Paradox VD på köphumör, 50 000 fler aktier i portföljen. Åtminstone jag uppskattar detta.
Det här fanns inte på min bingolapp. Undrar om Iceflake kommer att ta sig an detta också samtidigt som de utvecklar Skylines 2?
Paradox vice-VD Mattias Lilja intervjuades av NB angående bolagets spelutveckling och pipeline.
Åtta spel väntas släppas fram till 2030, så även om det varit tyst på nyhetsfronten (bortsett från det ständiga flödet av DLC) finns det mycket i pipelinen. De kända spelen är Prison Architect 2, som förmodligen har fastnat i pipelinen, samt Transport Fever 3 som lyfts fram i tråden och det Lego-spel som det rapporterades om igår via omvägar. Mattias nämner naturligtvis inte det sistnämnda i intervjun då den gjordes tidigare och PDX själva inte har yppat ett ljud om spelet.
Jag har förstått det som att kommunikationslinjen de senaste åren har varit mer åt hållet “låt handlingarna tala för sig själva”.
I övrigt innehåller pipelinen nya IP:n samt uppföljare, vilket inte förvånar. Det finns säkert både Hoi5 och Stellaris 2 (eller motsvarande) långt gångna i utvecklingen.
Mattias undviker frågor om Colossal Order, men eftersom Iceflake är en egen studio sägs utvecklingen av Cities Skylines 2 nu vara betydligt smidigare.
Intervjun kan läsas via bland annat Nordnets flöde:
Paradox-aktien värderas till multiplar av en högkvalitativ “kassako” som presterar jämnt ojämnt precis som de senaste åren. I det avseendet är 8 stora spel (varav några helt säkert drar över till efter 2030, något exploderar alltid där
), även om ett par är uppföljare, en intressant utblick om de lyckas utöka spelarbasen.
Åtminstone vårens omfattande insynsköp, senast detta, tyder på att insynspersonerna i alla fall ser utvecklingspipelinen som lovande som helhet. ![]()
En annan sak. Här var en enligt mig bra video om problemen med strategispel (Paradox och Civ-serien). Särskilt för Paradox har tillväxten under de senaste tio åren varit enorm, men videoessäisten funderar på om gränserna för reviret redan har nåtts. Dessutom ökar spelarnas kravnivå och de initiala spelrecensionerna blir sämre. Det är svårt att tillfredsställa de olika behoven i ett större community.
Eller så hade Iceflake redan kommit väldigt långt i utvecklingen av spelet, med tanke på att det redan har fått en åldersgräns i Korea. Det tyder såvitt jag förstår på att spelet nästan är färdigt. När Iceflakes resurser började frigöras, kan de ha tilldelats själva Cities Skylines tvåans… renovering. Man kan väl kalla det för en stambyte-liknande pärs som ligger framför dem. ![]()
Aktien har fortsatt att pysa ihop, vilket är intressant med tanke på vilken framgång Lego-spelen har varit de senaste ~30 åren. Visst, de största succéerna involverar ett annat starkt varumärke, som Star Wars. Men oavsett finns här tveklöst potential.
Kanske marknaden tror att Paradox klantar till även detta. ![]()
Du har förresten helt rätt i detta, och det är mycket möjligt att händelseförloppet ser ut precis så.
Man vet ju egentligen inte mycket om spelet ännu, men tidigare Lego-spel har haft betydligt enklare mekanik, främst av typen action-adventure.
Om man här skapar en betydligt mer komplex helhet, och målgruppen delvis är en annan än den genomsnittliga Paradox-konsumenten, så kanske man inte förlåter en misslyckad lansering lika lätt. Jag försöker alltså säga att det utöver potentialen även finns en reell risk här.
Å andra sidan kan målgruppen också vara ~7-10-åringar som säkert är mer förlåtande.
Spännande att se, jag ser verkligen fram emot att se vad som kommer ut!
Man bör notera att Traveller’s Tales Lego-spel inte är de enda Lego-spelen som har släppts genom tiderna. Kanske kommer Lego City Skylines att väcka intresse som en sorts spirituell efterföljare till LEGO Creator.
Builder’s Journey, som släpptes för några år sedan, var också mer av ett pusselspel fokuserat på byggande och verkar ha varit en riktig hit. Själv har jag åtminstone höga förväntningar på Lego City Skylines, eftersom LEGO-varumärket är så starkt och jag tror att folk törstar efter spel där man faktiskt får bygga något med lego.
till huvudlistan nästa veckas tisdag