Den griniga vänsterprofessorn Galloway har länge väntat på Roblox IPO eller notering. Jag skulle vilja köpa den vid öppning, men jag har inga pengar.
TLDR:
Den griniga vänsterprofessorn Galloway har länge väntat på Roblox IPO eller notering. Jag skulle vilja köpa den vid öppning, men jag har inga pengar.
TLDR:
Appstylist Oy är ett litet spelföretag i Åbo. Företaget fokuserar på spel designade för kvinnor och flickor, som “fashionsuperstardressup” och “stylist heaven”. Finns det någon information om var man kan hitta en samarbetspartner för att utveckla dessa spel?
GOOGLE-KONTO/STADIA-UPPDATERING
Som ni kanske har märkt hade vi en hel del problem i början av året som härrörde från att Redigits hela Google-konto låstes i början av januari. Efter en månads påtryckningar (och med enormt stöd från våra fans) tog Google äntligen kontakt och kunde ge mycket transparens kring situationen och återställa åtkomsten till alla våra konton. På grund av det hårda arbete som Stadia-teamet har lagt ner – samt våra partners på 505 Games – har vi beslutat att vi kommer att tillåta den kommande lanseringen av Terraria på Google Stadia att fortsätta. Terraria Stadia-versionen är baserad på DR Studios 1.4.0.5 (senaste) version, och är för närvarande hos Google för certifieringsgranskning.
Pengar talar. Synd, jag hade gärna sett Google lida, men jag förstår utvecklarens beslut.
Ja, jag gillar inte heller dessa techjättarnas plattformar och ekosystem som har skapats med avundsjuka ögon för att ta en ständigt växande del av utvecklingsstudiornas förtjänade marginaler.
Förhoppningsvis kommer ingen av dessa att dominera för mycket så att utvecklarnas förhandlingspositioner förblir goda.
Spelutveckling är inte helt enkelt eller säkert, det fick Amazon också erfara när de drog tillbaka sitt spel från marknaden när ingen var intresserad.
I februari State Of Play: Housmarques Returnal. Hela State Of Play var ganska meh men Returnal sticker ut där. Spelet har för övrigt en mycket stark Control-känsla ![]()
Här är Returnal-delen
Här är slutdiskussionen från influerare
Låt oss hoppas på framgång för Returnal och sedan bara vänta på FN:s notering. Jag skulle inte heller ha något emot om Remedy eldade upp kassan och köpte den studion ![]()
https://www.hcp.fi/2021/03/01/huya-pelaaminen-on-digiajan-kultaryntays/
HCP Focus nya förvärv från Kina. Streamingplattformen Huya.
Det här året kan bli intressant för dem som vill ha spelbolag i sin långsiktiga portfölj. Räntestegringar kan drabba höga värderingar. Många investerare har rejäla vinster, vilket kan locka till vinsthemtagning. Samtidigt är jämförelseperioden under resultatsäsongerna mycket tuff, vilket kan leda till sämre resultat än förväntat och försäljningar från investerare.
Bra poänger! Spelbranschen som helhet kan komma att dala, med undantag för enskilda aktörer. Å andra sidan kan även den trögt framskridande lanseringen av en ny konsolgeneration få hjulen att snurra, vilket stöder försäljningen av nya releaser. Men i princip skulle jag betrakta det alternativet som en ganska liten nyans i detta sammanhang.
Å andra sidan, finns det skäl till varför en stark jämförelseperiod inte skulle kunna upprepas? Många har investerat semesterpengar och dylikt i sprillans nya spelutrustningar, och nya hobbyister inom branschen har säkert tillkommit massivt. Jag vill inte tro att deras nybörjarhobby skulle sluta tvärt när de får ett vaccin.
Det ska bli kul att följa hur det här året utvecklas inom sektorn ![]()
Jag lyssnade på Motley Fools podcast där Beth Kindig var gäst. Man kan beskriva henne som en fattig mans Cathie Wood, men hon har också klarat sig ganska bra. Båda opererar tydligen på samma sätt, de investerar i trender.
Mellan 6:40 och 18:10 övergår diskussionen av misstag eller med avsikt till Unity och Beth säger att företaget är hennes främsta val för den kommande AR/VR-trenden. Hon jämför till och med Unity med Nvidia för några år sedan. Podcasten var överlag mycket trevlig att lyssna på, men anser ni att påståendet att Unity skulle vara förstahandsvalet inom förstärkt och virtuell verklighet är trovärdigt?
Det kommer säkert inte att stanna som en vägg, men spel konkurrerar om samma tid och pengar som andra fritidsaktiviteter. När coronan är över kommer konkurrensen att hårdna rejält i den bemärkelsen. Dessutom verkar många spelföretag ha få stora släpp i år eller så har de skjutits upp (t.ex. Remedy, Nintendo och Paradox, som redan finns i min portfölj, har inte direkt en ström av nya spel till spelarnas skärmar i år, det sipprar dock fram). I slutet av året verkar det vara fler stora släpp, t.ex. nya Battlefield, Halo Infinite, Farcry 6 etc. även om datumen inte är spikade.
Detta ändrar alltså inte den långsiktiga bilden för spelbranschen, som är mycket gynnsam, försiktigt uttryckt.
Jag ville främst lyfta fram denna punkt för dem som letar efter tankningsmöjligheter.
Det är lätt att tro att Unity kommer att vara den “främsta aktören” inom AR/VR-scenen på samma sätt som det är plattformen för indieutvecklare inom spel för närvarande. Lätt att komma igång med. Relativt omfattande verktyg. Men…
Efter en viss punkt tenderar Unitys produkter att bli små och börja begränsa vad man kan göra… Dessutom vet man aldrig riktigt vart Unity är på väg härnäst. Nya utvecklingsvägar öppnas parallellt med nästan färdiga funktioner, och utvecklarna får ingen tydlig bild av vad den slutliga, långsiktigt stödda lösningen kommer att vara.
Detta kan leda till att storleken och resurserna hos de trenddrivande företagen avgör vilken teknisk stack som i slutändan kommer att användas. Jag ser inte riktigt hur Unity skulle ha nära “monopol” i denna fråga på lång sikt. För närvarande kan det mycket väl vara den enda rimliga teknikplattformen, när man fortfarande söker efter vad man ska göra.
När någon väl kommer på vad den megatrenddrivande AR/VR-applikationen kommer att vara, förutspår jag att de stora pojkarna då kommer att hoppa in i leken. Och/eller toppnivåapplikationer kommer att köras på utvecklarnas egna teknologier. Massan på 90 % kan fortfarande vara på Unity, men räcker det för att driva företagets värde i investeringshänseende någonstans?
Jag måste undra lite över Beths kommentar om Unitys position som ledande spelmotor. Siffran är så märklig att jag verkligen skulle vilja veta hur den har räknats ut. Jag är inte heller övertygad om den dragna analogin, eftersom den på något sätt ignorerar det segment som spelen befinner sig i. Ett spel med en miljon användare är säkert viktigare än hundratusen spel med tio användare…
Det som verkligen är intressant är hur Unity har börjat fria till byggvärlden. Med Autodesk har man visserligen fått till stånd en del samarbetsformer, men även där verkar utmaningen vara att få verkar vara genuint intresserade av dessa tjänster och produkter.
Bra kommentar. Unity verkar fortfarande vara i en nedåtgående trend, och om man tror på Beths tes skulle det snart (eller nu) finnas en vinnare till ett “nedsatt pris”. Den avtagande tillväxten i omsättningen har tydligen skapat press på aktiekursen. Som lekman tittade jag främst på marknadsvärdet, som nu ligger på cirka 30 miljarder. Det skulle åtminstone finnas utrymme för tillväxt, kanske redan i ett tidigt skede när Apple släpper AR-glasögon och folk blir intresserade. Eller så blir de inte det.
Jag lyssnade inte på Beth, men av de 1000 mest populära mobilspelen använder 71 % Unity (källa Unity Q4-rapport):
“Spel gjorda med Unity stod för 71 % av de 1000 mest populära mobilspelen under fjärde kvartalet 2020”
“Apptopia mäter Unitys marknadsandel över de bäst säljande och mest nedladdade spellistorna i iOS App Store och Google Play genom att ta de 1000 mest populära spelen efter globala MAU under kvartalet och identifiera andelen spel som har Unity SDK installerat.”
Var kan man få mer detaljerad information om det? Jag är inte riktigt insatt i branschen. 71% av top1000 verkar på något sätt missvisande. Som Marazo skrev tidigare kan top100 vara mycket viktigare än de återstående niohundra.
Jag vet att det är en överdrift, men det är svårt att ens föreställa sig något i den riktningen om 71% fortfarande är med Unity. Det tyder på att produkten har något unikt (även om jag inte är tillräckligt insatt i branschen för att kunna säga något faktiskt). Om du är intresserad av att veta mer skulle jag börja med att undersöka Unitys källa (Apptopia).
Men i Q4-rapporten nämndes det att dessa spel till exempel är gjorda med Unity:
“Vi har en stark och växande närvaro inom mobilspel. Under Q4 inkluderade spel gjorda med Unity toppsäljande titlar som Innersloths Among Us, VOODOOs Cube Surfer! Och Scribble Rider och Amanotes’ Magic Tiles 3.”
Dessutom har Unity-appar laddats ner 5 miljarder gånger i månaden. Om ingen av dessa appar var bland de 100 bästa, då måste andra lägga fram ganska höga siffror.
"Månatliga aktiva slutanvändare som konsumerade innehåll skapat eller drivet med Unity nådde i genomsnitt 2,7 miljarder per månad under fjärde kvartalet 2020, en ökning med 63% från ett år tidigare.
Slutligen laddades applikationer byggda med Unity ned i genomsnitt fem miljarder gånger per månad under fjärde kvartalet 2020, en ökning med 41% från förra året."
Jag vill också lyfta fram fordonsindustrin här. Jag kommer ihåg att det nämndes i webcasten att alla de 10 största biltillverkarna använder Unity. Jag antar att kassaflödena fortfarande är ganska små, men detta är en bra vägledning och referens för vad som är möjligt att göra med Unitys verktyg. Om Volkswagen nämndes separat i rapporten:
“I december lyfte vi fram Volkswagens innovativa användning av vår vertikala applikation, Forma, för att bygga ett engagerande virtuellt e-handels showroom.”
Intressant, bra data!
71% kan verkligen stämma. Och just inom mobilspel. Jag tvivlar egentligen inte på att det skulle vara “mest använt” enligt många mått. Det är kanske ändå lite annorlunda än “viktigast”. Men detta är förstås spekulationer om en gärdsgård…
Mobil är dock en så egen grej… Där är innovationerna numera väldigt få och spelen är kopior av varandra. I ett sådant ekosystem tjänar en produkt som Unity just den bulken perfekt. Jag tycker dock inte att man direkt kan dra en analogi från den framgången till vilken position företaget kommer att ha inom AR/VR-fältet.
Rejält två miljarder användare per månad är också ett ganska optimistiskt nummer i min mening. Om jag har tio spel gjorda med Unity på min mobil och startar var och ett av dem tio gånger under månaden, producerar jag då en, tio eller hundra “användare” till statistiken…
Men som sagt, man kan inte ta ifrån Unity att det är en stor plattform inom mobilt! Jag skulle dock vara ganska försiktig med tanken att medelanvändaren som för närvarande njuter av innehåll (spel) möjliggjort av Unity direkt skulle övergå till att konsumera förstärkt verklighet. Och här kan också Unitys stora utmaning ligga, hur man övertygar kostymklädda män inom ingenjörsbranschen att Unity inte bara är “det där spelföretaget eller vad det nu var”.
Nåväl, jag tar inte ställning till vilka slutsatser man kan dra av denna siffra gällande AR/VR. Det var mer ett svar på varifrån termen “ledande spelmotor” kommer. Jag misstänker att det är därifrån.
Och de 5 miljarder nedladdningarna då?
Håller med om detta. Men vi är på god väg. Unity har ganska stora investeringar inom detta område och företagets ledning verkar tänka långsiktigt istället för kvartalsekonomi.
P.S. Jag rekommenderar att titta på dessa webbsändningar, om ni inte redan har gått igenom dem. Verkligen användbart för att förstå företaget.
Spelmotorbranschen delas i praktiken av Unity och Epics Unreal Engine. De största spelstudiorna har egna motorer, men trenden är att nästan alla företag gradvis avvecklar dem. Även om man med hårt arbete, tid och pengar kan bygga en bättre motor för eget bruk (jag har gjort det själv), är det på lång sikt helt enkelt inte lönsamt av flera skäl, varav det mest betydande är hur man får tag på experter till din “JagGjordeDetSjälv3D”-spelmotor. Utöver allt besvär måste du också utbilda arbetskraften.
Inom VR/AR-scenen är färdiga spelmotorer praktiskt taget det enda alternativet, eftersom alla enheter är något olika, marknaden är fragmenterad och enskilt för liten. Du vill verkligen inte själv behöva ge support för alla dessa. Så när det bara finns två alternativ, och båda har sina egna styrkor och svagheter, är det inte svårt att se att någon snabbköpare ser att den ena dominerar marknaden. Är det verkligen så, jag vet inte. Är det tillräckligt nära, förmodligen. Som investerare finns det ännu färre alternativ. Den ena är börsnoterad och den andra inte.
Jag ska försöka gräva i mitt minnes djup efter vad som sades i webcasten igen, men de kommenterade nivån på sin egen motor ungefär så här.
Kategori (tidigare → nu):
Mobil: klar etta
AA: utmanare → stark spelare
AAA: inget hopp → utmanare
Ja, och om detta var tydliga saker, skulle alla investerare göra samma drag. Satsningen kan vara helt rätt. Jag höjer främst på ögonbrynen åt “eftersom a, så b” -analysen.
Jag har själv följt AR/VR-scenen från sidan sedan den första Oculus och Google Glass (och naturligtvis de mobilkamerabaserade sakerna i dess spår). Då och då har jag kikat in för att se vad som händer och hur stämningen är. Unitys teknikstack har varit löjligt enkel att använda, även om den har ändrats många gånger under de senaste åren. Utmaningen är bara att ingen riktigt verkar veta vad man ska göra med denna fina teknik och hur man får breda massor intresserade av den. Och överhuvudtaget, om den största potentialen ligger i saker riktade till konsumenter eller proffs.
Som teknik kommer detta förmodligen att följa Gartner Hype Cycle-berg- och dalbanan ganska exakt. Nu är vi någonstans på botten av gropen på väg långsamt uppåt. Jag tänker lite så här, att eftersom det ännu inte är riktigt klart hur tekniken kommer att användas, garanterar den nuvarande positionen inom ett område inte direkt en plats inom ett annat. Men det är det som diskuteras i podcasten, att det finns en möjlighet här.