Tråden saknades. Vore intressant att höra tankar om Sydamerikas “Alibaba” / “Amazon”. Finns det i portföljerna? Nedan grundläggande information, min egen förmåga till en bredare fundamental analys saknas.
Det är kontinentens ledande e-handelsaktör. Grundat 1999, i Argentina. Nu i och med coronan har det fått mer vind i seglen. Värderingsmultiplar i klass med “jag vill inte ens tänka på det”.
En marknadsplats liknande Amazon.
Jag ser detta som en bra diversifiering på 3-5 års sikt. Kraftig tillväxt kan förväntas ganska säkert, om man nu någonsin kan säga så. I Sydamerika använder folk fortfarande delvis 100 % kontanter, i och med coronan är språnget till den digitala sidan relativt större. Mer FinTech involverat, som en skillnad från Amazon.
Som de största riskerna ser jag att värderingsmultiplarna faller om den allmänna marknadssituationen förändras. En hårdare konkurrens med Amazon skulle också försvaga caset. För närvarande var Mercado Libres marknadsandel av all e-handel cirka 30 % i Sydamerika, Amazons andel var cirka 4 %. Detta var, om jag minns rätt, situationen hösten 2020.
Marknadsvärde till nuvarande kurs 95 miljarder USD
2020 förväntad omsättning 3,9 miljarder USD
YoY-tillväxten förväntas vara 135 %
P/S 28,69 (med 12 månaders rullande resultat, Yahoo Finance)
Imorgon 23.2.2021 Q4-data.
Omsättningstillväxt
Q1’07 $16 milj USD —> Q3’20 $1116 milj USD

Financial Times artikel 10/2020
Podcast:
Intervju med marknadschef Sean Summers, detta är mestadels en bredare penseldragning, men det minskade åtminstone inte min tro på företagets arbete.