Hej på er,
Jag går själv igenom en intressant tid med en av mina investeringar, och jag sökte stöd från forumet angående att sälja eller behålla den. Jag hittade ingen egen tråd om just det här ämnet, så jag tänkte att vi drar igång en. Om ämnet intresserar så är det bra, om inte – så är det också ok.
Själva aktierna är alltså Hudson Technologies, Inc., som jag köpte i våras för cirka 3 000 €. Aktiekursen har varit i en rejäl rally, och för tillfället har värdet stigit med 58 %. För mig är detta en betydande investering i den meningen att den för närvarande utgör nästan en femtedel av min portfölj. Detta är min bästa investering både i euro räknat och mätt i procent.
Inom investeringsvärlden fokuserar diskussioner alltför sällan på att behålla investeringar, vilket åtminstone jag tycker känns utmanande när det gäller en sådan här så kallad framgångsrik investering. Jag skulle gärna läsa andras erfarenheter av era bästa investeringar! Jag är särskilt intresserad av sådana som utgör en stor andel av portföljen i euro, eftersom det är då man spelar med ordentliga insatser. Om du orkar/har lust, skulle jag vilja höra svar på följande ämnen gällande din bästa investering (man kan ju svara på detta även i teoretisk mening, det vill säga om kurserna steg kraftigt någon gång och denna investering utgjorde en stor del av din portfölj, men du sälj inte då och nu är kurserna på en lägre nivå):
1. Hur kom det sig att du investerade i just den här aktien? Särskilt sett ur vinkeln varför du vågade satsa en rimligt stor summa pengar i förhållande till din portfölj?
2. Hur mycket har aktien stigit i %?
3. Hur stor andel av portföljens totala värde utgjorde aktien före/efter värdeökningen?
4. Hur går dina tankar kring att sälja/behålla aktien? (Givetvis med antagandet att företagets fundamenta är i ordning) Ständigt med den stora relativa andelen i portföljen i åtanke.
5. Om det redan har gått en tid sedan din bästa investering, skulle jag vilja be dig berätta om det visade sig vara rätt beslut att sälja/behålla? Efterklokhet är kanske inte det mest nyttiga, men intressant är det åtminstone ![]()
Tack på förhand för svaren! ![]()