, tempoet er højt, og som en positiv overraskelse kører spillet relativt let på min egen, et par år gamle hardware.

Hvis jeg skal være helt ærlig, brød jeg mig ikke synderligt om Doom fra 2016 som værende “al den ros” værdig… Spillet var selvfølgelig ret godt, men måske er jeg en slags modstræbende type, for jeg syntes, at Doom³ (den der udkom i 2004) var en fremragende skabelse på grund af dens langsomme og mørke mekanik. Måske var det værste for mig i 2016-modellen, at man “går ind i rum X, hvor dørene lukkes bag dig, og 50.000 fjender spawnes i rummet. Klar dig selv.”

Altså ikke meget manøvrerum til at trække sig tilbage, men mere sådan en ADHD-leg. Jeg er dog også kun i de tidlige stadier i Eternal, så jeg kan ikke helt sige endnu, om det samme gentager sig her, og hvor slemt. Men spilmekanikken er ellers god, smidig og logisk, så når den indledende træghed aftager, og jeg kan indstille mig på en “tænk mindre og skyd mere”-tilstand, får jeg måske en meningsfuld oplevelse ud af det.

Andre nævneværdige spil, som jeg af og til starter, er Battlefield 4 og GTA5 (Online).

Jeg har brugt min tid på disse på det seneste, hvordan går det med jer andre? P.S. alle de ovennævnte spil spiller jeg på PC.

14 Synes om

God tråd :+1:
Nogen kunne måske tænke, om en sådan tråd hører hjemme på et investeringsforum (eller andre hobby- eller biltråde), men jeg synes, at disse tråde meget godt understreger, hvor bred en vifte af investorer der findes.
Der er folk fra forskellige indkomstniveauer og med forskellige hobbyer. Ikke alle investorer spiller golf, når de har tid fra deres sejlbåd.

Jeg har spillet praktisk talt hele mit liv. Selvom jeg kommer fra en fattig familie, forstod mine forældre heldigvis, at spil ikke nødvendigvis er en fordærvende aktivitet, men i bedste fald udvikler det et ungt barns problemløsningsevne, engelskkundskaber og fantasi. Og på en eller anden måde lykkedes det dem at finde penge til spillekonsoller. Mindst de to første var, så vidt jeg husker, fra en genbrugsbutik.
Først havde vi en 8-bit Nintendo, så skiftede vi til PlayStation-verdenen, og der er vi blevet, jeg har haft hver model.

Lige nu spiller jeg Ghost of Tsushima, og åh, spillet er virkelig det smukkeste spil, jeg nogensinde har spillet. Landskaberne er simpelthen fortryllende. Sandsynligvis det første open-world-spil, hvor jeg praktisk talt slet ikke bruger hurtigrejse, men langsomt vandrer rundt med min trofaste hest og beundrer landskaberne.
Spillet har fået mig til at interessere mig for japansk kultur, især stemningen på landet i samurai-tiden. At drikke te, sidde på bambusmåtter i træhytter og bade i varme kilder. Åh, det er skønt. Til at begynde med har jeg planlagt en tur til det japanske spa Yasuragi i Stockholm.
Selve spillet er godt i sine mekanikker, en særlig genialitet er i stedet for waypoint-mærker eller -indikatorer, vinden, der guider dig i retning af det, du leder efter. Eller nogle steder kan Tsushimas mystiske gyldne fugle guide dig til nye steder, eller ræve, der fungerer som gudinden Inaris sendebud, fører dig til helligdomme.
Det er dog et overraskende nemt spil. Jeg havde fået indtryk af, at nogle bosskampe kunne være ekstremt udfordrende, men i praksis har jeg i hvert fald endnu ikke, selv på den sværeste sværhedsgrad, kæmpet med den sværeste boss i mere end en halv time. At rydde grundlæggende mongolske lejre er derimod mest triviel snigen, hvis man overhovedet gider at prøve, selv en stor lejr falder overraskende let under Sakai-klanens katana.
Om letheden så skyldes en lang spilhistorie eller ej, det er ligegyldigt. Men spillet holder mig fanget, og man kunne sige, at jeg er “obsessed” med denne atmosfære og verden.

En lignende følelse har jeg sidst oplevet i The Last of Us-spilserien. Historien og atmosfæren i spillet er uden sidestykke. Som Doktorstakkel sagde ovenfor, fungerer “kujajuoksu” (korridorspil) godt her, det holder historien godt samlet uden at man kan vandre for meget.
Menneskers udholdenhed og overlevelsesevne i apokalypsen taler til mig.

Inden for samme genre kan jeg anbefale Metro-spilserien. Denne synes af en eller anden grund konstant at være på udsalg næsten gratis. Jeg havde af en eller anden grund altid sprunget den over, men nu hvor jeg ikke kunne finde noget andet at spille, købte jeg hele serien for en femmer, og åh, dreng.
Et fantastisk alternativ til Bethesdas ødelagte Fallout. Atmosfæren og historien er fremragende. De to første spil er allerede lidt gamle og med hensyn til styring og grafik lidt så og så, men de er korte korridorspil, og de er absolut værd at spille igennem. De fungerer som en introduktion til det tredje spil, Exodus, og det er et fremragende spil, der belønner anstrengelsen ved at have spillet de to tidligere igennem.

Det ville være en forbrydelse at undlade at nævne Baldur’s Gate 3. Det er al hypen og rosen værd. I dette spil er der valgmuligheder, du kan praktisk talt gøre hvad som helst. Selv som en gammel bordrollespiller overraskede det mig, at det faktisk betyder det.
Det er også lykkedes fremragende, at selvom spillet er virkelig omfattende, der er utallige sidemissioner, og du kan faktisk bevæge dig helt frit, så glemmer hovedhistorien, i modsætning til f.eks. Skyrim, aldrig at være i baggrunden, du kommer aldrig til at tænke over, hvad mit formål var, hvorfor jeg overhovedet er her, og hvad jeg forsøger at opnå. Sidemissionerne understøtter på en eller anden måde hovedhistorien og er ikke kedelige “hent mig det og det derfra, dræb den og den derfra”, men er virkelig dybsindige og kan udføres på utallige forskellige måder.

Jeg orker ikke at skrive mere, men andre, der er værd at nævne, er:

• God of War (og Ragnarok, de nyere)
  • Frostpunk
  • Kingdom Hearts 1
  • Final Fantasy 7 og 9, de er selvfølgelig gamle, men stadig fremragende spil, jeg har spillet begge igennem igen inden for de sidste fem år.

Der er selvfølgelig også andre fremragende spil, men lad os ikke lave en uendelig liste her :joy:

11 Synes om

Jeg fandt noget… som ikke passer til alle.

Her er: Capitalism Lab (Efterfølger til Capitalism II. Platform PC).
Først må jeg indrømme, at jeg ikke ejer dette spil, og jeg har ikke selv spillet det. Spillet virker ikke brugervenligt, og det er heller ikke nemt at købe det (jeg vender tilbage til dette senere)… Så dette er ikke en købsanbefaling, selvom jeg synes, spillet er virkelig interessant. Mine observationer af spillet og dets funktioner har jeg gjort ved hjælp af YouTube.

Visuelt set er spillet smukt patineret, hvilket minder om det gode gamle Age of Empires. Af produktet forstod jeg, at det genremæssigt repræsenterer strategisk ressourcestyring, med en grov snert af elementer og nuancer, der replikerer erhvervs- og økonomiverdenen. Altså en helvedes rodet suppe.

Spillerens formål er at bygge forskellige produktionsanlæg, skyskrabere, lagre, salgskanaler og forretningslokaler, hvor man kan drive virksomhed. Du kan etablere farme eller miner, hvis råmaterialer kan forarbejdes til produkter, som spilleren kan sælge med god fortjeneste.
Spillets hovedformål er at styre sin egen virksomheds ressourcer og produktionskæder, udøve mindre finansiel styring, marketing, forskning, samt at kæmpe mod konkurrerende virksomheder (AI) i en dynamisk verden ved at styrke sin egen konkurrencefordel eller brand, købe konkurrerende virksomheder eller alternativt selv ende på randen af konkurs.
Du kan nemt downloade en MOD til spillet, som inkluderer virkelige virksomheder med deres logoer i festlighederne. ‘Real World Mod’.

Da dette er et investeringsforum, skal det selvfølgelig fremhæves, at spillet har en indbygget børs. Spilleren kan for eksempel børsnotere sin virksomhed og rejse kapital ved at udstede nye aktier på markedet. Du kan give et købstilbud til et privat selskab, samle konkursboer som svampe efter regn, og overtage et offentligt børsnoteret selskab via aktier.
Under visse betingelser kan virksomheden også udstede obligationer (bonds) for at rejse kapital. Spilleren kan købe og sælge virksomhedsaktier, også aktier i sin egen virksomhed. I det mindste findes virksomhedernes Market Cap, EPS, P/E og P/B værdiansættelsestal i tabellerne. Udbyttepartiets vigtigste nøgletal, altså Dividend Yield %, er også med.

Da jeg dykkede endnu dybere ned i spilverdenen, hørte jeg, at det tilsyneladende er “centralbanken”, der også styrer renterne i spillet. Et eller andet inflations- og kreditvurderingssystem findes også.

En lidt mere “humoristisk” tilgang til spillet:

Resumé

https://www.youtube.com/watch?v=2GT6vXlPcJg

Med Banking and Finance-udvidelsen kan du for eksempel klatre op ad karrierestigen og blive bankens CEO, hvorved du, mens din virtuelle pik vokser, som en slags bankgud kan bestemme, hvilke lån du bevilger, og til hvem. Du kan også ansætte en CTO, CMO eller COO i din virksomhed og fordele ansvaret til AI. Jeg forstod, at AI også kan håndtere dine forretninger, f.eks. via et datterselskab.

Disse udvidelser er der så en hel del af, som yderligere udvider funktionerne og mekanismerne:

• Subsidiary DLC
  • City Economic Simulation DLC
  • Digital Age DLC
  • Banking and Finance DLC
  • Service Industry DLC

Tidligere henviste jeg til købet af spillet og dets besværlighed. Da spillet sandsynligvis udvikles af en lille gruppe (?), er det helt forståeligt, at det… ikke kan købes på Steam eller GOG.

Installeren kan downloades (‘for free’) som en .EXE-fil fra nettet, men for at fungere kræver den en registreringsnøgle, som kan købes fra FastSprings Web Store (…hvis udseende ærligt talt ikke vækkede meget tillid, men betalingsmulighederne udover kreditkort var PayPal, GooglePay og Amazon). Jeg fandt et link til et bundle-tilbud, der inkluderede selve spillet + 5 udvidelser til en pris af 74,51 dollars. Kernespillet var vist $19,99 i vejledende pris.

Her ville der være en ret helvedes kompliceret pakke at bide i for en pensioneret WASD-kejser. Jeg må nok grave nitroglycerinen frem fra skuffen og ofre et kreditkort, samt bare for sjov prøve, om man bliver snydt eller ej. Dette kunne være ganske underholdende til efterdønningerne af eftermarkedet.

Jeg må i hvert fald sove på det, men jeg vil rapportere om eventuelle købssucceser her. Hvis det mislykkes, havner jeg på statens hotel (fængsel) eller fortsætter livet helt normalt, som voksne mennesker plejer at gøre, når de møder små modgang.

7 Synes om

Jeg er en kedelig spiller, da jeg har spillet Dota i 20 år og Counter-Strike i +10 år. Nu er Deadlock også kommet med (en kombination af Dota og Counter-Strike). Jeg har prøvet Path of Exile 2 lidt. Andre, der spiller MOBA- eller skydespil?

1 Synes om

Ødelæggelse, brag, larm og smæk.

Det er, hvad der er på tilbud nu, meget er lært af den tidligere Battlefields fejl baseret på traileren og gameplayet.

Spillet har åbne døre for betatestning som følger:

• August 7-8: Early access for Battlefield Labs members.
  • August 9-10: Open beta weekend #1.
  • August 14-17: Open beta weekend #2.

Spillet udkommer fuldt ud den 10. oktober.

Spillet vil sandsynligvis ikke køre på min nuværende Amiga, men jeg så et øjeblik på lanceringseventet og “influencernes” gameplay ( https://www.youtube.com/watch?v=c_BRbvYxgOY <— jeg ved ikke, om linket stadig vil virke senere), og det så ret fedt ud.

4 Synes om

Et af august måneds PS-Plus spil var Lies Of P, udgivet i 2023. Jeg downloadede det selv og besluttede at starte det med det samme, da jeg ikke havde nogen spil i gang. Det er et Soulslike-action-rollespil, hvor man styrer en Pinocchio udstyret med et sværd og en mekanisk arm gennem en by, hvis gader er blevet overtaget af mekaniske dukker :smile: Hovedsageligt banker man svagere modstandere ud, enten med pistoler eller forskellige våben, og indimellem møder man betydeligt større og mere udfordrende boss-modstandere. Jeg har nu spillet et par timer, og det virker ret godt. Udfordringen stiger gradvist, efterhånden som antallet af fjender, der kommer imod dig på én gang, vokser, og våbnene forbedres. Selvfølgelig udvikler din egen karakter sig også med opdateringerne. Med de større modstandere skal man kæmpe seriøst, og slag, undvigelser og pareringer skal times korrekt. God Of War er det seneste spil af denne type, jeg har spillet, og dette Lies Of P føles lidt stivere at styre. I dette spil løber eller hopper karakteren i hvert fald ikke endnu, så det kan også give en stivere fornemmelse. Nå, jeg fortsætter med at spille og vil måske senere give flere indtryk af spillet. Og ja, jeg havde læst et sted, at der i øjeblikket arbejdes på en efterfølger til dette spil.

Her er traileren:

Som Star Wars-fan downloadede jeg også Jedi Survivor til konsollen. Det kunne downloades gratis med i hvert fald nogle PS-abonnementer.

3 Synes om

Jeg har spillet det her spil dengang! Stærk anbefaling, hvis du kan lide tycoon-type spil. Og det er altså ikke svindel :). I hvert fald ikke dengang jeg købte spillet.

1 Synes om

Jeg er så småt ved at starte Expedition 33, så jeg har i det mindste et eget perspektiv på dette års GOTY-diskussioner. Af TGA’s nominerede har jeg kun prøvet Hades II i år.

Lad os samtidig lave en afstemning:

Af The Game Awards’ GOTY-nominerede har jeg spillet:

• Death Stranding 2
  • Donkey Kong Bonanza
  • Expedition 33
  • Hades 2
  • Hollow Knight Silksong
  • KC: Deliverance 2
  • Ingen af disse
0 äänestäjää
2 Synes om

Jeg kunne liste top-5 spil baseret på dem, jeg voksede op med som barn og ung (for 20-35 år siden), så jeg skipper helt nyere spil.

Amiga:

• Settlers 1
  • Cannon Fodder
  • Syndicate
  • Flashback
  • Sensible Soccer

Nintendo (NES):

• Megaman 3
  • Megaman 5
  • Teenage Mutant Ninja Turtles
  • Nintendo World Cup
  • Blaster Master

Playstation (PS1):

• Tekken 2
  • Discworld 2
  • Resident Evil
  • Resident Evil 2
  • Gran Turismo

PC:

• Thief: The Dark Project
  • Thief 2: The Metal Age
  • Kingpin: Life of Crime
  • Soldier of Fortune
  • Hitman: Codename 47

Åh, disse listede spil vækker dejlige minder fra starten af 90’erne til slutningen af 00’erne. Det er også de enheder og konsoller, jeg ejede, så PS1 var min sidste konsol nogensinde, hvorefter jeg permanent skiftede til PC-spiller. Som det ses, holdt jeg ikke af det traditionelle Mario eller de første GTA-spil, og det gør jeg stadig ikke. Nintendos spiludbud er nu så barnligt, og GTA som spilserie fanger mig bare ikke, så det kommende VI bliver elegant skippet.

Af spillene på listen er Thief-serien stadig utrolig tæt på mit hjerte, og fan-missioner blev engang spillet i timevis i mine arbejdsløshedsår for 20 år siden. Jeg spillede endda kun demoen af det første Thief hos en ven efter skoledagen i gymnasiet i 2-3 timer, og da jeg fik brændt hele spillet på en CD-R (jeg slettede tilfældigt nogle filer for at få filerne til at passe på en 650 MB disk), var der ingen vej tilbage.

Jeg gider ikke lave en liste over nyere spil, men der ville være en lang liste af kvalitetsnavne, men også mange indie-spil, som jeg er blevet forelsket i. Jeg hader multiplayer-spil, så de findes ikke på listen, kun Team Fortress 2 er en undtagelse, hvor jeg endda var overraskende god engang. Nu har jeg ikke spillet det i næsten 10 år, men det var ikke usædvanligt, at jeg ofte dominerede med over 50 kills og 0 deaths. Gad vide om færdighederne og reaktionstiderne stadig ville være der, hmm…

8 Synes om

Ahh… Gamle gode Blaster Master. Et fremragende spil med et fremragende soundtrack. Jeg spillede også dette en del som barn, men jeg må indrømme, at jeg aldrig gennemførte spillet… Måske skulle jeg rette op på denne uretfærdighed nu i en ældre alder.

Til NES-klassikerne tilbyder jeg også Guardian Legend, som ligeledes har et fremragende soundtrack og fantastisk gameplay. Dette var også uigennemførligt i sin tid, indtil jeg måske 20 år senere, efter barndommens NES-spil, gennemførte det med en emulator, og åh, hvilken slags mørk tomhed gennemførelsen fyldte.

Vomitron har forresten for nylig udgivet en coverversion af Master Blaster-sangen på albummet No NES for the Wicked:

Hårdt knald og en sang, der kærtegner min nostalgiske nydelsesknop.

2 Synes om

For fanden, skal det altid regne her?

Nu er det ikke godt – sværdet kunne dog svinge, men kun hvis nogen betaler nok.

Her i Velen’s måske mest trætte lorteslummer tygger jeg nu på fiskerester i lommen. De store øjne havde sikkert en hyggelig våd stemning i min lomme. Mums.

Det ville være rart at få noget arbejde; udbuddet er dog lige så dårligt som bundfaldet i en gæringsbeholder. Fløjlsvæsenet fra nabobyen tilbød et lejemorderjob for 50 kroner, men vi er ikke så desperate endnu, at jeg ville bryde koden…

Mon ikke man kan bikse en Swallow sammen af de sidste Celandines, hvis der da kommer andet end hø forbi…

SKRIG!
Nå, ådselæderne ville også gerne have skaller og mutanttestikler. Roach blev forskrækket og skød afsted som en kugle ud i det ukendte.. Nice, en forvildet hest og åbenbart en forvildet ghoul.

Status: Død ghoul.
Piruetterne var klistrede, men ghoulens blod dømmer ikke. Næsen mod de nordligere jagtmarker, her i syd vokser der kun en bule i panden udover lugten af lort. Lad os tage en lille turbomeditation, før vi tramper videre.

Når man rejser med Apostlens kørsel, kan man også nå at se lidt af landskabet. Nemlig naturlandskaberne.

Det lyder som om, der begynder at komme noget fra jorden…

Noget kravler ud af sine tunneler. Omkring knæhøjde, søde. Eskel sagde vist, at hver sjæl får 200 centimeter. Disse ser ikke ud til at have en sjæl.

Aard i gang og piruetter med Whirl. Med muskelhukommelse hugges brænde, et par slag ramte også mit eget lår.

Status: Blodet fra tre nekkere, som passer perfekt til Rubedo-eliksirer. Nu til Baronens oase, lad os samle knopper og kløver på vejen.

Åh ja, dejlige 96 kroner i lommen. Jeg føler mig som en bamse på en lur.

Fra Baronens købmand lidt gær, kartofler og peber – jeg skal bruge ingredienserne til hjemmelavet pebervodka… Hvis knægten solgte reb til en god pris, ville jeg overveje det. Åh ja, og Baronen skylder også en tjeneste, så mon ikke der også findes en sadel og en hest til røven.

Næste morgen fortsatte rejsen mod nord.
Ved en fejl drejede jeg forkert ved krydset, for landsbyen Heatherton dukkede op lige så pludseligt som et toiletbesøg efter en smagsprøve på hjemmebryg.

"Kurwa, pierdole…"

Se, nysgerrige toldere dukker op fra buskene. Hvad vil I?

Toldere havde jernmangel!
Status: Et par kroner og en træt sandwich.

Lad os samle et par tørre tændstikker og tænde et bål; så kan vi endelig lave de eliksirer, medmindre ådselæderne overrasker os igen.

I morgen kunne man besøge det syndige Novigrad.

W32

Mon ikke det var nok action for den gamle hane.

Spillet var Witcher 3, PC, with tons of Mods.

14 Synes om

Det var dygtigt skrevet, som fan af spilserien fik det mig til at grine :grin:

3 Synes om

Quakes hårde E1M1 speedrun-rekord er rykket til en ny sekundtid - sandsynligvis for sidste gang. Blandt de tidligere E1M1-rekordholdere er der i øvrigt også et par finner med præstationer fra et kvart århundrede siden:

5 Synes om

Det er godt nok vildt…

Jeg husker faktisk, at jeg sidst så en Quake speed

3 Synes om

Hypen omkring det nye Control har virkelig grebet mig så meget, at jeg var nødt til at downloade det første Control fra spilbiblioteket til min PS5-konsol :sweat_smile: Mens jeg venter på det nye, tænkte jeg, at jeg ville spille det første og AW2 igennem igen. Nu er det meningen, at jeg skal bruge mere tid på dem. Jeg har nemlig en dårlig vane med nogle gange at “haste igennem” og kun spille historien hurtigt igennem. En hel del af historien og nogle detaljer bliver overset, og selvfølgelig bliver sidemissioner ikke lavet :sweat_smile: Jeg spillede Control i 2022 på PS4. Det er faktisk ret godt, hvordan ting dukker op fra hukommelsens dyb. Jeg husker ikke rigtig, hvordan det så ud, da jeg spillede det på fireren, men jeg husker den irriterende hakken i actionsekvenserne. Og desværre bemærkede man dengang lidt tidligere på skærmens hakken, at fjender snart ville dukke op, og ting ville flyve rundt. Heldigvis er spillets største problem nu fraværende på femmeren :smiley:

Sniper Elite 4 blev downloadet fra butikken for et stykke tid siden, da det kunne downloades gratis derfra. Det er stadig lidt ufærdigt. Jeg skal på et tidspunkt spille det færdigt. Når Remedy-hypen lige lægger sig lidt…

5 Synes om

Det passer ikke rigtig til en investeringsdiskussion, så jeg svarer her. Jeg regnede med 5-6 forskellige grundlæggende fjendetyper ud fra Control Resonant- traileren. Det var nok også omkring det antal i det originale spil :smiley:

Som DmC-fan og en der elskede Prototype i sin tid, giver Remedy mig nu ekstra arbejde med at adskille fan-tilbedelse og investering med Resonant, fordi spillet, baseret på traileren, er som skræddersyet til mig. Der er intet andet at gøre end at holde fakta som fakta og følelser som følelser.

2 Synes om

Nå, så er Control gennemført for anden gang. Og jeg hyggede mig da bestemt med det igen, selvom jeg huskede rigtig meget fra spillet for tre år siden. Derfor spillede jeg det nok igennem på den halve tid sammenlignet med sidst. Et par nye trofæer blev det også til. Jeg havde også spillet sideopgaverne ret grundigt første gang. To opgaver var nye for mig, som jeg var gået glip af sidst. Jeg havde ikke taget kampen mod mit eget spejlbillede sidst :sweat_smile: Men det var en forfriskende kamp, måske en af spillets bedste. Der kunne godt have været flere af den slags kampe. Control er jo ikke et særligt udfordrende spil. Jeg opgraderede selv Jesse i takt med, at jeg optjente point. Karakteren er jo hele tiden meget stærkere end modstanderne. Og egentlig blev udfordringen kun øget via mængden af fjender, der kom på én gang. For mig, som sikkert for mange andre, var den sjoveste måde at kæmpe på at kaste med ting :rofl: Nu behøver jeg ikke spille det igennem en tredje gang. Nu er jeg klar til at tage imod den kommende Resonant :grinning_face_with_smiling_eyes: Det var meningen, at jeg også skulle have spillet Alan Wake 2 før Resonant, men jeg springer det over for nu. Jeg huskede Control så godt, og det er kun to år siden, jeg spillede AW.

Jeg fik købt Atomfall i PS Store, som udkom sidste marts. Dengang tænkte jeg ud fra traileren og andet materiale, at det kunne være lige noget for min smag. Og det virkede faktisk ret fint i den time, jeg brugte på at tøffe rundt i det forurenede engelske landskab :sweat_smile: Rent grafisk er det ikke det sidste nye, men det kan man tilgive, hvis spillet ellers fungerer og er interessant.
atomfall-pc-game-steam-cover

8 Synes om

Der findes vist en vis marginal gruppe, hvis længsel efter at eje en fysisk kopi af selve spillet er lige så ægte som vand. Der findes også dem, der ønsker, at deres spil er irriterende svære, åndssvagt komplekse, langtrukne og afviger fra normerne, bare for at de på den mest skæve måde kan føle, at de får noget for pengene. Næste dag sidder heltene så og praler over for skolekammeraterne om en ‘boss på mors-niveau’, som det tog hele natten og kun syv Red Bulls at gennemføre.

Ah, det er mig.. Gode gamle tider…

Souls-spillene, Skyrim, New Vegas eller Mount & Blade. Nogle spiller selvfølgelig endnu mere antikke eventyr. Hvorfor spiller folk stadig ‘gamle’ spil, når der kommer nye ud på stribe?

Hvorfor er nogle spil evige?

Er nye spiludgivelser ikke trods alt teknisk set lidt mere interessante – og lavet med større budgetter?

Jeg ved i virkeligheden ikke en dyt om verdens sandheder, og jeg er allerede pensioneret fra hele spil-scenen, men:
Verden er fuld af helt ufatteligt talentfulde folk, som ikke er på spiludviklernes lønningsliste – de ændrer dog mekanikkerne i de udgivne spil, som de finder det bedst, og deler derefter disse moddede filer til glæde for andre spillere. Disse troldmænd er som fanatiske fysikere, der ikke bliver holdt tilbage af en ledelses generiske tilgang. Overhauls (totalrenoveringer) bygget af tredjeparter kan derfor være helt ufatteligt detaljerige.

Ovenstående liste over ‘evige spil’ er altså mere eller mindre “modding-venlige”.
Selv i Skyrim findes der pakker, som i praksis omstrukturerer hele spillet fra bunden: det gælder quests, combat (kamp), magi, animationer, skills, karakterer, verdenen og det visuelle. Disse spil bliver stadig spillet af masserne. Beklager brugen af danglish, det er heldigvis et bevidst valg…

“Det lyder for godt til at være sandt. Er et moddet spil ikke væsentligt mere ustabilt end vanilla-versionen?”
Jo, det er det.

Da der naturligvis ikke er nogen garanti for mod-kompatibilitet, kan du ende med at bruge mere tid uden for spillet på at stirre på scripts end på at spille selve spillet. Du installerer gratis tilføjelser drevet af kaffe i seks uger i træk, eller i hvert fald indtil dit eget hoved giver op. Der findes tusindvis af dem, med Gud ved hvilke perversioner og indstillinger. Nedbrydningen af dit selvbillede holder dig så beskæftiget, at når dine venner er færdige med efterfølgeren, er du først lige begyndt på det første spil.

“Hold da op… Det lyder da sjovt!”
Man kan da godt køre en tur rundt om blokken i en bil, der ikke er pillet ved, men medmindre du ofrer tid på sanseligt forspil; som for eksempel en slavisk brugsrestaurering eller et estisk olieskift – så vil køreturene forblive ret forglemmelige og sterile.

Den gamle Escort, som du har bygget og pudset på (nu i anden generation), kan gå i stå i vejkanten på hver eneste tur, men det er alligevel den bil, du redder ud af garagen, hvis det brænder.

For pokker da… Kan du ikke snart komme til sagen?
Jeg spillede min egen Escort, og jeg taler ikke om sidespring – for dem er der ingen af – jeg mente mit ‘evighedsspil’, som blev udgivet i 2015. Det hedder: The Bitcher 3.

“Hah, var Witcher 3 ikke den der afslebne, let tilgængelige sag for nye spillere, en ret generisk klump fantasi?”
Jo, bestemt.

Man kan dog bygge en Escort ud af det, fordi:

• Spillet er omgivet af et omfattende udvalg af indhold delt af tredjeparter. Der er overhauls, almindelige mods og bugfixes. På Nexusmods er der 8.200 filer, som folk har downloadet i alt ca. 190 millioner gange. Med mods får du en anden dybde i spillet – selv sværhedsgraden kan nu justeres mere alsidigt end din kontorblæsers on/off-knap. Alene W3EE, nu vist W3EE Redux(?), er i sig selv en så omfattende overhaul, at du næsten skal lære alt, hvad du har lært om spillet, forfra, da hele kampsystemet bliver lavet om. Skill tree bliver lavet om. Alchemy bliver lavet om. Economy bliver lavet om.

• DRM er ingens ven, men jeg forstår selvfølgelig, hvorfor det findes. Witcher er dog helt DRM-frit, hvilket betyder, at jeg kan spille det på min kartoffel-ovn selv i år 2077, mens jeg venter på Cyberpunks final-patch. Det er muligt at spille, selv hvis Steam er død og begravet.

• Baggrundshistorie. Spillet er baseret på Sapkowskis litteratur, så med den omfattende lore er det betydeligt mere interessant at udforske spilverdenen. Selv dårlige quests kan være acceptable, så længe du genkender, at tingene passer ind i Witcher-universet. CDPR-hipsterne gjorde et ret godt stykke arbejde, og opgaverne er heldigvis for det meste ret interessante. Der er selvfølgelig generiske quests imellem, men også de sande perler.

Som et eksempel på en perle er questen ved navn; A Towerful of Mice.

Denne opgave starter med, at den lokale landsbyheks gerne vil have dig til at tage ud på en ø med sin ‘walkie-talkie’ for at ophæve en forbandelse, der plager øen, så landsbyboerne ikke smider den stakkels heks ud i vrede. Dette passer overhovedet ikke, men jeg vil ikke spoile noget… Den pågældende troldkvinde har dog været med i tidligere quests, så selvfølgelig hjælper du hende.

Når du fordyber dig i denne opgave, opdager du, at du står over for temaer som; ganighed, misundelse, undertrykkelse og desperation. Det er Witcher-universet i en nøddeskal…
TOM er også en overraskende rørende historie om kærlighed og dens uventede sider, og også om hvordan selv det mindste kan få kærlighedens vugge til at rådne. Der tilbydes modne, ubehagelige situationer, hvor spilleren heldigvis i ro og mag kan undersøge sporene og derefter lægge sin egen moralske plan for sagens videre forløb. Du får altså mulighed for at ændre questens udfald.

Yderligere observationer:

• Du får en lygte, der er saftigere end en standard IKEA-lampe, og du kan, hvis du har lyst, stoppe op og lytte til yderligere information om fortidens begivenheder.
  • Opgaven finder sted på en ø, der har sin egen unikke .env-fil, hvilket gør eventyret visuelt uforglemmeligt. Hvor dramatisk…
  • Atmosfære. Du ved, at der er noget helt galt på den ø. Undersøg det i fred. Du kan også hoppe ned fra tårnet, hvis du har lyst. Ah, smagen af frihed.
  • I tårnet er der et par præcist placerede triggere, f.eks. malerier der falder ned og lygter der tænder, hvilket gør turen op i tårnet en tand mere spraglet.
  • CDPR kan lide at lege med dialogerne i deres egen tid, historiefortællingen er efter min mening på et niveau til: topkarakter.
  • Som jeg nævnte tidligere; opgavens udfald afhænger af dine valg.

Ved I hvad? Det her er en forbandet side-quest, altså en helt valgfri opgave for spilleren. Folk, der har spillet spillet, kan altså have overset denne flot indpakkede opgave.

Her er lidt stemning fra Velen, uden de store spoilere.

Da intet spil er perfekt, har jeg haft det så sjovt med denne Witcher, at jeg ikke har kigget på udvalget af de nyeste spil i mange år. Mit spil crasher ganske vist i ny og næ, da kartofler ikke varer evigt, og guldet i min maskine for længst burde være sendt til genbrug. Frames forsvinder til Gud ved hvilke dimensioner, men det gør ikke så meget, når man efterhånden spiller så sjældent.

Dette bliver det sidste spil i mit liv, jeg har købt – ikke fordi jeg ligger på mit dødsleje – det er bare mit livs Escort, som selv Witcher 4 ikke kommer til at overgå.

Heldigvis er vi tosser, der strør om os med Ford-metaforer, ikke mainstream-spillere, for på vores ønskelister er der intet andet end støv. Hvor afsindigt udfordrende ville det ikke være for spiludviklere og deres udgivere, hvis tendensen var, at spillere var mere end tilfredse med at spille selv 20 år gamle spil, med ustabile og rå tredjeparts-opgraderinger, som spillerne downloader gratis fra nettet?

Er det mon grunden til, at… Nå ja, uret tikker hurtigt.
God fornøjelse med spillene til alle, uanset hvad I så end spiller!

14 Synes om