eQ Oyj har absolut alltid varit min favoritaktie på Helsingforsbörsen, även om den otroligt tragiskt nog aldrig har hamnat i min portfölj.
Jag valde företaget som min aktiemäklare på 2000-talet, eftersom dess användargränssnitt var före sin tid och helt klart bäst i Finland. Tyvärr hamnade de någon gång i händerna på isländska plundrare.
Islänningarnas galenskap stod naturligtvis inte pall för ekonomiska realiteter, så i en av de största orättvisorna i Finlands börshistoria såldes eQ Bank till Nordnet, inklusive dess finska kunder (inklusive undertecknad).
Lyckligtvis kunde islänningarnas galna hävstångsspel inte helt förstöra företaget, även om den mest intressanta delen såldes, och kapitalförvaltningsverksamheten kunde återföras till börsen via Amanda Capital.
Jag köpte naturligtvis inte företaget, eftersom de inte längre hade någon mäklarverksamhet och aktieinvesteringar var extremt hatade vid den tiden, och det skulle ändå kännas galet att äga en kapitalförvaltare om/när euroområdet faller sönder. Kursen var under två euro.
Någon gång 2013 började det stå klart att euroområdet skulle bestå, men aktier och investeringar var fortfarande starkt bannlysta bland folket, och kursen hade redan skjutit i höjden långt över två euro, så det var klokare att vänta på en dipp för att komma in med en bra säkerhetsmarginal.
2015 hade aktiekursen redan skjutit i höjden över fem euro, vilket redan började betraktas som en välförtjänt uppgång när marknaden började förstå att eQ är ett av Finlands bästa kapitalförvaltningsbolag. Men vem skulle vara galen nog att köpa detta till fem euro?!?
2017 började allvarliga hotbilder dyka upp i den globala ekonomin när Donald Trump blev president och Fed höjde räntorna på ett skrämmande sätt. Räntehöjningar följs alltid av en stor kollaps, så nu skulle det vara en särskilt dålig tid att köpa den dumma åtta euro eQ-aktien!
2019 höll jag på att tappa förståndet, för att köpa en cyklisk aktie efter en lång uppgång kan inte vara något annat än ett investeringsfel, och börsen måste väl snart kollapsa? Eller hur? Bubblan och den oändliga kvantitativa lättnaden måste väl ta slut någon gång, då cykliska kapitalförvaltare som den tolv euro dyra bubblan eQ oundvikligen skulle komma ner till inköpspriserna igen, när aktiekurserna kraftigt korrigerar mot det historiska Shiller P/E-talet!
I mars 2020 dippade eQ-aktien tillbaka till elva euro. Ett skrattretande högt pris för en cyklisk kapitalförvaltare, samtidigt som pandemin förstör världsekonomin.
2021 bröt eQ:s aktie för första gången trettio euro. TRETTIO EURO! Nästan tredubblat från coronabotten och marknadsvärdet översteg för första gången en miljard euro. Jag bad att denna aktie någon gång skulle falla tillbaka till tjugo euro så att jag skulle kunna komma med i en av Finlands bästa aktier, som helt klart kommer att vinna Finlands kapitalförvaltningssektor och generera otroliga vinster för sina ägare år efter år.
2022 återvände eQ:s kurs till runt tjugo euro. Jag köpte dock inte aktien, eftersom en stor recession snart kommer och centralbankerna kommer att börja höja räntorna och suga pengar ut från marknaderna, så varför i hela friden skulle man köpa ett cykliskt kapitalförvaltningsbolag i en sådan marknad? Jag kommer att vänta tills vidare på nästa ekonomiska harmageddon, och vid den tidpunkten, när andra investerare får som de förtjänar beroende på om hävstång använts eller inte, lovar jag att fylla portföljen med så mycket eQ-godis som den bara rymmer