Din bästa investering?

Hej på er,

Jag går själv igenom en intressant tid med en av mina investeringar, och jag sökte stöd från forumet angående att sälja eller behålla den. Jag hittade ingen egen tråd om just det här ämnet, så jag tänkte att vi drar igång en. Om ämnet intresserar så är det bra, om inte – så är det också ok.

Själva aktierna är alltså Hudson Technologies, Inc., som jag köpte i våras för cirka 3 000 €. Aktiekursen har varit i en rejäl rally, och för tillfället har värdet stigit med 58 %. För mig är detta en betydande investering i den meningen att den för närvarande utgör nästan en femtedel av min portfölj. Detta är min bästa investering både i euro räknat och mätt i procent.

Inom investeringsvärlden fokuserar diskussioner alltför sällan på att behålla investeringar, vilket åtminstone jag tycker känns utmanande när det gäller en sådan här så kallad framgångsrik investering. Jag skulle gärna läsa andras erfarenheter av era bästa investeringar! Jag är särskilt intresserad av sådana som utgör en stor andel av portföljen i euro, eftersom det är då man spelar med ordentliga insatser. Om du orkar/har lust, skulle jag vilja höra svar på följande ämnen gällande din bästa investering (man kan ju svara på detta även i teoretisk mening, det vill säga om kurserna steg kraftigt någon gång och denna investering utgjorde en stor del av din portfölj, men du sälj inte då och nu är kurserna på en lägre nivå):

1. Hur kom det sig att du investerade i just den här aktien? Särskilt sett ur vinkeln varför du vågade satsa en rimligt stor summa pengar i förhållande till din portfölj?
2. Hur mycket har aktien stigit i %?
3. Hur stor andel av portföljens totala värde utgjorde aktien före/efter värdeökningen?
4. Hur går dina tankar kring att sälja/behålla aktien? (Givetvis med antagandet att företagets fundamenta är i ordning) Ständigt med den stora relativa andelen i portföljen i åtanke.
5. Om det redan har gått en tid sedan din bästa investering, skulle jag vilja be dig berätta om det visade sig vara rätt beslut att sälja/behålla? Efterklokhet är kanske inte det mest nyttiga, men intressant är det åtminstone :slight_smile:

Tack på förhand för svaren! :saluting_face:

21 gillningar
  1. Jag bestämde mig för att investera i Sonera när det börsnoterades vid millennieskiftet. Jag tänkte att eftersom Nokia hade stigit kraftigt, skulle även Sonera stiga då de verkar i samma bransch. Jag investerade 3 600 mark.
  2. Jag sålde aktien vid millennieskiftet eftersom jag tyckte att den var för dyr och att få företag är guldgruvor. För försäljningen fick jag 36 000 mark. Tajmingen för försäljningen lyckades alltså bra då. Senare har tajmingen av köp och sälj inte lyckats lika bra. Även om tajming är svårt är det ändå värt att försöka.
  3. Aktien utgjorde nästan hela portföljen.
  4. Aktien var enligt min mening dyr.
  5. Beslutet var enligt mig rätt och jag har för mig att jag återvände till marknaden först efter ett par år.
    Denna framgång gav dock tro på investerande, något som fortsätter än idag.
    Man kan även se barndomens hobbyer som en bra investering. De har gett mycket glädje och man har fått många sorters lärdomar för det framtida livet.
9 gillningar

Den bästa investeringen är pengarna jag lade på min vigselring. Den näst bästa är de som jag investerade i studier. På tredje plats kommer börsinvesteringar, vars slutliga resultat man inte vet än, så man kan inte säga vilken som är bäst. En var faktiskt 140-faldig vid ett tillfälle, nu lite lägre. Jag litar på att den verkliga pärlan finns i riskportföljen, så snart läget i Europa lugnar ner sig, återuppbyggnaden börjar och mänskligheten blir klokare.

7 gillningar

Min bästa aktieinvestering var och är fortfarande, trots alla nedgångar, Harvia.

Jag är lite av en “bastu, sisu och Sibelius”-typ, och det var faktiskt den största anledningen till aktieköpet :smiley: Visst lockade även fundamenta och värderingsmultiplar. Förväntningen var ett bolag med långsam tillväxt som betalar bra utdelning. Det var om jag minns rätt år 2018 och Harvias kurs låg nånstans mellan 5 och 6 euro. Jag köpte till slut aktien i tre omgångar, totalt 800 stycken, och snittpriset landade på omkring 5,50. Investeringen i bolaget var i samma storleksordning som mina andra investeringar. Jag har alltid siktat på en ganska diversifierad portfölj.

Aktien var som bäst 10x det genomsnittliga inköpspriset, för närvarande “bara” +293 %.

Före corona hade uppgången redan varit stark och andelen av portföljen hade stigit till uppskattningsvis 10–15 procent. I uppgången som startade med coronaboomen tror jag att andelen av portföljen var över 30 %, och i euro mätt talade vi som bäst om en pott på cirka 50 000 euro, vilket var och fortfarande är en stor summa för mig.

Jag sålde 100 stycken till priset 57 euro och senare ytterligare 200 stycken kring 30 euro, samt en sista post på 100 stycken för drygt 22 euro. Det betyder att jag för tillfället fortfarande har 400 stycken kvar i portföljen för långsiktigt innehav. Nu är andelen av portföljen återigen på en rimlig nivå och jag har inga planer på att varken sälja eller köpa, såvida inget betydande händer.

Jag måste erkänna att jag blev för kär i aktien, dess story och framgång. Kombinerat med en vilja att undvika skatt, så kan jag nu inte berätta historien om hur jag sålde Harvia-aktierna som stigit 10x vid exakt rätt tillfälle. Men trots det har detta varit min bästa investering, både i euro och i procent. Och jag måste medge att det fanns betydligt mer tur än skicklighet i bakgrunden. Däremot ger jag mig själv erkännande för långsiktighet, eftersom jag inte sålde direkt när det började svindla för första gången vid 12 euro.

18 gillningar

Medan barnen är små strävar jag efter att göra fakturerbart arbete plus investeringsarbete på totalt cirka 800 timmar per år.

Detta är knappt hälften av det genomsnittliga antalet arbetstimmar för en finsk heltidsanställning per år.

Dessutom, när min fru börjar jobba, uppmuntrar jag henne att arbeta förkortad arbetstid och ta obetald ledighet precis då och i den omfattning som känns bra för livskvaliteten.

Jag investerar tid främst på mycket småskaliga sätt för att göra vardagen lugnare och förbättra livskvaliteten för min familj och mig själv.

Jag är rätt övertygad om att detta delvisa avstående från inkomster under småbarnstiden kommer att bli vårt livs bästa investering.

Under åren 2021–22 klantade jag till det med tidsanvändningen, men jag är tydligen en individ som kan lära mig saker då och då.

35 gillningar

eQ:s föregångare Amanda Capital köpte jag för över 10 år sedan. Då trodde jag att jag visste något om verksamheten i fråga, i efterhand är det svårt att avgöra om det handlade om tur eller skicklighet. Världen har förändrats runtomkring oss och även bolagets företagsstruktur och verksamhet har förändrats väldigt mycket. Ingen kunde känna till dessa förändringar vid investeringstillfället, vem som helst kan komma med kvalificerade gissningar. Någon av åsikterna visar sig sedan i efterhand vara rätt, de andra mer eller mindre felaktiga.

För eQ:s del har det hittills gått bra. Ursprungligen bestod aktieportföljen till 50 % av eQ:s föregångare, i dag är det mindre och andelen kommer avsiktligt att fortsätta sjunka även i framtiden. Tilläggsinvesteringar gör jag i andra bolag, likaså går utdelningarna till andra bolag. På så sätt kommer eQ:s vikt på lång sikt troligen att sjunka till 10-procentsnivån senast vid pensionsåldern. Avsikten är att aldrig sälja så länge den nuvarande verksamheten förblir livskraftig och utdelningsflödet är rikligt. Aktien har nu nästan tiodubblats, men som en kronjuvel tänker jag inte sälja. Jag tror att jag skulle ångra mig om 10 år om jag sålde idag. Kursen svänger, men låt den svänga. Latent skatteskuld har mentalt hindrat försäljningar (kursen har halverats från toppen, med facit i hand hade det varit klokt att minska innehavet tidigare).

Det finns risker i teknikbolag. Vinstförmågan under de kommande åren blir avgörande. Har aktiekursen stigit för att den acceptabla värderingsnivån helt enkelt har stigit bland spekulativa investerare, har bolaget blivit en allmän samtalspunkt och intresset för att köpa aktien därför ökat? Eller hypas något framtida projekt som sedan faller platt som en pannkaka längre fram, varpå aktien faller som en sten. Detta är förmodligen den största risken.

eQ vågar jag äga. I den andra ytterligheten i Finland finns till exempel Duell, vars verksamhet man (inklusive experter och analytiker) trodde var riktigt bra tidigare, men som i år har visat sig vara en helt förfärlig investeringshistoria. I ett sådant bolag kan man inte investera en stor del av aktieportföljen även om allt skulle se bra ut idag.

6 gillningar

Som en inte särskilt erfaren eller kunnig investerare är det svårt att svara, särskilt när min egen investeringshorisont är det berömda långa tidsperspektivet.

Jag delar dock mina nuvarande tankar här ur två perspektiv.

1. Min mest lönsamma investering: Remedy
    Jag köpte runt 10 euro, mer eller mindre på magkänsla, men som en person som själv spelat en del tv-spel kändes det som ett halvvettigt köp. Jag sålde inte när kursen rusade uppåt, även om det i efterhand kanske hade varit lönsamt med tanke på kursutvecklingen. Jag känner mig dock fortfarande trygg, åtminstone gällande AW2, och tänker inte sälja åtminstone baserat på den nuvarande situationen. Det har också varit roligare att sätta sig in djupare i Remedy när man har lite egna pengar på spel.
    Detta var en av de första aktierna jag köpte, och jag gick förmodligen i den berömda “det här är ju enkelt”-fällan. Alla mina aktieköp efter detta har verkligen inte gått så här.
  1. Min mest genomtänkta investering: Terveystalo
    Här menar jag, i förhållande till min nuvarande kunskapsnivå, det aktieköp som jag bäst har kunnat motivera för mig själv både vid köptillfället och just nu. Det köp där dåtidens lärdomar användes på bästa sätt, och där jag har litat mest på min egen omdömesförmåga. Jag köpte i början av det här året.
    Det finns mycket att lära i den här sporten, och TTALO kommer förmodligen inte heller på lång sikt att vara i toppen av den här kategorin i takt med att min egen kompetens utvecklas och investeringsstrategin blir tydligare. Jag påstår inte heller att jag köpte vid rätt tillfälle eller ens rätt bolag, det avgör marknaden med tiden.
5 gillningar

Min överlägset bästa investering har varit Luckin Coffee. Jag plockade in den i portföljen när användarnamnet Kaira uppmärksammade den för forummedlemmarna, det kan ha varit i tråden för hype-aktier. Jag köpte min första och enda position den 26.6.20, 3 000 st. Rent flyt med timingen och mitt inköpspris för aktien var 1,42 USD från de absoluta bottennivåerna, nu är avkastningen +2 308 % (EUR). Jag hann sälja 900 st en gång. Så nu äger jag 2 100 st. En riktigt knepig situation med denna OTC-aktie, då det för ungefär ett år sedan kom åtstramningar gällande försäljningar av dessa.

Om man vill sälja måste man göra sig av med hela positionen. Mitt intresse skulle vara att vikta ner lite, men det är inte möjligt förrän aktien listas eller får tillstånd att listas på Nasdaq eller NYSE igen.

LKNCY levererade nyligen ett bra resultat, butiker öppnas i rasande takt i Kina. Med fingrar och tår korsade väntar jag på att aktien ska komma tillbaka till någon av dessa listor. Har forummedlemmarna information om vad som ligger bakom en sådan här åtstramning/regeländring och om det är likadant i andra länder som i Finland? Det här har minst sagt suttit fint hittills, köp på 1,42, nu 32,51 USD, var uppe i 38,88 USD. Får se hur det går? Det är trots allt en riskaktie…

8 gillningar

Min största framgång, åtminstone mätt i euro, är Harvia. Jag har varit med sedan börsnoteringen och ökade successivt till en trevlig position. Vid ett tillfälle sålde jag en del för att finansiera ett stort inköp. Men det är fortfarande mitt portföljs största innehav.

Om man tittar på siffrorna består den totala avkastningen för dem som varit med från början av värdestegring och rejäla utdelningar. Bolaget har delat ut så mycket att det redan motsvarar 72 % av det ursprungliga priset. Värdestegringen har också varit betydande, på drygt fem år har aktiens värde mångdubblats.

Med dagens kurs ser avkastningen ut så här:

image

Varför köpte jag då Harvia från början? Jag grävde fram mina anteckningar från tiden före noteringen; det är bra att skriva ner sådant här för att senare kunna jämföra vad man förväntade sig med vad som faktiskt hände. Sammanfattningsvis såg det ut så här:

Bolagets styrkor och svagheter nu och i framtiden

Plus:

• starkt varumärke
  • satsningar på produktutveckling
  • marknadsledarskap
  • en stadigt växande marknad (vilket ger god förutsägbarhet)
  • ledningen äger en betydande mängd aktier
  • bolaget har god utdelningskapacitet
  • en liten nischmarknad

Minus:

• är den försämrade lönsamheten (delvis på grund av företagsförvärv) tillfällig eller ett tecken på mer långvariga problem
  • stora förändringar i företagsledningen skedde i samband med ägarbytet 2014
  • branschtillväxten är ganska låg (4 % per år)
  • noteringskostnaderna (4 M€) belastar 2018 års resultat betydligt

Tillväxtpotential

Branschen är fragmenterad, bolaget har utrymme att växa snabbare än marknaden.

Värdering

I emissionen var P/E ca 12–14 på ett normaliserat resultat, noteringskostnaderna lyfter 2018 års P/E till runt 26. God utdelningskapacitet. Som småbolag kan likviditeten vara svag, vilket minskar aktiens attraktionskraft.

Sammanfattning:

Rimlig värdering, bolag i en stabil bransch, marknadsledare till ett rimligt pris, småbolagsrisk.

Tja, så tänkte jag 2018 och sedan växte bolaget betydligt mer än vad jag hade kunnat ana i förväg. Överlag har bolaget varit en stor framgångssaga och i dessa utmanande tider har man gjort en rejäl defensiv seger genom att upprätthålla god lönsamhet mitt i svårigheterna. Aktievärdet rusade tillfälligt väldigt högt (det var en tenbagger och mer därtill), sjönk därefter och är nu mer än fyrdubbelt så högt som siffrorna för fem år sedan.

Ingen vet förstås vad som händer i framtiden, men själv har jag tänkt stanna kvar som ägare i Harvia; eftersom bolaget är av så hög kvalitet finns det ingen anledning att byta till något sämre. På lång sikt kan högkvalitativa, lönsamma bolag vara utmärkta investeringar.

Edit. I anteckningarna från 2018 har jag förstås även räknat på siffror osv., men jag utelämnade dem härifrån då inlägget blev tillräckligt långt ändå. :smiley:

24 gillningar

Min bästa investering har helt klart varit Incap.

1. Hur kom det sig att du investerade i den här aktien?

• Efter en kort tids övervägande och för att “andra också investerade”.

2. Hur mycket har aktien stigit i %?

• Avkastningen var tillfälligt över +1000 %, men jag minskade senare innehavet, först vid +700 % avkastning och ytterligare vid +500 % avkastning. Det finns fortfarande Incap i portföljen, men i betydligt mindre omfattning, dock fortfarande rejält på plus.

3. Hur stor andel av din portföljs totala värde representerade aktien före/efter värdeökningen?

• I början ett par procent, som mest ca 15 %. Portföljens totala värde har också vuxit, vilket innebär att procentandelen efter värdeökningen skulle ha varit mycket större om jag inte hade fortsatt köpa andra aktier under årens lopp.

4. Hur går dina tankar kring att sälja/behålla aktien?

• Jag ville minska risken i portföljen när aktien väl började sjunka efter en lång uppgång, och det låg ingen mer avancerad tanke bakom försäljningarna. Det som såldes återinvesterade jag i andra bolag och jag fortsätter med mitt nuvarande antal Incap-aktier, jag gillar att fortfarande vara med.

5. Om det har gått en tid sedan din bästa investering, skulle jag vilja be dig berätta om du fattade rätt beslut då gällande att sälja/behålla?

• Jag tycker att försäljningarna gjordes vid ett ganska bra tillfälle, det var ju ren vinst, även om jag inte sålde på toppen. Jag ville egentligen se om jag kunde nå över 1000 % avkastning på den här aktien, och det lyckades jag med.
11 gillningar

Min bästa investering är Heidelberg Materials AG.
Jag köpte en liten mängd av detta i experimentsyfte den 6 april 2022. Överlag köpte jag mina första aktier ungefär tre månader tidigare.
När det gällde Heidelberg använde jag mitt eget omdöme utan rekommendationer eller varningar.
Den största anledningen var nog att det ligger väldigt nära min egen bransch. Företagets skuldsättning eller utdelningsförmåga spelade ingen roll.
Heidelberg har tydligen stigit 37,10 % sedan årsskiftet, i min portfölj 24,65 %.
Den tar bara upp 9 % av min portfölj, så de sämre bolagen har mer än tillräckligt med plats.
Detta är ett företag som jag försöker tanka i efter förmåga vid små nedgångar.
Jag kommer att behålla detta under lång tid, minst fem år men troligtvis tio till femton år.
Det är en ganska garanterad ljusglimt när jag kollar portföljens utveckling varje vecka; det är verkligen en vinstmaskin.
Det representerar en konjunkturkänslig bransch, men tydligen är grunden av den starkaste armerade betongen.

4 gillningar

Mina hittills bästa investeringar har varit Canopy Growth köp 5,81 cad, hälften ut vid 43,20 cad och resten vid 71,22 cad. Genovis köp 6,88 sek, nu +550 %. Samt Qt med medelkurs 11,35 €, varav en liten mängd ut vid 103 € och 156 € (och det grämer mig förstås varför jag inte sålde allt då). Qt är fortfarande portföljens största. Dåliga investeringar finns det gott om, men det var ju inte det som efterfrågades nu.

6 gillningar

Det är ingen aktie, men som en kul grej satte jag in 200 euro för ett par år sedan i kryptovalutan Shiba Inu. Som bäst var summan nästan sexfaldig, och jag sålde inte då jag tänkte ”lite till”. Sedan kraschade det och låg länge under eller omkring inköpspriset, och för tillfället ligger det på plus med ca +335 %, alltså runt 670 euro. Under den senaste månaden var investeringen som högst uppe i 950 euro. Visst kan man tjäna på det här, men risken är lika enorm som den potentiella avkastningen. Och ska man gå in med större pengar i sånt här, så måste det verkligen vara pengar man har över och man får inte gräma sig om man förlorar allt.

5 gillningar

Som mina bästa investeringar ser jag andelarna i fyra olika lappländska samfällda skogar som jag förvärvat. Sedan 2006 har den årliga avkastningen (värdestegring + överskottsutdelning) varit över 6 %. På sin tid såldes ju dessa andelar till ett rejält underpris. Nuförtiden motsvarar prissättningen för de största samfällda skogarna gängse värde, så liknande avkastning är inte att vänta i den närmaste framtiden. Och då jag är jägare är det också en stor fördel att tillstånden ordnas nästan gratis för hela säsongen till många olika håll i Lappland. I två samfällda skogar har jag gått med genom pengar och i två genom att en fastighet som jag äger har anslutits till den samfällda skogen.

9 gillningar

För några år sedan fanns det modellportföljer från nordiska investerare på Nordnet. Kim Lindström från Finland till exempel. Sedan fanns det en norrman som gav bra avkastning, och andra också. Jag tog rygg på dem: Köpte finska aktier som beskrevs som värdeaktier och från norrmannen fick jag idén om Microsoft.

Jag hade inga stora pengar, köpte Microsoft för kanske 3 000 €. Och den började ju stiga. Jag sålde hälften för cirka två-tre år sedan eftersom jag tänkte att den inte kan stiga i all oändlighet.

Nu ligger den på plus med ungefär 2 200 %. Värdet är omkring 37 000 €.

Jag förstår inte så mycket av sånt här. Jag har bara märkt att när man skamlöst tar rygg på de som är smartare, diversifierar och låter åren gå, så kan även en helt vanlig snubbe lyckas.

Huhtamäki, Kemira, Wärtsilä osv. som jag kopierade från Lindström har också varit stabila och bra.

14 gillningar

Mina topp 3
1: Incap
2. Revenio
3. Rakentajain Konevuokraamo.

Ekonomiskt sett är det förmodligen ett skogsskifte på 15 hektar köpt 2006 för 30 000 euro; virke har sålts för över hundra tusen och skogens värde är för närvarande 130 000 euro. Det har förvisso krävts tid och möda för skogsvårdsarbeten och planering.

Den bästa investeringen under min korta tid med aktieplockning är för tillfället Wärtsilä, som är upp ca 140 %.

På sitt sätt har den bästa varit den Plymouth jag skaffade som tonåring, eller senare gamla järn. En sådan hobby är ett ekonomiskt svart hål, men väcker verkligen många olika känslor från eufori till förtvivlan.

8 gillningar

Två jämnstarka dyker upp i tankarna, båda fonder och med ett utmärkt avkastnings-/riskförhållande.

För länge sedan låg den första köpposten i en Rysslandsfond i portföljen i 16 månader och resten kortare tid. Avkastningen på 16 månader var i snitt +165 %.

Ett annat motsvarande exempel var en Baltikumfond, som jag köpte första gången för 155 euro och sålde för 455 euro. Fonden steg praktiskt taget hela tiden. Det kändes som om fonden låg på +0,3 % även under nedgångsdagar. När jag väl hade sålt sjönk fondens värde kraftigt ett par veckor efter försäljningen.

4 gillningar

Mina bästa investeringar, och nu måste jag tjuvkika lite och samla ihop dem, dessa är bara från utlandsportföljen, då den inhemska portföljen går lite… ”jämnare”…

Procentuellt sett ser min topp fyra ut så här:

AMD: +403,65 %, köptes i tiden i två omgångar och medelpriset var 33 $

Nvidia: +328,33 %, köptes för något år sedan när jag sålde mina Tesla, som började peka nedåt. Köptes i ett svep, och anskaffningspriset för dessa var 223 $ per styck

Microsoft: +206,25 % Dessa köpte jag i tiden när priset var 138 $ och jag minns livligt hur jag delade summan som jag tänkte investera den dagen på hälften med det fjärde bolaget…

Meta: +152,84 % Det vill säga just detta. Anskaffningspris då 188 $

Gemensamt för alla dessa är att om man bara hade haft kristallkulan, så hade man investerat mer i dem.

Å andra sidan vet jag inte om mitt inlägg är onödigt, eftersom jag fortfarande har kvar dessa aktier och om allt kraschar på en dag, så åldras det här inlägget väldigt snabbt. Jag har inte realiserat vinsterna än, eftersom de verkar vara i en bra uppgång, delvis på grund av resultaten, delvis på grund av AI-hypen och dess följder.

Nvidia tänkte jag sälja i tiden när 500 passerades.... sedan fortsatte den bara att stiga och stiga och nu har jag funderat på att om den passerar 1000 , då skulle det bli lönedag… Vi får se, det är ju snart dags för delårsrapport igen :face_with_peeking_eye:

10 gillningar

När det gäller detta bör man komma ihåg att halvledarbranschen alltid har varit en väldigt cyklisk boom & bust-bransch. PC-boomen för årtionden sedan, dotcom-boomen, mobilboomen osv. Det har oftast blivit ganska lite kvar på sista raden och vinstutdelning sker nästan aldrig. Nvidia har också varit en del av samma mönster, även om de tidigare berg-och-dalbanorna hamnar i skuggan av den nuvarande månresan när man tittar på kursgrafen. Stora kunder har fyllt sina datacenter med H100-hårdvara och annat, och härnäst funderar de på vad de egentligen ska göra med dem. Detta är dock ingen säljrekommendation; aktien kan ju åka till Jupiter istället för månen.

4 gillningar