Din bästa investering?

Det här borde nog egentligen vara min ”sämsta prestation (av de många)”… köpte Faron för ett tag sedan till priset 1,52 €. Nu är det den bästa avkastningen i min investeringshistoria med en uppgång på cirka 120 %.

Men när vikten i portföljen var 1 % vid köpet och nu är 2 %, så grämer det mig lite. Helt OK tajming, men modet tröt.

image

2 gillningar

Nuvarande topp 3 buy & hold-investeringar i procent. Det finns även andra 2, 3, 4-dubblare, och självklart ryms det i den drygt 20-åriga historien även mångdubblare som redan lämnat portföljerna. Dessa topp 3-köp har prickats in någorlunda vid dåvarande kort- eller medellångsiktiga bottnar. Jag gillar att köpa under makrokriser och andra företagsoberoende specialsituationer, eller vid företagsspecifika motgångar som jag bedömer vara tillfälliga. I en idealsituation strävar jag efter att köpa till en “övervikt” som jag sedan försöker lätta på under uppgången. Ibland lyckas det och ibland inte. Var fanns nu den där tråden om din sämsta investering :grin:

Novo Nordisk ~605%

Vaisala ~438%

Wärtsilä ~542%

Slutligen en liten anekdot från den senaste tiden, caset Solteq, som inte slutade väl och som därför inte egentligen hör hemma på listan.

Solteq (var) +600%

Här identifierade jag potentialen, entry och ökningar i god tid innan resten av marknaden vaknade. Exiten misslyckades bara totalt av vissa, delvis mänskliga skäl. Endast en lättning gjordes under uppgången och resten blev kvar i portföljen för att ruttna. Nu plöjer firman ju ganska djupt. Mina egna förluster är redan realiserade. Som mest var ca 60 k€ låsta i detta. Som tur är ligger portföljerna (inkl. fullmakter) fortfarande drygt 600 % på plus, så det får inte båten att gunga, men det sved ändå.

9 gillningar