Hvilke af handels- eller finansmagasinerne eller -siderne fra hele verden (selvfølgelig engelsksprogede) er efter din erfaring de bedste? Med finsksprogede magasiner er problemet nogle gange A) Der kan være ugers forsinkelse i forhold til den originale udgivelse, og B) Nogle gange er der oversættelsesfejl, eller skribenten fortolker kun en del af dataene, og konklusionen kan være forkert.
Jeg fandt ikke en tråd om emnet, så jeg tænkte, jeg ville oprette en og forhåbentlig få nogle gode ideer og erfaringer.
For der er masser af muligheder i verden, og det føles, som om man naturligvis ikke kan smide sine få mønter efter dem alle.
Der er Reuters, Financial Times, Wall Street Journal. Der er Market Beat, Bloomberg, Market Watch, Motley Fool, Business Journal…
Spørgsmålet er altså, hvilke af disse, efter dine egne erfaringer, ville være “ægte” neutrale og ikke bare betalte annoncer fra virksomheder og værd at abonnere på.
Ligesom i Finland har alle medier i udlandet deres egne styrker og svagheder. Det bedste medie afhænger derfor meget af, hvad man egentlig ønsker at bruge mediet til.
Baseret på mine egne erfaringer vil jeg beskrive de forskellige økonomimedier nogenlunde sådan her:
Wall Street Journal
Stilmæssigt en kombination af Kauppalehti (finsk finansavis) og Helsingin Sanomat (finsk storavis).
PLUS: Masser af kvalitetsindhold om børsnoterede selskaber og økonomi generelt, herunder mange dybdegående baggrundsartikler.
PLUS: Avisen fungerer også som en generalistavis, og ved at læse den får man et ret godt overblik over verdenssituationen.
PLUS: Talrige egne scoops.
PLUS: En ret god mobilapp.
PLUS: En af de førende økonomimedier digitalt lige nu, der tilbyder bl.a. meget kvalitetsvideo- og podcast-indhold.
MINUS: Meget USA-centreret, især i børsnyheder. Andre markeder får minimal opmærksomhed.
MINUS: Der er få artikler rettet mod småinvestorer, og de er udelukkende skrevet med den amerikanske læser for øje (f.eks. mange artikler om pensionsopsparing i det amerikanske skattesystem, som ikke er til nogen nytte for en finsk læser).
MINUS: Taber tydeligt til Bloomberg og CNBC i nyhedshastighed.
MINUS: Et varigt abonnement er ret dyrt, selvom det er billigere end f.eks. Bloomberg.
Bloomberg
Stilmæssigt mere et finansielt nyhedsbureau end et traditionelt medie.
PLUS: Nyhedsformidlingen er hurtig, og fejl rettes meget hurtigt.
PLUS: Bloomberg mestrer at bruge data og visualiseringer godt i nyhedsformidlingen, f.eks. mange grafer.
PLUS: Bloomberg har suverænt den bedste investeringsrelaterede TV-kanal, som kan ses online til normal abonnementspris.
PLUS: En fremragende kilde til at følge hurtige økonomiske nyheder.
MINUS: Hovedfokus på USA og Storbritannien, andre markeder følges i mindre grad.
MINUS: Tunge hjemmesider.
MINUS: En ret dårlig mobilapp, hvor det er meget svært at finde interessant indhold.
MINUS: Der er langt færre lange og velskrevne baggrundsartikler end f.eks. hos WSJ, da fokus er på hurtig nyhedsformidling.
MINUS: Anden nyhedsformidling end investeringsrelateret er sparsom, så ved kun at følge Bloomberg får man et ret forvrænget billede af verdenssituationen.
MINUS: Meget Arvopaperi-inspireret (finsk finansblad) rapportering af intern sladder fra finanscirklerne i London/New York, som ikke tilbyder den gennemsnitlige finske investor noget.
MINUS: Pådutter Bloomberg Terminalen konstant, og selv ikke alle normale nyhedsartikler er tilgængelige undtagen for dem, der har købt Terminalen.
MINUS: Meget dyr.
Economist (læser selv primært i printudgave)
Stilmæssigt som Suomen Kuvalehti (finsk ugeblad), men med en markant vægt på økonomiske emner.
PLUS: Fremragende generalistavis om verdensbegivenheder, giver et godt overblik over verdenssituationen.
PLUS: Mange opfindsomme artikelidéer, og skrivemåden er usædvanligt underholdende trods sin saglighed.
PLUS: Nyhedsformidlingen dækker reelt hele verden.
MINUS: Tilbyder måske ikke ekstremt meget indhold til den, der kun er interesseret i investering, da artiklerne udover økonomiske emner også behandler meget f.eks. politik.
MINUS: Var i hvert fald tidligere tydeligt bagud i digital udvikling i forhold til konkurrenterne.
Business Insider (nu officielt Insider)
En relativt ny hjemmeside, der kun findes digitalt, ingen direkte pendant i Finland.
PLUS: Jeg kan ikke engang finde på en.
MINUS: Antallet af artikler er vigtigere end kvaliteten.
MINUS: Svage journalistiske kompetencer og undervurderer læseren.
MINUS: En stor del af indholdet er flyttet bag en betalingsmur, selvom artiklernes niveau ikke er særlig højt.
MINUS: Meget tunge og reklamefyldte hjemmesider.
CNBC
Et finansmedie primært bygget op omkring sin TV-kanal, ingen direkte pendant i Finland.
PLUS: Masser af hurtig nyhedsformidling gratis, f.eks. udmærket hurtig kursbevægelsesovervågning.
PLUS: Underholdende stil.
MINUS: Underholdende stil.
MINUS: Ret USA-centreret, dog ikke så slemt som WSJ.
MINUS: Overhovedet ingen lange baggrundsartikler.
MINUS: CNBC har også sin egen finansielle nyhedskanal, men den er lysår bag Bloombergs tilsvarende i niveau.
DI (Dagens industri) er værd at læse, hvis man kan svensk. Indholdsmæssigt er den lidt ligesom Kauppalehti, men af højere kvalitet: hurtigere og mere pålidelig. Derudover tager journalisterne ofte et mere modigt standpunkt i deres analyser end i finske økonomiske aviser.
Til normalpris er avisen ret dyr, men man har indimellem kunnet få den meget billigt på tilbud. Det er dog ærgerligt, at det nu (i hvert fald på tilbud) er blevet ret svært at abonnere for andre end læsere bosat i Sverige.
10/10, lige nu havde Wall Street Journal tilfældigvis et tilbud på 2€/måneden i et år, så jeg turde tage det baseret på dette. Når det så føles som om det ikke er nok, så er det Bloomberg.
Jep, linket til den digitale avis kom via e-mail, det var nemt at læse igennem (selvfølgelig 30 sider, og det meste var ligegyldigt for en ikke-amerikaner)
Det giver et lidt klarere billede af, hvad der sker i denne uge, hvad man kan forvente, og en analyse forklaret på en passende enkel måde. Det var nok det største. For eksempel var der en sjov “artikel” om Oatly i videoformat, der gennemgik, hvad der gik galt i erobringen af USA.
Disse fører selvfølgelig ikke direkte til investering i en enkelt virksomhed, men for dem, der ikke ved noget om sagerne, giver det et bedre overordnet billede end at læse finske artikler eller google. Hvad man forventer af FED osv.
Jeg ville ikke betale 10€ om måneden, men til denne pris er det rart at stifte bekendtskab med det, mine første tanker. Telefonappen fungerer pænt.
Tiden går bare. Jeg har primært været afhængig af WSJ (2 € om måneden) for at få bedre adgang til makro i den store verden udover Inderes.
Det er primært Reuters, Seeking Alpha og Keski-Suomalainen (tak Spinnova, hvorfor f***** lige der), jeg har overvejet på nuværende tidspunkt, da de kunne være nyttige, men jeg har ikke fået bestilt dem endnu.
Hvis jeg bestilte dem, mon man så turde trække dem fra i skat?