Din favoritaktie - värd förtroende

Man hör ofta att man inte ska bli för fäst vid en aktie, men låt oss vara ärliga, vi har alla den ena diamant i portföljen som vi alltid stolt beundrar.

Vilken är din favoritaktie, vilken historia har du med den och har det funnits några skrynklor i kärleken under resans gång eller har det varit enbart glädje?

Jag börjar min del senare, när jag får tillgång till en dator för att skriva.

30 gillningar

Incap såklart. Första emissionen jag deltog i. Otrolig kursökning och fortfarande goda utsikter. En glad och övertygande VD. Intervjuerna med Korkeakoski och VD:n. Bra stämning på företagets Facebook-sidor. En rad i portföljen som ständigt lyser grönt bland all dyster röd färg.

29 gillningar

Den största och vackraste i min egen portfölj är min favoritsaktie. Vårt förhållande har påverkats av att aktien var en föraktad ful ankunge när jag på allvar började öka mitt innehav i bolaget förra sommaren, så jag kan konstatera att “jag blev kär i en förlorare”.

Jag har forskat i den här aktien möjligen mer än alla andra aktier tillsammans. Vanligtvis gör jag 1-4 köp av ett bolags aktie som mest, med ett medianvärde på 1 eller 2 köp. Min favoritsaktie köpte jag över tio gånger :sign_of_the_horns: Jag minns att jag tre gånger hade bestämt mig för att inte köpa mer, men situationen och värderingsnivån fick mig att köpa igen och igen.

Min favoritsaktie har som mest fallit med ett års bruttolön på en dag (på resultatrapporteringsdagen i juli), men det förändrade inte vårt förhållande på något sätt, även om jag hamnade i relationen av ekonomiska skäl.

Min favorit har mer än fördubblats från mitt medelpris, men vårt förhållande kommer att bestå länge, åtminstone fram till en (eventuell) avknoppning av bolagets två delar. Det ska bli intressant att se om det blir någon sorg vid ett uppbrott i framtiden :grin:

32 gillningar

Sampo - en messiansk mirakelmaskin. :star_struck:

32 gillningar

Talenom är den bästa aktien (har åtminstone varit och är fortfarande en del av portföljen).

18 gillningar

eQ Oyj har absolut alltid varit min favoritaktie på Helsingforsbörsen, även om den otroligt tragiskt nog aldrig har hamnat i min portfölj.

Jag valde företaget som min aktiemäklare på 2000-talet, eftersom dess användargränssnitt var före sin tid och helt klart bäst i Finland. Tyvärr hamnade de någon gång i händerna på isländska plundrare.

Islänningarnas galenskap stod naturligtvis inte pall för ekonomiska realiteter, så i en av de största orättvisorna i Finlands börshistoria såldes eQ Bank till Nordnet, inklusive dess finska kunder (inklusive undertecknad).

Lyckligtvis kunde islänningarnas galna hävstångsspel inte helt förstöra företaget, även om den mest intressanta delen såldes, och kapitalförvaltningsverksamheten kunde återföras till börsen via Amanda Capital.

Jag köpte naturligtvis inte företaget, eftersom de inte längre hade någon mäklarverksamhet och aktieinvesteringar var extremt hatade vid den tiden, och det skulle ändå kännas galet att äga en kapitalförvaltare om/när euroområdet faller sönder. Kursen var under två euro.

Någon gång 2013 började det stå klart att euroområdet skulle bestå, men aktier och investeringar var fortfarande starkt bannlysta bland folket, och kursen hade redan skjutit i höjden långt över två euro, så det var klokare att vänta på en dipp för att komma in med en bra säkerhetsmarginal.

2015 hade aktiekursen redan skjutit i höjden över fem euro, vilket redan började betraktas som en välförtjänt uppgång när marknaden började förstå att eQ är ett av Finlands bästa kapitalförvaltningsbolag. Men vem skulle vara galen nog att köpa detta till fem euro?!?

2017 började allvarliga hotbilder dyka upp i den globala ekonomin när Donald Trump blev president och Fed höjde räntorna på ett skrämmande sätt. Räntehöjningar följs alltid av en stor kollaps, så nu skulle det vara en särskilt dålig tid att köpa den dumma åtta euro eQ-aktien!

2019 höll jag på att tappa förståndet, för att köpa en cyklisk aktie efter en lång uppgång kan inte vara något annat än ett investeringsfel, och börsen måste väl snart kollapsa? Eller hur? Bubblan och den oändliga kvantitativa lättnaden måste väl ta slut någon gång, då cykliska kapitalförvaltare som den tolv euro dyra bubblan eQ oundvikligen skulle komma ner till inköpspriserna igen, när aktiekurserna kraftigt korrigerar mot det historiska Shiller P/E-talet!

I mars 2020 dippade eQ-aktien tillbaka till elva euro. Ett skrattretande högt pris för en cyklisk kapitalförvaltare, samtidigt som pandemin förstör världsekonomin.

2021 bröt eQ:s aktie för första gången trettio euro. TRETTIO EURO! Nästan tredubblat från coronabotten och marknadsvärdet översteg för första gången en miljard euro. Jag bad att denna aktie någon gång skulle falla tillbaka till tjugo euro så att jag skulle kunna komma med i en av Finlands bästa aktier, som helt klart kommer att vinna Finlands kapitalförvaltningssektor och generera otroliga vinster för sina ägare år efter år.

2022 återvände eQ:s kurs till runt tjugo euro. Jag köpte dock inte aktien, eftersom en stor recession snart kommer och centralbankerna kommer att börja höja räntorna och suga pengar ut från marknaderna, så varför i hela friden skulle man köpa ett cykliskt kapitalförvaltningsbolag i en sådan marknad? Jag kommer att vänta tills vidare på nästa ekonomiska harmageddon, och vid den tidpunkten, när andra investerare får som de förtjänar beroende på om hävstång använts eller inte, lovar jag att fylla portföljen med så mycket eQ-godis som den bara rymmer :pleading_face:

128 gillningar

HARVIA!!! Jag har vevat den här febrilt mellan 30 och 60 euro, och på vägen ner mellan 60 och 45 euro, tills jag brände fingrarna och började tänka mer kritiskt på aktien. Tack och lov överlevde jag äventyren med uppskattningsvis några tiotals euro i förlust, och förlorade knappt något kapital. Min tanke var först att megatrenden med bastubad inte beror på corona, utan är en ostoppbar och stark trend. Jag skrattade åt Oksaharjus och andras förklaringar om att den starka tillväxten bara skulle vara ett resultat av hushållens svullna besparingar och renoveringsboomen. När jag började nedåt från ATH-priserna på drygt 60 euro började jag ifrågasätta mina känslor för aktien och funderade kritiskt och bedömde riskerna. Då bedömde jag att aktien hade mer nedsida än uppsida just på grund av de utsträckta värderingsmultiplarna och den möjliga avmattningen i tillväxten.
Lärdomen från detta var att man inte kan betala vad som helst för ett kvalitetsbolag, och aktien har redan gått ner nästan 70% från topparna.

18 gillningar

Bufab, absolut. Att förmedla muttrar och skruvar är enkelt och lättförståeligt, men ändå så himla svårt för konkurrenterna. Konkurrensfördelen förbättras år efter år.

13 gillningar

Absolut inte :slight_smile: Senast när Sampo tappade 50 % i covid-dippen försvann all tilltro till någonting :wink:

10 gillningar

Digia var en av de första aktierna jag gick in i. Huvudanledningen till att jag valde Digia till min portfölj var att jag visste att de var involverade i inkomstregistret (KATRE). Jag tänkte att det projektet skulle bli en stor kassako för Digia under lång tid. Så jag gick med på lätta grunder. :slight_smile:

Med tiden lärde jag känna företaget bättre tack vare Inderes material och genom att forska mycket om företaget. Jag har sett Digia som en trygg grundsten i min portfölj, som kanske inte är det sexigaste företaget, men ett kvalitetsföretag som jag inte tycker har några särskilt stora svagheter.

Jag värdesätter Digias sätt att kommunicera, till exempel anser jag att Timo Levoranta berättar saker som de är, utan att försköna dem och rakt på sak. Detta företags kommunikation är öppen och tydlig, så man behöver inte fundera över vad de egentligen menar.

På Digia verkar man tro på långsiktigt och tålmodigt arbete, särskilt inom utveckling; saker betraktas verkligen med ett långsiktigt perspektiv, eller åtminstone har den bilden vuxit fram ur min forskning.

Branschen som mitt favoritföretag verkar i växer starkt, och jag ser att Digia, genom flitigt och långsiktigt utvecklings- och investeringsarbete, kommer att hålla sig väl med i spelet. Långsiktigheten stöds av olika kontinuerliga tjänster och skalbar affärsverksamhet, och dessutom skapar de, såvitt jag förstår, relativt framgångsrika och träffsäkra företagsköpen goda framtidsutsikter.

Digia har, så vitt jag förstår, i allmänhet betjänat sina kunder väl, vilket skapar trygghet i projekt och kundlojalitet. Jag tycker att olika mindre och större nyheter från den senaste tiden stöder dessa intryck.

Digia är i sig inget märkvärdigt, och det är svårt att se att det skulle vara något särskilt snabbväxande företag, men helheten är i ordning och det finns fortfarande tydlig potential, bland annat när det gäller att förbättra lönsamheten etc. Ett kvalitativt och välskött företag som jag tror kommer att växa bra och kvalitativt i framtiden, och som förhoppningsvis även kommer att utmärka sig inom internationalisering.

EDIT: Resan med detta företag har varit bra, visserligen inga stora överraskningar varken uppåt eller nedåt, men vi har haft en ganska bra gemensam resa och jag har även fått några av de ökända utdelningarna från detta. :smiley:

P.S. Egentligen är mitt favoritföretag Hyzon, även om jag inte äger det längre. :upside_down_face:

24 gillningar

Alphabet

Med en brottslig andel på över 90% av sökmotormarknaden är det inte ett monopol i diktatoriska länder. Jag har följt analytiker från varumärkeshus och min uppfattning är att marknaden bara är i sin linda. Annonsörernas kostnader minskar och vinsterna förbättras. En stor risk är antitrustfrågor, men det är en del av att få trycka pengar.

Som ponnyer finns Youtube, Waymo och Cloud. Alphabet har precis börjat bli en kannibal på allvar och jag tror att antalet aktier kommer att minska avsevärt.

15 gillningar

{“content”:“Min relation till Fortum började runt 2010, och jag har länge varit nöjd med den lugna och pragmatiska relationen, men på sistone har atmosfären blivit rentav giftig. Det känns som att jag inte känner min gamla partner alls längre. På grund av skatteeftergifterna är vi fortfarande nominellt tillsammans, men jag märker att jag spenderar alltmer tid på Tinder.”,“target_locale”:“sv”}

15 gillningar

Min portföljs diamant är Shell från Amsterdambörsen. Jag köpte den, om jag minns rätt, i slutet av 2020 för cirka 10 euro. Nu är priset 25 euro och några tiotals cent.
Även utdelningarna har ackumulerats mycket bra, och det känns som att de regnar in lite då och då :smiley:
Tack vare Shell (och diamant #2 Betsson) är min portfölj ganska grön.

9 gillningar

eQ hade lyckats få fram en hel del från Eka. Jag har själv varit med från nio euro, alltså i ungefär tre år. Aktien, eller företaget, är bland det högkvalitativaste som finns på den finska börsen och av någon oförklarlig anledning väcker den inte (heller) någon diskussion på det här forumet. I samband med resultatrapporterna brukar några personer beundra det nya rekordresultatet, och sedan är det tyst i månader. Ja, det är en osexig bransch, men det är nog bara en fördel när man söker god avkastning. Utöver detta får den rikliga utdelningen och de sannolika framtida företagsomstruktureringarna mig att stanna kvar med stor vikt.

eQ - Min favoritaktie.

19 gillningar

S&P500 index ETF förstås.

Älskar i nöd och lust, tills döden skiljer oss åt

20 gillningar

Plug Power. Ett kvalitetsföretag inom en mycket snabbt växande och viktig sektor.

Andy är en trevlig gammal gubbe, men en väldigt duktig affärsman. Han väljer till exempel sina samarbetspartners mycket noggrant och har sagt det rakt ut. Det kommer sällan ut negativa saker om företaget. Förutom vid rapporttider förstås :rofl: Men det är vad det innebär att investera i tillväxtbolag.

20 gillningar

Handelsbanken var jag redan bekant med tack vare Mika Hyttinens böcker och Anders Oldenburgs blogg. I början av hösten 2020 läste jag en nyhet om att banken planerade att drastiskt minska sitt kontorsnätverk i Sverige. Denna nyhet, som i grunden var positiv ur en aktieägares perspektiv, fick mig att titta närmare på aktiens dåvarande värdering. Jag köpte aktien i två omgångar innan värdeaktiernas uppgång inleddes i början av november. Det som lockar mig med aktien är dess historik, Sveriges mer diversifierade och starkare ekonomi jämfört med Finland, samt bankernas grundläggande roll i att upprätthålla det ekonomiska systemet. När det gäller aktien bör avkastningsförväntan jämföras med risken. Detta innebär att jag inte lätt kommer att byta ut denna aktie, som har varit längst på Stockholmsbörsen, mot en ny utan på grund av den antagna låga risken kan jag använda medveten skuldsättning.

7 gillningar

Ibland känns det som att inget :rofl: men om jag skulle tömma väskan och lämna en där så plug power :ok_hand:

6 gillningar

För mig är det Fiskars. En av de första direkta aktieinvesteringarna i efterdyningarna av corona. Produkterna är konkreta, högkvalitativa och ofta vackra. Både produkterna och aktien ger en varm och behaglig känsla. Ett liknande alternativ skulle kunna vara Harvia, men Fiskars får sympatier som ett tystare alternativ.

Fiskars betalar också ut jämna utdelningar.

15 gillningar

Min favorit är Nokian Tyres. Anledningen är att det var en av mina första aktier och på sin tid min klart största position. Jag köpte den sommaren 2

16 gillningar