När det gäller Unity som företag (varför måste deras produkt och företagsnamn vara samma…) måste jag tillägga att jag anser att den största värdepotentialen ändå ligger inom spelmotorsektorn. Är företagets värdering rimlig med tanke på dess marknadsposition? Hur enormt stor skulle den artificiella verkligheten behöva bli för att den skulle bli betydande vid sidan av spelbranschen?
På de kartlagda marknaderna såldes 14,7 miljoner PC- och konsolspel (digitala och fysiska) under februari, vilket är en ökning med 68 % jämfört med året innan. Försäljningen av digitala nedladdningar uppgick till 9,4 miljoner sålda spel, en ökning med 24 % jämfört med året innan. Fysiska spel stod för 5,25 miljoner, vilket var 26 % upp jämfört med föregående år. Nintendo delar inte digital försäljning med GSD.
PS5 var den mest sålda konsolen under månaden på de kartlagda marknaderna, före Nintendo Switch med 12 %. Totalt sett är försäljningen av konsolenheter upp 84 % i februari jämfört med samma period året innan, med nästan en halv miljon sålda maskiner. Nintendo Switch-försäljningen är upp 32 % jämfört med februari 2020.
Nästa månads data kommer att bli intressant läsning, eftersom vi nu går in i en period då de första COVID-19-nedstängningarna började äga rum.
Enligt en nyhet från Bloomberg, som i sin tur hänvisar till Sky News, skulle Epic Games värdering i den senaste finansieringsrundan vara 28 miljarder dollar. Bolaget samlar in en miljard dollar den här gången.
Senast för sju månader sedan var Epics värdering i en finansieringsrunda 17,3 miljarder dollar.
Het potatis.. ![]()
Jag gissar att om Epic noterades på Nasdaq nu skulle värdet vara det dubbla. Jämförelseföretaget Unity värderas till just 28 miljarder på börsen, och Epic har förutom Unreal Engine även Game Store, Fortnite med mera.
Utifrån detta kan man indirekt dra slutsatsen att Fall Guys skulle vara värt nästan 10 miljarder ![]()
Microsoft förvärvar Discord..
https://twitter.com/benjisales/status/1374186711689879559?s=21
Som Microsoft-ägare är jag entusiastisk, som Discord-användare mindre. ![]()
Det är nog inte ett dåligt drag i sig, eftersom Discord verkar ha tagit över som standard för kommunikation och underhåll av spelgrupper. Man kan ju streama där också.
Det är förresten roligt hur spelbranschen sakta men säkert äter upp marknaden från sociala medieföretag som Facebook, när spel och plattformar relaterade till spel suger åt sig den sociala aktiviteten.
Det kan bli ett stort slag för Discord om Microsoft köper upp det. Discord är trots allt en fortsättning på IRC, och jag tror inte att den militanta självständighets-mentaliteten och Microsoft-hatet som rådde i IRC har försvunnit under resans gång. Kanske kommer vi att fullborda cirkeln och IRC kommer att göra comeback som ett motdrag till M$cord ![]()
E:
Som dagens historiska ögonblick kan nämnas att för 20 år sedan såg kommunikationsstandarden för spel ut så här:
Ring det en klocka!
I sig skulle det inte vara någon överraskning om Discord såldes, det är ju ingen lönsam affärsverksamhet på något sätt. Försäljningen har nog varit målet ganska snabbt efter att man insåg att plattformen kunde få användare.
Texten på Twitter verkar ganska sensationell, lite som om affären redan nästan var sluten. Det kan förstås också vara så att Bloomberg används som förhandlingsverktyg för att öka intresset och prisnivån. Här är ett par citat från artikeln:
Discord has been talking to potential buyers and software giant Microsoft is in the running, but no deal is imminent
Discord reached out to Microsoft to gauge interest, and Xbox chief Phil Spencer has been talking to the company
Discord has also held discussions with Epic Games Inc. and Amazon.com Inc. in the past
Jag antar att du åtminstone är något insatt i den här saken. Skulle du kunna förklara lite för de som är mindre insatta, hur och kanske ännu viktigare, varför man vill blanda in NFT:er i spel? Vilka konkreta fördelar får man av det?
Jag är inte mer insatt i NFT:er än vad jag läste i diskussionstråden om kryptovalutor och kryptovärlden idag.
Visst erbjuder det en möjlighet för vem som helst som har skapat ett spel eller en annan applikation med Unity-motorn att sälja virtuell “konst” eller “prylar” i applikationen.
https://twitter.com/Housemarque/status/1375115275272654854?s=19
Den 30 april är releasedagen för Returnal. Yoshida skapar också hype på Twitter. Låt oss hoppas att Finland får en ny globalt betydande studio från detta. Next gen-spelutbudet har hittills varit så dåligt att det säkert kommer att finnas intresse vid lanseringen. Däremot kommer uppmärksamheten säkert att vara negativ med en prislapp på 70 om man försöker sälja ett dåligt/mediokert verk till det priset.
Skulle det kunna finnas goda skäl till detta? För närvarande ligger kursen på samma nivå som för två år sedan.
Vad har hänt sedan dess? Cyberpunk hajpades som världens bästa spel, men sanningen avslöjades nära lanseringen. Förrgår fick de åtminstone ut en hyfsat stor bugg-patch.
Igår meddelade CDPR att Cyberpunk-multiplayer förmodligen kommer att avbrytas:
Ligger det alltid shorts bakom alla nedgångar? Eller om investerare bara gradvis inser att aktien inte var en bra investering?
Här är en strategi-uppdatering från CDPR (CD Projekt Red). Inget riktigt flerspelarläge kommer att släppas. Målet är också att övergå till en flerprojektsmodell och att utveckla The Witcher och Cyberpunk parallellt, så att nyckelpersoner “smidigt” kan flyttas mellan projekten. Jag är ganska skeptisk till att detta ska lyckas efter hela Cyberpunk-röran. Som vi kan se var marknaden inte särskilt glad över dessa nyheter.